CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkapastitets-løsninger

Go down 
+15
hobby 650 kfu
Ludo
Harald-
Camelot
Jan Ole
merceben
Markus Vesala
Thomas
knutove
TomA
sanapo
Jan
offpist
janp
Runerask
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 21:57

offpist skrev:
Du har bobil så du vil separere start batteri fra forbruk?
Eller vil du separere flere forbruksbatterier fra hverandre.


Uansett så burde du vurdere å heller bruke et spenningsavhengig rele ala denne typen:
link

Har du en mekanisk hovedbryter på vogna kan du bytte den ut med denne:
link

Fordelen med voltavhengig rele er at du slipper å miste spening og effektap som du vil gjøre med en diode. Det er ikke rent lite heller.

Bryteren lar deg velge hvilket batteri du vil tappe, og den kobler batteriene sammen om du trenger dette.

Dette blir identisk oppsett som jeg har i båten, virker veldig bra Wink


Offpist: har kikket litt på releet du linket fraBiltema. Kjøpte et, men returnerer det. Istedet har jeg bestillt dette:

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 ISOpwr_lrg

Har bestillt noen Anderson-plugger, slike:

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 SB120_lrg

Du går for solceller, jeg har noe som lader litt, som er greitt nok for lite forbruk. Men siden bilen har masse strøm så lager jeg meg muligheten for å koble sammen bilbatteri og vogna. Du linket til batterivelgeren fra Biltema også, og den beholder jeg. Tror det lar seg gjøre å skifte ut den eksisterende 12V hovedbryteren med den fra Biltema.



Mangler bare 2 X 16 mm2 sort/rød så får jeg laget et ekstern strømuttak i front på bilen. Og så kan jeg dessuten koble til en Inverter og koble til kaffetrakteren når jeg er på tur uten vogn. Very Happy
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 22:45

Er mange veier til Rom som det sies.. Wink

Men ser ikke helt fordelene med den ISOpwr saken, den gjør akkurat samme funksjonen som biltema sitt skillerele.

Biltema releet tåler 125A, og på Isopwr 40A..
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 22:58

Jo, det er en viktig forskjell. Det har en direkte utgang. Og den trenger jeg faktisk.


At det er bare 40A spiller liten rolle, all den tid det er rundt 500w. Og det er jo faktisk 80% over det laderen klarer som Supply. Og da tror jeg at jeg klarer meg bra.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 23:11

Tja, power out og aux battery er jo samme kontakten så det er jo bare snakk om hvordan du kobler det opp.

"The ISOpwr output (OUT) and the auxiliary battery (BAT) are internally connected together.
Therefore, equipment connected to the ISOpwr output is powered directly from the auxiliary
battery."

Om batteriet til vognen er tomt og av bra kvalitet så kommer man fort over 40A over 2x16mm2 kabler når du startet bilen, mark my words Wink





Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 23:27

Før vognbatteriet blir tomt så er vi påkoblet 230V. Tar ikke sikte på å leve flere dager uten 230V.
Men om det var det som var målet så hadde jeg nok satset på 4-5 paneler som du, med en solid regulator. Og satt inn batteri nr 2 igjen. Men det behovet er ikke der.Før vognbatteriet blir tomt så er vi påkoblet 230V. Tar ikke sikte på å leve flere dager uten 230V.


PS: ser at det er 4AWG jeg bestillte, det tilsvarer litt under 25 mm2.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 8:54

Poenget jeg ville få frem er at de to boksene utfører akkurat samme funksjon.

Bare at IsoPwr koster 3 ganger så mye og klarer 1/3 av effekten.
Bruk av MosFet i stedet for rele betyr bare effekt tap (derav kjøleribbene), og ingen praktiske fordeler slik jeg ser det.

Releet slår ikke inn før du starter bilen, så om formålet er å kunne trekke strøm fra bilen "ved behov" så er kanskje en manuell bryter det aller beste.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 9:27

offpist skrev:
Poenget jeg ville få frem er at de to boksene utfører akkurat samme funksjon.

Bare at IsoPwr koster 3 ganger så mye og klarer 1/3 av effekten.
Bruk av MosFet i stedet for rele betyr bare effekt tap (derav kjøleribbene), og ingen praktiske fordeler slik jeg ser det.

Releet slår ikke inn før du starter bilen, så om formålet er å kunne trekke strøm fra bilen "ved behov" så er kanskje en manuell bryter det aller beste.
Offpist: min tanke er å aldri starte bilen for å lade. Dette er bare for å ha litt ekstra strøm når jeg står parkert for ei natt eller 2. Og det vil aldri bli tilkoblet under kjøring. Uttaket i bilen skal stå helt i front, og for å bruke det da må jeg gjøre 2 ting:
1:) Montere hengerfeste i front ála Sten Rune.
2:) Rygge med vogna foran.


Og ikke noe av dette er aktuellt. lol!


Skjønner tegninga di, men jeg vet heldigvis litt om strømstyrker og overbelastning.
Men for den som ikke er så veldig kyndig så er det lett å gå på ei blemme. Jeg legger ikke opp 50 mm2 innvendig i vogna for å få til dette, 2X 16 er mer enn nok for mitt bruk.
Men Mosfet er ikke noen god løsning, enig i det.
Og ja; det blir montert både bryter og sikring i motorrommet, slik at jeg har full kontroll på om det er spenning på uttaket eller ikke.
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 10:31

Syns folk planlegger noen aldeles voldsomt store kabler her.
Når man planlegger kabeldimensjon er det to ting som er viktig: Strømføringsevne og spenningsfall.
Man må alltid dimensjonere for strømføringsevnen, men på en del utstyr kan man leve med en del spenningsfall. Kjøleskap vi kjøle, men med mindre effekt. Boosteren vil lade den også, muligens med litt mindre effekt. Imidlertid har boosteren den egenskapen at den alltid gir rett ladespenning ut, uavhengig av innspenning.
Om man legger 4mm2 har man strømføringsvne nok til 20A, men det blir nok med spenningsfall. Kanskje godt nok til lading/kjøleskap? (En til hver altså)
Ellers når det gjelder spennigsfall og dimensjonering av kabler i forhold til det er det en vesentlig forskjell fra 230V til 12V, nemlig spenningen. Spenningsfallet er likt per meter kabel uavhengig av driftspenning og vil prosentvis bli ca 20 ganger så stort på 12V som på 230V.
I 230V nett er det vanlig å beregne for maks 5% spennigsfall (11,5V)
5% på 12V er ikke mer enn 0,6V, og vil tro flere her har sett at spenningen fort detter mer en det. Men er det et problem i praksis? Bilstereo, TV, PC og liknende er nok sensitivt for spennigsfall mens mye annet bare vil gi lavere effekt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 17:48

Livar: jeg har sett hva overgang fra 2,5 mm2 til 4mm2 bedrer mtp. spenningsfall, og det var mye. Lengden det er snakk om er ca7- 8 meter fra batteri til lysbryter, og det gjelder 2 kurser som jeg gjorde det på. På 12V pumpa Alde var det en merkbar turtallsenedgang ved bruk av 2,5 mm2 når lys på samme kurs (bad) ble slått på. Etter skiftet til 4 mm2 ble dette så og si borte. Endringen i turtall er knapt hørbar. Spenningsfallet ble ikke målt, og noe kan også skyldes dårlig sikringsholder/kobling i denne.


Da jeg skal bruke en slags skjøtekabel for tilkobling til bilen blir det fort totalt 15m, og da tror jeg at 16 er mer enn nok, kanskje rekker det med 10 mm2 også. Har PFXP FR 16 mm2 som jeg kan prøve å se hvilket spenningsfallet det blir. Ikke den beste for 12V, men den duger sikkert til en liten test.
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitimeTir 22 Mai 2012 - 6:40

Henta meg "ny" vogn i går, Kabe Safir 590XL. Hadde litt lysproblem, fant koblingsstykket i enden av kabelen fra draget. Der hadde jeg rett over 8V med ny kontakt på både bil og vogn. Lyste helt greit i alle lys allikevel, men går nok over til led pærer for å redusere belastningen uansett.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Empty
PosteTema: Re: Strømkapastitets-løsninger    Strømkapastitets-løsninger  - Page 6 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkapastitets-løsninger
Til Toppen 
Side 6 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Similar topics
-
» Isocamp-løsninger
» Smarte løsninger og rimelige vogner.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: