CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus

Go down 
4 posters
AvInnlegg
eehgil




Antall Innlegg : 4
Registration date : 22.06.2013

"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitimeLør 22 Jun 2013 - 22:19

Hei,

Har akkurat kjøpt min første Campingvogn. En Knaus M380B. Vognen har stått stille i ca 10 år, og vi har tenkt å bruke den på bilferie i sommer. For å være sikker på at alt er på stell har jeg bestemt meg for å gå over understell og bremser. Har begynt med påløpsdraget, demontert og rengjort. Og da dukket det opp noen spørsmål.
Jeg prøver å bruke samme benevnelsene som i bildet på denne siden: http://www.valeryd.no/search_art.asp

1. Når påløpsdemperen er løsnet, hvor tungt skal det være å trekke ut dragrøret fra foringene (foringene står fast i selve draget)? Mitt satt rimelig fast, men fikk det ut til slutt. Har pusset bort all rust så dragrøret er glatt, men jeg må fremdeles slå litt med slegge for å få det inn.

2. Jeg har fått ut all gammel grease fra selvet draget, er det noen spesiell prosedyre for oppfylling før dragrøret monteres igjen? Eller er det bare å ha inni en del, og så fylle opp gjennom grease-nipplene etter at dragrøret er montert? Skal man da fylle til det tyter ut?

3. Hvilken type grease anbefales?

4. Hvor hard skal påløpsdemperen være? Jeg klarer å presse den sammen når jeg setter ene enden mot arbeidsbenken og legger vekten min på andre enden. Den kjennes egentlig ok ut.

5. Før jeg demonterte draget prøvde jeg å trykke det sammen med en jekkestropp. Da så jeg at draget var ca halvveis av maks vandring (komprimering?) før det begynte å trekke i staget som går bak til bremsewirene. Skal det være så lang dødgang? Skal det være noen dødgang i det hele tatt?

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert.

På forhånd takk for svar.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: Re: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitimeLør 22 Jun 2013 - 23:40

dragrøret skal komme lett ut, og gli lett
skal være smørenippel på den en plass, så den skal gli, og bli bremset kun av påløpsdemperen
resten må andre svare på
Til Toppen Go down
teknohove




Antall Innlegg : 2
Registration date : 29.06.2017

"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: Re: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitimeTor 29 Jun 2017 - 17:02

Dette var kjempegode spørsmål. Dragrøret (på min nyervervede LMC ´87) er rustet fast, måtte bruke litt W-40 og mye moment med et stag for å tvinge dragrøret i bevegelse.

Jeg har derfor akkurat de samme spørsmålene. Fant du noen svar på dette, eehgil?

Til punktene:
1) Jan sitt svar sier meg at jeg har mer rust og smuss å fjerne (jeg har såvidt begynt på den synlige delen, ikke demontert hele dragrøret enda). Problemet med rust er jo at det kommer igjen som regel. Like greit å bytte ut hele påløpsdraget, et ferdigsett?
2) Jeg vil tro at når det tyter ut er det nok. Passe på å etterfylle fra tid til annen?
3) Noen som vet?
4) Min virker også ok.
5) Noen som vet? Det skal vel være litt dødgang vil jeg tro?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: Re: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitimeFre 30 Jun 2017 - 8:48

Bruk molybden-fett. Gjerne fra Biltema, eller Felleskjøpet.
Det skal være litt dødgang. Husk at du har varmeutvidelser her og der mens du kjører, og om du har for lite slark i systemet kan bremsene bli liggende når navene varmes opp under kjøring. Og da blir det enda varmere.
Sjekk at wirer på begge sider går like lett. Vær nøye med å justere likt, ser ofte gammelvogner trekker til siden når bremsene går på siden de tar hardt på ene sida først. Dette er farlig, og kan medføre sleng på bilen under vanskelige forhold.
Til Toppen Go down
teknohove




Antall Innlegg : 2
Registration date : 29.06.2017

"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: Re: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitimeFre 30 Jun 2017 - 16:01

Takk for gode svar:-)
Skal sjekke bremsewirerne!
Til Toppen Go down
Sponsored content





"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Empty
PosteTema: Re: "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus   "Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
"Overhaling" av påløpsdrag 1980 Knaus
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Knaus 450 FU
» Knaus 680 UFK
» Knaus 780
» Knaus 500 QDK
» Knaus Sudwind 750 FKH

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: