CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 utvendig belysning.

Go down 
+4
Jan Ole
ArneO
P.kaill
hansemann
8 posters
AvInnlegg
hansemann




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.03.2012

utvendig belysning. Empty
PosteTema: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 20:40

Har en kabe 780 tdl 2008 model. Ser parkeringslysa bare på en side slår seg på da eg aktiviserer bryteren inne. Laughing Fikk beskjed om att dette var korekt fra min forhandler når eg kjøpte vogna i vår. Men ser diverse vogner (kabe) står parkert på campingplasser med alle lysa på,uten att bilen er tilkoblet. Ser jo faktisk penere ut det. Feil hjå meg, eller har dei andre koblet om diverse. Håper noen der ute har eit svar til meg Smile affraid
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 20:59

hansemann skrev:
Har en kabe 780 tdl 2008 model. Ser parkeringslysa bare på en side slår seg på da eg aktiviserer bryteren inne. Laughing Fikk beskjed om att dette var korekt fra min forhandler når eg kjøpte vogna i vår. Men ser diverse vogner (kabe) står parkert på campingplasser med alle lysa på,uten att bilen er tilkoblet. Ser jo faktisk penere ut det. Feil hjå meg, eller har dei andre koblet om diverse. Håper noen der ute har eit svar til meg Smile affraid

Det er nok du som har den riktige koblingen. Du skjønner det er ment brukt hvis du er nødt til å stoppe på høyre veiskulder og da slå på venstre lysrekke til varsling.

Det er enkelt å fikse da.. legg en 2,5 kvadrats lask fra pinne 7 til pinne 5 i kontakten din så lyser det på begge sider.

P.kaill
Til Toppen Go down
hansemann




Antall Innlegg : 8
Registration date : 02.03.2012

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 21:20

Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til.
Embarassed
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 22:06

hansemann skrev:
Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til.
Embarassed

Lasken setter du inne i støpselet ja. Kretsene blir jo koblet sammen så når du setter støpselet i bilen blir kretsene koblet sammen på bilen også... har ingen praktisk betydning for bilen egentlig.

Det er ihvertfall kjempelurt å koble de sammen. Se for deg hvis du f.eks mangler overgang fra bil til vogn, har ødelagt støpselet, oppbrent kontakt på bilen, etc...

Jeg skulle hente vogna mi på Saltfjellet og endte opp med motorhavari og leiebil fra Mosjøen og opp for henting. Adapter var ikke tilgjengelig og jeg var utrolig glad for at forrige eier hadde lasket kontakten. Da hadde jeg lys rundt hele fra batteriet på vogna ned til Mosjøen igjen.. noen mil det og..

P.kaill
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 22:25

På vår 2012 modell lyser det rundt hele orginalt...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeTir 25 Sep 2012 - 22:58

P.kaill skrev:
hansemann skrev:
Tusen takk for raskt svar. Godt det var i orden.Men skal prøve dette.Du meiner laske over inne i kontakten (støpsel) på vogna? skulle vel ikkje ha noen betydning (fare) når ein kobler bilen til.
Embarassed

Lasken setter du inne i støpselet ja. Kretsene blir jo koblet sammen så når du setter støpselet i bilen blir kretsene koblet sammen på bilen også... har ingen praktisk betydning for bilen egentlig.

Det er ihvertfall kjempelurt å koble de sammen. Se for deg hvis du f.eks mangler overgang fra bil til vogn, har ødelagt støpselet, oppbrent kontakt på bilen, etc...

Jeg skulle hente vogna mi på Saltfjellet og endte opp med motorhavari og leiebil fra Mosjøen og opp for henting. Adapter var ikke tilgjengelig og jeg var utrolig glad for at forrige eier hadde lasket kontakten. Da hadde jeg lys rundt hele fra batteriet på vogna ned til Mosjøen igjen.. noen mil det og..

P.kaill

Du kjørte altså noen mil uten blinklys og bremselys?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeOns 26 Sep 2012 - 9:17

På vår 2011 modell er det også standard med lys på begge sider.

Vi hadde tidligere en 2004 modell der det kun var lys på ene siden og der la jeg en lask på kobl.stykke inne i vogna der tilhengerkabelen er tilkoplet (kobl.stykke står fremme på høyre side). Mener lasken var mellom klemme 5 og 7 her.
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeOns 26 Sep 2012 - 10:59

Husk at på bilen går lys på høyre og venstre side på forskjellige sikringer. Ved å laske slik kobler man sammen to kurser. Ikke nødvendigvis bra...
Om noe skulle kortslutte risikerer man også at lyset på begge sider forsvinner, siden kortslutningen vil ta begge sikringene. Heller ikke bra...
Det trengs ikke mer en to dioder for å koble dette på en sikker måte, men jeg måtte nesten hatt et skjema å vise det på.
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeOns 26 Sep 2012 - 20:22

[/quote]

Du kjørte altså noen mil uten blinklys og bremselys?[/quote]

Ja, jeg gjorde nok det.. Skulle ikke svinge av noe steder før jeg kom langt og trafikken holdt jeg greit. Hvis jeg da var litt framsynt og slakket av i god tid slik at det ikke ble noen form for bråbrems så var min vurdering at det skulle gå greit. Og det gjorde det!

Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeOns 26 Sep 2012 - 21:04

slik at det ikke ble noen form for bråbrems?

Du kunne jo ha møtt meg, og du da vet du jo ikke hva jeg kunne ha funnet på.
Uventede ting skjer i trafikken Sad
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeFre 28 Sep 2012 - 21:45

livar skrev:
Husk at på bilen går lys på høyre og venstre side på forskjellige sikringer. Ved å laske slik kobler man sammen to kurser. Ikke nødvendigvis bra...
Om noe skulle kortslutte risikerer man også at lyset på begge sider forsvinner, siden kortslutningen vil ta begge sikringene. Heller ikke bra...
Det trengs ikke mer en to dioder for å koble dette på en sikker måte, men jeg måtte nesten hatt et skjema å vise det på.

Jeg ville nok kjørt på med en bryter også slik at man enkelt kunne gå tilbake til orginal utgave
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitimeLør 1 Des 2012 - 15:19

På 2008 skal det nok være lys på begge sider. Det hadde jeg og fler andre. Når du slår på bryteren, gir du styrestrøm til et dobbelt-rele, altså ett til hver side. Enten er det litt dårlig kontakt på en kabelsko på releet som er mest sannsynelig, eller så er ene vippa defekt, men det er lite sannsynelig. Prøv å bevege litt på kabelskoene på releet. Det sitter like ved batteriet i i sittebenken. Du hører det klikker i releet ved å slå på og av parklysa.

lykke til!
Til Toppen Go down
Sponsored content





utvendig belysning. Empty
PosteTema: Re: utvendig belysning.   utvendig belysning. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
utvendig belysning.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Utvendig belysning på vogna
» Belysning TEC / LMC / Dethleffs
» Belysning Flexi Camp
» Messe modus belysning 650 kfu 2010
» Hjelp! Hobby 650 KFU 2014 kjøleskap belysning

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: