CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 HOBBY OG ALDE

Go down 
AvInnlegg
Admin
Admin
Admin
Admin


Male
Antall Innlegg : 431
Registration date : 08.03.2007

HOBBY OG ALDE Empty
PosteTema: HOBBY OG ALDE   HOBBY OG ALDE Icon_minitimeTir 20 Mar 2007 - 23:17

J.O.
CAMPER




Age: 40
Ble Medlem: 11 Mar 2007
Innlegg: 33

Tema: Interiør Yesterday at 21:33

--------------------------------------------------------------------------------

Har jo tidligere skrevet at jeg har modifisert vogna litt.
Da er det vel riktig å legge inn noen bilder, eller linker i alle fall, til bilder av noen av disse modifiseringene.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922783&dx=588&dy=443

Når vi dreiv på med vintercamping, var det aktuellt å se litt på behovet for tørking av klær.
I klesskapet, det dobble over Trumaen for de som har det, byttet jeg ut bunnen med en aluminiumsplate med kobberrør under.
Disse ble koblet til sentralvarmen. Se link.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922756&dx=588&dy=443


http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922808&dx=588&dy=443

Når denne platen blir 70 grader, tørker det meste.....



På sommercampingen har vi egen vannpost.
Dette fordi jeg har gravd ned rør selv og koblet det til nettet på campingen. Med godkjenning selvfølgelig.

Vogna mi er ikke levert med "byvann-løsning", men det er mulig å lage enkelt og rimelig.

Kjøpte en universal cisterneventil for klosett.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922843&dx=588&dy=443

Borret et hull i vanntanken og et i gulvet.
Satte ventilen i tanken og la en ferdig slange med koblinger på, ut gjennom hullet i gulvet.
Denne er godkjent til fast installasjon.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922881&dx=588&dy=443

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.php?bid=65922911&dx=588&dy=443

Synes det er litt gøy å gjøre sånne tilpasninger, men det kan jo bli for mye.
_________________
Hobby 650 Kfu -02 Alde 3000
Caravelle 2,5 tdi -00 Syncro lang kombi
Til Toppen Go down
http://www.caravanforum.no
Admin
Admin
Admin
Admin


Male
Antall Innlegg : 431
Registration date : 08.03.2007

HOBBY OG ALDE Empty
PosteTema: Re: HOBBY OG ALDE   HOBBY OG ALDE Icon_minitimeTir 20 Mar 2007 - 23:19

Vegard
ROYAL CARAVANER
HOBBY OG ALDE 2-star10
HOBBY OG ALDE 5-10

HOBBY OG ALDE Icon_zodiac_aquarius_1HOBBY OG ALDE Icon_chinese_horse_1
Age: 41
Ble Medlem: 11 Mar 2007
Innlegg: 418
Localisation: Kristiansand







HOBBY OG ALDE Icon_minipostTema: Interiør HOBBY OG ALDE Icon_minitimeToday at 6:33
HOBBY OG ALDE Icon_quote HOBBY OG ALDE Icon_edit HOBBY OG ALDE Icon_delete HOBBY OG ALDE Icon_ip





J.O

her er det noe som for meg er litt intresannt...

Vedr den Aldetilpassingen, så kjenner jeg i gjen det du skreiver... Men en ting lurer jeg på Har du sett på forholdet mellom arealet på luft-inntaket forran nede i benken, og arealet der luften kommer ut bak putene?? en bør jo ha størst areal der luften går inn??

Du nevner denne skråingen av plata, og det er jo helt rett. men dette arealer jeg mener, bør jo da være større enn arealet der varmen går inn bak plata, bak konvektoren. En får jo ikke gjennom mere luft enn den trangeste åpningen i luftbanen

En ting som og forvirrer meg litt, er hva du skriver, og som jeg tenker, kontra hva Bjølseth gjorde i min vogn...

Bak putene hos meg var det før ca 2 cm åpning. Da fabrikken var nede og skiftet magnet-ventilene til "by-pass'en" til tempratursenkingen på soverommet, skiftet de samtidig platene bak putene, og jeg fikk noen med en skrå-kant oppe, som snevret inn luftåpningen til ca det halve.... altså 1 cm.

Jeg ringte å spurde litt om dette, da jeg ikke hadde anelse om at dette skulle skiftes og hvorfor.

At innsnevringen ble skrådd, er jo greit, det sa de var for at varmlufta ikke skulle stange mot den tverrgående avstiveren på plata.

men at åpningen ble såpass liten, var for p oke tempraturen langs veggen oppe under skapene... Husker ikke hvor mange grader de sa de økte tempen med, ved denne nyre konstruksjonen men det var en del.

Her var det pipe-effekten de prata om... Jeg var ur-keptisk til denne forandringen, da jeg mente avstaden ble for liten der oppe... og ga jo klar beskjed om at jeg ville la høre fra meg, dersom det ikke ble nok varme i sitteren, for jeg syntes nå åpningen var vel liten.

Men det som har skjedd, er jo at det er godt og varmt, og jeg kjenner lufta strømmer fort opp langs veggen. nå har jeg ikke campet i kaldere enn -35 etter denne endringen ble gjort... men det ser bra ut. så mange gradene kaldere blir det vel ikke, selv om jeg jo har sansen for -40 på skjermen for ute-temp.

Det jeg har lurt litt på, og som jeg ser er forskjell på min vogn, og Hobby, er hvordan konvektoren ligger i forhold til denne plata. på min er konvektoren mere innebygget, slik at lufta må via den, ikke at konvektoren ligger et tykke under der plata begynner, og at den derved står mere fritt og åpent i rommet under benken. På denne måten oppnås kansje ikke den pipe-effekten det er mulig å få til her...

En annen ting vi nå prøver på, er at vi via et relè har klart å øke spenningen inn på pumpa til et par tyske vogner, med 1,6V, som gir høyere turtall på pumpa, og derved større gjenomstrømning.

dette har medført at fyren ligger betydlig lengre innkoblet hver gang den kobler inn på gassen, før den kobler ut på oppnådd temp. Dette har vi ikke fått testet ut i særlig kulde enda, men eierene sier de merker forskjell på varmen, men det er jo da i temp på rundt 0... Jeg er jo redd toget for de fete minusgradene er gått i år.... men målinger så langt, kan helt uoffisielt tyde på at det er en endring på 6-8 grader hva fyren klarer å holde av temp, på de forskjellige trinn.

Har du noen tanker rundt disse tingene??? grunnen til at jeg nå styrer med dette, er at jeg vet folk som har montert el-jet i sitteren, sammen med alden, for å få ønsket varme opp langs veggen, og dette bør være helt unødvendig...

Vegard
_________________
06 Santa-Fe SM 2,0 CRDI VGT (manuell), som drar en 05 Bjølseth 790 Bx3, land og strand rundt.
Til Toppen Go down
http://www.caravanforum.no
Admin
Admin
Admin
Admin


Male
Antall Innlegg : 431
Registration date : 08.03.2007

HOBBY OG ALDE Empty
PosteTema: Re: HOBBY OG ALDE   HOBBY OG ALDE Icon_minitimeTir 20 Mar 2007 - 23:20

J.O.
CAMPER
HOBBY OG ALDE Default3
HOBBY OG ALDE 4-19

HOBBY OG ALDE Icon_zodiac_pisces_1HOBBY OG ALDE Icon_chinese_goat_1
Age: 40
Ble Medlem: 11 Mar 2007
Innlegg: 33






HOBBY OG ALDE Icon_minipostTema: Interiør HOBBY OG ALDE Icon_minitimeToday at 22:36
HOBBY OG ALDE Icon_quote HOBBY OG ALDE Icon_edit HOBBY OG ALDE Icon_delete HOBBY OG ALDE Icon_ip





Vegard


Det er nok ikke så vitenskapelig dette her.
Men skal prøve å belyse litt. Idea

Punkt 1 Konvektorene lå nedpå gulvet, nesten i alle fall, med kabel bunten under seg. Ikke bra. Klart en innsnevring for luften. Løftet litt på konvektorne og dro kablene ut på gulvet. cheers

Punkt 2 Vinter rygglenet, platen mellom ryggpute og yttervegg, er lenger fra veggen nede enn oppe. Den var i utgangspunktet så nær veggen at når en satt mot ryggen ble den og/eller ryggputen presset omtrent ut til yttervegg. study

Tviler ikke på at det funker bra i Bjølseth med 1 cm klaring, men tipper at rygglenet er stivere og beholder samme avstand når en sitter i benken. bounce

Punkt 3 Arealet på "tilførsel kanalene" i front av benkene har jeg ikke målt, men har intrykk av at de er bra store. scratch

Sitat Vegard
Det jeg har lurt litt på, og som jeg ser er forskjell på min vogn, og Hobby, er hvordan konvektoren ligger i forhold til denne plata. på min er konvektoren mere innebygget, slik at lufta må via den, ikke at konvektoren ligger et tykke under der plata begynner, og at den derved står mere fritt og åpent i rommet under benken. På denne måten oppnås kansje ikke den pipe-effekten det er mulig å få til her...


Mye mulig, men det er ikke så ille som det ser ut som på mine bilder. Der er nemlig "vinterrygglenet" tatt bort. alien

Når det er sagt, det er ikke ideel plassering på konvektorene i Hobbyen. De er for lavt nede. Suspect

Høyere spenning til sirkulasjonspumpa. Det høres interessant ut. Men hva med levetid og driftssikkerhet?

Jeg har 220v pumpe i min vogn og er veldig fornøyd med det. Har målt temp ut og inn på Alden med begge pumpene. Med 12 v pumpa var differansen 12-13 grader og med 220 v pumpa var den nede i 5-6 grader.
220 v pumpa er dessuten mye mer stillegående.

Har også merket at 12 v pumpa bråker mer når den går på omformeren i forhold til når den får strøm fra batteriet. Lurer på om den strømmen fra omformeren er særlig heldig?
_________________
Hobby 650 Kfu -02 Alde 3000
Caravelle 2,5 tdi -00 Syncro lang kombi
Til Toppen Go down
http://www.caravanforum.no
Admin
Admin
Admin
Admin


Male
Antall Innlegg : 431
Registration date : 08.03.2007

HOBBY OG ALDE Empty
PosteTema: Re: HOBBY OG ALDE   HOBBY OG ALDE Icon_minitimeTir 20 Mar 2007 - 23:21

Vegard
ROYAL CARAVANER
HOBBY OG ALDE 2-star10
HOBBY OG ALDE 5-10

HOBBY OG ALDE Icon_zodiac_aquarius_1HOBBY OG ALDE Icon_chinese_horse_1
Age: 41
Ble Medlem: 11 Mar 2007
Innlegg: 418
Localisation: Kristiansand







HOBBY OG ALDE Icon_minipostTema: Interiør HOBBY OG ALDE Icon_minitimeToday at 22:52
HOBBY OG ALDE Icon_quote HOBBY OG ALDE Icon_edit HOBBY OG ALDE Icon_delete HOBBY OG ALDE Icon_ip





J.O

det stemmer som du sier at platen bak putene er stiv på min vogn. den beveger seg ikke i det hele tatt, så avstanden er konstant, enten noen sitter der, eller ikke. Konvektorene sitter heller ikke nede ved gulvet, men litt oppå veggen.

Vedr denne spenningen til pumpa, så øker jeg ikke spenningen, men sørger for at spenningen er det den skal være, når pumpa går. Denne pumpa har en merkespenning på 12 V, og det tåler den å ha... Måler du spenningen inn på pumpa, når den går, og fyren er feks på 2 KW, så finner du ikke 12V, om det er som på den vogna jeg har målt her.

Pumpa får jo sin strøm via kretskortet. Vi satte opp et relè, hvor disse ledningene fra kretskortet ble tilkoblet styrestrømmen. Vi trakk så 2,5 kvadrat kabel til arbeids-strømmen på relè'et. derved fikk vi frem batterispennignen til pumpa. relèt ble plassert ved siden av pumpa.

Med omformer har jeg ikke prøvd dette....

Men strømmen fra omformeren er jo ikke "glattet", den er jo bare trasformert ned til 12V, og så er minus-puppen i sinuskurven bare snudd over på pluss-siden.... Altså får du en veldig "humpete" 12V. klart dette kan glattes noe med kondensatorer, men for å få en glatt 12V må en nok ha et batteri inn i kretsen.


Vegard
_________________
06 Santa-Fe SM 2,0 CRDI VGT (manuell), som drar en 05 Bjølseth 790 Bx3, land og strand rundt.
Til Toppen Go down
http://www.caravanforum.no
Sponsored content





HOBBY OG ALDE Empty
PosteTema: Re: HOBBY OG ALDE   HOBBY OG ALDE Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
HOBBY OG ALDE
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde + varmtvann + Hobby....
» Hobby LCD display Alde styring
» Alde 3010, Hobby 2012 med digitalt display
» Bortkobling av LCD display til alde styring i hobby premium
» Enkle grep for bedre varmekomfort i Hobby med Alde

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: