CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Oljeskift

Go down 
+3
Admin
Jan
Ronny
7 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 8:10

Admin skrev:
Kan bare nevne mine erfaringer Smile

Har hatt endel biler, fleste parten brukt. Disse vet man jo da ikke hva slags olje som er fyllt på fra før... Har gjort det enkelt hele tiden. kjører mineral olje fra Biltema Smile
Caravellen gikk 300.000km før jeg bytta den 1 oljeskift på 100.000 km
en 6.2diesel Chevrolet kjørte jeg meget mer en dette før oljeskift
Begge bilene går enda, etter jeg solgte dem
Toyota'n vi har nå, har jeg allerede passert 10.000km over anbefalt bytte. Bilen går som ei klokke.
Kjøpte en Ny Nissan Vanette som arbeidsbil for en del år siden, fulgte service og kjørte mine vante årlige km. plutselig kokte bilen over fjellet mitt på natta ( fantes ikke dekning på GSM nett da.. ) fylte litt vann og kom meg til Sogndal, bloff og sprekk i blokka..
Man kan være uheldig selv om man følger det man skal..
Har byttet olje som jeg nesten har mått "gravd" ut av motor og gir... ( litt overdrevet natruligvis ) no problemas Smile
Ja til Biltema og Natural usyntetisk. Billig på donker og virker!

Håper dem endag bare kan lage så bra biler at service intervallen er for folk som kjører mye.. ca. hver 100.000km, så slipper man service annenhver måned.

Min mening Smile
Fredster


Fredster.....

at du kjøper olja på biltema, helt greit..... men mitt poeng med å skifte olje, er at jeg vil ha vekk forrensningene fra motoren.... de som gjør olja svart.....

og du..... jeg kan garantere deg en ting...... du trenger ikke oljefilter på bilen din, for det er tett veldig lenge før du finner slikkepotten for å skifte olje.... og det merker ikke du på noen måte, for når motstanden i filtret blir på et vst nivå, åpner det en by-pass, så olja går urenset forbi....

Olja er i dag god, og kan sånn-sett kjøres lenge på.... men forurensningene, de bør jo av da...

Og du.....

når jeg har kjøpt bruktbil, så stemmer det du sier, at en ikke vet hvilken olje som har vært på før.... da har jeg tatt en liten kostnad på noen hundrelapper.... Bytta olje og filter, til den olja jeg vil bruke, og så kjørt 5-100 mil på den, så skifta både olje og filter på nytt..... da har den fått resa opp litt inni der... så er det 7500 km intervaller..... med filter hver gang.... et filter til min bil koster vel snaue 100-lappen..... og er altså ikke noe særlig utgift i det totale bilhold.....

Min bror har en god kompis som jobber i et sånt oljelaberatorium.... han sier at han ikke ville starta med syntetisk olje, på en bil som ikke har hatt dette før, om den har gått mere enn 40-50.000 km..... fordi den syntetiske olja, er såpass "sterk" i seg, at den kan løse opp møkk-laget som dannes inne i en motor, og og ved at dette blir med rundt, kan det skje en tilstoppelse i de fine oljekanalene rundt om i motoren. Avhengig av hvor dette skjer,
i oljebanen, i forhold til filteret. Den teorien tror jeg på..... syntes det hørtes realistisk ut.....

Men Fredster, bruktbil vil jeg ikke ha etter deg..... Skal jeg ha en bil, SKAL bare service-heftet være komplett...... ikke nødvendig vis fra et merkeverksted, men et sted jeg kan sjekke verkstedhistorikk..... noe jeg gjorde, da jentungen kjøpte sin bil.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 8:44

Her er det nok to ytterpunkt ja hehe, Mitt enkle råd er å finne ut hvilken spesifikasjon motoren skal ha......og kjøper du olje med den spesifikasjonen er alt greit.. og å følge serviceintervaller sånn noenlunde, Ser at noen etterlyser lengre intervaller......lastebilen eg hadde hadde 120 000 km intervall på oljeskift, så det finnes.....Men vegard er det så tette intervall på huyndai som 7500 km?? eller er det bare du som skifter ofte?? Men en annen ting: står det SH eller SG på den olja du har i bilen??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 9:04

Harald

Jeg har alltid skiftet olje og filter på 7500 km, enten det er bensin eller dieselbil..... og kommer nok aldri til å skifte ved noe annet intervall... uansett om det står 100.000 km....

På toyota'n jeg fikk i vår, sto det jo 30.000 km på olja.... men ikke mine biler nei... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Vedr lastebilen, så er det jo et par elementer som spiller sterkt inn..... det er mengden Olje.... hvor mye olje er det på den motoren??? 25 liter eller noe????? Det andre er: motorens arbeidsommeråde i turtall.... der kjører du vel på 800-1500 omdr.... altså svært saktegående motorer.... noe som og krever mindre av oljen..... Twisted Evil Twisted Evil

På Mobil-1 som jeg brukte tidligere, sto det jo 40.000 km, eller ett år.......men nope Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 9:08

Harald

SG og SH er jo bensinmotor krav..... for diesel er det en annen bokstav-kombinasjon..... men jeg husker ikke disse i farten, men var den ene H da tro????? husker ikke det der..... må i såfall ut i bilen og se, for der har jeg alt skrevet opp..... men gidder ikke kle meg for det nå....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 9:54

Harald

Var ute å så på dette..... for dieselmotorer er API normen feks CF, Eller CH.... men her kan det og være underspesifikasjoner, og det oppgis feks som CF-4.... eller CH-4......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 10:05

Vegard skrev:
Harald

Jeg har alltid skiftet olje og filter på 7500 km, enten det er bensin eller dieselbil..... og kommer nok aldri til å skifte ved noe annet intervall... uansett om det står 100.000 km....

På toyota'n jeg fikk i vår, sto det jo 30.000 km på olja.... men ikke mine biler nei... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Vedr lastebilen, så er det jo et par elementer som spiller sterkt inn..... det er mengden Olje.... hvor mye olje er det på den motoren??? 25 liter eller noe????? Det andre er: motorens arbeidsommeråde i turtall.... der kjører du vel på 800-1500 omdr.... altså svært saktegående motorer.... noe som og krever mindre av oljen..... Twisted Evil Twisted Evil

På Mobil-1 som jeg brukte tidligere, sto det jo 40.000 km, eller ett år.......men nope Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
bare skift olje du Vegard,for all del........men eg må si eg ikke sjønner ett kvekk......her sier du at du skifter bil hvert tredje år..........hvorfor legge ut penger totalt unødvendig?? Men skal ikke legge meg bort i det Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:00

Harald

fordi dette ikke er noe utgift i det hele tatt..... et skift hos merkeforhandler inkl olje og filter er 630 kr.... det syntes jeg er rimelig, og verksmesteren spurde hvorfor jeg gjorde dette..... jeg sa.... fordi jeg tror det er best, og at jeg vil ha vekk forurensningene fra motoren... hvorpå hansvarte: "det holder jeg med deg i, og jeg gjør det samme" sa han.... "men jeg kan ikke si det som verksmester, for vi må følge produsentene".

Jeg setter min ære i å levere fra meg tilnærmet strøkne og velholdte biler..... og jeg vil ha det sånn! en hører jo forskjell og på gangen på en motor som nettopp har fått ny olje, og en som ikke har det..... spesielt ved kaldstart....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:04

Harald

så fikk du ikke på meg at jeg fulgte feil spesifikasjoner ved valg av olje da........he-he.....

Gadd bare ikke ut å finne dette, for jeg huska bensinmotorens bokstaver i API..... men du fikk jo lurt på meg skoa da..... og til en liten tur ut....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:07

Vegard skrev:
Harald

Var ute å så på dette..... for dieselmotorer er API normen feks CF, Eller CH.... men her kan det og være underspesifikasjoner, og det oppgis feks som CF-4.... eller CH-4......
Vegard,disse underspesifikasjonene kan du egentlig bare glemme for å ikke forvirre folk,Disse er i hovedsak for amerikanske firetaktsmotorer og dersom det står CH-2 er det for totakt......men det blir jo bare forvirring.....Man kan si enkelt at API forteller om kvalitet og SAE forteller om tykkelsen på olja ved en spesifikk temp....så bare finn rett spekk, Da kan du være trygg.....At f.eks WV,Volvo og mange andre har sin egen benevnelse er jo kun for å selge sin olje som de har fått billig og selger til råpris for oss forbrukere, Og du vil alltid finne denne oljen igjen i API og SAE
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:13

Behovet for oljeskift er ulikt etter hvordan bilen blir brukt.

Kan gi et eksempel med lastebiler. Lastebiler har sensorer på når det er behov for oljeskift og også muligens mæsjen har slik sensor - og kanskje andre nye biler.

To like lastebiler kjøres på to ulike måter. Den ene på langkjøring og den andre på småkjøring. Den på langkjøring viser behov for oljekift etter 100 000 og den på småkjøring etter 50 000.. Sensorene slår ut veldig forskjellig pga bruken av motorene.

Caravellen vår er brukt mest på småkjøring til daglig. Den går 7km til jobben og rekker ikke å bli skikkelig varm - så går den 7 km tilbake igjen. Litt småkjøring hit og dit med ungene.

Selv om det er anbefalt å bytte olje på den etter 30 000 km så blir det gjort etter 15 000 km pga måten bilen blir brukt på til daglig.......mye småkjøring og sjelden helt god og varm motor.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:14

Vegard skrev:
Harald

fordi dette ikke er noe utgift i det hele tatt..... et skift hos merkeforhandler inkl olje og filter er 630 kr.... det syntes jeg er rimelig, og verksmesteren spurde hvorfor jeg gjorde dette..... jeg sa.... fordi jeg tror det er best, og at jeg vil ha vekk forurensningene fra motoren... hvorpå hansvarte: "det holder jeg med deg i, og jeg gjør det samme" sa han.... "men jeg kan ikke si det som verksmester, for vi må følge produsentene".

Jeg setter min ære i å levere fra meg tilnærmet strøkne og velholdte biler..... og jeg vil ha det sånn! en hører jo forskjell og på gangen på en motor som nettopp har fått ny olje, og en som ikke har det..... spesielt ved kaldstart....
jo, da vegard,men med din km er det ikke en, men 5-6 skift......i året Skjønner forøvrig godt at Verksmesteren er enig med deg, easy money for verkstedet dette.....Men hvor lange er intervallene på huyndai?? PS...skulle ikke ta deg på noe ang disse bokstavene,bare stusset når du nevnte dette...........For dette føler eg at eg har peil på......fikk faktisk 6 i karakter på dette temaet....så fikk eg sagt det også lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:18

May-Britt skrev:
Behovet for oljeskift er ulikt etter hvordan bilen blir brukt.

Kan gi et eksempel med lastebiler. Lastebiler har sensorer på når det er behov for oljeskift og også muligens mæsjen har slik sensor - og kanskje andre nye biler.

To like lastebiler kjøres på to ulike måter. Den ene på langkjøring og den andre på småkjøring. Den på langkjøring viser behov for oljekift etter 100 000 og den på småkjøring etter 50 000.. Sensorene slår ut veldig forskjellig pga bruken av motorene.

Caravellen vår er brukt mest på småkjøring til daglig. Den går 7km til jobben og rekker ikke å bli skikkelig varm - så går den 7 km tilbake igjen. Litt småkjøring hit og dit med ungene.

Selv om det er anbefalt å bytte olje på den etter 30 000 km så blir det gjort etter 15 000 km pga måten bilen blir brukt på til daglig.......mye småkjøring og sjelden helt god og varm motor.
May-britt....jøss det var dama si det,helt korrekt det su sier med sensor som måler viskositeten på olja......men ikke helt enig i caravellen din......for du kan være trygg på at dette har produsenten tatt høyde for.....at noen kjører lite andre langt mens andre kjører i klima som er varmt og andre igjen kaldt......så det er rikelig margin for oss som kjører "under normale" forhold
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 11:30

Harald

Min mann er bilmekaniker.......så jeg lever med disse tingene her hjemme.........og når jeg er litt interessert i tillegg så får jeg jo sånt fortalt.

Han sier han ser hva han tapper av bilen........og at det ikke er aktuelt å kjøre lenger med oljen enn 15 000 pga måten bilen vår brukes på. Ikke vits i å prøve å diskutere det engang.......han vet hva han får av jobb om det ikke går bra. Dette er han nøye på.

Men jeg sier ikke at det ikke går bra om en slurver heller. Har jo en audi jeg som vi kjøpte for et par år siden......97mod. Arve har ikke stressa noe med å vedlikeholde noe på den tror jeg - den har gått over 200 000. Så begynte automatkassa å slurve.......og jeg klaga. Da kom han på at det var verdt pengene å prøve å skifte girolje før han begynte å tenke på ny kasse til 20 000. Filteret på giroljen var fra 97 - altså 10 år.........etter oljeskiftet på kassa så funker den helt fint......... Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 12:57

May-Britt skrev:
Harald

Min mann er bilmekaniker.......så jeg lever med disse tingene her hjemme.........og når jeg er litt interessert i tillegg så får jeg jo sånt fortalt.

Han sier han ser hva han tapper av bilen........og at det ikke er aktuelt å kjøre lenger med oljen enn 15 000 pga måten bilen vår brukes på. Ikke vits i å prøve å diskutere det engang.......han vet hva han får av jobb om det ikke går bra. Dette er han nøye på.

Men jeg sier ikke at det ikke går bra om en slurver heller. Har jo en audi jeg som vi kjøpte for et par år siden......97mod. Arve har ikke stressa noe med å vedlikeholde noe på den tror jeg - den har gått over 200 000. Så begynte automatkassa å slurve.......og jeg klaga. Da kom han på at det var verdt pengene å prøve å skifte girolje før han begynte å tenke på ny kasse til 20 000. Filteret på giroljen var fra 97 - altså 10 år.........etter oljeskiftet på kassa så funker den helt fint......... Very Happy
Ja,man gjør som man vil og om dere føler dette er rett,så for all del.......Men spør mannen din fra meg om hva han synes om å gå ned til 5W-30W siden dere kjører med så ofte kald motor i stedet for å skifte en gang ekstra (Eg bare antar nå at dere kjører på 10W-30W) Men den automatkassehistorien din viser jo hvor stor margin det er på oljeskift ved normal bruk som vi alle har vil eg påstå.
Og Olja......den er svart etter to kilometer den uansett hvor ofte en skifter, men man vil vel kanskje føle den er skitten om man gnir den mellom fingra
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 13:00

Vegard,Eg skal komme med ett velmenende råd til deg.....I stedet for å skifte så ofte olje ville eg heller brukt en tusenlapp i året på Oljerøntgen, Der får du svar laaaang tid i forveien dersom det er noe skummelt under utvikling......de kan til og med fortelle deg hvilket lager som er på vei til å bli slitt.......Helt utrolig bra dette Vegard!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 13:12

Harald skrev:
May-Britt skrev:
Harald

Min mann er bilmekaniker.......så jeg lever med disse tingene her hjemme.........og når jeg er litt interessert i tillegg så får jeg jo sånt fortalt.

Han sier han ser hva han tapper av bilen........og at det ikke er aktuelt å kjøre lenger med oljen enn 15 000 pga måten bilen vår brukes på. Ikke vits i å prøve å diskutere det engang.......han vet hva han får av jobb om det ikke går bra. Dette er han nøye på.

Men jeg sier ikke at det ikke går bra om en slurver heller. Har jo en audi jeg som vi kjøpte for et par år siden......97mod. Arve har ikke stressa noe med å vedlikeholde noe på den tror jeg - den har gått over 200 000. Så begynte automatkassa å slurve.......og jeg klaga. Da kom han på at det var verdt pengene å prøve å skifte girolje før han begynte å tenke på ny kasse til 20 000. Filteret på giroljen var fra 97 - altså 10 år.........etter oljeskiftet på kassa så funker den helt fint......... Very Happy
Ja,man gjør som man vil og om dere føler dette er rett,så for all del.......Men spør mannen din fra meg om hva han synes om å gå ned til 5W-30W siden dere kjører med så ofte kald motor i stedet for å skifte en gang ekstra (Eg bare antar nå at dere kjører på 10W-30W) Men den automatkassehistorien din viser jo hvor stor margin det er på oljeskift ved normal bruk som vi alle har vil eg påstå.
Og Olja......den er svart etter to kilometer den uansett hvor ofte en skifter, men man vil vel kanskje føle den er skitten om man gnir den mellom fingra

Harald

Skal høre med han om det du spør om når han kommer hjem. Han er i skogen og sliter på motorsaga nå...........

Du Harald....... arve mener det er vw motorer i v70......står vw merke på bunnpanna på den og på ledninger og sånn........har du vw motor i bilen din så er det mulig at det er samme motor som står i caravellen vår.......

Du vet ......når de anbefaler oljeskift så er det etter produsentenes anbefalinger.......en som skrur bil bryr seg ikke om sånt.....han gjør som han selv føler for. Slik vil det vel være for alt vi føler vi har litt greie på vi mennesker.......på hvert vårt område. Slik er det med meg og jobben min også.......
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 13:39

var vw motor i v 70 fra 90 tallet siden de ikke hadde egen diesel.
mulig det var på den nye som kom i 2000 og men det er jeg ikke sikker på
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 13:54

Jan skrev:
var vw motor i v 70 fra 90 tallet siden de ikke hadde egen diesel.
mulig det var på den nye som kom i 2000 og men det er jeg ikke sikker på
frem til 2000 hadde V 70 samme motor som sto i audi, En 140 hk tdi motor som hadde diverse svakheter.....etter dette hadde volvo egne dieselalternativ...... Og for all del.......gjør det som dere selv mener er rett......det eg er litt interresert i er begrunnelsen for å gjøre eller mene ditt og datt, Av den enkle grunn at eg ønsker å vite begrunnelsen for valgene som blir gjort Shocked Shocked Men,men han slipper i hvertfall være bekymret for motorolje på saga.......det er ihvertfall sikkert, AMEN
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:01

jeg synes det er greit å kjøpe kvalitetsolje fra kjent produsent, og som oftest blir det delsyntetisk på de eldre bilene jeg har og har hatt.
synes det er greit at olja er bra og blir skiftet ofte nok da jeg basert på erfaring har full kontroll på når turtallssperra slår inn på alle bilene jeg har hatt
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:03

Harald

akkurat det med oljeskiftene synes jeg at jeg begrunna godt utifra de sensorene på lastebilene..........begrunna valget som arve gjør altså.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:10

Harald

Arve var innom her en tur...........bruker olje med 0W-30W på bilen sier han.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:34

May-Britt skrev:
Harald

akkurat det med oljeskiftene synes jeg at jeg begrunna godt utifra de sensorene på lastebilene..........begrunna valget som arve gjør altså.....
Greit det May-britt....lastebil er litt annerledes siden de har en ekstrem km.....før var det 25 000km og ingen sensor for da ble oljen allikevel skiftet så ofte, Følger boka og føler meg sikker med det......Om eg snur dette på hodet kan eg jo hevde at den olja som er anbefalt ikke er god nok heller og derfor må ha bedre enn det som fabrikanten anbefaler,blir jo litt samme greia synes eg. men det er nå min mening da!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:43

kom på det nå, castrol magnatec heter den oljen jeg har brukt de siste årene.
meget fornøyd med den da den fungerer slik den skal, og er bra når den skiftes, og det er jo viktig for å ha smøreegenskaper på slutten av den oljen og
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 14:55

Syns jo det er et miljø aspekt i den her diskusjonen også, å bytte olje som ikke trenger å byttes gjør jo at oljeforbruket i verden øker....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:12

Ronny skrev:
Syns jo det er et miljø aspekt i den her diskusjonen også, å bytte olje som ikke trenger å byttes gjør jo at oljeforbruket i verden øker....
helt riktig Ronny....var tenkt å nevne det også som ett argument for å ihvertfall ikke skifte Oftere enn intervallene tilsier.....opp med hånda alle som har ett motorhavari etter å ha fulgt serviceintervaller og der det er påvist at dette er årsaken til havariet.........eller har hørt om dette overhodet, eller hørt at det var pga feil produsentmerke på oljekanna man brukte, Og dersom svaret er at ingen har hørt om det,Hva er da sannsynligheten for at man får problem med dette...Overkill er min mening affraid Embarassed Embarassed Oljeskift - Page 2 897742
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:27

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

Var ute å så på dette..... for dieselmotorer er API normen feks CF, Eller CH.... men her kan det og være underspesifikasjoner, og det oppgis feks som CF-4.... eller CH-4......
Vegard,disse underspesifikasjonene kan du egentlig bare glemme for å ikke forvirre folk,Disse er i hovedsak for amerikanske firetaktsmotorer og dersom det står CH-2 er det for totakt......men det blir jo bare forvirring.....Man kan si enkelt at API forteller om kvalitet og SAE forteller om tykkelsen på olja ved en spesifikk temp....så bare finn rett spekk, Da kan du være trygg.....At f.eks WV,Volvo og mange andre har sin egen benevnelse er jo kun for å selge sin olje som de har fått billig og selger til råpris for oss forbrukere, Og du vil alltid finne denne oljen igjen i API og SAE


Harald

minimumskravene i instruksjonsboka til de forskjellige motorene, til min bil, er oppitt med underspesifikasjoner, så det er ikke bare amerikanere som har dette.... men at det er forvirrende, og et svært vanskelig stoff og sette seg inn i, er helt sikkert..... de aller fleste har ikke begreper ut over at de syntes feks 10-40 høres svært greit ut, er helt sikkert..... og jekker du med bensinstasjoner, får du og lite hjelp..... jeg ble henvist til hydro-texaco sentralt, da jeg prøvde å finne ut av hva som var greit....

Den tiden, fikk jeg svært bra pris på statoil lazerway, 5-30.... ei ojje som for mange høres svært grei ut..... helsyntetisk og greier..... men det er ikke noe ideell olje til helårsbruk for oss..... om vinteren, flott, men om sommeren med mye vognkjøring, er saken en annen....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:39

Ronny skrev:
Syns jo det er et miljø aspekt i den her diskusjonen også, å bytte olje som ikke trenger å byttes gjør jo at oljeforbruket i verden øker....

Hei

vel..... om jeg i løpet av et år bruker 20 eller 40 liter olje, så er ikke det noe som miljøet sliter under... få heller mye av langtransporten over på bane og båt, så tenker jeg det er større gevinster ute å går.....

ser bare på jobb, hvor uendelig mye gråpapir og luft disse trailerene kjører ned fra oslo, til oss tre ganger for dagen...... God logistikk heter det på fint..... men hva med miljøet??????? ingen økonom tenker på det....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:48

Vegard skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald

Var ute å så på dette..... for dieselmotorer er API normen feks CF, Eller CH.... men her kan det og være underspesifikasjoner, og det oppgis feks som CF-4.... eller CH-4......
Vegard,disse underspesifikasjonene kan du egentlig bare glemme for å ikke forvirre folk,Disse er i hovedsak for amerikanske firetaktsmotorer og dersom det står CH-2 er det for totakt......men det blir jo bare forvirring.....Man kan si enkelt at API forteller om kvalitet og SAE forteller om tykkelsen på olja ved en spesifikk temp....så bare finn rett spekk, Da kan du være trygg.....At f.eks WV,Volvo og mange andre har sin egen benevnelse er jo kun for å selge sin olje som de har fått billig og selger til råpris for oss forbrukere, Og du vil alltid finne denne oljen igjen i API og SAE


Harald

minimumskravene i instruksjonsboka til de forskjellige motorene, til min bil, er oppitt med underspesifikasjoner, så det er ikke bare amerikanere som har dette.... men at det er forvirrende, og et svært vanskelig stoff og sette seg inn i, er helt sikkert..... de aller fleste har ikke begreper ut over at de syntes feks 10-40 høres svært greit ut, er helt sikkert..... og jekker du med bensinstasjoner, får du og lite hjelp..... jeg ble henvist til hydro-texaco sentralt, da jeg prøvde å finne ut av hva som var greit....

Den tiden, fikk jeg svært bra pris på statoil lazerway, 5-30.... ei ojje som for mange høres svært grei ut..... helsyntetisk og greier..... men det er ikke noe ideell olje til helårsbruk for oss..... om vinteren, flott, men om sommeren med mye vognkjøring, er saken en annen....
Om det var en 5-30 olje som du sier er denne IKKE egnet for vinteren, en W5-30W er derimot egnet.....W,en står for Winter....altså vinteregenskaper der olja er testet ved ett visst antall minusgrader for å bevise hvor tyktflytende olja er etter SAE standarden( Society of Automotive Engineers)
en 5-30 olje er testet på en varm motor og således ingenting å bruke for oss når det gjelder biler......men derimot en motor som står i tempererte omgivelser vil det funke flott for!!
Men hvilke konkrete problemer fikk du med den olja,for eg går ut fra at det var en W-olje??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:55

Vegard skrev:
Ronny skrev:
Syns jo det er et miljø aspekt i den her diskusjonen også, å bytte olje som ikke trenger å byttes gjør jo at oljeforbruket i verden øker....

Hei

vel..... om jeg i løpet av et år bruker 20 eller 40 liter olje, så er ikke det noe som miljøet sliter under... få heller mye av langtransporten over på bane og båt, så tenker jeg det er større gevinster ute å går.....

ser bare på jobb, hvor uendelig mye gråpapir og luft disse trailerene kjører ned fra oslo, til oss tre ganger for dagen...... God logistikk heter det på fint..... men hva med miljøet??????? ingen økonom tenker på det....
Dette er jo litt off-topic, men her må du ta med forurensing i byene for innhenting og utkjøring til bane eller Båt......ta med hele regnestykket....også Otera sin kostnad med å ha stort nok lager med oppvarming for å dekke behovene deres.....for jernbanen leverer ikke varer tre ganger daglig, kan gjerne dikutere forurensing som er ett stort problem med diss hersens lastebilene, Men ta med hele regnestykket takk!!
Men kanskje vi skal ta det i pratetråden så vi slipper å forurense denne tråden ihvertfall lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 15:59

Harald

ja, lazweway er vel W5-30...... eller den var det..... nå er den vel W5-40....

og jeg fikk ingen problemer, fordi jeg valgte den bort, og har seinere kun kjørt på den Castrol-olja, som har W0-50 spesifikasjon.....

vedr olje, så forlanger jeg og et skifte av olje på helt nye biler, etter 100 mil.... selv om fabrikkene har gått vekk fra å kreve dette....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 16:09

Vegard skrev:
Harald

ja, lazweway er vel W5-30...... eller den var det..... nå er den vel W5-40....

og jeg fikk ingen problemer, fordi jeg valgte den bort, og har seinere kun kjørt på den Castrol-olja, som har W0-50 spesifikasjon.....

vedr olje, så forlanger jeg og et skifte av olje på helt nye biler, etter 100 mil.... selv om fabrikkene har gått vekk fra å kreve dette....
Ok Vegard,syntes bare det var det du skrev,men husk at SAE kun angir viskositet mens API (American Petroleum Institute) angir kvaliteten på olja,denne standarden har vært iallefall siden 1930, Ellers er vel Lazerway mange forskjellige kvaliteter og ikke bare EN viskositet
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 16:30

Harald

Hva den olja har i dag og tilby, vet jeg ikke..... har ikke vært inne på en statoil på flere år jeg.... men vet altså den finnes i W5-40 i dag.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 16:34

men du har ikke svart ennå....hvor langt er det mellom oljeskiftintervallene på Huyndai,en din?? i Boka altså??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 16:36

Harald

de er 15.000, men på den forrige var det 7500
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Nov 2007 - 16:42

Harald

det er jo her fabrikkene kutter.... i en del land må jo servicekostnader oppgis for 100.000 km. de bryr seg da katta om motoren ryker..... de koser seg bare de, for det er jo for produsenten ikke ønskelig at bilene lever for lenge.....

Har enda ikke sett eller bakdel ved å skifte olje tidligere enn intervallene..... tror ingen har fått motorhavari av det.....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Oljeskift - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Oljeskift   Oljeskift - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Oljeskift
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: