CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet

Go down 
+9
HobbyTom
Lc120
Jan Ole
Johnny
offpist
Tasle
lea
tater ola
janp
13 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:38

Johnny skrev:
JanP har niks mere kronasje til fjærer etter å ha brukt all kronasjen på ei dame med panel.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 928394
Jepp, Solar-Ella stjeler grunkene mine. Men førr ei dame!! Flat som ei pannekake, både i front og bak. Tyst som en mumie, krever lite, men yter sitt beste fra formiddag til utpå dagen. Dabber som de fleste av hennes like litt av utpå dagen og går gjerne i dvale mot tidlig ettermiddag. Men på topp yter hun som få, og gir gjerne litt extra (n-)ytelse om det trengs til en solhungrig eier. En drøm for alle som alle som ønsker en billig .... Very Happy
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:39

Runerask skrev:
Jeg har kjøpt mye fra eBay i flere år, og har også blitt gjort forsøk på å bli lurt. Men hvis man ikke gir feedback før man har varen og helst testet den litt, så er man veldig trygg. Motparten får ikke sine penger før varen er godkjent av deg.

Den gangen jeg ble forsøk lurt, "forlangte" selger at jeg måtte gi feedback når jeg fikk tracking kode fra han. Jeg ga ikke feedback, og fulgte varen til Norge. Da jeg fant ut at varen ble hentet ut en plass langt nord i Norge forsto jeg at det var noe lureri. Meldte vedkommende til eBay, og jeg fikk pengene tilbake. Regner med at motparten fikk en ikke så snill beskjed fra eBay xD


Nyttig info, det var jeg ikke klar over. Takk!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:43

offpist skrev:
Jordspyd ja.. Wink tror du bekymrer deg litt for mye Jan.
Nja, ikke om du bruker en Inverter og et apparat som trenger jord. Mulig jeg er på ville veier her, men jeg tror da ikke det. Men det er vel og merke om du bruker et apparat som krever jord, selvsagt ikke om du bruker en barbermaskin eller lignende, eller en flat-tv. Men ved bruk av andre apparater så tror jeg slett ikke at jeg er på ville veier.


Noen som har svaret på det kan sikkert komme med en betraktning?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 19:44

janp skrev:
Runerask skrev:
Jeg har kjøpt mye fra eBay i flere år, og har også blitt gjort forsøk på å bli lurt. Men hvis man ikke gir feedback før man har varen og helst testet den litt, så er man veldig trygg. Motparten får ikke sine penger før varen er godkjent av deg.

Den gangen jeg ble forsøk lurt, "forlangte" selger at jeg måtte gi feedback når jeg fikk tracking kode fra han. Jeg ga ikke feedback, og fulgte varen til Norge. Da jeg fant ut at varen ble hentet ut en plass langt nord i Norge forsto jeg at det var noe lureri. Meldte vedkommende til eBay, og jeg fikk pengene tilbake. Regner med at motparten fikk en ikke så snill beskjed fra eBay xD


Nyttig info, det var jeg ikke klar over. Takk!

Bare husk på at du har en tidsfrist på å gi feedback, så hvis du ikke har fått varen til denne fristen må du noen dager før sende en savnet-melding til selger. Deretter innen fristen sende melding til eBay som vare ikke motatt, så er du "i systemet" hvis selgeren prøver å lure deg
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 20:34

Inverteren har jordet kontakt og slik har vognen sitt eget jordingspotensiale. Selv om du står opp til knærne i gjørme og tar på vognen vil du ikke få strøm gjennom deg, selv ved jordfeil i vognen.

Med ekstern strømkilde er jord viktig. Før jeg la opp strøm i garasjen så brukte jeg 100m skøtekabel fra huset, og da kunne det kile godt i fingrene om jeg var våt på beina. Fordi jordingspotensialet ved vogna og huset er litt forskjellig.

Uansett, jeg tror ikke du oppnår så mye med å ha med et jordspyd på tur Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 20:42

Husk at vogna står hjul, det gjør mi. Og de isolerer jo mot jord.


Skal se litt på det og megge vogna (litt sprøtt), og se hva isolasjonsmotstanden er mot jord.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:39

janp skrev:
Husk at vogna står hjul, det gjør mi. Og de isolerer jo mot jord.


Skal se litt på det og megge vogna (litt sprøtt), og se hva isolasjonsmotstanden er mot jord.
Men hvis labbene er nede skal du jo ha jord potensial der tenker jeg....Og de eller en av de er i kontakt med moder jord..
Å tror nok at du har jord rett i ramma på vogna også.....
Eller har du sånn jord fri vogn du.....Med bare litt jordslag eller.. Laughing Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:47

janp skrev:
Johnny skrev:
JanP har niks mere kronasje til fjærer etter å ha brukt all kronasjen på ei dame med panel.
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 928394
Jepp, Solar-Ella stjeler grunkene mine. Men førr ei dame!! Flat som ei pannekake, både i front og bak. Tyst som en mumie, krever lite, men yter sitt beste fra formiddag til utpå dagen. Dabber som de fleste av hennes like litt av utpå dagen og går gjerne i dvale mot tidlig ettermiddag. Men på topp yter hun som få, og gir gjerne litt extra (n-)ytelse om det trengs til en solhungrig eier. En drøm for alle som alle som ønsker en billig .... Very Happy

Å han har nå kjøpt dette,er gull fargede dempere med gule fjærer.Men så var de dette med montering da......humre humre...så vidt jeg vet så ligger de nok baki bilen til JanP enda.Å der har de ligget nå i en 14 dagers tid.....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:56

Tror han trenger de demperne på vogna si for å kompensere for tyngda som Solar-Ella utgjør der hun ligger på taket av lefsa uten en tråd. Eller bare en tråd?
Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 21:59

Blir en tur til Deknepollen utenfor Måløy på tirsdag...Er der kompetansen sitter!
Eller var det Druknepollen??? What a Face
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:05

Johnny skrev:
Tror han trenger de demperne på vogna si for å kompensere for tyngda som Solar-Ella utgjør der hun ligger på taket av lefsa uten en tråd. Eller bare en tråd?
Very Happy
Hu Solar-Ella kan bare dra seg i trådene sine, blir liggende i ei mønje av Tec7. Så jeg slipper ikke så lett tak i damen, nei. Har man fått noe på kroken så gjelder det å holde dama i skinnet, hører jo mange historier om damer som når de først får lillefinger'n innom dørlåsen så stikker de plutselig av med hele sulamitten.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:37

janp skrev:
Blir en tur til Deknepollen utenfor Måløy på tirsdag...Er der kompetansen sitter!
Eller var det Druknepollen??? What a Face


Ka fanken e de du si......Ska du te han Aslaug nedi Duknepollen...... Question Question Question Question
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:37

Hvilken kompetanse er det snakk om nå? Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:38

Er vel en lokal helt som har snakka over seg igjen kjenner jeg han rett......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:41

Kjenner noen derfra, det er ikke umulig.....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:41

Johnny skrev:
Tror han trenger de demperne på vogna si for å kompensere for tyngda som Solar-Ella utgjør der hun ligger på taket av lefsa uten en tråd. Eller bare en tråd?
Very Happy

Ikke dumt ikke dumt.Fått heva vogna skikkelig med dem og fått rette off road stuket da....Med 2" heve fjærer.. ler ler ler
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 22:44

Jan Ole skrev:
Kjenner noen derfra, det er ikke umulig.....

Er en lokal helt som kjører en blå AT 120 med 35".Kjører en hvit "ski heis" med blå logo på til arb.bil...
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 23:01

Om du skal ha ny regulator så kan det være verdt å ta en titt på Morningstar TriStar TS-MPPT-60. En god del dyrere , men veldig bra skal være. Og den logger også 200 dager tilbake via ethernet port.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 23:08

Lc120 skrev:
Jan Ole skrev:
Kjenner noen derfra, det er ikke umulig.....

Er en lokal helt som kjører en blå AT 120 med 35".Kjører en hvit "ski heis" med blå logo på til arb.bil...

Har sett den, men trodde den hørte til et sted noen mil lenger nord...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 23:16

Jan Ole skrev:
Lc120 skrev:
Jan Ole skrev:
Kjenner noen derfra, det er ikke umulig.....

Er en lokal helt som kjører en blå AT 120 med 35".Kjører en hvit "ski heis" med blå logo på til arb.bil...

Har sett den, men trodde den hørte til et sted noen mil lenger nord...
Stemmer nok det.De flyttet nylig til Duknepollen.Bodde atmed Moa sentret før......
Spionbilde av JanP sin nye lefse:
https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=444809742213218&set=a.444809512213241.115549.195489990478529&type=1&theater
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 23:46

Hehe, likte ikke fargen da....
Vanskelig å se om det er solceller på de. ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 23:48

Jan Ole skrev:
Hehe, likte ikke fargen da....
Vanskelig å se om det er solceller på de. ler

ler ler ler ler
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 18:41

Lc120 skrev:
Er vel en lokal helt som har snakka over seg igjen kjenner jeg han rett......
Lokale helter som er løsmunnet finnes i hver en krok av landet, også i Druknepollen! ler
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 18:52

offpist skrev:
Om du skal ha ny regulator så kan det være verdt å ta en titt på Morningstar TriStar TS-MPPT-60. En god del dyrere , men veldig bra skal være. Og den logger også 200 dager tilbake via ethernet port.
Har kikket på den ja, og Morningstar er jo også solgt her i landet. Men til en frisk pris, da, som det meste innen det feltet som panel, Invertere, batterier etc.
Og displayet er også høyt priset da, om man vil ha det med. Blir 700 dollars det. Men 45A-utgaven er mer enn tilstrekkelig, om det er 500w panel. Og mere blir det aldri på taket av vogna. Ser begrensningen og ikke minst hva man får igjen.
Men med 250Ah batteri og en større Inverter, 500w panel og en 45A MPPT så er vel taket nådd for hva som er lønnsomt, eller rettere sagt: nyttig. Noen vil vel mene at mye av dette er tull, men vogna er kjøpt og betalt med egne penger, så den saken er jo grei. Very Happy
Å satse på 12V batteri av kjøleskap er bare å glemme, da er det heller bedre (energimessig) å koble til skapet via en Inverter og kun drive på 230V eller gass.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 18:55

Jan Ole skrev:
Hehe, likte ikke fargen da....
Vanskelig å se om det er solceller på de. Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 232937
Fikses så lett som bare det, Solar-Ella tilbyr seg å tømme Mastercardet på null og niks så blir enhver Lefse kledd med panel der det er en plass ledig på taket. Og det er det på alle Lefser. Ta en titt opp av ei luke så ser du et hav av plass der ut over...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 19:20

Ser at Sunwind selger Morningstar for 5990 +1290 for displayet, det er tett under 7300.


På Ebay er prisen $490 pluss frakt rundt $60, dvs 3300 + mva pluss et lite gebyr. Mao i overkant av 4000 levert hjemme for den. 3000 spart om det ikke er noen feil, da blir regnestykket noe annerledes. Som alltid på Ebay..
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 19:31

Ja den er ikke billig, men skal vistnok være noe av det bedre på markedet. Lyst på en selv, mest pga av ethernet porten, og det har ikke 45A utgaven. Display er et must ja.

Har akkurat fått hjem min andre 2500W inverter som skal håndtere vest taket mitt.

De to beistene på tilsammen 50kg skal forsyne forsyne strømnettet mitt med 4500KWH i året.
Har også funnet en lokal elektriker som skal godkjenne installasjonen.

Å frakte en 375 kg pall med paneler fra USA med båt koster godt under 3000 kr forøvrig, ikke ille.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 19:47

Når det kommer til caravan så er det lite penger å hente med solenergi, men ok å gjøre litt utenfor det andre gjør også.
400-500w solceller er det ikke mange som har, og solenergi har et stort potensiale. Jeg tror ikke, som tidligere sagt, at det ikke går mange årene før tyskerne kommer med en solcellepakke som opsjon. For strøm er dyrt i mange land, og solenergien er jo tilnærmet gratis etter den første investeringen.


Og kanskje kommer Hobby blant de første. De har jo litt grunker i banken. Innen fem år tipper jeg det er en opsjon som vil bli å få fra flere leverandører.


Ad inverter: skal bestille denne ikveld:
http://www.ebay.com/itm/280894481294?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648


Leveres med fjernkontroll og batterimåler, samt et display som opsjon om jeg husker rett. Med opptil 92% effektivitet leverer den ca 900w, og det er innen det jeg trenger.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 20:40

janp skrev:
Jan Ole skrev:
Hehe, likte ikke fargen da....
Vanskelig å se om det er solceller på de. Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 232937
Fikses så lett som bare det, Solar-Ella tilbyr seg å tømme Mastercardet på null og niks så blir enhver Lefse kledd med panel der det er en plass ledig på taket. Og det er det på alle Lefser. Ta en titt opp av ei luke så ser du et hav av plass der ut over...

Jotakk, men jeg har en veldig fin sjøteledning så jeg klarer meg fint.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 21:00

Ja det har en mer praktisk verdi i campingsammenheng.
I dag har jeg campet 8 dager i strekk uten strøm, kun fricamp. Akkurat nå er vi på bryggen i Aurland. Her var det ingen satelittdekning, men 3G nettet er i alle fall i orden.
Forsøkte noen kast med stanga fra bryggen men lite hell.. Nydelig utsikt er det uansett Smile

I morgen vanker det videre mot vestlandet.

Sikkert grei den inverteren men til å være et "no name" kinapeodukt så kan du finne billigere.
Om du leter litt finner man også kvalitetsinvetere fra waeco til en grei penge.

Det jeg har sett med slike kina invertere er at viften kan gå nesten kontinuerlig og på høyt turtall. Og det er ikke sikkert pure sine er så pure likevel.. Wink
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeMan 20 Aug 2012 - 22:44

Har også sett på en ren sinus fra den produsenten som Clas Olson bruker, men ikke enkelt å finne Invertere fra Wenchi.
Har den 300w som Clas har solgt i noen år. Helt ok.

EDIT: ser at dette er den samme Inverteren, den er produsert av Wenchi:

http://www.wenchi-power.com/english/en_page_products_003.html

Disse er fra den som jeg tenkte å bestille fra, de er de samme:

http://www.ebay.com/sch/direct-factory-selling/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686



Da er det ihvertfall ikke et helt ukjent merke, har ingen betenkeligheter med å kjøpe fra samme produsent som Clas Ohlson, direkte fra en fabrikkselger. Du er vel ikke uenig der, Trond, er du?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeTir 21 Aug 2012 - 7:06

Det hjelper det Smile ser Wenchi oppgir effektiviteten til 85% på 1000w inverteren.
Men, de tallene skal man uansett ta med en klype salt..

Denne er jo bra men kanskje litt liten for deg: Link.

Den har veldig mange strømsparingsmodus hvor den senker spennigen litt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeTir 21 Aug 2012 - 17:05

Takk for tips. Trenger 600-700w i 15 min, det er ikke værre enn det. Skal ikke drive en slamsuger heller så jeg er moderat i effektbehov.


Jeg ser at det er bare 85%, men kanskje er det edruelige prosenter. Ser noen oppgir inntil 92%, men ikke noe beskrevet om hvordan det oppnåes. Sjekket en Waeco, den modellen er oppgit inntil 90%.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeTir 21 Aug 2012 - 19:27

Jupp, tror ikke man skal legge så mye i det med effektivitetsprosent. Bare litt morsomt at eBay selgeren oppgir 92 %. Denne verdien er uansett målt på full guffe, og der går den ikke så ofte.
Man kan se litt på hvor effektiv den er på tomgangstrømmen. Altså selvbruk uten belastning.

Mastervolt lever av å lever kvalitetsprodukter, og til under 1200 kr så er det der et bra kjøp. Han sender til Norge også.

Har merket meg at bruktmarkedet for elektronikk i England er ganske gunstig av en eller annen grunn. Selfølgelig en fordel at de har 230V/50hz som oss Wink

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitimeOns 22 Aug 2012 - 21:34

Da har jeg bestillt meg en 1000w ren sinus, direkte fra Wenchi. 190 dollars + frakt. En spesialpris på 1 stk.


Tror jeg satser på Morningstar MPPT, er redd for at dårlige regulatorer ikke er bra for AGM og GEL-batterier.
Leste 2 artikler litt kjapt i går om det, og kvalitet på regulator er alfa og omega om batteriene skal overleve. 2 ødelagte batterier til 4000 blir en dyr affære.


For den som ønsker å lese litt mere om dette poster jeg 2 linker:


http://www.morganscloud.com/2010/08/02/agm-battery-test-part-1/
og:
http://www.morganscloud.com/2010/08/10/agm-battery-test-2/
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet   Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet - Page 4 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer med kjøp av solcellepanel og tilbehør på Internet
Til Toppen 
Side 4 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Solcellepanel
» Tilbehør skiluke
» Dethleffs tilbehør
» Solcellepanel til sommerbruk
» Kjøp og bytte av 12 v sirkulasjonspumpe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: