CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 "Må" eg ha Mover?

Go down 
+6
maya
Jan Ole
Fjell_fant
lange
Jan
RoarF
10 posters
AvInnlegg
RoarF

RoarF


Male
Antall Innlegg : 4
Age : 52
Localisation : Jølster
Registration date : 07.03.2013

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 16:36

Har akkurat kjøpt meg vogn, Hobby 650kfu, har ingen erfaring med vogn frå før... Dette er jo ei relativt tung vogn, og mitt spørsmål er då om eg "må" ha Mover? Vogna vil bli brukt rundt om i Norge (ihvertfall i starten). Er det greitt å få den på plass rundtom på campingplassane utan Mover?

Er takknemlig for alle svar og meiningar om dette Smile
Roar.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 16:57

de fleste har ikke mover, men den er jo vanvittig kjekk, spesielt på ei tung boggivogn når det skal parkeres på trange plasser
jeg hadde ikke kjøpt det, men det henger sammen med hvor jeg bruker å være med vogn
har stort sett vært på kjente plasser og har hatt kontroll på hvor mye plass det var der før vi kom frem
vurderingssak, som er veldig vanskelig å mene så mye om
men jo trangere, jo kjekkere, og enkelte parkeringer er umulige uten moover også
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 17:09

Du "må" ikke ha det, men som Jan sier kan det være kjekt noen plasser. Med fire hjul som på din vogn er den jo vanskeligere å manøvrere manuelt. Kan være greit å prøve ut denne sesongen og "føle" litt på hvordan du opplever å få vogna på plass. Tror det generelt sett er ofte litt mer luft rundt plassene i Norge en i lenger syd i Europa Smile

Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 18:35

Føler du deg trygg på å kjøre med henger og da særlig å rygge med dem, så trenger du ikke mover.
Er det vanskelig å få hengeren dit du vil trenger du det, og da helst en med eget førerkort. Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 19:19

Fjell_fant skrev:
Føler du deg trygg på å kjøre med henger og da særlig å rygge med dem, så trenger du ikke mover.
Er det vanskelig å få hengeren dit du vil trenger du det, og da helst en med eget førerkort. Laughing

Tar utgangspunkt i at dette innlegget er av typen "forsøk på å fyre opp litt".
Det har ikke noe med om det er vanskelig for deg å få hengeren dit du vil og dine eventuelle evner som sjåfør som avgjør om du trenger en mover. Det er hvordan det er på den aktuelle plassen du skal plassere vogna og om du rett og slett har 12-20 tusen ledig til formålet.
Jeg har mover og anbefaler det om du skal plassere vogna på samme måte som meg.
Med mover får du mange henvendelser fra folk som er interesserte, men en del er bare misunnelige og tar gjerne ikke kontakt, men bare mener mange ting om mover.
Det er ikke disse som gir de beste rådene, garantert. lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 19:32

Joda, ett lite forsøk på å fyre, ser helt klart at det er enkelte steder det ikke er praktisk mulig å få vogna på plass når den er koblet på bilen.

Selv har jeg ikke mover, har vel tenkt at det kanskje hadde vært greit å ha når jeg sitter hjemme å drømmer om ting som er kjekt å ha, men har aldri savnet den på tur.

Det som egentlig lå i bunn var at en mover vil være til større hjelp og nytte for dem som er usikre på og kanskje synes det er vanskelig å få vogna på plass på de vanligste camping plassene.


Sist endret av Fjell_fant den Lør 9 Mar 2013 - 21:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
RoarF

RoarF


Male
Antall Innlegg : 4
Age : 52
Localisation : Jølster
Registration date : 07.03.2013

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 20:13

He he, takker for svar og meiningar Razz

Det eg tenkte mest på var om det er små og trange plassar rundt omkring, der det kanskje kan bli vanskelig å få vogna på plass ved hjelp av bilen. Blir jo fort over 14 meter lengde, og ikkje allverden til svingradius.

Men viss det generellt er god plass på norske campingplassar, so trur eg at eg prøver utan dette første året. Vekt er jo noke og tenke på òg...

Er det folk her med mykje erfaring frå norske plassar, so tek er gjerne mot fleire råd. Smile
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 20:14

Du spør om du "må" ha mover. Klart du ikke "må" ha mover, men den kan hjelpe deg om det er trangt å komme til eller du ikke ønsker å rygge/skyve.

Vi har alltid hatt toakslet vogn og har aldri savnet mover. Litt planlegging og en hjelpsom kone ved rygging har løst de fleste floker Smile.

I Norge har du stort sett god plass de fleste steder. Er du i tvil så rusle en tur inn på plassen før du kjører inn, så slipper du å skaffe deg unødige ryggejobber.

Vi kjører til Italia om sommeren, der er trangt. Mange har mover, men de kjører seg fast i sanden med dem rett som det er, så det er ikke noe garanti der heller Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 20:20

men du har jo en moover med 7,3 liters v8, så det skal jo litt til å ikke komme frem da, er den plassen som kan by på utfordringer
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 20:25

Skulle vært sånne "liker" knapper her, da skulle du fått en av meg nå Jan Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 9 Mar 2013 - 21:09

Om det ikke er plass foran vogna til bilen er alternativet skubbing og sliting i håndtak og andre plastdeksel på vogna eller en hendig liten fjernkontroll.
Jeg vil anbefale deg å prøve et år eller to på tur uten mover og da gjøre deg opp en mening om du "savner" den eller ikke.

De aller fleste gangene jeg bruker moveren på tur må jeg ikke bruke den, men den blir selvfølgelig brukt når jeg har den da jeg har en veldig god kontroll over avstander rundt vogna og kan rusle rundt hele veien og ikke sitte i bilen å være avhengig av kona eller andre tilfeldig forbi passerende som vil komme med velment hjelp eller helst forsøke å omplassere på utvendig utstyr på vogna. Rolling Eyes

Det er ikke alltid det er plass til en Excursion foran vogna der jeg har vert i alle fall, ikke en lang Caravelle som jeg har hatt noen år heller. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 22:32

Har mover (Truma), og er glad for å ha den. Ikke fordi jeg ikke kan rygge, men det er slett ikke alle steder du kan kjøre/rygge vogna på plass. Og da må det gjerne skyvehjelp til......, eller mover.

Det er veldig greit å ha visshet om at du kommer på plass med vogna uten å være avhengig av bistand fra andre. Og det er greit å kunne manøvrere vogna på centimeteren dit du vil, og f. eks. opp på klosser der det behøves. Rett og slett fint å være selvhjulpen, og vite at du er det. Anbefaler gjerne en Truma-mover. Har ikke angret et sekund.

De som mener mover er for folk som ikke kan rygge kan gjerne fortsette å mene det om de vil, det plager ikke meg.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeMan 11 Mar 2013 - 22:48

Jeg synes det er veldig behagelig med moover.
Til Toppen Go down
RoarF

RoarF


Male
Antall Innlegg : 4
Age : 52
Localisation : Jølster
Registration date : 07.03.2013

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 19:33

Då trur eg at eg får ta meg nokre turar først, so eg får meg ein peikepinn på kor god plass det er på campingplassar rundt omkring. Skal også bli spennande å få vogna på vekt og sjå kor tung ho eigentleg er, då eg har forstått at ein ikkje skal gå ut frå at oppgitt vekt stemmer... So spørs det om eg har nok lastevekt til å få med meg mover òg. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Stein E

Stein E


Male
Antall Innlegg : 9
Age : 39
Registration date : 10.03.2013

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 20:07

Akkurat det med vekta satte en stopper for at jeg bestilte det på vogna jeg handla nå. Vil ha den på en vekt først, kanskje bruke den noen sesonger før jeg bestemmer meg om jeg skal ha Mover.

Men må man ha eget batteri for Moveren, eller kan man bruke det man allerede har?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeTir 12 Mar 2013 - 20:31

Du må ikke ha ekstra, men litt kapasitet på batteriet er nødvendig. Ser at det noen steder blir anbefalt å ha 100Ah mens andre erfarer at 75Ah er nok. Mindre blir nok fort for lite i alle fall.
Jeg har 115Ah og aldri hatt for lite strøm i alle fall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitimeLør 16 Mar 2013 - 23:01

Jeg monterte mover på vogna vår, og den er blitt godt brukt, ikke fordi jeg ikke kan rygge, men fordi forholdene etc gjorde det enklere og jeg kunne sjekke vateret samtidig osv.
samtidig når du skal koble på vogna på bilen er den fantastisk Smile

jeg skal ha mover på alle fremtidige vogner i hvertfall Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





"Må" eg ha Mover? Empty
PosteTema: Re: "Må" eg ha Mover?   "Må" eg ha Mover? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
"Må" eg ha Mover?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mover
» P1 mover
» Mover
» Al-ko mover
» Kronings Mover

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: