CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?

Go down 
+2
Jan Ole
Redneck
6 posters
AvInnlegg
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 21 Nov 2012 - 23:03

Data fra vognkortet (hentet fra mekonomen.no ved å taste inn reg nr)

TILHENGER- OG TAKLAST

Tilhengervekt m/ brems: 3500
Tilhengervekt u/ brems: 454
Vogntogvekt: 6350
Maks støttelast: 141
Maks taklast: 100

Hvor høyt kuletrykk skal jeg ha for å få så stabilt som mulig vogntog?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 21 Nov 2012 - 23:08

Maks, er vel 100kg vogna er merket med.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
kabeman




Male
Antall Innlegg : 4
Registration date : 24.10.2012

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeTor 22 Nov 2012 - 11:55

Her er det viktig å prøve seg litt fram med tanke på fordeling av vekt, må finne ut hva som fungerer best for din vogn/bil.
Det er ikke nødvengivis at maks kuletrykk gir best stabilitet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeTor 22 Nov 2012 - 14:38

Redneck
Nå har vel du noen tusen kilometer med bil- og vogn kombinasjonen, for det er vel eget vogntog du spør om? Tallene tilsier vel det...
Hva har du erfart selv?
Stor tung boggivogn og stor tung bil vil jeg si heller mot utnyttelse av maks kuletrykk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeTor 22 Nov 2012 - 20:29

Jan Ole skrev:
Redneck
Nå har vel du noen tusen kilometer med bil- og vogn kombinasjonen, for det er vel eget vogntog du spør om? Tallene tilsier vel det...
Hva har du erfart selv?
Stor tung boggivogn og stor tung bil vil jeg si heller mot utnyttelse av maks kuletrykk.

Ja enig med JO på dette.....Prøv å få utnyttet kuletrykket maks...
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeTor 22 Nov 2012 - 21:25

Grunnen til at jeg gnåler om dette, er at den forrige bilen min - en Suburban med "det gamle" karrosseriet (gmt 400) var mer stabil å trekke med, med dårligere dekk på vogna og uten antislingerkobling, enn Tahoen (gmt 800) er med dette utstyret.

Tahoen er like tung som Sub'en, 10 cm bredere, har bredere dekk, og mye kortere overheng fra bakaksel til hengerkula.
Alikevel så føles den litt mer ustabil på autobahn...

Begynner å tro at det kan være for myke sidevegger i dekkene på Tahoen.
Når du vugger på bilen sideveis, så beveger den seg mye.
Dekkene er merket med MAX 35 psi.
Bilen skal ha 35 i følge boka.
Jeg kjører med 38...

Det er veldig høye sidevegger på 265 brede 16" dekkene på Tahoen.
Liksom, å kjøre over en midtrabatt er som å kjøre over en skjøt i asfalten med en vanlig bil.
Nå som jeg har fått så mange km på sommerdekkene, dekkne er gamle og har lite mønster igjen... så tror jeg at jeg skal ta meg råd til større (høyere) felger med mer lavprofildekk til våren.
(Bilen står på pigg nå, og blir kanskje startet en gang i måneden max...)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeTor 22 Nov 2012 - 21:57

Uten direkte sammenligning, lekebilen min hadde 255/40-19 og tilsvarende biler har gjerne 205/65-15 eller noe sånt. Jeg tror ikke på noen måte at min var mindre stabil til å trekke med
den var bare ikke stabil nok og heller ikke stor/høy nok for oss.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 10:30

Da jeg registrerte nye vognen i fjor(Hobby 650 KFU Prestige 2012), snakket jeg med flere av ingeniørene på trafikkstasjonen. Den ene som selv hadde kjørt med vogn i mange år, sa at 75 kg var safe. Det var noenlunde det jeg selv hadde erfart. Men dette varierer helt sikkert fra bil til bil/vogn. Tror kanskje 100 kg blir for mye, hva bruker du for å måle vekten med?

Se link: http://www.caravanclub.co.uk/media/6678669/noseweights-mo.pdf

Lykketil.

Har selv integrert vekt i nesehjulet, men vurderer å skaffe med en som settes direkte i hansken.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 10:53

Den integrerte viser nok ca 25kg mer enn du har på kula, kfu var på tidligere modeller vanskelig å få nok kuletrykk på på grunn av konstruksjon, min erfaring med den var at sykkelstativ bak var lite lurt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 10:57

Kjørte mange km i fjor med 2 sykler(alu) på stativet bak, gikk helt fint. Stabilt å greit å dra. Men overvekt var vel ikke i denne tråden? Smile Så det snakker vi ikke om. Denne vognen med Alde og litt utstyr, så blir det alt for lite med 1900 i totalvekt.
Ha en fin dag.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 11:23

Nå var min en -02 og på den hjalp det ikke på stabiliteten med sykler på stativet bak for å si det sånn, men med nok kuletrykk var vogna svært god å kjøre med, flyttet blant annet dyner og puter frem i salongen for å oppnå dette.
Tror nok at jeg kjørte med rundt 90 kg.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 20:47

På turen vår i fjor sommer så fant jeg ut at et sted mellom 85 og 95 kilo fungerte veldig bra.. en gang hadde madammen lastet noe bak i sengene og alt føltes rart ut, lurte på om vi hadde pungtert og greier, men så flyttet vi frem litt av det som var bak i og da satt den som et skudd igjen.. så det var det som fungerte best for oss Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Empty
PosteTema: Re: Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?    Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvor mye kuletrykk skal jeg ha, ideelt sett?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor skal vi ?
» Hvor skal man campe i Geilo i påsken?
» Hvor skal jeg lage hull til TV antenne i 545 KMF
» Hvor stort skal et vintertelt være?
» Hvor skal det være gulvvarme i en Knaus?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: