CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Service på Friksjonskobling?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Grom
CARAVANER
CARAVANER
Grom


Male
Antall Innlegg : 70
Localisation : Fjellstrand
Registration date : 15.08.2012

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 11:10

På Solifern min er det AL-Ko friksjonskobling.

Er det noe service som skal utførers? Skal det skiftes friksjonsbelegg eller strammes etter?

Jeg har hørt om noen som har pusset på klossene med slipe papir. Ble det suksess?

Er det noen som har gjort seg noen erfaringer?

Jeg synes den virker litt "slapp i fisken" og var mere stabil før.

Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 11:36

Pusse med fint sandpapir og vaske med rødsprit. Er det møkk/rust på kula vil jo det tette porene på bremseklossene og gjøre de glattere når du kjører. Det er vel en markør på kulehandsken som forteller når klossene er for mye slitt.


Sist endret av petter34 den Tir 26 Feb 2013 - 14:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 12:15

Jeg bruker også av og til å pusse litt forsiktig på beleggene, ellers så finnes det nye belegg i handelen for en relativt rimelig penge tror jeg og disse skal være enkelt å skifte også. Da bør en sånn være god som ny etterpå.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 14:04

Du finner noen markeringer på koblingen som indikerer slitasje. Intill en viss grad kan man shimse ut friksjonsbelegget. Aberet er at disse shimsene følger med i settet for nye friksjonsbelegg.
Du finner mere info på siden til AL-KO. Du har vel aks 3004 med rødt håndtak?

http://www.al-ko.se/1070.htm
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Grom
CARAVANER
CARAVANER
Grom


Male
Antall Innlegg : 70
Localisation : Fjellstrand
Registration date : 15.08.2012

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 14:36

Håndtaket er litt anderledes utformet men ellers ligner det veldig. Takk for god link til bruksannvisning Smile Her stod det jo fint forklart. Får ta meg en tur på vinterlageret å sjekke nummeret på den.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitimeTir 26 Feb 2013 - 20:53

Pussing på bremsebelegget er noe som må gjøres med jevne mellomrom. Men det er ikke nødvendig før du hører en flokk måker etter deg. Da pusser du litt på alle beleggene, pluss at du selvsagt må holde helt rein.

Jeg pusset min kulehanske første gang allerede etter 2-3000 kilometer, men der etter tok det gjerne rundt 5000 kilometer. Da den nærmet seg 30 000 klarte jeg ikke lenger å holde lyden unna - da fikk jeg byttet belegget i sideretningene. Og så var lyden borte. Deretter kjørte jeg nye 5-6000 km uten lyd - nå står vogna til salgs...
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Sponsored content





Service på Friksjonskobling? Empty
PosteTema: Re: Service på Friksjonskobling?   Service på Friksjonskobling? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Service på Friksjonskobling?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» service
» Ekstra Lasteluke (Service luke)
» caravelair forhandler som gidder å yte service?
» Service på bobil i Danmark / Tyskeland
» Primus 2490 - Vejledning til service av elektronikken.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: