CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømforbruk TV og tuner på fricamp

Go down 
+2
sture_s
per-erik
6 posters
AvInnlegg
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 8:11

Hei,
jeg lurer på om noen vet sånn circa hvor lenge jeg kan se tv via parabol kun på batteri? Er en Canaldigital tuner og nyere Grundig 19" tv.
Batteriet mitt er nok rimelig standard fritidsbatteri..


Der står nok forbruk/amp på de, men har ingen data da vogna er ikke hjemme.

grunnen til at jeg lurer er om det er vits i å kjøre de på 12V i det hele tatt, da jeg må kjøpe litt ekstrautstyr for å kjøre de på 12V.

Hvis jeg kun får sett en time eller 2, kan jeg like godt kjøre de rett på 220V og aggregat.

mvh
P-E
Til Toppen Go down
sture_s
CARAVANER
CARAVANER
sture_s


Male
Antall Innlegg : 62
Localisation : Mo i Rana
Registration date : 13.08.2011

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 8:36

Hvordan tv? LED eller LCD?
Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 8:42

Hei,
Det er LED.

BR
P-E
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 9:40

Det mangler likevel ganske mange parameter her for å kunne gi et godt svar.
Så tallene jeg bruker nå er basert på litt tipping, men jeg har jo prøvd 4-5 forskjelige tv'r og tunere i vogn.

Og om vi sier at Tv og Tuner trekker ca 6 A til sammen så tror jeg vi er ganske nær sannheten.
Så om batteriet ditt er på 120 AH så vil du kunne se på tv ca 10 timer.
Er det bare 70AH så vil det bli ca 5 timer.

Men så har vi jo lys og annet som trekker strøm i en vogn.
Fricamping over lang tid og bruk av TV krever litt gjennomtenkte løsninger for du vil før eller senere måtte lade. aggregat og en god lader er en måte å gjøre det på.
Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 9:48

Hei og tusen takk for svar Offpist.
Ja tallene blir unøyaktige, men jeg har et godt utgangspunkt nå for å sjekke dette nøyaktig. Hvis jeg kan se TV i 3-4 timer er det godt nok og verdt investeringen i overganger til 12V.

Her i nord er det ikke mye strøm som går til lys om sommeren, så det er nok stort sett bare Alde sin sirk. pumpe som kommer i tillegg. Vet du hva den trekker? er Alde 3010.

BR
P-E
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 9:58

Den pumpen trekker 14W, altså ca 1,1A.

Er mange måter å få ladet batteriet på, booster fra bilen, solcelle etc.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 10:00

Alde krever en sikring som er maks 3A på egen kurs, mao under 3A. Systemet bruker også litt strøm utenom sirkulasjonspumpa.
Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 10:43

Takk for svar begge 2. Ja lader fra bilen, så jeg har det alternativet også.
Irritere meg litt over at min 08 Hobbyvogn ikke har måler på batteriet, så jeg kan se når jeg må lade. Den har autarpakke, men altså ikke måler(som jeg finner).
Forhandlere snakket om at det var et "øye" på batteriet jeg kunne se på, men det blir tungvindt, så jeg skal finne noe bedre.
BR
P-E
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 11:01

Jeg må le litt.. Det øyet på batteriet forteller deg svært lite.

Om det er viktig for deg ha kontroll på batteri og fobruk så ville jeg montert en batterimonitor, finnes mange varianter fra tusen kroner og oppover.
Du får lese litt i de andre trådene her på strømavdelingen Smile

Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 11:06

Hei og takk for svar. ja sånn er det å være noob:-)
BR
P-E
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 17:45

Mange TV av den typen har en regulator på ledninga.... samme som en laptop.
Se på den ka som kommer ut. kommer det 12 V ut fra den e d bare å klippe ledninga og hive regulatorn.
12V finn du vel i nærheten av tv....?
Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 19:17

Dessverre ligg regulatoren inni tv`n , men på tunern kan jeg gjøre dette. Den har 12V inn.

Eneste problemet er at jeg tenkte å bruke denne tuneren hjemme på vinteren. Får se, men tipper det blir kabelsko, eller sukkerbit hvis jeg trenger den innomhus senere:-)
BR
P-E
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 19:22

Greit å vite at en 12-230V inverter har et ganske høyt egetforbruk, som vil dra ned batteritiden din... Har sett TVer med to innganger for strøm, du har vel ikke noe slikt?
Til Toppen Go down
per-erik




Male
Antall Innlegg : 19
Localisation : Andøy, Nordland
Registration date : 12.05.2012

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:12

hei,
jo den TV`n jeg har har 2 forskjellige innganger. både 220 og 12, men jeg trenger å kjøpe en kabel til 12V med rett plugg i enden. Noe jeg nå skal gjøre når jeg har fått bekreftet at jeg får mer enn 2 timer tv-tid på batteri:-)
Betyr det forresten at der er inverter i TV`n, eller drifter den på 12V?
BR
P-E
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:35

Den drifter nok på 12V eller noe deromkring.
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 22:39

Strømforbruket på tvn blir vel styrt litt av volum og lysstyrke på skjermen.... bare en tanke.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 22:54

Nå kjører jeg 40" i vognen min via inverter.. Så å kjøre en 19" rett på 12V skulle nok gå bra.. I og med at det er LED og ikke LCD så trekker den ikke all verden, selv på fullt volum Wink

En LCD skjerm har ganske konstant strømforbruk mens en LED skjerm bruker mest strøm når det er mye lys og lite når skjermen er sort.

Til sammenlinging så brukte en 22" LCD skjerm jeg hadde før omtrent det sammen som min 40" LED.

OLED blir det neste som vi vil se mer på markedet utover mot vinteren nå, med enda lavere forbruk og vekt.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømforbruk TV og tuner på fricamp Empty
PosteTema: Re: Strømforbruk TV og tuner på fricamp   Strømforbruk TV og tuner på fricamp Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømforbruk TV og tuner på fricamp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tv/flatskjerm/tv-tuner/paraboltuner
» 13 polet strømforbruk
» Strømforbruk vintercamping
» Bo i campingvogn om vinteren - strømforbruk?
» Strømforbruk på lys-slynge i '10 Hobby 720 UKFe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: