CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 AIRSTREAM

Go down 
+11
raune
Rampage
Øyvind
Jan Ole
Ronny
Gorm
Lars Egil
Sten Rune
Harald
Johnny
Admin
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Gjest
Gjest




AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 12:37

Harald.

Drit i verditap,og kos deg ved tanken på noe unikt,som ikke Hvermansen har.Livet er ikke et evig regnskap !!!!! eller.......
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 12:44

ARVE skrev:
Harald.

Drit i verditap,og kos deg ved tanken på noe unikt,som ikke Hvermansen har.Livet er ikke et evig regnskap !!!!! eller.......
bryr meg ikke så mye heller.....det som eg må ta hensyn til er liggeplasser og at vi får sett en slik i virkeligheten.....vi må jo like den noenlunde innvendig også.

Har ikke fått svar på mailen min,så nå ringer eg snart england,hadde jo vært kult å kikket når vi allikevel skal til London om vognen ikke står så altfor langt vekke derfra.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 12:47

Harald.

Ja,tror det er meget viktig å se dette i lenvende live,så man ikke bærser på draget.

Man bør vel og føle seg hjemme,innendørs der,og ikke bare synes den er kul utvendig.Sette seg i vogna,og snuse inn stemningen.
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 12:50

ARVE skrev:
Harald.

Ja,tror det er meget viktig å se dette i lenvende live,så man ikke bærser på draget.

Man bør vel og føle seg hjemme,innendørs der,og ikke bare synes den er kul utvendig.Sette seg i vogna,og snuse inn stemningen.
klart det,dersom vi ikke trives blir man jo lei rimelig kjapt....men utvendig.....Yes!!!!!! Og boksåpnere skal holdes i mils avstand....såg Tom RS hadde noen fæle fantasier i går...
Til Toppen Go down
Øyvind




Antall Innlegg : 4
Registration date : 14.08.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 5 Mar 2009 - 16:49

Hei Harald!

Skjer det noe nytt på Airstream-fronten? Fått tatt europa-versjonen i øyensyn?

Mvh

Øyvind
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 5 Mar 2009 - 20:22

Har hatt kontakt med de i england og får jevnlig nyhetsbrev, men har ikke gjort mer foreløpig, tror ungene må bli eldre slik at vi kjøper tomannsvogn eventuelt.

Men ønskene endrer seg hele tiden, så godt mulig at bobil er tingen når den tid kommer.
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 21:23

Her er noe smågodt for de som lurer på Airstream. Ligger mye på nettet, så det er bare å søke. De som er produsert for Europa kjenner jeg ikke så mye til. De er relativt nye. Tyskerne har importert de gamle vognene i noen år, tilpasset og bygget de om
(bl.a. fra elektriske til mekaniske bremser), for så å leie de ut eller selge de igjen. (www.airstream4u.de)
Ligger mange videoer på Youtube som viser produksjon, restaurering og oppbyggingsmåte. (Av den gamle typen, men jeg ville ikke tro de nyeste er så veldig forskjellige. De har jo vært produsert siden 1931)
Noe av det beste med de at det er ikke treverk i de, så du slipper råteskader når de blir gamle. Som dere ser på linken er det kun tre i gulvplata og interiøret.
Til dere som lurer på å importere ei gammel ei, så er prisene på vognene ikke så avskrekkende. (Ligger flust av de på Ebay) Transporten er verre...

https://www.youtube.com/watch?v=sB4llenpCf8


Sist endret av Rampage den Søn 7 Jun 2009 - 0:44, endret 4 ganger
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 21:57

mmmm, har veldig sansen for disse, det må eg si
Til Toppen Go down
raune
CAMPER
CAMPER
raune


Male
Antall Innlegg : 35
Age : 49
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 11.05.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 22:25

de kun NAIIISSS jocolor jocolor
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 17:56

Jeg har sett litt på de nye vognene for Europa også nå. De er laget litt smalere, og har akselen(e) mer under midten av vogna, som de vanlige vognene har her i Europa. De gamle Airstreamene har stort sett akslene et stykke bak, og det gjør at min 1973 Sovereign har en kulevekt på 220 kilo. Dette ser jeg ikke helt poenget med. pig Finner vel ut etterhvert hvordan den blir å kjøre med. Har ikke funnet ut hva som er maks vekt på kula til bilen min enda.


Sist endret av Rampage den Tir 9 Jun 2009 - 18:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 17:58

Rampage skrev:
Jeg har sett litt på de nye vognene for Europa også nå. De er laget litt smalere, og har akselen(e) mer under midten av vogna, som de vanlige vognene har. De gamle Airstreamene har stort sett akslene et stykke bak. Min 1973 Sovereign har en kulevekt på 220 kilo, og jeg ser ikke helt poenget med det. Finner vel ut etterhvert hvordan den blir å kjøre med. Har ikke funnet ut hva som er maks vekt på kula til bilen min enda. pig

Neppe 220 kg iallefall... lol!

Pleier vel og variere fra en 70 til 100 kg mener jeg...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








AIRSTREAM - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:02

Tipper det er mer på amerikanerne.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:11

Ja. Det er vel de større europa-SUV`ene som har 100 kilo vil jeg tro. Vet bare at jeg kan trekke 4900 kilo, og kan lesse rundt 1400 kilo baki bilen før jeg er på maksvekt. Har lagt spørsmålet ut som nytt topic hos Offroad også, så det skal bli gøy å se om det detter inn noen svar etterhvert. study


Sist endret av Rampage den Tir 9 Jun 2009 - 18:17, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:16

Rampage

Åssen bil skal du trekke med?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








AIRSTREAM - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:16

Caravelle har 100kg og. Gjelder sikkert flere i den kategorien.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:19

Sten Rune skrev:
Rampage

Åssen bil skal du trekke med?

Skal trekke den med en 2002 Ford Excursion, eller det var hvertfall planen...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:24

Men får du en amerikansk utgave godkjent for norske veier? Hva er bredden på den?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 18:31

J.O. skrev:
Men får du en amerikansk utgave godkjent for norske veier? Hva er bredden på den?

Alt jeg vet er at den er under 8 fot (men over 7,5 så den ikke passet i container). Forrige eier fikk ikke målt den mer nøyaktig. Står ikke mål i vogkortet på den. Jeg burde få den godkjent, men må mest sansynlig bytte aksler for å få mekaniske bremser på den. Kan visst få godkjent de elektriske som er på den nå, men da må jeg få kjørt den på en bremsetester av typen "rullende landevei" for å få attest på at bremsene er gode nok. Fyren i Amcar mente at jeg ikke kunne få utført en slik test her i landet, og at det ville koste en del.
Til Toppen Go down
optimisten
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 43
Age : 63
Localisation : Askøy utenfor Bergen
Registration date : 29.08.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 22:03

Ja,denne ekvipasjen har eg bare utrooooooolig lyst på. Det bare mangler kroner og veier te å bruke det på. Bor på vestlandet Very Happy
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 22:16

Rampage skrev:
J.O. skrev:
Men får du en amerikansk utgave godkjent for norske veier? Hva er bredden på den?

Alt jeg vet er at den er under 8 fot (men over 7,5 så den ikke passet i container). Forrige eier fikk ikke målt den mer nøyaktig. Står ikke mål i vogkortet på den. Jeg burde få den godkjent, men må mest sansynlig bytte aksler for å få mekaniske bremser på den. Kan visst få godkjent de elektriske som er på den nå, men da må jeg få kjørt den på en bremsetester av typen "rullende landevei" for å få attest på at bremsene er gode nok. Fyren i Amcar mente at jeg ikke kunne få utført en slik test her i landet, og at det ville koste en del.
Har du kjøpt deg en amerikansk utgave??? Får vel ikke skilt på den hjemme her vel?? skal du stå fast da?
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 23:06

[/quote] Har du kjøpt deg en amerikansk utgave??? Får vel ikke skilt på den hjemme her vel?? skal du stå fast da?[/quote]

Jeg skal importere den fra Florida, ja. Den burde være på vei nå. Kjøpte den for over et år siden, men har lett etter en shipper som har kunnet tilby en ok pris for transporten.
Om jeg skal stå fast?...
Når de kan få skilter på den typen i Tyskland, får jeg vel det i Norge også. Det er kun bremsene det står på, mente teknikeren hos Amcar og en fyr hos Airstream4u. Jeg skal lese i Kjøretøyforskriften, og hvis ikke jeg finner noe spesifikt om bremsene der, er det vel ingen feil i å prøve å vise den, så får jeg bare en mangellapp hos b.t. i tilfelle.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 9 Jun 2009 - 23:15

den er jo over 30 år.. veteran
er vel enklere da..

gjelder reglene for: "motorhistorisk grunnlag" for tilhengere ?
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeOns 10 Jun 2009 - 21:24

joka skrev:
den er jo over 30 år.. veteran
er vel enklere da..

gjelder reglene for: "motorhistorisk grunnlag" for tilhengere ?

Forenklet godkjenning etter 30 års regelen gjelder kun for bil, slik at campingvogn vil måtte tilfredsstille vanlige norske tekniske krav fra det året campingvogna er.

Er den 1970 eller eldre er det motorvognforskriftene av 1942 som gjelder. Dette er enkle krav. Er vogna derimot 1971 og nyere (som denne) er det strengere krav til bremser og jeg må legge frem dokumentasjon på at bremsene tilfredsstiller kravet fra det året vogna er. Det finnes ikke noen dokumentasjon på elektriske bremser på slike vogner som jeg kan bruke, mente teknikeren fra Amcar. clown
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 11 Jun 2009 - 0:23

det er for galt at det ikke godkjennes i norge..
jeg kan ikke tro at det er dårlige bremser... da hadde de vel blitt saksøkt...

traktor tilhengere er ofte uten bremser.. det finnes traktorer som går i 80 km/h.. men.. men.. er vel ikke mulig det heller...

ubremsede arbeidsbrakker får vel kjøre i 30km/h ?
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 11 Jun 2009 - 15:05

Jeg kjenner ikke helt til hvilke regler som gjelder for brakker på hjul. Det som definerer campingvogner er jo at de skal være innredet slik at det være beboelig over lengre tid. Det samme kan vel sies om brakker?

Jeg fikk svar fra Amcar på mailen jeg sendte. Limer den inn her. Kan være nyttig informasjon til andre også:

"Men din modell kan maksimalt trekke 11000 lbs (4990kg) tilhenger, eller en kombinert vekt av bil og tilhenger på 20000 lbs (9072kg).
Kuletrykket er her ikke oppgitt men for andre modeller oppgis 10% av tilhengervekten."
Til Toppen Go down
raune
CAMPER
CAMPER
raune


Male
Antall Innlegg : 35
Age : 49
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 11.05.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeLør 15 Mai 2010 - 21:57

[noe nytt her, noen som har kjøpt???
Til Toppen Go down
Rampage

Rampage


Antall Innlegg : 9
Age : 42
Localisation : Vennesla
Registration date : 06.06.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeSøn 16 Mai 2010 - 18:34

Jeg har fått hjem min siden sist. Var nok LITT mer arbeid enn det bildene viste, men det er vel i motbakker det går oppover...
Den var hvertfall uten noen bulker av noe betydning.
Har fått kjøpt det av deler som trengs til oppussinga, som lykteglass, låser med nøkkel, og andre ting som bør fåes originalt siden det er synlig fra utsiden. Har ikke tid akkurat nå til å begynne på full overhaling. Ikke plass heller der jeg bor nå, så vogna står hos foreldrene mine. Er på utkikk etter hus med mer plass rundt, så skal det bli fart i sakene.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTir 30 Aug 2011 - 14:00

Ser europa versjonen selges i sverige.
Er knall tøffe vogner men desverre ingen planløsninger som er aktuelt no. Og heller ikke prisnivået

http://www.airstream.se/

Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitimeTor 16 Jul 2015 - 10:14

Jeg ser at E18 bobil og caravan skriver at deres Airstream vogner "aldri vil gå nevneverdig ned i pris". Jeg antar at de her snakker om bruktverdi, og lurer på om de vil lage en klausul på det i en kjøpskontrakt. 5% ned på 20 år, kanskje - med 800 000,- som utgangspunkt?

Right!
Til Toppen Go down
Sponsored content





AIRSTREAM - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AIRSTREAM   AIRSTREAM - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
AIRSTREAM
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: AIRSTREAM-
Gå Til: