CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?

Go down 
+4
janp
T_Rex
Johnny
smholt
8 posters
AvInnlegg
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 10 Jul 2012 - 23:32

Er det noen som vet hvor innvendig temperatursensor for Alde 3010 er montert i Hobby Premium 720 UML?

LCD-displayet ved døra viser 28 grader, men løst termometer i vogna viser 22 grader.

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Temp100

Ligger sensoren i klesskapet hvor Aldens "lille" LCD-display er montert? Det er merkbart varmere i dette skapet.
Jeg kan jo justere visningen, men er først og fremst interessert i å vite hvor sensoren er montert.
Kan sensoren eventuellt flyttes?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 9:36

Sitter i displayet hos oss. Har et annet display en du har. Får også en god feilvisning siden sensoren blir påvirket av varmen i skapet.
Vurdere å montere en ekstern sensor til vinteren.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 11:07

Jeg tror sensoren sitter på baksiden av LCD-panelets kretskort, ihvertfall gjør det det på 2011 modellene. Baksiden av kortet ser slik ut:
Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? LCD_bak

Sensoren er muligens den lille runde sorte til høyre for batteriholderen...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 14:31

Smholt: Sensoren for 3010 kan ikke flyttes, men erstattes av en ekstern. Tilkobles med en 2-leder kabel, i motsetning til sensor på 3000 som har 4 tråders tilkobling.


På 3000 sin eksterne følger det med en veiledning for hvordan koble ut den interne, det samme gjøres også på 3010, muligens via panelet.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 14:53

Ser nå at du spør etter sensoren til Alde'n, den jeg henviste til var tempsensor til originalt LCD-panel i Hobby, beklager. JanP har rett her, 1-0 til JanP Wink
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 16:28

Hm, dette var jammen litt forvirrende. LCD-panelet viser 28 grader, mens ALDE'ns tablå i skapet viser 24 grader(Temp er satt til 22 grader) Trodde dette var koblet sammen så de viste likt, men tydeligvis ikke. Tallene viser vel at de ikke er koblet sammen.
Jeg trodde forsåvidt jeg hadde et problem når LCD-tablået ved døren viste så mye mer enn innstilt temperatur og innvendig temperatur målt med løst termometer, men når det så ser ut som ALDEN har sin egen sensor i skapet og temp der bare er 2 grader over innstilt verdi, går det vel greit. Og jeg regner med at sirkulasjonspumpen for Alden styres av den interne temperatursensoren og ikke hva som vises i tablået ved døren. Pumpen til radioatorene stopper vel når innstilt temperatur er oppnådd.
Da vet jeg jo nå også at det er egen sensor ved døren.
Uansett, takk for svar alle sammen.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 18:43

Jeg har displayet montert rett innenfor døra, noe som gjorde at den viser veldig feil når døra står åpen ut til spikertelt.
Det ble kaldt i sovecabin spesielt på høsten.

Satt opp en ekstra i frokostgruppe, koblet denne på en bryter, og alden prioriterer ekstern sensor om denne er tilkoblet.

Fungerer utmerket, og mye mer jevn temperatur spesielt på kveld/natt
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 20:11

Harald- skrev:
Jeg har displayet montert rett innenfor døra, noe som gjorde at den viser veldig feil når døra står åpen ut til spikertelt.
Det ble kaldt i sovecabin spesielt på høsten.

Satt opp en ekstra i frokostgruppe, koblet denne på en bryter, og alden prioriterer ekstern sensor om denne er tilkoblet.

Fungerer utmerket, og mye mer jevn temperatur spesielt på kveld/natt
Har forsket litt videre og lest gjennom all info fra fabrikanten samt sjekket ALDE-kontrollpanelet. Temperatursensoren i LCD-panelet ved ytterdøren brukes kun for visning på panelet og ikke som sensor for ALDEN. Hvilket nok er bra.

Det viser seg at jeg også har en ekstern sensor ved frokostgruppen, montert utenfor det høye skapet, i den ytre veggen som dekker skyvegardinen foran frokostgruppen. Dermed blir den ikke særlig påvirket av at det er litt varmere inne i skapet hvor ALDEn står enn utenfor. Det er denne sensoren som brukes av ALDEN.

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Photo%2018%2013%2035%2011.07.12-001

Her er panelet med de tilkoblinger som er i bruk.

Så da har vel den smule forvirring jeg hadde tidligere vedrørende dette, blitt borte. Smile

Men, man lurer jo på mere. Jeg har lest gjennom trådene vedr. vinterstart, men har noen spørsmål om det:

Jeg har også prøvd å finne ut hva batteribackup på ALDE egentlig holder. Er det bare klokken som tas vare på, eller husker systemet også innstillingene for temperatur og oppvarmingsmodus?

Problemet er at når 220Volt kobles av og i tillegg hovedbryteren holdes inne i minst 4 sekunder for å slå av alle batteriforbrukere, så mistes oppsettet komplett i ALDEN. Når strømmen(220Volt) settes på igjen, er det med helt feil oppsett. Temperaturen er satt til 27 grader, 220V AV og gass PÅ. Absolutt ikke det jeg ønsker og som var satt før strømmen ble koblet ut.
Det samme skjer også om 220V tilførselen svikter og det slår over til batteridrift. Her hadde jeg jo håpet at skiftet til 12Volt skulle være så raskt at innstillingene ikke ble mistet. Så når jeg får i gang 220Volt igjen, må jeg inn i skap-panelet eller dør-panelet og sette opp ALDEN på nytt igjen med korrekte verdier.
Hadde enda startverdiene vært de samme som etter en Factory Reset, hadde dette ikke vært noe problem.

Er det noen som vet om batteribackupen koblet til pinne H også vil ta vare på dette oppsettet, eller er det bare klokken som tas vare på?

Eller må jeg bite i det sure eplet og koble 12 Volt direkte fra batteriet via en vinterbryter til ALDEN? Hadde håpet å slippe å gjøre noen endringer. No
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 20:24

Som jeg har forstått så er det bare i forbindelse med klokkefunksjonen back-up batteriet har noen funksjon.
Hos meg starter Alden alltid opp med sist brukte innstillinger når strøm skrues av.
Bruker en ring vogna varm dings vinterstid som skrur på strøm i vogna. Ingen problemer med innstillinger av den grunn.
Men har vel vært spørsmål om dette før på Hobby som andre kan svare bedre på om hvordan løse.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 10:03

Backupbatteriet holder også på innstillingene for temperatur og oppvarmingsmodus. Har akkurat installert et på nyvogna. Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 10:48

Dette er avhengig av modell på panelet. Jeg har samme panel som Johnny og samme funksjon, dette er det første med digital visning. Jeg har kabel for eksternstrøm for minnefunksjon liggende, men trenger ikke å ha dette bare for å holde på klokke/dato og kommer nok ikke til å koble opp dette. Mitt system starter opp i samme modus som det hadde når 230V ble koblet fra.
De nyere med touch screen og Hobby sin løsning kan nok gi eller fjerne funksjoner. Det er derfor viktig å gjøre helt klart hvilket panel man kommenterer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 12:20

Panelet mitt er det samme som smholt viser på sine bilder, samt at det er koblet til Hobbys nye LCD display. Måtte riktignok koble Alden bort fra hobbys hoveddisplay for at Alden skulle starte når man setter i 220v. Har i tillegg laget en vanlig "vinterkobling". Innlegget mitt var et svar på smholt sitt spørsmål. Smile
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 16:24

Har vært i kontakt med ALDE i Sverige og deres respons var veldig bra og rask.

Fikk mange svar og noen tips, bl.a. å sjekke om den starter opp OK om koblingen til Hobbys LCD-panel brytes.
Innlegget fra morlud ovenfor tyder jo på at den kanskje vil starte om denne koblingen brytes.
Uansett får jeg ikke testet dette før om noen uker, da 4 uker i vognen ble avsluttet nå på søndag. Jeg savner det allerede. Smile

Her er svaret fra ALDEs mann vedrørende backup: Batteri-backup är för att spara klockan och inställningar som nattsänkning och timer.
Pannans grundinställningar så som temperatur och energival sparas automatiskt i panelens eget minne, du ska kunna bryta 12V och ha kvar grundinställningarna.


Dette oppsettet vil heller ikke mistes om 220 Volt fjernes. Dermed burde den starte opp igjen med de samme verdier, men det gjør altså ikke min ALDE.

Forslaget fra ALDE var også å få byttet hele ALDE-displayet med et nytt, da det tyder på at det er en feil i det.

Jeg vil uansett teste litt mer før jeg går til vognleverandøren og ber om garantibytte, om det viser seg nødvendig.

Takk for alle svar.

Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeTir 31 Jul 2012 - 19:34

morlud skrev:
Panelet mitt er det samme som smholt viser på sine bilder, samt at det er koblet til Hobbys nye LCD display. Måtte riktignok koble Alden bort fra hobbys hoveddisplay for at Alden skulle starte når man setter i 220v. Har i tillegg laget en vanlig "vinterkobling". Innlegget mitt var et svar på smholt sitt spørsmål. Smile
Hvordan har du laget din "vinterkobling"? Det er jo så mange måter å gjøre dette på, men det kunne vært interessant å få en detaljert beskrivelse av hvordan du har fikset det.
Har du forresten koblet ALDE'n permanent vekk fra LCD-displayet i vogna, eller har du montert noen form for bryter e.l. der?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Aug 2012 - 11:26

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Boksf

Koblet etter forklaring fra verkstedet hos caravanforhandleren. Har brukt en ledning og koblet den ene lederen inn på plussledning(den grønne til venstre, men det er fem ledninger inn på samme kontakt og man kan bruke alle) med en "strømtyv". Den andre lederen har jeg koblet inn på svart ledning(med "strømtyv") på kontakten til Aldefyren(det står S6 på kortet ved siden av denne kontakten). Har deretter koblet ledningen til en bryter som jeg har montert på veggen i klesskapet.

Når det gjelder tilkoblingen til LCD panelet så er det bare å trekke ut en kontakt i tilkoblingsboksen bak Aldedisplayet. På ditt eget bilde er det kontakten helt nederst til høyre. Denne kan man koble tilbake om man ønsker det.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 10:50

Da er mine problemer løst, ihvertfall de jeg har spurt om i denne tråden. Smile

Etter mye sjekking og mange svar, også direkte fra Aldes serviceavdeling i Sverige, har hovedproblemet med at Alden mistet alle innstillinger ved strømavbrudd, blitt løst.

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Photo%2018%2013%2035%2011.07.12-001
Her er mitt panel, tydeligvis med endringer i forhold til tidligere versjoner når det gjelder backup.

Ifølge alle svar og manual ville backupbatteri kun ta vare på timer og klokke i Alden, ikke temperatur, gass/el og 1/2/3Kw. De siste skulle bli tatt vare på uansett.
I mitt nye Aldepanel er dette tydeligvis endret, så ved å installere batteribackup tas alle data vare på. Flott, men det er jo litt betenkelig at ikke engang fabrikken vet hvordan deres produkter virker. Embarassed

Når så dette er iorden, gikk jeg på jakt etter et punkt hvor 12 Volt var tilgjengelig når 220 Volt ble slått på, så jeg kunne få meg en vinterkobling.
Fant en kontakt med 12V før startknappen på vognas LCD-panel var aktivert. I følge tegning av kortet, er det "S38 til laderegulator inngang 1 ladestrøm", kontakt S38. Strøm til Alden var koblet på S5, merket "Lys i klesskap".
Den svarte ledningen på S5 ble kuttet og jeg la inn en vendebryter her, slik at 12V+ til Alde enten får strøm fra original kontakt S5 eller kontakt S38. La også inn en sikring i kretsen, men det er vel ikke nødvendig.
Brukte en "vanlig" 220 Volt vendekontakt(for trappelys) som ble skrudd på dekselet. Da ser det også greit ut i vogna.
Da står det bare igjen å merke bryteren ordentlig, og så kan bare vinteren komme. Smile
I tillegg måtte EXT 220 Volt settes på i ALDE'n, slik at den starter når 220 Volt blir satt på(og 12V styrestøm).
Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Elpanel
Styringskort med markerte kontakter.

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Photo-18-03-17-01.09.12
Montert vekselbryter. Merking mangler.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 19:56

Til Smholt.
Kan du styre Alden via hobbys LCD display og samtidig bruke vinterkoblingen?
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 20:02

morlud skrev:
Til Smholt.
Kan du styre Alden via hobbys LCD display og samtidig bruke vinterkoblingen?
Ja, det er ikke noe problem.

Har opplevd en annen ting noen ganger, er ikke helt sikker på om det har med rekkefølge ved manuell start, men noen ganger kommer ikke Alde displayet opp på Hobbys LCD-display, men ved å slå av og på igjen, så kommer det vanligvis opp som normalt. Men det var slik før jeg installerete vinterkoblingen. Men stort sett går det greit.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 20:09

Ok. Tror du får ta et kurs med de ansatte hos caravanforhandleren i Bodø Smile
Har ikke prøvd om dette går i min vogn. Skal teste det ut i helga.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 20:44

morlud skrev:
Ok. Tror du får ta et kurs med de ansatte hos caravanforhandleren i Bodø Smile
Har ikke prøvd om dette går i min vogn. Skal teste det ut i helga.
Jeg har ikke snakket med så mange forhandlere, men generelt virker det som de mangler en del kunnskap. Mulig teknisk personell er bedre, men selgere er vel som selgere flest, få salget og løp videre.
Er jo også litt forundret over at jeg fikk så dårlige(eller feil) svar direkte fra Alde.(Ref at batteribackup tok vare på mye mer enn det som sto i manualen.)


morlud skrev:
Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Boksf

Koblet etter forklaring fra verkstedet hos caravanforhandleren. Har brukt en ledning og koblet den ene lederen inn på plussledning(den grønne til venstre, men det er fem ledninger inn på samme kontakt og man kan bruke alle) med en "strømtyv". Den andre lederen har jeg koblet inn på svart ledning(med "strømtyv") på kontakten til Aldefyren(det står S6 på kortet ved siden av denne kontakten). Har deretter koblet ledningen til en bryter som jeg har montert på veggen i klesskapet.
Har et spørsmål til din kobling: Har du bare lagt inn en bryter som kobler 12 Volt inn på det stedet det ikke er 12 Volt, uten at du bryter den originale koblingen? Om så er, tror jeg at jeg ville være litt skeptisk. Kan du være sikker på at om du tilfører 12V der ikke kortslutter noen andre kretser, selv om det er 12V normalt?
Jeg har selv brukt en vekselkontakt og jeg syns det gir en sikrere og "mer korrekt" løsning.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
morlud




Male
Antall Innlegg : 12
Registration date : 16.11.2010

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 21:05

Det er nok bare en ledning som gir 12 volt der det ikke er det fra før. :-)
Hadde d samme på den gamle vogna, men da var det jo ikke noe LCD display alene var koblet til. Din kobling er nok bedre og riktigere. :-)
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeMan 8 Okt 2012 - 21:32

morlud skrev:
Det er nok bare en ledning som gir 12 volt der det ikke er det fra før. :-)
Hadde d samme på den gamle vogna, men da var det jo ikke noe LCD display alene var koblet til. Din kobling er nok bedre og riktigere. :-)
Så lenge man holder "blårøyken" inne i de elektroniske kretsene og den ikke slippes ut av omkoblingene, er det nok greit. :-) Ting kan jo gjøres på mange forskjellige måter, hvor mange kan være like bra.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
per1412




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.05.2013

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Temp sensor el-panel   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 19:39

janp skrev:
Smholt: Sensoren for 3010 kan ikke flyttes, men erstattes av en ekstern. Tilkobles med en 2-leder kabel, i motsetning til sensor på 3000 som har 4 tråders tilkobling.


På 3000 sin eksterne følger det med en veiledning for hvordan koble ut den interne, det samme gjøres også på 3010, muligens via panelet.
[img][/img][img][/img]Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? LCD_bak

Det er temp sensoren som er midt på panelets bakside helt øverst, den er grå.
jeg har loddet den bort og loddet mellom 10 cm ledning og flyttet den ut av VEGGEN, lagt den skjult utenfor panelet på en egnet plass så nå er alde sitt panel i skapet og hobbys panel ved inngangsdøra lik på tempvisningen.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 20:12

Det er vel til 3010 du sikter, og ikke 3000?
For 3000 har vel ikke noen bakside som på 3010-panelet, om jeg forstår deg rett?
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 21:22

per1412 skrev:
janp skrev:
Smholt: Sensoren for 3010 kan ikke flyttes, men erstattes av en ekstern. Tilkobles med en 2-leder kabel, i motsetning til sensor på 3000 som har 4 tråders tilkobling.


På 3000 sin eksterne følger det med en veiledning for hvordan koble ut den interne, det samme gjøres også på 3010, muligens via panelet.
[img][/img][img][/img]Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? LCD_bak

Det er temp sensoren som er midt på panelets bakside helt øverst, den er grå.
jeg har loddet den bort og loddet mellom 10 cm ledning og flyttet den ut av VEGGEN, lagt den skjult utenfor panelet på en egnet plass så nå er alde sitt panel i skapet og hobbys panel ved inngangsdøra lik på tempvisningen.

Tenker jeg greier meg med den eksterne, som jeg skrev om tidligere, se nedenfor.

janp skrev:
Det er vel til 3010 du sikter, og ikke 3000?
For 3000 har vel ikke noen bakside som på 3010-panelet, om jeg forstår deg rett?
Det er vel du som snakker om 3000 i ditt innlegg? Very Happy


Jeg har i et av mine tidligere innlegg forklart at hvor jeg fant den eksterne sensoren:
smholt skrev:
Harald- skrev:
Jeg har displayet montert rett innenfor døra, noe som gjorde at den viser veldig feil når døra står åpen ut til spikertelt.
Det ble kaldt i sovecabin spesielt på høsten.

Satt opp en ekstra i frokostgruppe, koblet denne på en bryter, og alden prioriterer ekstern sensor om denne er tilkoblet.

Fungerer utmerket, og mye mer jevn temperatur spesielt på kveld/natt
Har forsket litt videre og lest gjennom all info fra fabrikanten samt sjekket ALDE-kontrollpanelet. Temperatursensoren i LCD-panelet ved ytterdøren brukes kun for visning på panelet og ikke som sensor for ALDEN. Hvilket nok er bra.

Det viser seg at jeg også har en ekstern sensor ved frokostgruppen, montert utenfor det høye skapet, i den ytre veggen som dekker skyvegardinen foran frokostgruppen. Dermed blir den ikke særlig påvirket av at det er litt varmere inne i skapet hvor ALDEn står enn utenfor. Det er denne sensoren som brukes av ALDEN.

............................


Har for øvrig gjennomført en god sesong med min "vinterkobling", som har fungert helt greit, bortsett fra en gang hvor jeg hadde fått satt bryteren i sommerstilling. Da var det -8 inne i vogna, men det tok ikke så lang tid før tempen var grei. Embarassed
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
per1412




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.05.2013

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 21:29

Ja er enig med dere alle andre, men er litt irriterende at det skiller opptil 10 grader på disse 2 panelene.
For at Hobby sitt panel rett innenfor døren skal vise rett temp valgte jeg å flytte sensoren ut av "veggen".
Denne har som dere sier intet med alde å gjøre, men når den er rett slipper man å sette opp et ekstra termometer for å sjekke hva den rette tempen er i vogna,
man slipper også å se inni klesskapet hva tempen er.

Bare et tips hvis noen andre vil ha dem til å vise tilnærmet lik temp.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitimeOns 1 Mai 2013 - 21:33

per1412 skrev:
Ja er enig med dere alle andre, men er litt irriterende at det skiller opptil 10 grader på disse 2 panelene.
For at Hobby sitt panel rett innenfor døren skal vise rett temp valgte jeg å flytte sensoren ut av "veggen".
Denne har som dere sier intet med alde å gjøre, men når den er rett slipper man å sette opp et ekstra termometer for å sjekke hva den rette tempen er i vogna,
man slipper også å se inni klesskapet hva tempen er.

Bare et tips hvis noen andre vil ha dem til å vise tilnærmet lik temp.
Det var lurt å flytte sensoren, da den påvirkes av trekk og eventuell varme i panelet. Kanskje jeg gjør det neste gang?

Ellers så ser vi tempsensoren i dette tidligere innlegget. Sensoren er vel den ntc?-motstanden som er montert rett over den hvite papirlappen i bildet nedenfor. Den runde er pipen:

T_Rex skrev:
Jeg tror sensoren sitter på baksiden av LCD-panelets kretskort, ihvertfall gjør det det på 2011 modellene. Baksiden av kortet ser slik ut:
Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? LCD_bak

Sensoren er muligens den lille runde sorte til høyre for batteriholderen...
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Sponsored content





Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Empty
PosteTema: Re: Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?   Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvor er innvendig temperatursensor for Alde 3010 montert?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor kan en få kjøpt og montert mover system på ei soliferS9
» Alde 3010
» Alde 3010
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.
» alde 3010 pumpefeil.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: