CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vektproblemer?

Go down 
+8
Åge P
Jan
TomA
campist
knutove
Johnny
livar
josi
12 posters
AvInnlegg
josi




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.05.2012

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:18

Hei!

Har kjøpt en gammel campingvogn, nærmere bestemt en Fendt Joker 520 1985 modell.

Noen som kan fortelle meg om disse er tunge å kjøre med?

Har prøvd med forskjellige kuletrykk uten hell. "Trekkvogna" er en V70 med 144hk. Selger sa selvfølgelig at han ikke merket vogna bak bilen.

Trasig å måtte gi gass i utforbakker Shocked Shocked


Jorunn
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:34

Blir hjula varme? Tenker på om bremser henger... Du har jo en del krefter i bilen din, men en vogn fra 85 har trolig ikke like bra Aerodynamikk som nyere vogner. Har akkurat bytta fra 79 Hobby 480(?) til 88 Kabe 590. Lettere å trekke, til tross for at den er tyngre, 25-30cm bredere og har en ekstra aksling.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:36

Skal i utgangspunktet være ei ok vogn å trekke.
Sjekk lufttrykk i dekka. Bør være opp mot maks trykk (bruker å stå på dekket)
Sjekk vekt på vogna. Du sier ikke noe om hvor tung vogna etter vognkortet er men får du et stort avvik fra dette så kan du ha et problem.
Sjekk bremser på vogna at de ikke ligger på under kjøring.
Og ei god vogn merker du selvsakt ikke bak bilen. Dette er er selvfølgelig ei stor skrøne men vi bruker den alle. Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:39

Selvsagt merker man vogna bak bilen. Men jeg trekker 590 vogn med 102hk TDI, følger trafikken uten problem. Må naturligvis beregne litt lenger strekning på forbikjøringer, og litt større luker i kryss.
Til Toppen Go down
josi




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.05.2012

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 20:57

Takk for svar Smile

Dekka blir ikke varme. Trykket i dekka er korrekt.

Men vi stiller et stort spørsmålstegn ved kuletrykket. Har lest diverse "regler" når det gjelder dette. Alt i fra eksakt 70 kg til 4-5% av totalvekta på vogna Smile

Men på denne vogna ligger kuletrykket på rundt 100 kg Shocked uten gassflasker eller annen last foran. Regnet med at dette ville bli helt galt og la inn "motvekt" slik at kuletrykket ble 75kg. Stakkars V70'n. Den sleit fælt! Lastet av motvekta og fikk jo da selvfølgelig en temmelig "sigen" bakpart på bilen (har forsterka fjærer). Og vogna var nesten like tung å dra!

Vogna skal i utgangspunktet ha en egenvekt på 900 kg og totalvekt på 1200kg. Hadde ikke noe særlig last i. Bare et klesskift eller to.....

Er ganske fersk i dette gamet og trenger virkelig noen erfarne camperes råd, for ellers var turen kjempefin og dette vil vi mer!! Very Happy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 21:13

Det snakkes gjerne om 75 kg som et bra utgangspunkt. I bilens vognkort står gjerne maks vekt på kula. Samme gjør det gjerne i vognas vognkort. Du skal ikke overstige disse vektene.
Kjenner du noen andre som har ei vogn i noenlunde samme størrelse så spør om du kan prøve en tur med den bak v70'n.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 21:31

De fleste vogner og biler er godkjent for 75kg på kula, mens enkelte er godkjent for mer. Den vogna du har vil jeg tro er godkjent for 75kg, så det er vel litt mye med 100kg på kula. Kulevekta har innvirkning på bl.a. hvor stabil vogna er, men ikke hvor tung den er å dra. Hvis den er unormalt tung å dra er det andre ting som påvirker.

Dette kan også ligge på bilen, opplevde jeg en gang. Hadde en Primera som det røyk en sensor på. Merket da ingenting så lenge jeg kjørte med bare bilen, men med en gang jeg fikk på vogna gikk det trått. Husker ikke helt hvilken sensor dette var, men det var en som skulle regulere mengden med drivstoff etter behov tror jeg. Fikk forklart at systemet låste seg med den mengden som var da den røyk og at dette var årsaken til at jeg ikke merket noe før vogna ble koblet på.

At man ikke merker vogna er vel litt å ta i, men det burde være helt greit å trekke med den bilen du har. Første vogna jeg hadde veide også 1200kg og den trakk jeg med en 1,6L Avensis. Det var få oppoverbakker jeg var under fartsgrensen pga. bilen alikevel.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 22:41

Jeg lurer litt på hva du egentlig mener med "tung og dra"? Og hva veier egentlig vogna i virkeligheten - har du veid? Selv om uten særlig last, kan det godt være at den veier nærmere totalvekta om det er montert inn noe utstyr i den. Jeg har null erfaring med den vogna, menn 11-1200 kilo på 144 bensinhester vil du jo merke rimelig godt. Bilen er god å kjøre den, men jeg husker jeg skulle hjelpe en bekjent en gang med å trekke en bil på 1200 kilo - det var rimelig tung jobb . Selv om det er en bra bil som trekker helt greit alene, så merker du godt den vekta bak bilen.
Har du prøvd med andre vogner?
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 22:46

Hei Josi

Kuletrykket har nok ikke noe med hvor tung vogna eventuelt er å trekke.
Har selv en V70 og ei vogn med totalvekt på 1600 kg.
Dette går fint med bilen selv om den har bare 126 hk.
Still vogna på f.eks en plass / vei som er rett, skru ned støttehjulet og prøv å flytte vogna med håndmakt. Dette skal være fullt mulig.
Får du ikke til dette, så har du nok ett problem med din V70 selv om det nesten er utenkelig ettersom det er en Volvo.......... Laughing


Sist endret av TomA den Tir 29 Mai 2012 - 22:45, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 23:27

hvordan kan det å klare eller ikke klare å flytte vogna med handemakt gi svar på om han har feil på bilen?
den skjønte ikke jeg
hvis han ikke klarer å flytte den for hand er det vel vogna det er feil på, ikke bilen scratch
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 23:42

Jeg hadde selv V70 bensiner og dro vogn på ca 1800kg ferdig lastet.
Og det gikk veldig greit på flat vei, men i mye bakker var den seig.
Men ikke mer enn at det ikke plaget meg.
Var egentlig først når jeg byttet til diesel utgave jeg merket hvor seig bensineren egentlig var.
V70`ne jeg hadde sto det 75kg på kulevekten i vognkortet. Men som sagt av andre her det er nok ikke det som gjør at den er tung å trekke.
Til Toppen Go down
hobby 650 kfu
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
hobby 650 kfu


Male
Antall Innlegg : 286
Age : 47
Localisation : Hallingdal
Registration date : 17.03.2012

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 18:04

Gjesp!!!! Få sjekka alt på verksted.Her får du 100 forskjellige løsninger der alle er like gode Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 19:02

josi skrev:
Hei!

Har kjøpt en gammel campingvogn, nærmere bestemt en Fendt Joker 520 1985 modell.

Noen som kan fortelle meg om disse er tunge å kjøre med?

Har prøvd med forskjellige kuletrykk uten hell. "Trekkvogna" er en V70 med 144hk. Selger sa selvfølgelig at han ikke merket vogna bak bilen.

Trasig å måtte gi gass i utforbakker Shocked Shocked


Jorunn

Sjekk: Bremser, da blir felgen varm
Hjullager, da blir felgen varm
Hjulstilling, spissing, da blir dekkene varme
Dekktrykk, da blir dekkene varme
At ikke bakenden har seget ned og tar i bakken, da blir den borte.

Stort flere ting kan det vanskelig vere, bortsett fra om den er full av vann og blytung.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 19:05

Selv spreke (selvpustende) bensinbiler blir slappe med tilhenger på.

En bensinbil som er sprekere enn en dieselbil - heng på stor tilhenger på begge, så virker dieselen sprekest.

Har du dratt tung varehenger med Volvoen, hvordan var det?

Er V70 144 hk bensin eller diesel?
Til Toppen Go down
josi




Antall Innlegg : 3
Registration date : 28.05.2012

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 23:26

Hei igjen og takk for alle innspill Smile

Bilen er en 144 hk bensin...
Vogna er grei å rulle med håndmakt.....
Felger og dekk blir ikke varme....
...og vi har fått veid vogna. Den veide 1060kg med det vi hadde hatt med oss på tur inni Smile

Spørs om denne vogna blir en "korttur-vogn" Wink
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 23:34

en ting som kan være årsaken er at med vogn bakpå trenger du å bruke høyere turtall enn uten
dette for å hente ut mer moment av motoren
dette momentet varierer fra merke til merke hvilke turtall det ligger på, men uansett ligger det fort både 1000 og 2000 omdreininger over hva som er normalt på en dieselbil
selv kjører jeg toyota, og den er sterkest fra ca 4000 og opp
da drar den en dobbel hestehenger på ca 1000 kilo uten noe særlig anstrengelse
det er en 1,8 liter med 135 hk i min bil
men som sagt, opp med turtallet i forhold til normalt, og du må regne med å gire ned ett, kanskje 2 gir i bakkene for å kompensere for hvor turtallet er på topp på din motor, men vil tro du finner maks moment på 4-4500 omdreininger
prøv deg litt frem og se hva som skjer
forvent forbruk og turtall godt over normalt uten vogn
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitimeLør 2 Jun 2012 - 22:15

Hei. Har en V70n med 2,4 turbo på 200 hk med automatgir. Dra en Knaus 530 som veier 1040 tom i vognkortet og 1200 totalvekt. Denne merker jeg bak bilen, ikke ubehagelig, men at jeg må bruke litt mere pedal. Motbakke er litt mere stri, må ligge på 2-3 på autmaten for å holde 80 i gode motbakkene:) 2,4 144hk er ikke akkurat sprek, så den vil du nok merke vogna godt på Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vektproblemer? Empty
PosteTema: Re: Vektproblemer?   Vektproblemer? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vektproblemer?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: