CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Europagaranti.

Go down 
+6
Johnny
Dethleffs
Perkrs
Rudeboy
quattro1
petter34
10 posters
AvInnlegg
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Europagaranti. Empty
PosteTema: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeOns 13 Jun 2012 - 18:16

I dag leste jeg i ncc bladet en artikkel om pirat import. Det ble hevdet at europa garanti ikke gjelder det landet du bor og at norske caravanbutikker ikke reparerer for deg på den garantien. Europa garantien er ment å hjelpe deg når du er i utlandet. Mm , en ny tolkning?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeOns 13 Jun 2012 - 20:56

Leste det samme, og vedkommende fikk tilsynelatende fremføre sin argumentasjon uten spørsmål eller motforestillinger. Har selv hittil handlet hos norsk forhandler, så slik sett berører ikke denne problematikken meg. Men dette er drøy kost, og ligner til forveksling noe bilforhandlere drev på med for endel år siden (og som de har sluttet med - frivillig eller under tvang)

Jeg har svært vondt for å forstå at en Europagaranti skal gjelde i Europa, og ikke i Norge. Dette tror jeg rett og slett lite på. Europagaranti gis vel av produsent, og gjelder da i Europa i et definert tidsrom. En autorisert forhandler som behandler en eier av sin merkevare (Knaus, etc.) på en slik måte er useriøs. Dersom jeg opplevde noe slikt ville jeg ta saken opp med utsteder av garantien, og da ville vedkommende forhandler trolig få en passelig skrape av produsenten, og bli beordret til å ivareta garantireparasjonen hvis han ville fortsette som forhandler. Det er jo produsent/garantiutsteder som skal betale for slik reparasjon, ikke den enkelte forhandler.

Altså, skammelig argumentasjon, og skammelig oppførsel. En slik mann ville jeg aldri handle hos! Bransjen kan umulig være tjent med en slik holdning. Fikk nesten lyst til å importere neste vogn selv.
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTor 14 Jun 2012 - 21:25

Useriøst.
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 11:45

Denne artikelen sto i samme blad for noen måneder siden også. Helt samme ordlyd.Minner om bilbransjen for 20 år siden ja, men de forsto jo hva ting dreier seg om.Kundebehandling.
Det som er merkelig er at det er forholdsmessig mye klager på såkalte "orginalforhandlere"
hva gjelder service og oppfølging.De bør begynne der så slipper de mye av sideimporten.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 12:15


Har selv kjøpt bobil i Tyskland og diskutert med mange forhandlere om europagarnti servic/fukttest,men det er mange som ikke forstår at ettermarkedet er stort.

Kjenner en som vant frem med sitt krav,men da var det at dem hadde ikke kapasitet til andre bare det dem hadde solgt selv.Dette firma har idag mistet dette merket mye pga at dem ikke kunne dette med å behandle kunder.

Nå er det da heldigvis ikke alle som stenger ute egenimporterte biler/vogner,kan jo forstå at dem prøver og ha dette markedet for seg selv med en fortjeneste på ca kr 160000,- på en bobil til rundt ca kr700000,-

Så det er mange forhandlere som driver med skremselspropaganda ja.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 12:16

Er vel bare å sette seg inn i hvilke garantivilkår som gjelder fra den enkelte produsent når det gjelder Europagaranti. Kan vel ikke være så vanskelig.

I mine øyne så er Garanti noe som gjerne bruke som et salgsargument mens det i virkelighet skal dreie seg om noe som gir oss forbrukere utvidet retigheter i forhold til forbrukerlovverket.
Artikkelen som det henvises til har jeg ikke lest så den skal jeg ikke kommentere.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:05

Vurderer å ta en tur til en forhandler, virkelig vurdere en vogn..Kanskje en par turer,og vise skikkelig interesse bare for å få selger på G. Så si jeg har lest artikkelen i bladet, og ikke kan kjøpe vogna siden jeg skal ha den fast i Sverige (for det må jo bli akkurat det samme Razz)... Very Happy Kunne være moro å se reaksjonen.... Wink
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:06

Perkrs skrev:
Denne artikelen sto i samme blad for noen måneder siden også. Helt samme ordlyd.Minner om bilbransjen for 20 år siden ja, men de forsto jo hva ting dreier seg om.Kundebehandling.
Det som er merkelig er at det er forholdsmessig mye klager på såkalte "orginalforhandlere"
hva gjelder service og oppfølging.De bør begynne der så slipper de mye av sideimporten.

Bilbransjen forsto ikke en drit, de ble påtvunget ett konkuranselovverk fra EU
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:17

DigitalMe skrev:
Vurderer å ta en tur til en forhandler, virkelig vurdere en vogn..Kanskje en par turer,og vise skikkelig interesse bare for å få selger på G. Så si jeg har lest artikkelen i bladet, og ikke kan kjøpe vogna siden jeg skal ha den fast i Sverige (for det må jo bli akkurat det samme Razz)... Very Happy Kunne være moro å se reaksjonen.... Wink
om du ville gjort det så hadde det vært utrolig kjekt å høre hvordan de taklet det
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:20

Da får vi håpe EU gjør det samme her.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 19:30

Forstår godt at de kjemper med nebb og klør. De må jo ha en meget god avanse. En Dethleffs EXCLUSIV VIP 745 TK koster meg ikke mer enn rundt 260 000 i tyskland. En Dethleffs NOMAD 740TK koster i Norge kr 329 000,-
Fra Nomad -> Exclusiv VIP er en viss forskjell...... Tysk pris på Nomaden fant jeg ikke i farten, men Nomad 730 SK ligger på 171576,15 i tyskland

http://www.blume.biz/dethleffsneu.html
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 20:38

Og i Sverige er grunnprisen for nomad 740tk 315.900,-.(prisliste fra 2010) Noen som har prisen i Danmark på samme vogn?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
rui
CARAVANER
CARAVANER
rui


Male
Antall Innlegg : 93
Localisation : Varhaug
Registration date : 15.11.2009

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 21:01

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 21:23

Ok pris men dette er bare en agent og ikke en forhandler. Da kan man likegodt dra til tyskland og handle der.
Men vil gjerne ha visst prisen hos en dansk forhndler.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeOns 20 Jun 2012 - 0:15

Grunnprisen på 740 TK Nomad er i Norge 257900kr i basic utgave.
Med Norway pakke 1 Truma 277900kr
Med Norway pakke 2 Snow er den 305900kr.
Så kommer jo diverse annet tilleggs utstyr å plusser på endel :-p
Min havnet til slutt på 365000kr med alt ekstrautstyret.

Fant denne annonesen hos dansk forhandler:

http://campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=1867460&siteGuid=385
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeOns 20 Jun 2012 - 9:43

Ekstrautstyr og ekstrautstyr...

Er ratt, frontrute, vindusviskere, dørkmatter og hjul eksytrautstyr på bilene ? Vi vil jo ikke bruke disse tingene hver eneste dag, så da må det jo være "ekstra" som vi skal betale for ?

Neppe. Eberspächerene i mine biler er ikke ekstrautstyr men et nødvendig minimum av hva som skal til for å få kjørt vinterstid, se på Politiets data og Materielltjeneste hva de gjorde med VW Passat som kom hit som patruljebil - de valgte bort hjelpevarmeren til motorene, slik at når det er kaldere enn 5' så skal tjenestemennene som kjører sitte der og fryse på jobben...

-Bare fordi noen trodde det er ekstrautstyr...

Varme i ei vogn solgt i Norge er selvsagt, og det uten at stempelet "EKSTRA" tas fram når prislistene skal skrives. For import, mjo det kan muligens komme på ekstrautstyrslista da.

Sist jeg så på globusen var Norge fremdeles en del av Europa så at Europagaranti skal være noe som helst annet enn det som ellers heter fabrikkgaranti sliter jeg med.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitimeOns 20 Jun 2012 - 13:02

Pressiserte meg ikke godt nok. Men prisene disse agentene reklamerer med er som regel ribbet vogn.
Å når det skrives at 740TK koster 329000kr i Norge så er det nok en vogn med endel ekstrautstyr.
Prisene jeg listet opp er fra norsk prisliste for 2012.

Er enig at varme i vogn er selvsagt i Norge. Men det er jo ikke bare ett varmealternativ.
For noen er Truma godt nok mens andre foretrekke Alde.

Men er jo og forskjell på merkene hva som er standard og hva som er ekstra.
Å så er det jo opp til den enkelte hva behovet er.
Feks så er kjøkkenvifte, elektrisk gulvarme, indirekte belysning, myggnetting på dør, kantsydde tepper, sengeteppe og deksel over draget standard på en Hobby solgt ny i Norge, mens på Dethleffs er det ekstrautsyr.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Europagaranti. Empty
PosteTema: Re: Europagaranti.   Europagaranti. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Europagaranti.
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: IMPORT-
Gå Til: