CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vinterkjøring

Go down 
+9
ArneO
Rashid
Lc120
Johnny
svensken
janp
Jan Ole
knutove
hwestlie
13 posters
AvInnlegg
hwestlie

hwestlie


Antall Innlegg : 16
Age : 59
Localisation : Vadsø
Registration date : 10.08.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 11:19

Hei! Jeg er ny her i forumet og har ikke veldig mye erfaring med campingvogner. Lånte vogn i sommerferien for 2 år siden og har kjørt med en Hobby 720 i fire uker i sommer. Tenkte spørre om noen har kjørt med vogna på vinterføre og med piggdekk? Hvilke erfaringer har dere med dette? Kunne godt tenkt meg å kunne benytte vogna i jobbsammenheng på vinteren.

mvh
Hermann
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeFre 10 Aug 2012 - 21:30

Det er vel ikke noe problem å trekke vogn på vinteren så lenge man har riktig trekkbil.
Til Toppen Go down
hwestlie

hwestlie


Antall Innlegg : 16
Age : 59
Localisation : Vadsø
Registration date : 10.08.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:21

så med Toyota LandCruiser skulle det ikke være noen problemer
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 0:35

Nei, ikke om du syns det er behagelig at vogntogets bremseeffekt er begrenset til det du klarer på vogna. Om du bremser mer med bilen kommer vogna frem på siden og veiene og kjørefeltene for den saksskyld, er ikke like breie som lengda på vogna di.
Piggdekk er et must om du planlegger å kjøre litt er min erfaring, men da kan det nok gå brukbart.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 9:36

Tilogmed dansker på tur på Nordkalotten har klart seg brukbart på snø og isføre, så alt går. Men ikke i vanlig tempo om det er snø og is. Og snøen pleier å komme hvert år, ofte lenge før advent.


Og det kommer til å skje i år også, over hele landet. Til østlendingers store overraskelse..
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 12:14

Husk at hvis du har piggdekk på bilen, må det også være det på vogna. Skal være samme friksjon på begge. God tur Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 12:31

Det ikke være piggdekk på hengeren fordi om trekkbilen har det men det bør absolutt være det.
Litt om henger og bremsing vinterstid på denne linken.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36747
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 20:47

Det står det i allefall i loven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#1-4

Lykketil uansett, ikke kjekt å kjøre med vogn på snø. God helg.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 20:52

hwestlie skrev:
så med Toyota LandCruiser skulle det ikke være noen problemer
Hei.
Har vel ikke så mye å si hvilken trekkbil du bruker hvis vogna mister festet og kommer sidelengs...
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 21:02

Det står ikke at det skal være pigg på begge kjøretøyene. Husk at tilhenger pr def. er kjøretøy.

Limer inn det avsnittet som omfatter bil under 3,5t og piggdekk.

a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.
Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
hwestlie

hwestlie


Antall Innlegg : 16
Age : 59
Localisation : Vadsø
Registration date : 10.08.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 21:25

vet at i Sverige så får en ikke lov å kjøre inn med pigg på bilen og piggfritt på tilhenger eller omvendt. Der må det være likt på bil og tilhenger.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 21:46

Uten å vise til lovtekst, det har Johnny allerede gjort, hva som er krav i Sverige vet jeg ikke, men i Norge er dette to uavhengige kjøretøy og kan ha piggdekk eller ikke om en annen. Ett enkelt kjøretøy skal ha piggdekk eller ikke på ALLE akslinger.
Sånn er det, men om det hvar feil hadde det jaggu vert mye ulovlig kjøring rundt om når vognene blir hentet av forhandlere for salg og reperasjoner hele året. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 22:36

Jeg ringte og snakket med Statens Vegvesen om dette, de sa dette, og henviste til lovteksten limt inn over. Men det er det samme for meg, kan jo ringe og sjekk selv de som må kjøre på vinteren. Var bare et velmenende tips fra min side Smile Og Jag er inte svensk Jan Ole, så jeg kjenner heller ikke krav i Sverige Very Happy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 22:44

Siden det nevnes statens vegvesen så vil jeg få lov til å linke til nettsiden deres om emnet og da spesielt avsnittet om vinterdekk. Det ble tidligere i tråden fremstilt påstand om at man ha piggdekk på både trekkbil og tilhenger hvilket det i lovtekst ikke står noe om.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Hjul+og+dekk

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeLør 11 Aug 2012 - 23:10

Velmente tips er jo bra de, men om dette er feil i forhold til lovverk/regelverk blir det feil.


Og siden det nevnes Sverige: det stemmer nok at det skal være likt på alle hjul på vogn/bil. Fikk det oversendt i forbindelse med turen til Jukkasjärvi i vinter. Men det tror jeg ikke er så gammelt, mener at det inntil nylig har vært lov å bruke sommerdekk på vogna vinterstid. Kan det stemme?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 0:06

Svensken

Det var heller ikke du som viste til svenske regler, det var hwestlie. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 13:00

Jeg har ikke kjørt campingvogn om vinteren, men jeg har kjørt veldig mye med tilhenger og lifter.

Campingvogna har jeg latt stå av den enkle grunn at alle bilene jeg har hatt privat etter at jeg kjøpte campingvogn har vært forhjulstrekk på. Dette synes jeg er en dårlig kombinasjon i forhold til fremkommelighet. Har ikke lyst å måtte stoppe i en oppoverbakke for så å ikke komme igang igjen etterpå.

I jobben min har jeg i nesten alle år kjørt Hiace med 4wd og veldig mye med tilhenger og lifter. Jeg har i flere tilfeller provosert frem sleng på hengeren for å se hvordan dette oppleves og hvordan bilen reagerer på dette. Det har i ingen tilfeller vært særlig merkbart på bilen. Bare å gi gass så drar hengeren seg inn igjen. Jeg mener også at hvis trekkbilen er tung er dette en klar fordel med tanke på veigrepet, hvis vogna slenger.

Jeg har forøvrig aldri opplevd sleng på hengeren under kjøring annet enn når jeg har gått inn for det. Kjører man etter forholdene er ikke dette noe problem mener jeg.

Hiacen har også alltid vært utstyrt med pigg og jeg har derfor ikke prøvd med piggfritt. Jeg leste en test for en tid siden hvor de hadde sammenlignet pigg med piggfritt. Første del av testen var med nye dekk og piggdekk var marginalt bedre enn piggfritt. Neste delen var alle dekken brukt en stund og konklusjonen ble at piggfritt var klart bedre. Husker ikke merker, men testen sto i "Motor" for en tid siden.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 13:24

Hvis jeg ikke var dreven på tilhengerkjøring vinters tid, ville jeg tatt et glattkjøringskurs. Med den trafikken vi opplever i dag (tenker her på utenlandske vogntog) så er vinterkjøring av og til en risikosport. Da er et glattkjøringskurs en god bagasje å ha.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 13:28

Har opplevd sleng på henger og det var ikke noe stas. Måtte bremse noe hardt for møtende trafikk og da kom hengeren forbasket fort ut på siden. Hengeren har vinterdekk uten pigg og hjula låste seg forbasket fort mens abs'n på bilen jobba godt. Gikk bra men tipset om å øke hastighet for å rette opp en henger vil ikke jeg satse noe på. Forøvrig så prates det mye om tyngde på trekkvogn. Greit nok men tenk heller litt mer friksjon mot underlaget og stabilitet i selve kjøretøyet. Høyt tyngdepunkt er aldri noen fordel når det kommer til stabilitet i en kritisk situasjon.
4 trekker er nok kanskje å foretrekke som trekkbil vinterstid på isete/ snødekte veier og da skikkelig skodd for jobben. Ville nok på ei cv ha vurdert å ha piggdekk der også.

Og et godt tips fra Rashid om glattkjøringskurs med henger.

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 15:01

Testing på glattkjøringsbane er bra.

Jeg lurer på hvordan iDC er på glatta, kanskje den blokkerer hjulene ekstra fort? Noen som har sett noen demonstrasjoner / film av det?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 12 Aug 2012 - 15:47

Den er jo ikke så veldig intelligent så den føler ikke på friksjon som ABS gjør, om tilgjengelig friksjon er mindre enn 20% bremsekraft kan det nok gå galt for det er vel omtrent det som blir lagt på av IDC og ATC mener jeg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HansM
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 33
Localisation : Lørenskog
Registration date : 20.09.2015

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeOns 29 Jan 2020 - 15:46

Drar opp igjen en gammel tråd, ang vinterdekk i Sverige, står ganske klart her:

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Vinterdack-pa-slapvagn/
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTor 30 Jan 2020 - 3:31

Kjører ikke med vogn om vinteren, da er vogna i hi. Men om jeg skulle kjøre på vinterføre, så er min konklusjon klar, få på piggdekk både på bil og vogn. Lot meg overtale sist jeg handlet bil til å ta piggfrie vinterhjul siden de nå var "blitt så bra", og fikk levert Continental sine beste. Aldri mer er min konklusjon, det er ikke særlig hyggelig eller kontrollerbart når to tonn bil sklir avgårde på glassert og isfrossert vei, da er det pigg som duger. Ved neste korsvei blir det pigg, garantert, noe annet er uansvarlig, rett og slett. Piggfritt er ok nok på rent snøføre, men hjelpeløst på is, dessverre, og det er det sjeldent på vestlandet. Enten vått eller glassert. Og husk at piggfritt er elendig på våt vei p.g.a. den myke gummien. Mener forøvrig å ha lest i svensk motorblad at de beregnet at piggforbud ville ha medført 41 flere dødsfall i året på svenske veier! Betyr dette noe for oss i Norge, eller? (Ikke kom trekkende med fakta, vi har bestemt hvordan dette er??)
Til Toppen Go down
HansM
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 33
Localisation : Lørenskog
Registration date : 20.09.2015

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeSøn 2 Feb 2020 - 21:27

Jeg har alltid kjørt piggfritt, av ymse merker. Beste piggfritt på is er Nokian uten tvil, men dessverre dårligere på våt asfalt.

MEN, jeg fikk aha opplevelse her i vinter hvor jeg fikk låne en bil med nye Nokian piggdekk og kjørte på isføre, du verden så behagelig å trygt det føltes som, ikke noe dansing i hjulsporene.

Men hvordan vil dette bli på asfalt? Vil man skli som om det er grus på asfalten selv med nye miljøpiggene?

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeMan 3 Feb 2020 - 2:08

Skal uansett ha pigg på neste sett, piggfritt er risikosport! Irriterende kjedelig å skli rundt med to tonn bil med piggfritt på glassert overflate, og helt unødvendig, egentlig. Piggfritt er tulleløsning, som løser kun halvparten av vinteren, altså på rent snøføre. Piggdekk derimot, fikser hele vinteren. Har nå prøvd piggfritt i to ulike utgaver, og det er ingen tvil. Pigg er langt sikrere, uansett. Men piggfritt er selvsagt mer politisk korrekt, og sparer piggavgift her og der. Men at piggdekk er best, det hersker det ingen tvil om, slik er det.
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTir 11 Feb 2020 - 21:09

Har kjørt piggfritt i 25 år, og har en annen opplevelse enn deg. Unntaket er de dagen man har underkjølt regn.
Et par av bilene jeg kjøpte brukt, ble levert med piggdekk, og jeg bestemte meg da for å bruke opp dekkene før jeg kjøpte nye. Men grepet på tørr asfalt var helt horribelt, og min opplevelse var at de ga mye dårligere tilbakemelding på underlaget enn piggfritt. Så dette er nok en subjektiv sak som man ikke kan sette to streker under svaret på Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTir 11 Feb 2020 - 21:48

Dette med pigg eller ikke pigg er egentlig enkelt: ja takk begge deler. 3 sett er noe som mange bør ha, da vinteren varierer voldsomt nå for tiden.
Kjørte med piggfrie dekk første gang i 1994, og da på en Audi CS Quattro. Hadde den i noen år, og de neste bilene hadde også piggfrie. Kjøpte en Land Cruiser ny 2005, også den med piggfrie. Ble egentlig helårsdekk etetrhvert, eller M+S med snøkrystall. B/F Goodrich All/Tearrain. De var imidlertid livsfarlige på nullføre, så det ble Toyo for vinterbruk. Så kom nye KO2 for noen få år sien, og de ble stående på hele året. Fantastisk gode i både snå og på is, også hardpakket snø i skiløyper inne i fjellene nær Rondane (sør for Folldal-Grimsbu). Men en slik bil er ikke en hastighetsbil uansett, og om bremsestrekning på asfalt vet jeg ikke noe eksakt om. Men de opplevdes som gode.

Så fikk jeg med helt nye piggdekk (Nokian) på bobla, og det var en liten nedtur i starten. Etter 24 år på piggfritt så har jeg gledet meg over å kjøre ganske støyfritt. Men ikke med bobla, den synger noe helt jævlig på ren asfalt. Og denne vinteren har den fått stå mye i garsjen, og konebilen er blitt mere brukt.
Prøvde å dra ut piggene i dekkene, men de satt meget godt. Ga opp etter 20-25 stk. Løsningen jeg begynner å se på er et sett med dekk ala All/Terrain, men det er ikke lett å finne noen med 55-profil. En fordel er mye dypere mønster, gjerne 12-13 mm. Eller å finne komplette brukte felger fra en Porsche, Audi eller en annen boble på Finn. Men har hatt noen turer de site vintrene der piggdekkene har vært alfa og omega. Men piggfritt har jeg måttet droppe noen turer. Så inntil videre står bilen med piggene ute!!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeOns 12 Feb 2020 - 0:10

Audi er godt isolert, så piggstøy er ikke noe problem. Det er derimot piggfrie Conti på glasert vegbane, særlig hvis den er våt i tillegg. Kjører nok dekkene ut, men det blir garantert pigg neste runde, med flest mulig pigger, jo flere så bedre. Michelin har 250 i sitt nyeste dekk, høres bra ut! Og de er jo slitesterke i tillegg. Det er jo ikke på tørr asfalt man har problemer med noen av dekktypene, men derimot når det er is, da blir forskjellene store. Og piggfrie er skumle på våt vei og nullføre, noe det er mye av på vestlandet. Nei, her er ikke mye tvil, det blir piggdekk. Udiskutabelt best på vinterføre, og faktisk best også på våt vei p.g.a. noe hardere gummi. Der jeg bor kan jeg ikke "velge å la bilen stå om det er glatt", det blir å kjøre, bratt er det også. Og da vil jeg gjerne ha best mulig redskap. Enig i at man greier seg fint med gode piggfrie de fleste dager, men det er nokså kjipt om man kjører en dag det er skikkelig glatt og bulker. Altså, dekk som takler alle dager, ikke bare de fleste.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeOns 12 Feb 2020 - 23:21

Sikkert mine Nokian som ikke passer så godt til bilen. Men får leve med det. Nå blir det noen dager på fastplassen, og der kan det være isete. Blir også skitur oppe i Folldalsfjellene og/eller Rondane, om det passer. Men til daglig her i byen så er det ikke en eneste dag jeg kan huske å ha vært avhengig av piggdekk.
Men 4x4 hjelper også, og da med skikkelig 4x4 og ikke liksomutgaven som er på billigere biler. Finnes en utgave av min med lavgir og sperre både bak og senterdiff. Så ikke noen vits i å kjøpe det, da blir det heller en LC igjen.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 0:30

Har t.o.m. opplevd å kjøre kolonne med vogn, var veldig glad for piggdekk da. Måtte stoppe, koble fra vogn, og dra "en ubehjelpelig tulling" ut fra en snefonn. Ble fortalt at jeg var gal som kjørte der med vogn, men han takket for hjelpen, i alle fall. Men gal eller ikke, det blir pigger. Sammen med quattro på skikkelig vis med thorsendifferentsial er det trolig verdens beste firehjulstrekksystem, og det funker bare uansett. Noe helt annet enn kvasiløsninger med diverse andre systemer. Her er det mekanisk forbindelse hele veien, ikke noen inn- og utkobling ved hjulspinn. Bare helt supert! Ingen over, ingen ved siden!
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 7:57

janp skrev:
Sikkert mine Nokian som ikke passer så godt til bilen. Men får leve med det. Nå blir det noen dager på fastplassen, og der kan det være isete. Blir også skitur oppe i Folldalsfjellene og/eller Rondane, om det passer. Men til daglig her i byen så er det ikke en eneste dag jeg kan huske å ha vært avhengig av piggdekk.
Men 4x4 hjelper også, og da med skikkelig 4x4 og ikke liksomutgaven som er på billigere biler. Finnes en utgave av min med lavgir og sperre både bak og senterdiff. Så ikke noen vits i å kjøpe det, da blir det heller en LC igjen.

LC er helt rå på framkommelighet ja!
Men det er som regel ikke det å komme seg fram som er problemet med piggfritt, men det å stoppe fort nok og unngå å skli og seile på isen..
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitimeTor 13 Feb 2020 - 13:40

Fortsettelse i Generell pratetråd, for å ikke ødelegge denne tråden helt..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vinterkjøring Empty
PosteTema: Re: Vinterkjøring   Vinterkjøring Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vinterkjøring
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: