CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva slags type batteri har jeg?

Go down 
+2
Sten Rune
smholt
6 posters
AvInnlegg
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 22:07

Jeg har prøvd å finne ut hvilke type batteri jeg har, for å få korrekt oppsett i vogna.

Batteriet er av type Banner Starting Bull, type 562 05. Har sett på hjemmesiden til fabrikanten, men finner ikke ut om det er en av de 3 typene jeg kan velge i mitt Hobby LCD-panel, Standard, AGM eller GEL. Noen som vet hva jeg skal velge?

Hva er forresten forskjellen på de forskjellige innstillingene og hva står AGM og GEL for?

Hva slags type batteri har jeg? Photo%2019%2006%2006%2011.07.12-001
Batteriet i vogna.

Hva slags type batteri har jeg? Photo%2021%2057%2009%2011.07.12
LCD-panel i vogna.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 22:19


Etter hva jeg har funnet ut så ser det ut til å være et standard blybatteri på 62Ah.
Dette er et bilbatteri og ikke et fritidsbatteri.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hva slags type batteri har jeg? Caravan
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeOns 11 Jul 2012 - 22:41

Sten Rune skrev:

Etter hva jeg har funnet ut så ser det ut til å være et standard blybatteri på 62Ah.
Dette er et bilbatteri og ikke et fritidsbatteri.
Er det viktig om det er et bilbatteri eller fritidsbatteri?

Når jeg bestilte det ba jeg om en standard fabrikkmontert batteripakke til Hobby og det var dette jeg fikk. Er det stor prisforskjell på typen?
Hva er vanlig å levere med på Hobby fra merkeforhandler?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 10:58

Ja, la den stå på standard.
Det ser ut til at du har et vanlig syrebatteri slik man ofte finner i biler.
Agm og gel skal ha en litt annen ladespenning.

Når dagen kommer at du skal bytte batteri så kan du vurdere å skifte til agm, men syre fungerer det også. Google litt så finner du my info om forskjellene på de forskjellige typene.

Bruker du ikke vognen om vinteren kan det være lurt å ta ut syrebatteriet.
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 13:32

smholt skrev:
Er det viktig om det er et bilbatteri eller fritidsbatteri?

Et bilbatteri (startbatteri) er laget for høye strømuttak over kort tidsrom, altså en start, uten dype utladinger. Et fritidsbatteri er laget for lavere strømuttak over et lenger tidsrom. Disse tåler også dyputladinger bedre. Litt rart hvis du har fått et startbatteri i en standardpakke for campingbruk Shocked . Er jo en typisk installasjon hvor det passer best med fritidsbatteri...

Fritidsbatterier pleier å være dyrere enn startbatterier med samme Ah...
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeTor 12 Jul 2012 - 15:53

ole skrev:
smholt skrev:
Er det viktig om det er et bilbatteri eller fritidsbatteri?

............... Litt rart hvis du har fått et startbatteri i en standardpakke for campingbruk Shocked . ..........
Det syns vel jeg også, men det var ikke spesifisert noen type, bare en batteri pris på kr 1.000,-. Syns det høres dyrt ut for et vanlig bilbatteri, men kanskje ikke?
Trodde egentlig jeg fikk pakken som var spesifisert i Laras prisliste. Crying or Very sad Totalprisen for lader og batteri tilsvarer omtrent den prisen. Så et spørsmål er da kanskje om noen vet hva Lara leverer som standard?
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeFre 13 Jul 2012 - 13:19

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at du har fått et startbatteri/syrebatteri dersom du har bestilt vogna med full batteripakke fabrikkmontert. Er batteripakken ettermontert hos forhandler eller det fabrikkmontert? Uansett er det underlig at du ikke har fått et fritidsbatteri beregnet på caravan. Jeg ville tatt dette opp med forhandler.
Jeg bestilte vogn ifjor med komplett batteripakke fra fabrikk og da fikk jeg dette batteriet(nå var ikke det gjennom norsk forhandler).
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 49
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitimeFre 3 Aug 2012 - 23:49

Enkelt sagt:
Syrebatterier som man bruker som startbatterier tåler ikke kulde når dem er delvis utladet.
Bytta begge i bobilen i vår/sommer.

Syrebatterier har blyplater i syrebad. Har eksistert i mange år. Kan lekke syre om dem tiltes på siden, eller lades hardt.

Gel batteri er tett, og kan omså ligge opp-ned, mest kjent merke er Optima red top eller yellow top. Ser ut som 6 sylindre, og har lik patent som vanlige lommelyktbatterier.

Agm er en mellomting, ser ut som blycellebatteri, med tette plugger. Har også ett inspeksjonsglass på toppen.
Kan for korte tidsrom, og lav spenning, brukes på siden.
Lading skjer med toppen opp. Lekker ikke væske, med unntak for ekstrem overlading, og varme.

Syrebatterier svekkes gradvis, Gel batterier dør ut ved å miste lade-opptaket.
Agm kan miste all effekt over natta, når reklamasjonsfristen er over Razz

Fritidsbatterier er ikke laget for høyt effekt-uttak i korte øyeblikk, men lang tids forbruk.
Brukte flere paller slike på lakseoppdrettet jeg jobba på tidligere. Dem ga strøm til laksefor-automatene, som hadde overvåkning konstant, og drift 4-8t i døgnet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva slags type batteri har jeg? Empty
PosteTema: Re: Hva slags type batteri har jeg?   Hva slags type batteri har jeg? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva slags type batteri har jeg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Finnes en slags dynamo å sette PÅ campingvogna?
» Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.
» Hva slags takluke på Adria 743 UT?
» Hva slags verktøy har dere med i vogna på tur?
» Hva slags boltsirkel/hjul på gammel hobby?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: