CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 "Flyttbar" platting

Go down 
+6
DigitalMe
Sten Rune
Tommy
janp
Jan Ole
trivesivogn
10 posters
AvInnlegg
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 19:39

I forbindelse med flytting til ny plass må vi nå bygge ny platting under Penta-teltet. Denne plassen er en midlertidig plass, men vi ønsker å bygge en platting som vi kan flytte med oss om ett par år når vi igjen må flytte på oss.

Ser for meg å bruke 2x6 som bjelkelag i en eller annen form for moduler, men finner ikke helt "riktig løsning"

Er det noen som har bygget en slik "flyttbar" platting eller har gode forlslag til hvordan det kan løses, evt med bilder?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 20:01

Først fleip: Alle plattinger er flyttbare, det så vi på vår plass i jula.
Så alvor: Fikk ny nabo nå, han hadde bygd platting i seksjoner på full bredde, ca 3m *0,6m og 2*4 i hver side slik at det ble dobbelt opp, bordene var forskjøvet slik at en ende ble festet i neste 2*4 til slutt la han ett bord rundt kanten hele veien.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 21:06

Nå er vi litt "heldigere" med været når det gjelder storm etc her "østpå", så forhåpentligvis er ikke plattingene like flyttbare her Smile

Takk for tipset, men ser for meg at den kan bli tung, i og med de dobble 2x4'ene. Må nok bruke 2x6 selv for å slippe en del understøtter og da blir den nok for tung (tror jeg)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 22:59

Er ikke problem å flytte en del av en platting selv om den kan veie 500-600 kg.


Mange muligheter til å flytte ting uten at det trengs så mye rå styrke. Med fantasi og noen enkle hjelpemidler så er det enkelt selv for én mann å flytte en platting helt alene.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeSøn 8 Apr 2012 - 23:41

Hei!

Jeg lagde en platting ved hjelp av seksjoner. Jeg hadde bare ett vanlig telt med 2,5m dybde. Seksjonene mine var da 2,5m x 1.5m for at de skulle fraktes på hengeren enkelt. Jeg hadde da totalt 4 stk element. Jeg benyttet 2"x4". Laget først en boks på 2,5m.1,5m. og puttet 2 stk 2"x4" "inni". Totalt 4 bjelker som ligger da ut fra vogna. Jeg la terrassebord på toppen som jeg avsluttet kant i kant med boksen. Disse lå da i lengderetningen på vogna.

Når jeg skulle legge ut plattingen så skolet jeg opp den første med plankebiter. slik at denne var rett. La neste element ved siden av og skolet opp denne. Passet på at seksjonene vilte på de samme plankene. Ble da helt greit. Hadde et bord i fronten som "låste" seksjonene. Sekjsonene var da greie å håndtere når vi var 2 stk.

Fungerte i mange år hos oss... Nå ligger den på hytta. Valgte å bygge en ny platting da vi skulle sette opp isocampen.

Personlig synes jeg 6" blir voldsomt. Det er tross alt camping...

Et annet alternativ er å lage Heller i "passe" størrelser som man legger på ett bjelkelag. Bjelkelaget legges ut på bakken og skoles opp. Må da "låses" med ett bord inne ved vogna + på kanten. Hellene kan f.eks være 1,20x1,20 slik at stemmer med bjelkelaget.. Skrur fast noen av helene til bjelkelaget slik at det ikke flytter seg. Ulempen med denn løsningen er at plattingen blir ganske høy. Om man benytter 4" bjelkelag og 4" på hellene blir det 8". 10" om man benytter 6" bjelkelag.

Vogna må nødvendigvis heises opp en del, og det er vel ikke særlig pent når vogna står på stylter...
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 9:25


Jeg har også seksjoner. 3x0,6m.Før så måtte vi nemlig fjerne plattingen når sesongen var slutt, og stable det et samlet sted. Har bare brukt 2"x3" som ramme i seksjonene og bord som låser de i front og bak ved vogna. Hviler på plankebiter med ca 60cm mellomrom i skjøtene på seksjonene.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








"Flyttbar" platting Caravan
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 10:47

Har ingen erfaring med det, men dette ser jo genialt ut.
http://www.bhg.as/default.htm
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 12:08

janp skrev:
Er ikke problem å flytte en del av en platting selv om den kan veie 500-600 kg.


Mange muligheter til å flytte ting uten at det trengs så mye rå styrke. Med fantasi og noen enkle hjelpemidler så er det enkelt selv for én mann å flytte en platting helt alene.

Tar den, men det var evt en løsning for bare å bære den bort jeg var på utkikk etter. Har sett de som har flyttet plattinger med traktor, gravemaskin etc...
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 12:16

Tommy skrev:
Hei!

Personlig synes jeg 6" blir voldsomt. Det er tross alt camping...


6" kan kankje virke som overkill, men det er to grunner til at jeg velger dette. Området skrår ganske mye, og da "fyller" jeg opp mer av "tomrommet" under plattingen, men primert vil jeg bruke det for da slipper jeg unna med èn understøtte på ett spenn på 3,5 meter.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 12:21

DigitalMe skrev:
Har ingen erfaring med det, men dette ser jo genialt ut.
http://www.bhg.as/default.htm

Har sett litt på denne, men det blir dyrt! Kan hende det er mulig å få tilsvarende i Sverige til en billigere penge (vi ligger i Sverige).

Er jo artig å bygge disse plattingene selv også. Får ta i bruk noen kontakter for å skaffe litt billige materialer direkte på sagbruket, så blir det ennå mer spart også Smile
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 12:25

DigitalMe skrev:
Har ingen erfaring med det, men dette ser jo genialt ut.
http://www.bhg.as/default.htm

Har montert dette Flexigulvet noen ganger, mye jobb og mye deler er min erfaring.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








"Flyttbar" platting Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 14:29

Synes det var en fin formulering "bare å bære bort" og i sammenheng med "et spenn på 3,5 meter".

Jeg har laget en demonterbar platting på fjellet, 2x3 meter. Nå slipper jeg å demontere den før jeg skal flytte til ny plass. Det kan vel være at jeg er ganske pinglete av meg men den er definitivt ikke noe jeg bare bærer bort...

Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 15:14

DigitalMe skrev:
Har ingen erfaring med det, men dette ser jo genialt ut.
http://www.bhg.as/default.htm

Vi hadde et sånt Flexigulv for noen år siden. Det var kurant å montere og er et utmerket alternativ om man må demontere og fjerne plattingen ofte.
Vi hadde gulvet stående oppe en vinter. Om våren hadde alle beina forskjellig høyde pga telen i bakken og det hele så ut som et puslespill.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 15:15

ArneO skrev:
Synes det var en fin formulering "bare å bære bort" og i sammenheng med "et spenn på 3,5 meter".

Jeg har laget en demonterbar platting på fjellet, 2x3 meter. Nå slipper jeg å demontere den før jeg skal flytte til ny plass. Det kan vel være at jeg er ganske pinglete av meg men den er definitivt ikke noe jeg bare bærer bort...



"Bare bære bort" og "et spenn på 3,5 meter" er jo noe av det som har vært utfordringen, men tror jeg har klart å sette sammen noen av løsningene over sammen med mine tanker til noe som er "flyttbart".

Det som skaper mest "skruing" er ramma (en hel ramme i Penta-form), men på denne setter jeg bjelkesko som jeg setter dragerne/bjelkelaget i - disse kan da lett flyttes uten at de blir for tunge. Videre lager jeg "lemmer" av terrasebord og kun terrassebord. Disse blir da relativt lette og "greie" å flytte.

Ellers så har vi bekjente som er aktive i styreløftmiljøet, så vi får vel invitere med dem når dette skal flyttes. En av dem satt ny rekord for sin alders/vektklasse med 270 kg i benkpress nylig - kan være nyttig i slik sammenheng Smile

Hvis dere skjønner løsningen min og synes den høres fornuftig eller helt feil ut - kom med innspill!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 16:32

jeg bygde vår platt i seksjoner på 4,5x2,5 meter
platter er bygget på ei ramme av 2x4 med 60 cn avstand og 28mm terrassebord på toppen
den flytter vi to mann uten noe problem
når vi flytta fra fastplassen vår demonterte jeg den og la på tilhenger og kjørte hjem, og brukte den til platting/grillplass i hagen
da var jeg alene når jeg la de på plass, men det gikk da det og
er bare å spise godt med grøt, og stramme buksa godt
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 17:18

Det hadde vært fint å være to som kunne bære når jeg flytta vår vinterplatting noen meter. Jekka det til, men det var ikke "bare å bære bort"...
Til Toppen Go down
toreel




Antall Innlegg : 12
Registration date : 03.01.2017

"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitimeOns 4 Jan 2017 - 0:13

Bygget en platting i seksjoner på 1,2 x 2,4 til vinterteltet i høst. Brukte 2"4" som ramme og terrassebord 36 mm. La utover seksjonene og bandt dem sammen ved å skru terrassebord loddrett langs kanten. Fungerte utmerket 👍🏻 Dette kan du bygge i garasjen hjemme og frakte med deg med henger 👍🏻
Tore
Til Toppen Go down
Sponsored content





"Flyttbar" platting Empty
PosteTema: Re: "Flyttbar" platting   "Flyttbar" platting Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
"Flyttbar" platting
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Platting
» Universaltelt på platting
» Bygge ny platting.
» Platting, pris
» Platting/Fortelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: