CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bytte av Nøkkel cylinder

Go down 
5 posters
AvInnlegg
norx
CAMPER
CAMPER
norx


Male
Antall Innlegg : 36
Localisation : Sandnes
Registration date : 24.01.2012

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 22:32


Noen som har efaring med bytte av låse cylindere i diverse luker på KABE vogn? Vil tro prinsippet er likt på andre vogner også.
Mine låser har en tendens til å størkne til.. Har knekt en nøkkel allerede i låsen. Trengs det noe spesielverktøy for å få cylinderen på plass / ta ut gamle cylindere?

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeOns 2 Mai 2012 - 22:35

Du trenger ikke noe spesialverktøy, men jeg fikk min forhandler til å skifte en gang. Han brukte (måtte bruke??) universalnøkkel for å få ut den gamle sylinderen.
Til Toppen Go down
norx
CAMPER
CAMPER
norx


Male
Antall Innlegg : 36
Localisation : Sandnes
Registration date : 24.01.2012

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 8:58

Ser det er en tapp på sylinderen som "normal" nøkkelen ikke drar inn. Får sjekke når jeg har vært til fjells om det er behov for noe masternøkkel..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 9:14

Grafitt er vidundermiddel i låser, er ikke sikker på om dette er på sprayboks eller bare som pulver, men får du det inn i låsen kan det løse probleme dine.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:04

Låsesmeden hjemme anbefaler ikke grafitt brukt på bil (og neppe cv heller). Han mener at disse låsene skal smøres med en tynn olje.

//Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:11

Hvorfor? Har god erfaring selv, utført av lås og nøkkel leverandør, ikke av meg, og han bruker dette mye.
Har det noen negative virkninger han ikke vet om kanskje?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 10:31

Jeg har kun forholdt meg til låsesmedens råd.
Han (og jeg) snakker om grafitt PULVER. Låsolje med grafitt er sikkert uproblematisk.

//Ole
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeTor 3 Mai 2012 - 18:57

Er nok mye faglig diskusjon rundt dette blant låssmeder. Grafittpulver vil kunne blande seg med støv og bli slipepulver, olje vil bli fantastisk slipepasta med litt sandstøv i. Men finnes oljer som kapsler støv og drit, og slik jeg ser det er det kun disse som kan brukes.

Jeg er driftsleder for 16 vaktmestere som er storforbrukere av låsolje, jeg vet hvordan en feilsmurt lås ser ut Razz
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
norx
CAMPER
CAMPER
norx


Male
Antall Innlegg : 36
Localisation : Sandnes
Registration date : 24.01.2012

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeSøn 6 Mai 2012 - 8:47

Har nå fått byttet sylinder på de fleste låsene i diverse luker. Det var enklere en jeg trodde. Det er sand og olje i en fin kake inni der etter en stund så det å bytte sylinder var nok det enkleste. Ikke er de så dyre heller.

Demonter låsen fra baksiden av innsiden av luken. Ta ut holderen som sylinderen er inne i. På baksiden av holderen ligger det en pakning. Vært forsiktig og løft denne pakningen ut. Nå vil en se "låsepinnen" som holder låsesylinderen på plass. "lås" opp låsen med nøkkelen din, da vil låsepinnen stå i rettt spor. Bruk ett flatthjern eller en spiss redskap til å dytte inn låsepinnen. Vips så får man ut låsesylinderen. Sett inn evnentuell ny sylinder. Denne setter man inn i det sporet som har en liten "skrå" entry i bakkant der låsepinnen skal over.
Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitimeMan 16 Des 2013 - 17:53

Ser ut som denne beskrivelsen ikke passer for sylinderne i min Cabby 61 fra 2003. Jeg har også slitt med treg lås, og fant ut at det var en bit med løst metall bakpå sylinderen når jeg åpnet låsen. Noe var knekt på en kant der, men man får fortsatt låst og åpnet døren. Det var opptil flere fjærer som ville ut da jeg tok ut sylinderen, og dem har jeg ikke fått inn igjen. Den ene syntes å være der for å returnere sylinderen til utgangsposisjonen etter at man hadde brukt nøkkelen. Den kan jeg leve uten, for den var med på å gjøre låsen så helsikes treg å låse opp. Den andre fjæra var noe større, og skal etter det jeg forstår, returnere dørhåndtaket på yttersiden til midtposisjonen når man har åpnet døra. Jeg må si jeg ikke helt forstår hva som er vitsen med alle disse fjærene, som begge ser ut til å skulle ligge i ring rundt sylinderen på ett eller annet vis. Noen her som har peiling? Kanskje det finnes en tegning eller servicemanual for disse dørlåsene som Cabby brukte i 2003?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bytte av Nøkkel cylinder Empty
PosteTema: Re: Bytte av Nøkkel cylinder   Bytte av Nøkkel cylinder Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bytte av Nøkkel cylinder
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bytte av varmtvannsbeholder
» Bytte dør
» Frostvæske
» Bytte-/serviceintervaller på gassanlegg?
» Bytte fra industrikobling

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: