CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
tony_aas




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 47
Localisation : Oslo
Registration date : 06.02.2013

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 5:47


Hallo. Noen som vet om det er noe feil?

Er ganske ny som caravaneier selv, men har feriert masse på sommeren på Ramton ved Oslofjorden de siste 13-14 årene i foreldrene mine sin vogn.

I september så kjøpte jeg meg en Dethleffs 750 Snow, 2006 mod. Første inntrykket var veldig bra. Perfekt planløsning og god plass for meg som er alene. Soverommet er jo stort, og det geniale er ordentlig dør ytterst og skyvedører innerst. Da er toalettet i midten. Fint å skille gjestene fra meg.

"Problemet" startet i desember når vinteren kom til Trysil. Var ned mot - 20 grader. Varmen blir slått på fredag morgen og når jeg kommer opp er det 7-8 grader inne. Det er 10 amp sikring, og alden står på 2. I isocampen er det gulvvarme og en oljeovn.
Kommer jo over 20 grader med bruk av gass ved siden av. Blir det kaldt så fyrer jeg med litt gass, og slår av når jeg får ok temp inne.
Rotet litt med bryteren til sirkulasjonen, da den sto på 12v så var det gulvvarme med strøm, og når jeg prøvde å sette den på 220v så var det kun ett par varmegrader en fredag jeg kom oppover. Så den er tilbake på 12v. Mine spørsmål er:

1. Vil ikke fyring med strøm gi over 10 grader når det er 15-20 minus?
Snakket med en hos Akershus caravan som sa at jeg ikke kunne forvente noe mer på strøm, og han hos Ringstad på Elverum mente at den burde gi mer.

2. Noe som er lett å eventuelt sjekke selv? (ikke spes. handy) Very Happy
Han jeg kjøpte den av har ikke slitt med kulde sier han selv.

3. Hvis jeg går tom for gass på beholderen og Alden står på med gass, er det mulighet for at den blir ødelagt av det?
Litt skeptisk til å fyre med gass på natta selv med gassalarmer og gasstest i sept.

hilsen Anthony Cool
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 7:53

Hei. Kjører normalt på trinn 2 på alden. Holder greit 23-24 grader i vogna ned mot 15 blå ute.
Under 15 blå så legger jeg inn gassen. Ingen problemer med å holde 23 -24 grader i vogna da selv med -20 ute.
Bruker kun 230v pumpa til sirkulasjonen.
Noe du selv kan gjøre det er å sjekke frostveske nivået i beholderen samt lufte anlegget. Kan være litt luft i systemet.
Alden tar ikke noe skade av at du går tom for gass.
Har alde 3010 i vår vogn. Vi kjører ned nattetempen til rundt 11- 12 grader og kjører opp på morrasiden. Legger da inn gassen så det går rimelig kjapt å få tempen opp i 23 grader.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 9:13

Du kan rekne med ca 15 grader pr kw, dvs -20 ute, +10 inne. Dette er en tommelfingerregel og noen klarer mer andre mindre.

Jeg ville satt på strømmen før, ca ett døgn før ankomst.

Sjekk gass anlegg via forhandler eller NCC og du kan like gjerne sove med det på som å belaste strømkablene med maks.

Isocamp, har du en felles strømkabel som går ut fra en 10A kontakt eller er Isocampen forsynt utenom?

Har du strømbegrenser i vogna? ( Hva slags display har du på Alden, digtalt eller analogt?)

Du kan med fordel sjekke over væskenivå i eksp tanken i skapet og evt lufte, det er nipler rundt om, spesiellt på den hvite varmeplata på i dusjen.

12V eller 230V sirkulasjon har ikke noe med gulvvarmen å gjøre i seg selv, du har vel vannboren gulvvarme i vogna, men 12V pumpa har gjerne to hastigheter og på fullt er den beregnet til brukes for lufting av anlegget, den er da mer effektiv enn 230V pumpa, men gir mer støy. Den kan da bedre sirkulasjonen i gulvvarmen også.



_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 18:55

En ting til, du bruker vel å ha takluker i luftestilling når du er i vogna? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
tony_aas




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 47
Localisation : Oslo
Registration date : 06.02.2013

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeOns 6 Feb 2013 - 23:34


Hei. Takk for svar.

Har analogt display. Har også hatt på strømmen lengre enn samme dag, uten at det gir mer varme når jeg kommer opp. Vet ikke hva en strømbegrenser er.

Sist når det var kaldt og sirk.pumpa sto på 230v var det kaldt på stuegulvet men varmt på soverommet. Når jeg satte den på 12v ble det varmt i hele vogna på gulvet. Er vannbåren varme i gulvet.

Gasstest er tatt av Akershus caravan i sept.

Har ingen bokser over taklukene, så de er lukket.

Har ikke sett så masse på strømmen inn, men tror det går en ledning til isocampen og en kontakt til vogna.

Nivået på frostveska står på max, og ovnene på badet og i skapet blir halvlunkne med strøm og veldig varme med gass. De har jeg luftet.

Anthony
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 7:28

Du trenger mer strøm eller bruk av gass, takluker i luftestilling vil kunne gi den lille ekstra konveksjonen gjennom konvektorene som skal til for maks effekt og komfort. Det er mye mulig at du har litt luft i systemet som bremser glykolgjennomstrømningen siden du har bedre gulvvarme med 12V pumpe.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 10:30

Strømbegrenser kan brukes samen med digitalt display, man stiller inn maks ønsket ampereforbruk og den legger da inn/ut element i Alden alt etter behov og tilgjengelig strøm. Om man har en sånn som er stilt for lavt vil man ikke få ønsket effekt fra Alden.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 12:13

Jeg plages med konvektorene i sittegruppen i perioder. Kjenner at det er varme bare i den ene enden av et par stykker, den ene på langveggen og den andre er en av de to på bakveggen.

Og da er det 12V pumpe på maks i en halvtime, litt lufting og på'n igjen med pumpa. Og du bør sjekke om det er samme temp i lufta som kommer opp langs veggene. Er det omtrent samme temperatur overalt så er dette ikke relatert til luft i systemet, men rett og slett for lite strøm som går med. Og enkelt sagt: du kjenner ingen ting om det er luft som blokkerer, du er ikke i tvil om at det er noe som er galt. For varmlufta stiger opp, er det ikke varmt i konvektorene så er det ganske så kaldt der bak.


Strømbegrenseren sitter normalt innvendig ved sikringsboksen.


En enkel metode for å finne ut hvor mye strøm som går med er å bruke et wattmeter og sette det inn på kabelen dersom du har Schukokontakt og ikke CEE. Har du CEE så må du ha en overgang til Schuko. Da ser om om det går 1 kw når du velger 1 kw, og om det går 2 kw på neste trinn.
Og å stille inn dette med strømbegrenser er rimelig enkelt. Gi bruksanvisninga til kona så fikser hun det for deg.. Very Happy
Til Toppen Go down
svensken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 29
Registration date : 20.05.2012

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 12:19

Har en Hobby 2012 650 KFU. Når det er så kaldt, kjører jeg 2kw på Alde, og gass. Da kobler gassen inn når den ikke klarer å holde varmen på vannet. Funker velidg fint. Hadde sikkert gått greit på 3kw på Alde, men så mye strøm får jeg ikke, da det er 10 amp sikring. Gass funker helt fint, gir kjapp og god varme. Kan godt hende at din vogn er bedre isolert, men kan godt tenke meg at du opplever gjevnere varme ved bruk av gass i tillegg. Lykketil.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 13:15

Hvis din vogn har har den vanlige Hobby-isolsjonen, hvilket jeg tror, så er det nok mer enn "kan godt hende" mtp isolasjonen. Den er betydelig bedre isolert.
Dethleffs Snow er isolert med Styrofoam, så den er blant de aller beste mtp varmetap pr kvm gulv, vegg og tak.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 14:57

Konstant drift på sirkulasjonspumpe er ofte med å heve komforten, men det er det sikkert delte meninger om.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
tony_aas




Male
Antall Innlegg : 7
Age : 47
Localisation : Oslo
Registration date : 06.02.2013

Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitimeTor 7 Feb 2013 - 18:56

TAkk for masse gode råd og forslag.

Siden jeg ikke har kone, så får jeg bestille service. Very Happy

Idag når jeg kom opp var det -6 og da var det 10 grader inne. Men det skal sies at da hadde ikke strømmen stått på mange timer.
Når jeg kom inn fra skikjøring så var det 15 grader. Nå kjører jeg på med litt gass, så er vi snart oppe på 22-23 grader. Smile

Anthony Cool
Til Toppen Go down
Sponsored content





Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Empty
PosteTema: Re: Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?   Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Sliter med varmen i 750 Snow. Noen råd?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som vet om noen som leier ut US bobiler i Norge?
» Camper Snow
» Felgdimensjon Camper Snow 550MK
» Hvordan får jeg gulv varmen igang.
» Antenneopplegg i 2008 camper snow 550MK

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: