CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Blinkende posisjons- og kjørelys

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 12:22

Heisann,

jeg skulle prøve å bytte de utvendige pærene fra standard glødepære til LED - men det var dårlig resultat.
Alle lysene blinker nå 5-10 ganger pr sekund - sånn kan man ikke ha det så jeg byttet tilbake til glødepærene,
men feilen er der like herlig! Jeg testet ikke lysene før jeg koblet til LED så for alt jeg vet kan feilen ha vært der
før jeg kom så langt...

Noen som har tips til hva som kan ha skjedd?

Kan det ha kommet vann i 13 - 7 pins overgang? Har jo regnet litt i det siste...

Skal sies at den ene pæra i sidemarkeringslysene mangler, det er totalt 8 stk - 4 på hver side. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Eller ligger det i trekkbilen?

Hilsen Rådvill...

Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 14:48

Det er ofte slik at glødepærer er en del av den ohmske motstanden i en RC-krets på blinklysene. På litt eldre biler var det ofte slik. Om en pære sluknet så ble blinkfrekvensen på de(n) andre blinklys(ene) høyere.

Det du kan gjøre i ditt tilfelle er å parallellkoble motstander på 27 Ω som tåler 5 W (standard verdi, tilsvarende en blinklyspære) over lysdiodene. Da burde det fungere. Men om det lar seg gjøre i praksis bak dekslet over blinklyset i din vogn, vet jeg ikke.


_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 15:11

Godt tips, men diodene er koblet bort - har kun vanlige glødepærer der nå...

Snakket med Askjems, de mente at adapteret fra 13 - 7 pins tilkoblinga til bilen var gåen. Skal forsøke med en ny en i morra...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeMan 25 Jun 2012 - 15:17

Jeg regner med at du har sjekket med ohmmeter eller batteri at alle pærene er OK?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 21:54

Defekt adapter! Alt ok nå Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitimeTir 26 Jun 2012 - 23:04

Ha en boks med CRC 5-56 eller lignende i bil eller vogn, og spray kontaktene regelmessig. Og på 7-polt er det viktig åsjekke at hannpluggene ikke er klemt for my sammen, da blir det dårlig kontakt.


Et tips er å bytte til en 13 polt kontakt om du bruker vogna en del. Da kobler du bare pinne 1-7. Og bruker et motsatt adapter for 7 polt kontakt. Om du gjør det kjøp en kontakt fra Hella, og den fylles med f. eks hvit vaselin etter påføring av kabler.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Blinkende posisjons- og kjørelys Empty
PosteTema: Re: Blinkende posisjons- og kjørelys   Blinkende posisjons- og kjørelys Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Blinkende posisjons- og kjørelys
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Blinkende rødt lys ved diode - Autark i Hobby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: