CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkapastitets-løsninger

Go down 
+15
hobby 650 kfu
Ludo
Harald-
Camelot
Jan Ole
merceben
Markus Vesala
Thomas
knutove
TomA
sanapo
Jan
offpist
janp
Runerask
19 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeLør 7 Apr 2012 - 22:22

Brenselscelle

Er ganske lei av å måtte la bilen stå på tomgang hele tiden når jeg fricamper. Etter noen beregninger med slik kan jeg fricampe uten at bilen røres i ca 2mnd, samtidig se på TV og surfe på laptopen 24/7. Dette uten at batteri tappes, på ei 10 liters metanolflaske. Nå har jeg solcellepanel fra før sånn at en slik brenselcelle vil bare hjelpe til når solen er mindre kompis...xD

Bare prisen som er litt voldsom da, 50 store laken xD

Bare nevne at ei 10 liters metanol koster ca 300kr, noe som tilsvarer ca 3 øre/kwh, slå den!

Noen med erfaring eller har noe info om dette?


Sist endret av Runerask den Man 9 Apr 2012 - 18:28, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeLør 7 Apr 2012 - 23:14

Jeg må nesten spørre: om du surfer 24/7, hvorfor i allverden fricamper du?
En brenselscelle bruker opp mot 1 liter pr kw, dvs rett under 30 kr/kwh. Dyrere strøm får du neppe, om du ikke kjøper svindyr cognac og fyrer med. Very Happy
3 øre pr kwh er nok langt unna reell pris, liten feilregning kanskje?



PS:googlet på forbruk, og her står det 0,9 l/kwh:
http://www.awilco-multiplex.dk/files/pdf/Fuel%20cells/Comfort/Flyer_EFOY_Allgemein_NO_Ansicht.pdf
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 0:07

Ingen erfaring desverre, men det er helt klart et spennende konsept.
Jeg syns likevel det koster litt mer enn det smaker enda..
Det er som JanP nevner ikke noe billig i drift heller akkurat.

Det er så mange andre gode måter å lade batteriene på som er mye billigere.
Hvor stort er solcelle panelet ditt?
Har du noen effektiv booster når du lader fra bilen?
Jeg har 20A booster og da topper man fort opp batteriet med bilen tilkoblet..
Har også koblet det slik at den tapper bilbatteriet selv når bilen ikke går og jeg kan slå den av og på innenfra i vognen så lenge bilen står tilkoblet, noe den ofte gjør på fricamping.
Må man selvfølgelig følge litt med så man ikke ender opp med å ikke få start etterpå men det fungerer veldig bra. Jeg anser meg som en storforbriker på strøm selv når jeg fricamper, og jeg har aldri gått tom for strøm på vogna.. Men nå står jeg ikke på samme plass i ukesvis. En gang i fjor glemte jeg å slå av boosteren så den sto på over natten, og vi våknet til tomt batteri på bilen.. Da snudde jeg bare boosteren og ladet bilen fra vognen en halv time også var vi på farten igjen.. Wink

Et lite 1kw bensinaggregat kan være en mulighet også, disse moderne 4 takt aggregatene koster lite og høres knapt lengre. Man finner de ofte billig på finn.no.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 0:13

ville definitivt gått for stor batterikapasitet, og 1-2 kW aggregat for å etterfylle med ved behov på dagtid
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 0:35

Hvis man tar agggregat tanken litt videre:
Honda EU10 og EU20 kan kjøres både på bensin og gass(krever et konverterings kit).
Kombinert med en god 30-50 A lader så er du golden.. Wink
Man får også koble på ekstern eksos slange med de mulighetene det gir når det gjelder diskret løsning.

Nå har jeg kanskje sporet av litt i forhold til diskusjonen rundt brenselscelle, men det får så være.

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 10:02

Runerask: du skriver jo ikke noe om hvilken bil du har. Har du en nyere bil så har du plass til minst 2 batteri, og nyere biler leveres da med kraftige ladere. 2 eller 3 store batteri bør ikke være noe problem i en bobil. Da bør du lett komme opp i minst 300-400 Ah. Og da bør du ha strøm så holder i flere dager, forutsatt at du bruker kjøleskap på gass.

Har du gammeldagse lyspærer og lysslynger så er dette noe som stjeler mye strøm, men dette vet du vel mye om.
Utifra det du skriver i starten så skjønner jeg ikke at du må bruke bilen for å lade opp batteriet. Antar at du har bare 1 lite batteri siden du plages.


Mitt råd er:
-kjøp 3 batteri med minst 400Ah tilsammen, og skift ev. ut lader eller kompletter med en i tillegg.
-Monter 2 solcellepanel på 140w/stk
-Kjøp et lite aggregat, Kipor f.eks.
-Kjøp en booster for å sikre bedre lading underveis.


Tenker du på å bruke 50' på dette så kjøp heller en Dometic innebygd strømaggregat. Koster mye det også, men er langt rimeligere i drift.
I en nyere bobil er det da mulig å campere 2-3 dager uten behov for å lade batterier, forutsatt at du har et par store (150-200Ah/stk) batteri. En pc bruker jo ikke mye strøm, og det bør ikke en tv gjøre heller. Min LED-TV på 23" bruker ca 35W eller mindre.


Glem brenselscelle. Dyrest i innkjøp og desidert dyrest i bruk!


Sist endret av janp den Søn 8 Apr 2012 - 11:31, endret 1 gang (Reason for editing : skriveleif)
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 10:46

Trudde jeg skrev ett innlegg nylig, men det har forsvunnet...


Ble nok litt sent i går under beregningene, så etter å ha forsøkti dag igjen så får jeg 30Kr/Kwh. Likte bedre det jeg regnet på i går xD

Bilen min er 2009 modell, men har ikke plass til flere batterier. Må evt. bygge kasse under skjørtet på bilen. Solcelle på 180W har jeg på taket, men får bare 2-3 A der. Monterte ampere-meter sent i fjor høst, så jeg vet ikke hvor mye ampere det er om sommeren. Men så fort sola forsvinner vet jeg at spenningen og kapasiteten synker fort.

Når jeg har på TV(+sat-tuner) og laptop er jeg oppi 8,5A på dette, og somregel er jo det når sola er borte (f.eks når det regner) dette brukes

Angående brenselscelle sies det at det skal holde med en kanne på en sesong. Det betyr 400 pr år. Hvis mitt forbruk er stort, f.eks dobbelt, da blir det 800,. pr år. Er jeg helt på jordet?

Aggregat på gass var spennende tips.

Angående batterier har jeg 3 stk. Ett kun start. Ett batteri som er får selve bilen (160Ah trur jeg), og bodelsbatteri (50Ah trur jeg det var, Gel)
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 12:24

I følge Efoy sine hjemmesider så holder 10 liter til ca 30 dagers drift.

150W solcelle er ikke så værst, hvilken regulator bruker du? Du burde kunne få langt bedre enn 2-3 A ut av det på en god dag. Viktlig med en god regulator for å utnytte det optimalt, samt at panelet er vinklet mest mulig mot solen . Helst en regulator med MPPT, dette finner du billig fra kina på eBay.

Ikke uvanlig for 150W panel å operere optimalt på 19V og at det der produserer 8 A (totalt 152W). Bruker du en vanlig regulator så blir spenningen dratt ned til 13,8V, men strømstyrken forblir den samme (110W).
Med en MPPT regulator så vil du teoretisk sett i stedet få 13,8V og 11 A (152W).
Tallene stemmer nok ikke helt fordi en regulator ikke har 100% effektivitet for noe går bort i varme, men det viser prinsippet.

Som du er inne på, så er ikke sommerene i Norge slik at man kan stole på sol til primærlading og nå har du fått noen tips til alternativer. Om ikke penger er noe problem så kan brenselcelle være en bra løsning det Wink

Du nevner at du har et 50AH batteri i vognen, og det er nok litt i minste laget siden du tydeligvis bruker en del strøm. Hvor stor batteribank du ønsker må nesten overveies etter hva du tror du trenger, og hvor mye vekt du føler du kan ta med deg. Ser det blir foreslått 400AH her, men det vil fort veie 120-130 kg til sammen.

Et singel 200 AH batteri veier fort 60 kg så jeg ville styrt inna det. Man skal jo bære det inn og ut, feste beistet på en sikker måte osv.. Jeg ville vært redd for at det skulle løsne eller ødelegge noe ved fysisk belastning Wink
På den forrige vognen min hadde jeg 2x110 AH og erfarte at det var litt overkill så nå kjører jeg 1 x 120 AH og føler jeg har truffet ganske bra der. Man starter jo campingturen med fullt batteri og avslutter den kanskje med tomt, men enn med en anstendig batteribank og gode ladingsløsninger underveis så er mye gjort.

Det kan også være verdt å se på om du kan redusere strømforbruket noe.. F.eks ved å bytte glødepærer med LED pærer og kjøre mest mulig direkte på 12V i stedet for omformer. Du nevner tv og parabol, kjører du dette igjennom en omformer? Der går det bort veldig mye strøm på veien siden strømmen må omformes opp og ned igjen og som du nevner så er du oppe i 8,5A. Det er faktisk over 100W.

En LED tv som går på 12V og og en paraboltuner som gjør det samme vil kanskje halvvere forbruket. Dreambox DM800HD er et godt alternativ som jeg har brukt noen år.
En 22" LED tv bruker gjerne 23W, og Dreambox 800HD bruker 15 W totalt 38W som til sammen blir bare ca 3,2 A.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 16:26

Takk for mange tips.

Angående strømforbruket så har jeg stort sett bare 12Volts utstyr. Til og med laderen til laptopen er 12V. Alle pærer er LED, untatt ett par lysrørlamper. Akkurat når det gjelder lys så blir det lite brukt, nettopp for å spare på strømmen.

Mye å tenke på her nå. Dreamboksen virker også på Viasat?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 16:52

Ja, Dreambox virker på både viasat og canal digital og det uten cam;)
Du må dog legge inn et image som man laster ned gratis.. Ikke spesiellt vanskelig.
Om du skal kjøpe på eBay så styr unna billige kina-kopi`r.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 18:01

offpist skrev:
Ja, Dreambox virker på både viasat og canal digital og det uten cam;)
Du må dog legge inn et image som man laster ned gratis.. Ikke spesiellt vanskelig.
Om du skal kjøpe på eBay så styr unna billige kina-kopi`r.
Jeg har brukt Peter Pan lenge, hadde alt som var av kanaler gratis i en lengre periode. Helt til CD oppdaterte gamle kort. Da tok det slutt, gitt. Men det er en annen historie.


Men å tukle med Image på en Dreambox og alt du kan gjøre med en DB ligger til entusiasten, så den anbefales ikke av meg ihvertfall.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:21

Har dere forresten sett hvor mye solcelle paneler har falt i pris siste året?
100W paneler ligger på rundt 90 Euro i Tyskland, altså 720 kr.
130W ligger på 880 kr.
240W ligger rett under 2000 kr.
Prisene er inkl den tyske momsen (19%) og er kun noen eksempler jeg fant på nettet.

Har vært oppe på taket av vognet min med tommestokken i og funnet ut at jeg har faktisk plass til 2 stk 240W paneler ved siden av hverandre.

Det er mest fasinasjonen av å lage egen strøm mer enn det faktiske behovet Wink
Eneste som holder meg tilbake er tanken på å feste 2x20 kg oppe på taket.
Det vil kreve en ganske solid og justerbar innfestning, jobber med noen tegninger..

Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:27

Angående den tyske momsen. Den skal vel egentlig ikke vi betale? Vi skal vel i utgangspunktet fortolle norsk moms på grensen, eller i den forbindelse?

Hvordan fungerer dette i praksis, noen som vet??
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:41

Ja du kan kjøpe varen uten tysk moms, du betaler norsk moms når varen kommer til Norge. Problemet kan kanskje være om selgeren ikke er vant med å selge varer ut av EU og ikke veit hvordan dette fungerer. Faktisk har jeg opplevd at de ikke vil sende til Norge fordi det er for mye "bryderi".
Da kan man be de sende varene til Strømstad og så henter man det der.. Da betaler du bare tysk moms og ikke noe mer. Frakten er dessuten billigere innenfor EU.
Dette er spesiell lurt om du kjøper brukte varer med litt verdi, siden det er umulig å få refundert den tyske momsen. Jeg kjøpte en Webasto Dieselvarmer til bilen fra Tyskland i vinter.. halv pris ble det.

Håper du ble klokere.. Wink
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:46

Men hvordan går det om man handler varer mens man er i f.eks. Tyskland. Betaler man kontant uten Tysk moms da?

Takker veldig for svarene :-)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:48

Hvor i Strømstad er det du får levert, om jeg tør spørre?
Om du ikke ønsker å oppgi det så send ev en PM. Holder på å kjøpe noe annet til 10-12 lapper, og frakt fra danmark til sverie er 350. Hjem her er det langt mere, samt annet som gjør det litt kjelkete å handle fra danmark og få det lvert her på berget.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:49

Runerask skrev:
Men hvordan går det om man handler varer mens man er i f.eks. Tyskland. Betaler man kontant uten Tysk moms da?

Takker veldig for svarene :-)
Nei handler du kontant der er det som et hvilket som helst annet sted. Moms må man betale såklart.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:55

Tror jeg bare poster denne linken om poste restante.


Du oppgir med andre ord denne adressen :
JanP
POSTE RESTANTE Postcenter
S-45201 Strømstad

Alt du trenger for å hente ut pakken er legitimasjon og tracking nr.

Bare pass på at det blir sendt med posten.. Om avsender bruker DHL eller ligende får du nemlig et lite problem.. Posthuset i Strømstad tar naturligvis ikke i mot pakker fra andre transportører.

PS: om varen koster 11 000 kr så skal du egentlig momse den inn på grensen når du kjører hjem.. Men det er det vel ikke alle som gjør.. Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:58

Gode gamle poste restante ja, det er mye brukt lokalt her innom grensen også. takk for tips om DHL etc. Skal sjekke det ut med avsender. Problemet blir vel vekt, blir fort 50 kg. Og det tar vel ikke posten om jeg husker rett.


PS: Ja egentlig er det mye som man skal huske når man passerer grensen, men du vet hvor fort det er å glemme at man trengte en ny mover for å få frem vogna, eller at forteltet ble tatt av stormen osv.


Da tar vi og sporer inn igjen på brenselscelle..
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 17:20

En liten oppsummering:

Det foreslås at fastmontert aggregat er bedre løsning. Men her er det ett minus med vekt (i forhold til brenselscelle

Flere batterier går også i bekostning av vekt.


Men må kanskje "bruke" litt vekt for å finne en grei løsning. Muligheten ligger kanskje i det å "ofre" seg for ett fastmontert aggregat som lader automatisk ved behov. Det er jo det som er sakens kjerne her. Noen som har flere tips her? Er det komplisert å lage slik styring? Tenker da på om ett fastmontert aggregat har mulighet å bli "tuklet" med.

EDIT; Sjekket Dometic TEC29 som har automatisk start/stopp ved lave batterier :-D

EDIT2: Dometic TEC29 har også propan-basert aggregat. Er dette tingen? Slipper å ha enda en type fuel med meg på tur, er snakk om 1l/t ved full drift. Er ikke akkurat så stort forbruk jeg har på engang, er vel heller tidsapekteret ved propan i tilfelle...tenke...tenke...
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 18:11

Tja, Dometic TEC29 koster jo 30 laken og veier 44 kg Wink
Ikke blir det noen enkel sak å få plass til det heller.

Det er jo opp til deg, men jeg ville heller sett på en av disse små Honda aggregatene.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 18:19

Ulempen med dem små hondaaggregatene at man må passe på å "fylle" batteriene manuellt. Har hatt opplevelser at jeg har kommet tilbake til bilen etter å ha vært ute på en lengre tur, og det er nesten vakum på batteriene xD Da er ikke et eksternt aggregat rette løsning.

Fordelen med TEC29-LPG aggregatet er at det blir kun 44 kg, fordi jeg ikke trenger å montere egen fuel-tank. Kjøp i Tyskland gjør også denne flere tusen billigere.

Er det forresten mulig å endre trådteksten til noe med Strømkapastitets-løsninger el.lign. xD
EDIT; Fikk det til selv xD
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 19:13

Ja om prisen, vekten og støyen den vil produsere ikke skremmer deg så er jo en slik sak optimal.
Du vil aldri gå tom for strøm så lenge du har gass Wink

Bare sørg for at den blir montert på en forskriftsmessig måte, man skal ha respekt for gass og eksos.

Når det gjelder snakk om "strømkapasitets-løsninger" så har vi ikke vært inne på konseptet med batterimonitorer. Jeg hadde dette på min forrige vogn og ville aldri vært foruten. Å hele tiden vite hvor mye strøm du har tilgjengelig, hvor mye du lader og bruker til enhver tid kan hjelpe deg på mange måter.

Jeg har nå kjøpt denne men ikke fått montert den enda. Egentlig laget for båt bruk, men hva gjør vel det.. Det betyr i alle fall den tåler det jeg skal bruke den til.

Kjøpte den her. Og det var den billigste plassen jeg kunne finne.

Stort og oversiktelig panel med alt man trenger oppe samtidig, og til en fornuftig pris (rett under 1000 kr inkl frakt (+mva))
Strømkapastitets-løsninger  65f4b4f7b4b9e90ad7526e71d021fe6d0a14b274
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 19:18

Genial sak. Jeg har faktisk orginal indikator for bodelsbatteriet. Kunne gjerne hatt en slik for det andre forbruksbatteriet også. Tipset noteres :-)

EDIT; var faktisk en smule rimeligere på eBay xD
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 20:10

her er link til ett en kompis av meg kjøpte , byggger lite og er ganske enkelt og ikke dominerende ; http://www.discoworld.no/shop/product_info.php?products_id=54435

tror hele kom på 390 ,- totalt hjem til ham ...

ps dette er en meget bra tråd , for oss som IKKE hr så god greie på strøm , men har de sammme problemer med strøm som de som har greie på det .
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 21:39

Instrumentet du viser til Sanapo er et voltmeter.
Det gir riktignok en pekepinne på hva statusen er på batteripakken, men det forteller ingenting om hvor mye du lader eller forbruker, eller klart hvor mye strøm du har igjen.

Det kan derfor ikke sammenlignes med en batterimonitor som også måler strøm og beregner gjenværende kapasitet ut i fra det.

Det finnes mange varianter. Hella, Xantrex, Victron osv...
Man taster inn på måleinstrumentet hvilken kapasitet du har på batteriet, også regner den ut hvor mye strøm du har tilgjengelig til enhvertid siden den kan måle hvor mye som går inn og ut av batteriet kontiunerlig. Måleren er ALLTID på, selv når du ikke bruker vognen. Men den trekker bare 0,0015A så den tapper ikke batteriet.
Det er en del formler innvolvert her, for det er ikke så enkelt som å bare telle ned fra 120 AH mot null. Ved høyt forbruk så yter batteriet med lavere kapasitet enn om du tapper det sakte. Og helt 100% blir det aldri. Ved lav temperatur yter batteriet lavere. Alt dette tar den hensyn til.

Det er jo ganske kjekt å bare kunne glane bort på måleren og se at man har 48,3% kapasitet igjen og at kvelden forran tv`n er reddet på en regnfull kveld Wink

Eller at nei, nå er vi nede på 21% så da nå er det på tide å slå av alt unødvendig strømforbruk eller starte aggregatet... For man skal jo helst ikke tappe batteriet heeeelt ned til null. De har det ikke godt av.

Ofte gjør batterimonitoren om kabasiteten om til time/minutter for deg.
Som i "13 timer og 43 minutter" med strøm igjen på ditt nåværende forbruk.


For hver gang du topplader batteriet så nullstiller måleren seg for å utligne eventuelt feilberegninger som har blitt over tiden siden siste topplading.
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 21:42

aha , så det du linka til er det som gjør alt for deg , og koster rundt 1000,- , men er det noe sted i norge vi kan gå å kjøpe dette over disk , liker ikke å handle på nett... for dette hørtes jo veldig bra ut
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:20

Seatronic selger de for 1795 kr ser jeg.

Jeg handler nesten utelukkende ALT på nett så lenge jeg ikke MÅ ha det umidelbart.
I kveld har jeg handlet flere ting.. Negleklipper for spebarn fra kina til 12 kr inkl frakt og junktion box til til en hundrings inkl frakt mitt til kommende solcelle prosjekt.

Det er jo så enkelt å handle på nett Wink Mye enklere enn å gå i butikken spør du meg.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjøpt noe på impuls i butikken og etterpå søkt det opp på nettet for å finne det til halv pris i utlandet.

Om du har veldig god tid så finner du masse info om batterimonitorer her.

BEP og Sterling er andre gode instrumenter, men er dyrere uten at de har noe mer funksjoner som du trenger.
Jeg har Bep i båten, og sterling i min gamle vogn.

Bare spør meg på PM om du trenger mer hjelp med å komme i gang med målingen din Wink



Sist endret av offpist den Man 9 Apr 2012 - 22:25, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:25

Jeg mener det er mye tryggere å handle på nett. På nettet får du fortløpende tilbakemedlinger fra tidligere kunder, og betalingsyjenester. Handler på over skranke finnes ikke slike beskyttelser, og du må anta at selgeren er seriøs. Hvis du ikke kjenner butikken fra før da.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:31

offpist skrev:
Instrumentet du viser til Sanapo er et voltmeter.
Det gir riktignok en pekepinne på hva statusen er på batteripakken, men det forteller ingenting om hvor mye du lader eller forbruker, eller klart hvor mye strøm du har igjen.

Det kan derfor ikke sammenlignes med en batterimonitor som også måler strøm og beregner gjenværende kapasitet ut i fra det.

Det finnes mange varianter. Hella, Xantrex, Victron osv...
Man taster inn på måleinstrumentet hvilken kapasitet du har på batteriet, også regner den ut hvor mye strøm du har tilgjengelig til enhvertid siden den kan måle hvor mye som går inn og ut av batteriet kontiunerlig. Måleren er ALLTID på, selv når du ikke bruker vognen. Men den trekker bare 0,0015A så den tapper ikke batteriet.
Det er en del formler innvolvert her, for det er ikke så enkelt som å bare telle ned fra 120 AH mot null. Ved høyt forbruk så yter batteriet med lavere kapasitet enn om du tapper det sakte. Og helt 100% blir det aldri. Ved lav temperatur yter batteriet lavere. Alt dette tar den hensyn til.

Det er jo ganske kjekt å bare kunne glane bort på måleren og se at man har 48,3% kapasitet igjen og at kvelden forran tv`n er reddet på en regnfull kveld Wink

Eller at nei, nå er vi nede på 21% så da nå er det på tide å slå av alt unødvendig strømforbruk eller starte aggregatet... For man skal jo helst ikke tappe batteriet heeeelt ned til null. De har det ikke godt av.

Ofte gjør batterimonitoren om kabasiteten om til time/minutter for deg.
Som i "13 timer og 43 minutter" med strøm igjen på ditt nåværende forbruk.


For hver gang du topplader batteriet så nullstiller måleren seg for å utligne eventuelt feilberegninger som har blitt over tiden siden siste topplading.



Og som du sier; et batteri på 100Ah har aldri den kapasiteten, kanskje rundt 80Ah. Og du kan heller aldri tappe det ned til null. Så i realiteten , med et 100Ah batteri, har du kanskje ned mot 50Ah tilgjengelig. Og dette igjen avhenger av alder og temp osv.


For de som ikke har vedlikeholdsfrie batteri så er det 2 ting som gjelder: fylle vann og vedlikeholdslade. Og med vanlige batteri som står i vogn legger syra seg i lag i cellene. Og for å få sirkulasjon i syra så sier fagfolk at et batteri kan overlades med høyere ladespenning enn det en vanlig lader gir. Har ikke noe direkte kunnskap om det, men det har meg blitt fortalt ihvertfall.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 0:29

Legger til Truma sitt prosjekt her. Lurer på hva prisen blir på den...

http://www.truma.com/int/en/power-supply/vega-fuel-cell-system.php

EDIT; Har fått studert denne litt mer, og den virker som en perfekt sak for meg. Da det er stipulert kostnad på 3-4 kr/kwh, så er den relativ rimelig i bruk også. Håper den ikke koster alt for mye i innkjøp da xD Er stipulert i salg i løpet av dette året, så jeg får prøve å holde ut litt til med strøm-mangelen xD
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 17:51

En liten update når det gjelder batterimonitor.
Jeg har montert CLIPPER BM-1 i vognen nå.. Brukte 1,5 time.

Likte veldig godt det store og oversiktelige displayet.
Noen vil kanskje synes det blir litt stort, og da kan BM1C brukes, som er mindre:
Strømkapastitets-løsninger  6339e6d87cfa38fd5ea7e97ae53087f1.image.250x138

Måleren har inngang for batteri nr 2 også. Siden jeg har bare 1 batteri i vognen så koblet jeg den ledningen på pinne 9 på hengerkontakten så kan jeg se spenningen på bilbatteriet i stedet Wink


Montert over Hobby kontroll panelet.
Strømkapastitets-løsninger  552061_10151493096975182_873550181_24078382_1353848292_n

Den har også ganske bra belysning for mørke vinternetter.
Strømkapastitets-løsninger  580391_10151493097820182_873550181_24078388_137576627_n

Jeg var ganske spent på om instrumentet skulle bli for dypt slik at jeg må kutte ut på baksiden av veggen inne i skapet, men det gikk akkurat. Vises ikke på baksiden.
Strømkapastitets-løsninger  535966_10151493096420182_873550181_24078378_1341223713_n
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 18:41

Kjekk sak det der.

Tok du å førte ledningene inni veggen ned til hobby-panelet?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 18:51

Ja førte kablene inni veggen, sammen med de andre kablene som går der.
Alt er skjult Wink
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitimeTor 12 Apr 2012 - 19:59

genialt , ser veldig bra ut , hos meg blir det på skapveggen ved siden av kjøkken benken , da er batteriet rett nedenfor ....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkapastitets-løsninger  Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkapastitets-løsninger
Til Toppen 
Side 1 av 6Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Isocamp-løsninger
» Smarte løsninger og rimelige vogner.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: