CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 vask av vogn utvendig.

Go down 
+3
Johnny
Veggis
haa-la3
7 posters
AvInnlegg
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:10

går det ann og vaske vogna med høytrykkspyler? og er det noen vaskemiddel som er bra og vaske med?
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:19

Jeg tar ikke sjansen på høytrykkspyler, har lest advarsler mot dette. Globex 80 er det jeg har brukt, virker som dette er populært. Det har fungert bra på min vogn. Det finnes også "Caravanshine" fra Turtle, som har voks i seg. Den skal visst også være bra. Globex 80 finnes forresten med voks den også.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:26

Bruk vanlig vannslange. Skal det absolutt brukes spyler så bruk en som gir mye vann men lite trykk. Disse vanlige høytrykksspylerne vi kan få kjøpt på diverse byggshopper, obs, osv kan du gjøre stor skade med dersom du bruker dem litt feil.
Har prøvd høytrykksspyler som var så kraftig at den kunne kutte 10mm stålplate.

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:33

ja da blir høtrykkspyleren i kjellern.hvor får man kjøpt Globex 80?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:45

Globex 80 kjøper du på caravanshopen. Finnes sikkert andre midler som duger men de fleste av oss bruker nok globex 80.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:51

Johnny

Grønnsåpe? Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 21:57

Ja det var det visst. Kunne brukes til alt mulig eller til å ta livet av det meste alt etter.
vask av vogn utvendig. 265129
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:14

haa-la3 skrev:
går det ann og vaske vogna med høytrykkspyler? og er det noen vaskemiddel som er bra og vaske med?
Jeg har vasket vogna med høytrykkspyler siden den var ny. Men det kommer an på to viktige ting: avstand og formen på strålen. Jeg har nok mellom 50-80 cm avstand, samt at dyen peker på skrå mot vognsiden.
Ingen problem med å bruke f.eks Turtle avfettingsvæske og høytrykkspyler. Vasker med såpe , bruker Sunlight flytende oppvaksmiddel og varmt vann, dog litt mere enn det som doseres til oppvask. Har brukt Sunlight i over 20 år på bil, og ser ikke noe problem med det enda.


Har ei flaske med Globex stående, men den er nesten ubrukt. Dyr og ikke noe imponerende virkning i forhold til Turtle avfettingsvæske som koster 29 pr liter på OBS Bygg. Og den fjerner de varte stripene under vinduene enkelt.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:20

Men hvordan er den avfettingsvesken i forhold til tettningsmassen brukt i skjøter? Det er hva man må ta i betraktning. Ikke noe kjekt dersom kjemikaliet gjør tettningen dårlig.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:24

Etter 10-12 vasker så er min erfaring at ikke noe av den guffa blir borte, og det har jeg sjekket meget nøye. Det er joikke et petroleumsbasert produkt dette.
Og har jeg sett at guffa begynte å renne av så har det blitt med bare det ene forsøket.


Kan ikke garantere noe, men etter å ha brukt den så mange ganger så skal det vises at noe svart renner av. Og det har jeg ikke sett noe i nærheten av.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:26

Men at skjøt i overgang vegg-gulv ikke holder mål er ikke Turtle's skyld, det får Dethleffs ta på sin kappe. Den er jo på undersiden av sideveggen og der vasker jeg ikke.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:28

Ikke nødvendig vis at kjemikaliene løser opp tettningsmassen som bekymrer men at den bidrar til å tørke ut massen slik at den blir hard og slipper fra platene.
Men for all del kan godt være at du bruker et vaske middel som funker godt. Selv er jeg fornøyd med globexen så langt. Og det som ikke går av med globexen tar poleringsmiddelet seg gjerne av.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
haa-la3
CARAVANER
CARAVANER
haa-la3


Antall Innlegg : 48
Localisation : Brønnøysund.Vinterplass Hemavan
Registration date : 08.01.2011

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 22:54

kjørte i fjord på nyasfaltveg el noe skrapet asfalt som det ble mange svarte flekker på framsiden av vogna.vanskelig og fjerne med bare hageslange og kost.og når jeg kjørte vogna til vinterkamp var det sølete!!!! føre med skittent vann,og det ligger enda på taket, det er ikke lett og fjerne med hageslange og kost.haqr ikke prøvd med noen vaskemiddel el høytrykk.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeFre 15 Jun 2012 - 23:17

Johnny: om lefsa tørker så er det flere der de kommer fra, selv om den modellen vi har, 675V, ikke er med på årets modellutvalg.


Og eieren begynner å tørke ut litt han også, så det gåtr vel samme veien med begge. Men eieren har tross alt noe han kan fylle etter med om det blir for ille. vask av vogn utvendig. 265129
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeSøn 9 Jun 2013 - 8:33

Vaska først Hobbyn. Sleit med å få vekk de svarte prikkene i plasten og på gummilistene. Brukte Kebco HD car & boatwash som etter sigende skal fjærne sorte renner lekende lett.. det gjorde det ikke.. Vaska deretter Knausen, fant fram Surfex, ett vannbasert avfettingsmiddel/universalvask. Dette kan blandes med vann fra 1% og til helt konsentrert ettrsom hva du skal vaske. Blanda det ut til ca 40%, dusja på og dritten bare rant av! Anbefales! Den løser ikke opp tetningsmasse. http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_72&product_id=63
Til Toppen Go down
Bex
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 25
Registration date : 13.07.2013

vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitimeLør 13 Jul 2013 - 20:05

Slenger meg på her, har kjøpt en 85.mod hobby, tett og fin, har ikke funnet noen fuktmerker.

Henter den på tirsdag, 1. jeg tenkte og gjøre var og ta den til nærmeste statoil selvvask. Dette er ikke og anbefale? Hvis man kun bruker vaskebørsten, for så spyle av med god avstand, fungerer det?
Til Toppen Go down
Sponsored content





vask av vogn utvendig. Empty
PosteTema: Re: vask av vogn utvendig.   vask av vogn utvendig. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
vask av vogn utvendig.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» vindu i fortelt
» Vask til Hobby
» Telt vask

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: