CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984

Go down 
+6
jan erik
Lc120
Ykarlsen
Jan
Jan Ole
ka-ta
10 posters
AvInnlegg
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 22:09

Driver å skifter kjølevæske på sentralfyren på Knaus Azur 600, 1984 mod. Har tappet av den gamle kjølevæsken med en tappeplugg jeg fant like under inngangsdøra til vogna og har fylt på ny blå glycol på eks-tanken fremme i kassa. Så langt alt vel men vogna blir ikke varm nok. Antar at dette skyldes luft i systemet? Så hvordan bør jeg gå frem for å lufte systemet?

Har luftenippel på badet og i en av sofabenkene, i tillegg til den på slangen ut fra selve primusen fremme i kassa som sirkulerer i eks-tanken. Den luftenippelen i sofabenken får jeg ikke åpnet pga. skruen er skadet, men denne er uansett plassert mye lavere enn luftinga på badet og i kassa. Lufta går vel til det høyeste punktet så den i sofabenken bør jeg vel kunne klare meg uten?

Uansett, hvordan bør jeg gå frem for å lufte systemet? Bør varmen og sirkulasjonspumpa gå mens jeg skrur opp luftenippelen på badet eller bør sirkulasjonspumpa være av? Har primus 2450 og kun en innstilling på sirkulasjonspumpa, av eller på. Ingen egen modus for lufting eller annet avansert. Hvordan kan jeg vite helt sikkert når all lufta er ute av systemet?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 22:39

Lufting via nippler gjøres med sirkulasjonspumpe av og gjentatte ganger.
Om du løfter vogna maksimalt opp fremme, evt flere ganger, bør du kunne få ut lufta. Jeg ville kjørt pumpa mens jeg gjorde dette.
Først bør du være helt sikker på at pumpa går riktig vei.
Fint om du forteller her hvordan det går etterhvert.
Lykke til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 22:56

Takk for godt svar Very Happy
Jeg skal selvfølgelig fortelle hvordan det går, ja ;-)

Ok, da har jeg for så vidt gjort riktig til nå. Men, det jeg er mest i tvil om er hvor lenge jeg bør holde luftenippelen åpen?

Jeg gjør følgende: Starter fyren og sirkulasjonspumpen og varmer opp systemet en stund. Så stopper jeg alt sammen, skrur opp luftenippelen på badet. Først kommer det litt luft, så begynner det veldig smått å piple litt kjølevæske ut av nippelen. Noen ganger kan det komme en ganske kraftig liten sprut først, før strålen dabber av og det bare småpipler.

Det jeg lurer på her er når jeg skal stenge luftenippelen? Har all luft kommet ut med en gang det begynner å piple kjølevæske så jeg kan stenge den med en gang (for å slippe å søle kjølevæske overalt), eller bør jeg holde den åpen lenge slik at all luft får slippe ut?

Er det slik at det skal sprute en ganske kraftig stabil stråle når all luft er ute? Eller skjer det kun hvis sirkulasjonspumpa er i gang?
Hva går galt hvis sirkulasjonspumpa er i gang mens luftenippelen er åpen? Suges da ny luft inn i systemet, eller hva er det egentlig som blir feil da?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 23:04

Luft bare en kort stund, sekunder. Prøv med pumpa i gang og se om det funker bedre, det går nok ikke så galt. Det er uansett ikke noe voldsomt trykk i dette systemet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 23:18

Ok, da skal jeg prøve litt forskjellig.
Bare et par små spørsmål til slutt; hvor lenge bør jeg kjøre primusen og pumpa mellom hver lufting?

De siste gangene jeg har åpnet nippelen på badet så ser det ikke ut til å komme verken luft eller kjølevæske... merker egentlig ikke at det skjer noen ting når jeg åpner nippelen... men skal fortsette litt til. Hvordan vet jeg når jeg er ferdig?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 2 Nov 2012 - 23:22

Vanskelig å si, men kommer det ikke luft er du i prinsipp ferdig, eller du bruker feil metode....
Du må nok kjøre noen minutt, kanskje en halv time når det minker på lufta.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 3 Nov 2012 - 1:01

ett lite tips for å kjøpe seg ganske mye ekstra tid, med mindre stress under slike jobber er å bruke en våtstøvsuger for å ta opp det som kommer av kjølevæste sammen med lufta
da kan man drive på mye lengre rundt de nipplene som er inne i vogna uten å rote for mye med kjølevæske rundt om siden vogna jo står i diverse vinkler under lufting
væska følger jo tyngdeloven slavisk og renner jo alle veier nedover og under innredning som kanskje ikke er like enkel å tørke opp under
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 3 Nov 2012 - 1:08

Kan ikke si jeg merker det kommer mer luft fra luftenippelen på badet nå men det virker som jeg er på rett vei iallfall. Gradestokken ute viser nå +4,3C og temperaturen inne i vogna har holdt seg stabilt på rundt +23C et par timer nå. Har bare brukt den elektriske varmekolben på 2KW. Det er mye bedre enn da jeg startet i dag. Da var det ikke mulig å få temperaturen i vogna over +19C.

Nå skal jeg ta et par runder med alle brennerne på primusen, til sammen 6KW og full mocking på termostaten og se om det kan komme noe mer luft når kjølevæsken blir varmere. Kanskje det har litt å si også? Hjelper ikke det skal jeg prøve å løfte opp vogna fremme i morgen og se om det kan gi den siste lille piffen som trengs ;-)

Hva bør jeg i så fall gjøre da? Er det bare å løfte opp vogna så høyt jeg får den, skru på alle brennerne på primusen og full mocking på termostaten og la vogna stå sånn en god stund? Hvor lenge bør jeg i så fall la den stå slik før jeg jekker ned vogna i vater igjen?

JAN: Ja våtstøvsuger er fint. Jeg har det men glycol er noe klin forde syns jeg. Er glad luftenippelen er plassert på badet hvor det er forholdsvis enkelt å spyle bort griseriet ;-)
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeMan 5 Nov 2012 - 1:28

Fikk ut ennå litt mer luft da jeg heiste opp vogna fremme men er ennå ikke helt fornøyd med temperaturen i vogna. Men skal gjøre et par forsøk til de kommende dagene. Oppdaterer her hvis jeg får det helt bra ;-)
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeMan 5 Nov 2012 - 11:31

Hva som taler for å ikke lufte når sirkulasjonspumpa går?

Er pumpa di i orden da?
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeMan 5 Nov 2012 - 23:15

Ykarlsen skrev:
Hva som taler for å ikke lufte når sirkulasjonspumpa går?

Er pumpa di i orden da?
Derfor pumpen drar med seg luften rundt,og når du stopper pumpa "går" luftbobblene til det høyeste punktet i kretsen..
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeOns 7 Nov 2012 - 22:20

Ykarlsen: jeg hører at pumpa går og det blir varmt på konvektorene i vogna. I tillegg sildrer det jo i eks-tanken, så pumpa er iallfall ikke død. Men hvor godt den virker og om den er så kraftig som den skal være, det er jeg neimen ikke sikker på. Hvordan kan jeg sjekke det?

Uansett blir jeg ikke fornøyd med temperaturen i vogna samme hva jeg prøver på. Har heist opp vogna fremme så høyt jeg får den, nesten så høyt at vogna tar nedi i bakkant. Jeg fyrer en halvtime om gangen på gass med to brennere på primusen (tilsvarende ca. 4KW) i ca en halvtime før jeg stopper fyren og lufter med luftenippelen på badet. En og annen sjelden gang kan det kanskje virke som at det kommer et ørlite pust med luft før det pipler kjølevæske. Men nå de siste 4-5 gangene har jeg ikke merket annet enn kjølevæske som kommer piplende. Dermed burde jeg vel i teorien være ferdig og ikke ha mer luft igjen i systemet?

Men, allikevel klarer jeg ikke å oppnå mer enn litt i underkant av +25C inne i vogna. Er ikke dette litt lite med 4KW på brenneren og det er bare +0,1C ute nå? Med 0C ute så skulle det vel være fullt mulig å oppnå +25C inne med bare 2KW? Men skrur jeg ned til 2KW synker tempen inne i vogna nedover mot +20C.

Skrur jeg på alle 3 brennerne på primusen (6KW) får jeg heller ikke noe mer varme i vogna for da slår overopphetnings sikringen inn som stopper hele fyren.

Dette kan da umulig være riktig?
Hva i all verden kan være galt??
Noen flere forslag til hva jeg kan prøve???
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeOns 7 Nov 2012 - 23:48

Når overopphetningsvernet legger ut er det fordi effekten fra varmeren er større enn det resten av systemet klarer å avgi. Det kommer av: luft, sirkulasjonssvikt pga luft, dårlig pumpe, dritt i rørene, knekk på slange, for liten kapasitet på konvektorene eller for dårlig luftstrøm forbi konvektorene, eller, till slutt, feil på værnet.
Du har vel oppe et par takluker for å sikre god konveksjon i vogna?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeTor 8 Nov 2012 - 0:23

Hei igjen... og takk for svar :-)
Nå oppdaget jeg nettopp at overopphetingsvernet slår inn når jeg bare fyrer på 2 brennere, altså 4KW også... :-(

Hmmmm... nei, jeg har ikke oppe taklukene. Slik jeg bedømmer det er det mer enn god nok luftgjennomstrømning i vogna uten å ha oppe taklukene. Jeg har to andre slags ventiler i taket som ikke er mulig å stenge. I tillegg til en diger lufteventil bak kjøleskapet, i gulvet inni et av skapene og nederst i døra... i tillegg til at det trekker voldsomt fra døra og et av vinduene etter et mislykket innbruddsforsøk. Jeg har varmet opp vogna tidligere med omtrent samme ventilasjon som nå og da var det ikke noe problem å oppnå +30C så jeg tviler sterkt på at det er her problemet ligger.

Men flere av de andre tingene du nevner (som luft, dårlig pumpe, dritt i rørene, for dårlig kapasitet på konvektorene og feil på værnet) høres mer sannsynlige ut. Har du noe tips til hvordan jeg bør feilsøke for mest mulig effektivt å finne hvor feilen ligger?

Vel, i morgen får jeg vel først starte med å tømme hele systemet for kjølevæske igjen og bare begynne å gå over hele anlegget. Skru opp sirkulasjonspumpa og sjekke at ikke det har satt seg noe skitt i pumpehuset. Hvis ikke kanskje det går å sende inn en liten gjenstand inn i systemet (en liten skumgummi bit eller papirbit eller noe) og enten suge med våtstøvsuger eller kanskje blåse med trykkluft, for å se om biten kommer seg gjennom hele systemet og ut igjen på andre siden? Ellers må man vel ta fra hverandre hele anlegget bit for bit og nærmest sjekke hver del at ikke det er tett? Noe tips til hvordan jeg enklest kan finne ut hvor det kan være tett?

Satan, dette blir visst litt av en jobb skjønner jeg... *URK* :-(
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 1:06

I dag har jeg tømt hele systemet for kjølevæske, IGJEN. Har vært hos campingvognforhandleren og kjøpt nytt rørstykke med luftenippel som jeg har erstattet med den defekte luftenippelen nedi sofabenken. Kjøpte også med ny sirkulasjonspumpe ettersom jeg ble usikker på om den gamle sirkulerer godt nok. Støvsugde grundig hele rørsystemet innvendig med våtstøvsuger, som sugde gjennom hele systemet så lett som ingenting, så jeg fikk ingen følelse av at det er tett noe sted.

Etter å ha montert ny pumpe, luftenippel og fylt på ny kjølevæske, har jeg stort sett brukt resten av kvelden på å lufte systemet. Men ingenting av det jeg har gjort ser ut til å ha hjulpet en DR/¤%#%&TT! Gir snart opp!!! :-(

Men, det er fremdeles ørlite luft igjen i systemet. Vogna står fortsatt heist opp foran og jeg lar varmen stå på i natt... da lufter vel systemet seg selv til en viss grad iallfall, også fortsetter jeg å lufte ut det siste i morgen. Først da kan man vel være helt sikker på hvordan det har gått... men jeg frykter det verste... grrrrrrrrrrrrrr Mad
Til Toppen Go down
jan erik
CAMPER
CAMPER
jan erik


Male
Antall Innlegg : 33
Age : 74
Localisation : Jessheim
Registration date : 11.12.2008

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 9:14

Hei.

Jeg har fulgt med i tråden din og kjenner igjen problemene dine fra min Knaus 560 84 modell den gang.Den ble aldri ordentlig varm,samme hvor mye jeg vred på primusen.Ofte "kokte" det i fyren framme når jeg brukte den på 2 0g 3.Forhandler satte på
noe blikk over konvektorene så varmen skulle komme opp mot vinduene,men varmere ble det ikke. Husker ikke hvor mange grader
vi fikk inne,men sammenlignet med en Cabby 580 med Alde og elektrisk kolbe så fikk vi ikke opp den varmen og lunheten som de hadde.

Og luftingen bak kjøleskapet stjal nok mye av varmen inne også.

Jan Erik.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 13:15

Huff, synes det er synd du skal plages så mye. Jeg hadde nok blitt sur og grinete og sterkt vurdert å kjøpe ny vogn
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 14:03

Trenger nødvendigvis ikke være fyren det er noe galt med men luftsirkulasjonen rundt konvektorene.
Tror ikke det er nevnt noe særlig om tempen på utgående og inngående til fyren heller.
Burde kanskje sjekkes.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 14:07

Det kunne vert interessant å visst hva temperaturen er på både tur og retur for glycolkretsen under normal stabil drift.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeFre 9 Nov 2012 - 14:08

Hehe, Johnny slo meg, jeg fikk en telefon....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 1:16

Takk for flere gode innlegg alle sammen Very Happy
Johnny og Jan Ole: Hvordan sjekker jeg tempen ut og inn på fyren? Finnes det noe fancy instrument som kan måle dette nøyaktig og monteres veldig enkelt, helst utenpå rørene så jeg slipper å søle noe mer kjølevæske nå?

Uansett; Her er en liten tilstandsrapport fra dagens økt:

Tror jeg har fått ut all luft fra systemet. I tillegg har jeg løsnet platene/veggene i flere av sofabenkene så jeg fikk tilgang til å sjekke luftsirkulasjonen rundt konvektorene osv. Da oppdaget jeg noen luftehull i gulvet under en av konvektorene som var tettet igjen med en plate som var spikret på fra undersiden. Her satt det en slags blikk kasse utenpå konvektoren, sannsynligvis slik "jan erik" beskriver, for å lede lufta rett opp fra luftehullene i gulvet, tvers igjennom konvektoren og videre opp til vinduet. Disse luftehullene har jeg nå boret opp igjen. Dette er på den 2. konvektoren i kretsen, nr 2 etter primusen, så dette blir jo en av de varmeste konvektorene i hele vogna og sannsynligvis viktig at denne har god luft gjennomstrømming.

Etter at jeg boret opp disse luftehullene fikk jeg inntrykk av at vogna ble en smule varmere. Fyrte en stund med alle 3 brennerne (tilsvarende 6KW) på primusen... overopphetingsvernet slo ut et par ganger nå også, men etter en stund kunne jeg måle +25,4C inne i vogna som er det varmeste jeg har sett på gradestokken så langt! Da var det ca. 0C ute på det tidspunktet. Men så gikk jeg selvfølgelig tom for gass like etterpå så dermed var det slutt på moroa :-( Skal kjøpe ny gassflaske og fyre litt mer en av de første dagene. Kommer nok med flere rapporter her etter hvert ;-)

I mellomtiden er det bare å komme med gode forslag hvis dere kommer på noe mer jeg kan prøve :-)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 7:54

Det er flere slags målere som kan brukes, man kan bruke sånn med laserpeker eller sånn med berøring, jeg har tilgang til alle, men det er fordi jeg har mye av dette utstyret i arbeidsbilen, sjekk evt med Clas om han har.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 9:24

Last ned denne brosjyren og se på sidene 6 og 7 for optimal sirkulasjon i ei campingvogn.
Kanskje den kan gi deg noen pekepinner.

http://www.alde.co.uk/downloads/alde_cat_21.pdf
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 9:36

Det enkleste er tempfølere med berøring. Laserpeker krever innstilling av emisivitet på det materialet du skal måle på og kan bli unøyaktig om du skal måle på så små rør på forskjellige steder.

Jeg vil anbefale deg å bruke med berøring, og kansje helst 2 som du først setter ved siden av hverandre på samme røret f.eks ut fra fyren inne i vogna for å påvise missvisning mellom målerene (billige målere viser ikke alltid likt Wink ). Deretter flytter du den ene over på røret inn til fyren. Da vil du få en pekepinn på hvor mye varme som blir avgitt i vogna. Siden overopphetningssikringen slår ut vil jeg tro at det skyldes at vannet som kommer i retur har høy tempratur.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Caravan
Til Toppen Go down
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 11:50

Tusen takk for kjempegode tilbakemeldinger alle sammen! Very Happy

Johnny: Kjempefin brosjyre! Den skal jeg gå over og finlese! Det første jeg ser nå umiddelbart er at jeg skal lage større åpninger nede i sofabenkene og bygge ut platene bak sofaryggene litt lenger ut fra veggen så jeg får bedre luftsirkulasjon gjennom sofabenkene! Wink

Men alt dette med luftsirkulasjon osv. har vel størst betydning hvis det er skikkelig kaldt ute og man må fyre hardt, kanskje med 4 - 6KW? Det jeg er mest fortvilet over er jo egentlig at det ikke er mulig å få vogna skikkelig varm nå i mildvær med bare 2KW. Sånn som akkurat nå er det ca. +6C ute og jeg er ikke kar om å få vogna særlig varmere enn ca. +23C inne, ennå varmen har stått på med termostaten på maks i hele natt! Jeg føler at det må komme av at konvektorene i seg selv rett og slett ikke blir varme nok. De blir jo varme, men ikke varmere enn at jeg fint klarer å holde handa på dem lenge uten å brenne meg. Jeg må opp på 4 - 6KW for at de skal bli for varme til å holde på dem. Skal de virkelig ikke bli varmere med 2KW?

Så fort det passerer 0 ute blir 2KW for lite. Vogna blir jo mye varmere med bare en vanlig 1250 Watt vifteovn midt på gulvet enn med 2KW på sentralfyren, men med vifteovn blir det jo kjølig langs veggene isteden... ikke minst pga. mye trekk fra alle luftehullene som er overalt.

Det må jo være noe feil en plass som ikke bare skyldes dårlig luftsirkulasjon gjennom konvektorene?
Finnes det noen måte å finne ut helt sikkert at ikke det er igjen noe luft i systemet noen plass? Det kommer jo ikke mer luft fra lufteniplene når jeg lufter, men jeg får allikevel mistanke om at kjølevæsken ikke sirkulerer godt nok i systemet... men det er bare en følelse jeg har... Shocked
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 12:52

Konvektorene skal ikke bli så varme at du brenner deg på dem. Men med dårlig sirkulasjon rundt konvektorene sliter de med å avgi varme, du får dermed gjerne en høy temp på returen inn i kjelen. Derfor spør vi om tempen på utgående og returen til kjelen.
Du skal tydelig merke at det kommer varm luft opp bak sofaryggen dersom det sirkulerer greit. Eldre vogner er sjeldent godt tilrettelagt for effektiv varmesirkulasjon for denne typen oppvarming.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 15:54

Så lenge jeg fyrer på 2KW eller mindre er ikke returen for varm inn i kjelen, men ved 4KW eller mer er det nok her problemet ligger. Jeg kjenner jo at varmen kommer opp bak sofaryggene men kunne helt sikkert vært bedre. Er neppe den beste luftsirkulasjonen i denne gamle vogna her, så det har jeg tenkt til å forbedre kraftig etter hvert. Er jo bare å finne frem snekkerferdighetene og lage litt større åpninger her og der ;-)

Skal kjøpe en måler å ta tempen på tur/retur vannet etter hvert. Men foreløpig avventer jeg til jeg får sett effekten av de luftehullene under den ene konvektoren jeg fikk åpnet. Foreløpig er det egentlig litt for mildt ute også til å få noe ordentlig inntrykk.

Til slutt en liten ting jeg lurer på. Er det noe problem knyttet til å koble fra varmtvannstanken om vinteren? Jeg har koblet fra og blindet vannslangene som går til varmtvannstanken men selve varmeelementet er jo fortsatt tilkoblet sentralvarmeanlegget. Varmtvannselementet blir jo fortsatt varmet opp uten at det blir avkjølt av vannet i varmtvannstanken og kan kanskje også bidra til at returvannet blir for varmt inn i kjelen? Kan det by på problemer? Hvordan gjør dere andre her inne det med varmtvannstanken om vinteren?


Sist endret av ka-ta den Lør 10 Nov 2012 - 16:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 16:08

Bare et tips om luftsirkulasjon. Mange nyere vogner med vannbåren varme har dobbelt gulv nede i sittegruppene og under senger slik at luft uhindret kan sirkulere under der og opp langs konvektorene. Når man lagrer masse ting og tang under der har det en tendens til å blokkere for sirkulasjonen uten dette dobbeltgulvet. Bare å bruke noe tynn finer og noen lekter under samt åpning nede ved gulvet slik at luft kommer inn under benkene.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeLør 10 Nov 2012 - 16:12

Kjenner ikke din fyr så kan ikke si noe om dette med varmtvannet. På Alde 3000 og 3010 er det bare å la systemet være tomt for vann dersom man ikke ønsker å bruke dette om vinteren.
Vi bruker det om vinteren og fyller opp systemet når vi kommer og tømmer før vi reiser hjem igjen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ka-ta
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
ka-ta


Antall Innlegg : 29
Registration date : 13.10.2010

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeSøn 11 Nov 2012 - 1:56

Ja, jeg har dobbelt gulv nedi sofaene ;-) Ok, da vil jeg tro det er uproblematisk å koble fra varmtvannet slik jeg har gjort.

Skal ta en pause fra campingvogn prosjektet noen dager nå, men kommer sikkert med en liten sluttrapport bare det blir litt kaldere vintervær ute. Da skal jeg teste varmen i vogna litt mer. For øyeblikket er det +6C på gradestokken ute og det syns jeg er for mildt til å få noe svar på hvordan vogna fungerer i vinterkulda.

Tusen hjertelig takk for kjempegod hjelp til alle dere som har bidratt her! Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeSøn 11 Nov 2012 - 9:48

Ser at du flere ganger har sagt at du har hatt mer effekt/varme i vogna tidligere, men jeg har en sterk mistanke om at du i denne vogna ikke kommer noe særlig over 10grader/kw på grunn av konstruksjon og totalt areal på konvektorer. Isolasjonsevnen er også viktig, men igjen, ikke undervurder taklukenes innvirkning på konveksjonen inne i vognen, om den er forstyrret får du ikke hentet ut all effekten av konvektorene som du kunne gjort. Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeSøn 11 Nov 2012 - 10:04

Jeg linket til noen manualer for Primus i denne tråden https://caravan.norwegianforum.net/t3865-primus-2480-fra-h?highlight=primus+2450 ,sjekk de ut og seom det er noe du kan dra nytte av.
Til Toppen Go down
Lyncocamp




Antall Innlegg : 12
Registration date : 09.07.2013

Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitimeOns 10 Jul 2013 - 13:27

Hei.

Jeg har også hatt litt problemer med primus 2450 i en knaus fra 1988.
Det var også el-kolbe i denne, men fikk aldri noe særlig temperatur fra denne. Mener denne er på 2 kw, mens brenneren med alle tre blussene innne leverer 6 kw. For å få temperaturer over 20 grader når det lå på ca 0 ute, måtte jeg bruke brenneren.

Du sier at termostaten/overhetingsvernet slår inn dersom du kobler inn flere bluss enn det ene.
Dette opplevde jeg også, men jeg fikk det ikke til å harmonere. Bestillte derfor ny termostat (den som står montert inne i brenneren, mot godset på brennkammeret). Etter å ha montert denne virket varmeren som den skulle, og slo seg først av når vannet nådde 78 grader mener jeg det var. Tidligere slo nok denne ut på  en langt lavere temperatur, noe som ble oppfattet som at den var for varm og at overopphetingsvernet slo inn.

Så dersom du er sikker på at sirkulasjonspumpen fungerer, ville jeg ha tenkt litt på termostat.

Ellers er det ikke uvanlig at det kan bli problemer med denne type brenner, dersom man bytter gassregulator og ikke tenker over at brenneren skal ha 0,5 bars trykk. Da jeg kjøpte vogna var dette gjort, og den nye regulatoren som var montert på flaska leverte bare 30mbar. Da tente brenneren, men stoppet etter ca 45 sekunder, antageligvis på grunn av at det ble for liten flamme, og flammevakta montert i brennkammeret ikke registrerte nok flamme. Etter å ha byttet regulator til en som leverte nok trykk, var ikke dette noe problem lenger.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Empty
PosteTema: Re: Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984   Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Manual til KNAUS AZUR 560 TK 1984
» Tette luftehull under kjøleskap i Knaus Azur 600 -1984
» Fikse fukt/råte i Knaus Azur 600 - 1984 modell
» Fortelt til Knaus Azur 590 TK
» Knaus Azur Lys bad virker ikke

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: