CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteri i Hobby 650kmfe.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Joagarne

Joagarne


Male
Antall Innlegg : 5
Registration date : 30.10.2011

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 21:24

Hei, folkens!
Har leitet rundt her inne etter svar, men finner ikke akkurat det jeg leter etter.
Har fått beskjed om at jeg kan koble batteriet til omformer (Dometic Type II A) ved +- Batt.
Dette var da planen å gjøre med 6mm2 kabler som er sikret.
Lurer da på hva som skjer når "landstrømmen" kobles til?
Kobler omformere over selv, eller må jeg ha bryter som jeg da må passe på å kutte ved landstrøm.
Kablene som i dag går fra +- Batt. på omformer går til fremre kontakt til konstantstrøm fra bil.
Strøm fra bil styrt av tenning på bil planlegges lagt til lading under kjøring via booster.
Kontakten er 13-polt fabrikkmontert. Må det til med noen monifikasjoner her?
Batteriet er førøvrig et AGM 80Ah og lader Exide 12/7 (7A).

Tips mottas med stor takk!!

Mvh
John Are Very Happy
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 21:32

Omformeren kobler selv om når du kobler til "landstrøm" så ingen bryter er nødvendig for dette, men det er sterkt å anbefale en hovedbryter på kabelen fra batteriet. Husk også sikring nærme batteriet. Bruk så tykk kabel som mulig i forhold til hva som er praktisk å få inn i koblingene. 6mm2 er et minimum. Og så korte ledninger som mulig mellom batteri og omformer pga spenningsfall
Ledningene som kommer fra bilen må du koble fra. Deres funksjon er å få 12V i vogna når den henger på bilen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 21:35

Det mangler ofte tilkobling til 10-11-12-13 i kontakta på bilen og skal du ha lading ligger den her, ofte er 10 + til lading 11 er jord.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Joagarne

Joagarne


Male
Antall Innlegg : 5
Registration date : 30.10.2011

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 21:56

hpk skrev:
Omformeren kobler selv om når du kobler til "landstrøm" så ingen bryter er nødvendig for dette, men det er sterkt å anbefale en hovedbryter på kabelen fra batteriet. Husk også sikring nærme batteriet. Bruk så tykk kabel som mulig i forhold til hva som er praktisk å få inn i koblingene. 6mm2 er et minimum. Og så korte ledninger som mulig mellom batteri og omformer pga spenningsfall
Ledningene som kommer fra bilen må du koble fra. Deres funksjon er å få 12V i vogna når den henger på bilen.

Takker for svar!
Var redd for evt. overlading. Shocked
Til Toppen Go down
Joagarne

Joagarne


Male
Antall Innlegg : 5
Registration date : 30.10.2011

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 22:03

Jan Ole skrev:
Det mangler ofte tilkobling til 10-11-12-13 i kontakta på bilen og skal du ha lading ligger den her, ofte er 10 + til lading 11 er jord.

Har ikke målt eller kontollert tverrsnitt på kabler ennå, men har strøm på både tenningsstyrt og konstantstrøm i vogna i dag ved tilkobling.
Er redd kanskje tverrsnittet på kabler på bilen er for lite?
Skal skjekke i morgen.
Hva er anbefalt minimum her?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitimeTir 14 Mai 2013 - 22:38

Størst mulig for å si det enkelt, men pinnene i kontakta er beregnet for maks 2,5 mm2
Dette er også avhengig av hvor mye boosteren kan komme til å trekke, 6A? 20A?
jeg holder på å legge opp på min bil og vogn, der blir det 2,5+2,5+4mm2 over to pinner i kontakta. Dette er pluss og samme sak med jord. Jeg skal bruke en 20A booster.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteri i Hobby 650kmfe. Empty
PosteTema: Re: Batteri i Hobby 650kmfe.   Batteri i Hobby 650kmfe. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteri i Hobby 650kmfe.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 12v Hobby 650kmfe 08.
» Batteri og lader i Hobby 560KMFE
» Batteri i hobby?
» batteri HOBBY
» Koble fra batteri på Hobby Autark

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: