CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
mv5




Antall Innlegg : 12
Registration date : 18.03.2012

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeMan 18 Feb 2013 - 15:41

Det ene vinduet ved den ene salongen i vogna mi er fylt med vann som har frosset til is...
Vogna er ei hobby, og er forøvrig ei veteran vogn... Så denne måtte jo egentlig bare komme. Nå er problemet mitt, hva gjør jeg med dette vinduet?
Hvordan får jeg vannet/isen ut av vinduet? :/
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeMan 18 Feb 2013 - 16:11

vel, det må jo smelte for å komme ut
anbefaler å borre et lite hull, 2-3 mm i et hjørne og justere vogna slik at det hjørnet kommer ned, da renner det ut
kan godt trykke på vinduet for å "pumpe" ut vannet
tettes med silikon eller lignende det hullet etterpå
får du flere oppsamlinger av vann kan da samme hullet brukes til å drenere på nytt igjen
Til Toppen Go down
mv5




Antall Innlegg : 12
Registration date : 18.03.2012

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeMan 18 Feb 2013 - 19:43

Tusen takk for hjelpen Jan! Det var slettes ikke dumt! Bor i Nord-Norge, så vet ikke når denne vinteren er over... Men bør jeg gjøre det nå, eller vente til det blir mildere?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeMan 18 Feb 2013 - 20:00

bare å vente på mildværet så fremt ikke vogna kan drasses inn i oppvarmede lokaler
Til Toppen Go down
mv5




Antall Innlegg : 12
Registration date : 18.03.2012

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 9:54

Ok. Da må jeg nok vente... Takk for hjelpen! Smile
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 10:36

Så forresten at Oslo Sporveier, eller hva de nå heter nå om dagen, hadde trøbbel med det samme. Bare med den forskjellen at det var vann mellom to glassruter. Når det frøs skikkelig til og bussen skranglet seg gjennom Oslos gater eksploderte rutene på begge sider, til stor glede for passasjerene! Visstnok ikke bare en buss som hadde dette problemet. Jeg har selv kjørt med en av de utette om sommeren, og det var en selsom opplevelse å se vannet som skvalpet frem og tilbake i (u)takt med bussens bevegelser! pale
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 17:30

det er mulig å fikse dette på noenlunde samme måte i glassruter
da bruker man jo seff en glassbor, og setter inn noen ventiler slik at det blir konstant ventilasjon
mye brukt på bolig, men vil funke på en buss også siden siderutene er slette, og ikke buet
utseendet på dette er noe helt annet
finnes spesielle ventiler beregnet for dette, men vet ikke hvor man får tak i de
er firma som reiser rundt og gjør slike jobber
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 18:30

Hei

Jan har du sett dette du nevner med glass ruter?
Litt fiffig om det lar\hadde latt seg gjøre.

Glass med hull må lages føre blir "ferdig" produkt.
Så vært moro å sett dette. At fikk lagd hull i "ettertid"

Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 20:30

etter 15 år i byggebransjen, så ja jeg har sett det
er en rimeligere løsning enn å bytte hele glasset
det borres et hull nede, og et oppe, og ventiler monteres over disse hullene
de vil ikke stoppe vannintrengning, men vil ventilere vinduet slik at kondens kommer ut
denne løsningen vil også få U-verdien på vinduet til å rase oppover
prøvde å finne en link en plass till ett av firmaene som driver med slikt, men fant ikke noe i forbifarten
å lage hull i glass har så vidt meg bekjent aldri vært noe problem, men man må ha riktig utstyr
men er snakk om et lite hull på noen få mm, ikke flere tommer
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeTir 19 Feb 2013 - 21:44

hull i glass er ikke noe problem å lage, det er hva som skjer med glasset etter hullet er tatt som er problemet.
Derfor moro å sett denne løsningen.
Finner du linken hver vennlig å legg den ut a? Smile

Til tråd starter; Vinduer i camping vogn er polykarbonat et eller annet.(hver produsent har sin betegnelse).prøv gjerne lag et drenshull, men hver oppmerksom på at om plasten er veteran slik som vogna så er denne plasten blitt så sprø og morken av sola at det er en viss risiko for at ruten vil gå i stykker da drillen kommer.
Hadde det vært meg hadde jeg heller tatt en loddebolt å smeltet meg inn.Men kan ryke for det.


Til Toppen Go down
j_wold
CARAVANER
CARAVANER
j_wold


Antall Innlegg : 52
Registration date : 10.03.2013

Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitimeFre 15 Mar 2013 - 18:21

lea skrev:

..Hadde det vært meg hadde jeg heller tatt en loddebolt å smeltet meg inn.Men kan ryke for det.

funker fint å kombinere smeltinga og borringa.. Bruk en propanbrenner (gjerne creme brulèt dingzen fra kjøkkenet) varm opp borret skikkelig, og borr med høy hastighet uten å presse. Det er når borret "bryter igjennom" at det er risiko for sprekking, glovarmt bor vil redusere risikoen til omtrent null Smile.
Er borret nytt og skarpt, så det vil dra seg inn fortere enn du vil. Så sett drillen i revers. Hensikten er å smelte et pent hull.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Empty
PosteTema: Re: Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?   Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hjelp! Hva gjør jeg med et vindu som er fylt med vann?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Bjølseth - vann inn vindu framme
» Hei jeg trenger litt hjelp, finne riktig vindu!!
» vindu
» Hva gjør dere?
» Gjør det selv

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: