CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450

Go down 
3 posters
AvInnlegg
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 19:51

Har en Knaus Azur 600 1984 mod som jeg hadde håpet å bruke som vintervogn i vinter. Har bare et problem at den blir ikke varm :-( Primusen tenner og sirkulasjonspumpa går, radiatorene blir lunkne, men ikke varme nok til å varme opp vogna skikkelig. Har prøvd å få den varm nå med ca 0C grader utendørs. Med en brenner på primusen (ca 2Kw) (som bør være rikelig ved 0C ute) oppnår jeg maks +18C inne. Da har jeg fyrt med termostaten på maks sammenhengende i 3 døgn i håp om å få vogna gjennomvarm.

Det rareste er at radiatorene fremme i vogna (nærmest fyren og kassa) ser ut til å bli varmest, mens radiatorene bakerst i rundsittegruppa bare så vidt avgir en liten lunk. I og med at sentralvarmen sirkulerer så burde det vel heller vært slik at radiatorene langs ene siden ble varmere enn de langs andre siden? Resultatet er det samme både på gass og strøm.

Problemet har sannsynligvis en sammenheng med at jeg har tatt ned hele sentralvarmeanlegget i fjor sommer pga. oppussing og reparasjon av fuktskade. Har montert alt opp igjen nå og koblet alt "slik det var"... gjorde nøye notater over hvordan alt var koblet før jeg tok det ned, men sannsynligvis var det vel noe med notatene som ikke var gode nok slik at jeg antakeligvis har koblet en kabel feil eller noe. Noen som har noen ide om hvor feilen kan ligge?

En annen ting som er merkelig er at den lufteslangen fra primusen til vannbeholderen (med kjølevæske framme i kassa), den sirkulerer mer eller mindre konstant. Når jeg starter fyren og sirkulasjonspumpa begynner å gå, tar det ikke mange sekundene før det begynner å sildre i vannbeholderen. Dette er vel heller ikke riktig?

Kan jeg ha koblet galt slik at sirkulasjonspumpa nå går motsatt vei av hva den gjorde? Før tror jeg varmen sirkulerte fra kassa, langs høyre side først, til bakveggen og langs venstre vegg og fram til kassa. Mener bestemt at varmen alltid kom sent til radiatoren på badet som er på venstre side. Nå føles det som at varmen går motsatt og kommer fort til badet... men er ikke helt sikker på om dette stemmer eller om jeg husker rett...

Noen med noen ide eller et godt forslag til hvordan jeg begynner feilsøkingen for å finne ut hva det er jeg har gjort galt???
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 20:02

Har du skrudd så mye klatrer du nok fint å teste om pumpa går riktig vei, at du bare klarer ca 18º differanse syns jeg ikke er alarmerende i seg selv, tommelfinger regelen er 15º pr kw, men med litt ca tall her og der og at dette ikke er en Kabe eller Solifer, så er det ikke så galt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 20:07

Hei.

Jeg har samme primus som deg i min Adria. Når jeg kjører på 12v sirkulasjonspumpa så sildrer det også i eks-tanken. Det har den alltid gjort så det tror jeg er riktig.
På min så går varmen først på venstre side, men det skal ikke ha noen betydning bare pumpa går riktig vei.

Pumpa må ha pluss og minus på riktig ledning. Om dette er byttet på vil pumpa gå feil vei og og sirkulasjonen blir dårligere.

Sjekk også at det ikke er noe i benkene som hindrer luftsirkulasjonen gjennom konvektorene. Hos meg så er det dobbelt bunn i benkene for at ikke noe skal hindre luftsirkulasjonen.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Caravan
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 20:29

TUSEN TAKK FOR FLOTT RESPONS! Very Happy

Jan Ole: Høsten for 2 år siden brukte jeg sentralfyren til å tørke opp vogna etter fuktskade. Da var primusen ute av drift så jeg brukte kun den elektriske kolba på 2Kw til å varme opp og tørke opp hele vogna. Var null problem å oppnå badstu lignende tilstander inne i vogna og temperatur på bortimot +30C. Det er i grunnen den eneste gangen jeg har brukt sentralfyren tidligere. Jeg husker dessverre ikke eksakt hvor kaldt det var ute på den tiden men det var godt utpå på høsten med kjølige kvelder og husker jeg ble mektig imponert over at sentralfyren klarte å varme så godt. Det er langt fra hva jeg vil si nå.

Sten Rune: Ja, jeg mistenker at jeg kan ha koblet om to kabler slik at pumpa går feil vei. Men hvordan kan jeg finne ut helt sikkert hvilken vei pumpa skal gå? Det er vel også noe med at vannet skal varmes opp etter at det har vært gjennom pumpa for å unngå at det nylig oppvarmede vannet går rett inn i pumpa. Har lest en plass at det kan være skadelig for pumpa... men vet ikke helt om det stemmer?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 20:39

Var for ikke lenge siden inni en Hobby Landhouse som ikke ble varm nok. Den hadde bare nok strøm til 2 kw og om natta var det ett par minus, da var det 16º C inne om morgenen, vogna var ganske ny med Alde 3010.
Med ca tall tenker jeg på ca 2kw på gass skrev du og at sirkulasjonspumper kan gå feil vei.
Du har kanskje også manuell trykkregulering på gassen?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 20:59


Send meg mailadressen din på PM så sender jeg deg litt info som jeg fikk fra Neptus når jeg kjøpte min vogn. Der er det beskrevet hva som er inn og ut på pumpa og hva som er pluss og minus på kabelen til pumpa.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Caravan
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 21:20

Hei igjen og takk igjen begge to Very Happy

Jan Ole: Ja, det er mye ca tall her og lite eksakt i og med jeg har brukt sentralfyren i vogna kun en gang før. Men for å gi et lite bilde av hvordan tilstanden er nå. Jeg har prøvd å varme den opp i 3 dager nå. Temperaturen ute de siste 3 dagene har variert fra -4C til +10. Har latt fyren stå på konstant og vært ute i vogna og sjekket temperaturen med jevne mellomrom. Det varmeste jeg har målt på gradestokken inne i vogna iløpet av disse dagene har vært +18,9C... og det var nok på et tidspunkt da det var plussgrader ute, sannsynligvis mellom +5C og +10C ute. I dag gikk jeg til innkjøp av en 2Kw varmeovn av denne typen her: http://www.öob.se/topmeny/hemelektronik/produkter/konvektorelement.810.html

Satte den på 1250Watt og temperaturskruen på ca halv styrke, og gradestokken inne i vogna steg til +25C iløpet av en halvtime.

Jeg har som sagt ikke så veldig erfaring med denne sentralfyren, men her må det være noe alvorlig galt et sted...

Sten Rune: har sendt deg pm med mailadresse, tusen takk Very Happy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 21:23

Mail sendt Smile

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeTor 1 Nov 2012 - 21:37

Og så er det om ikke noe annet nesten sikkert et luftproblem i tillegg..... Laughing
Du finner nok ut av det og vi bidrar gjerne med mer etterhvert.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 11:45

Hei og takk igjen. Ja, Jan Ole, luft i systemet har jeg også vært inne på. Har to luftenipler, på badet og i sofabenken. Disse har jeg åpnet men kommer ikke luft, bare kjølevæske som pipler. Har ingen ulyd i systemet slik det ofte blir med luft i systemet.

Men nå har jeg tappet hele systemet og skal fylle det på nytt i håp om at det kan gjøre susen. Kanskje jeg ikke fikk det helt fullt sist? Da fylte jeg bare på ny væsk i eks. tanken i kassa, men er dette riktig? Har lest en plass at væske skal fylles på fra den samme tappepluggen ved døra som man tapper av, men dette tror jeg var fremgangsmåten på Solifer. Kanksje det er noe spesielt som må gjøres på Knaus? Noen her med en god fremgangsmåte for å få det riktig? Er det f.eks. mulig å fylle systemet på en sånn måte at man helt sikkert unngår å få luft i systemet?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 14:42

Forhandlerne har en «rigg» som de bruker for fylling og lufting. Vi vanlige uten dette er henvist til å heve og senke endene på vogna og starte og stoppe pumpene. Jeg har to pumper, den ene er 12V og den har to hastigheter der den ene er for lufting, den bråket en god del og det bobler ganske bra i ekspansjontanken når denne går.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 21:35

Ok. Dette skjønner jeg ikke så mye av, skjønner jeg... hehe... så nå starter jeg en ny tråd om fylling/lufting, så håper jeg dere bidrar der hvis dere har noe smart å komme med. Uansett, tusen hjertelig takk begge to for god hjelp så langt Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Empty
PosteTema: Re: Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450   Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Knaus blir ikke varm med sentralvarme og primus 2450
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bjølseth 520 blir ikke varm.
» Primus 2490 starter ikke (..igjen etter at vogna er varm)
» Primus 2470: Konvektorer blir ikke varme hele veien rundt
» Primus 2470: Konvektorer blir ikke varme hele veien rundt
» Primus 2450 problemer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: