CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Polering av mørke vinduer

Go down 
+2
jafo
trallala
6 posters
AvInnlegg
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime18/7/2013, 07:28

Vi har mørke vinduer på Polar'en vår, og det er litt riper i dem.

Er det mulig å polere disse vinduene, eller vil det legge seg hvitt i ripene som vises godt på de mørke rutene?
Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime18/7/2013, 07:36

Nei, du bør ikke bruke vanlig polish på vinduer/plastvinduer. Det finnes egne "poleringsmidler" for slik bruk, f.eks:
http://www.autogeek.net/meguiars-142-plastic-window-wax.html
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime18/7/2013, 08:16

Hei
Jeg bruker Rød autoglym på Bobilen også på vindu.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime20/1/2014, 18:34

Poleringsmaskin og mildt slipemiddel etterfulgt av en kvalitetsvoks..blir som nye med litt jobb..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime20/1/2014, 21:48

Grønn Turtle har fungert for oss.

Ole
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 11:22

Desverre er ikke grønn turtle egnet til ripefjerning selv det midlertidig kanskje ser bedre ut.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 12:04

Ronny skrev:
Desverre er ikke grønn turtle egnet til ripefjerning selv det midlertidig kanskje ser bedre ut.

Det blir da omtrent som å si at humlen ikke kan fly?!

Jeg har fjernet riper på mørke ruter i flere år uten etterfølgende spor etter hverken Turtle eller riper.
Mulig det skyldes mine magiske fingre.

Ole
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 15:49

Nei det blir omtrent som å si at du tar feil, skjønner at vinduene dine ser blankere ut og at det virker som om det er blitt mindre riper. Men det du har gjort er å fylle voks i ripene, ikke tatt de bort..for å gjøre det må du gå på med slipemidler..selv brukte jeg 3m slipemidler og da maskin sist jeg gjorde dette på adriaen min..med stor forsiktighet..etterpå la jeg en voks for å holde de blanke og vannavstøtende over tid..da med en voks som har velkjent god holdbarhet, collonite 915..
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 15:52

Godt det er flere enn meg med magiske fingre da. Vasker med mild grønnsåpe og polene med vanlig polisen. Skinner som sola leeeeeenge.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 15:52

jafo skrev:
Nei, du bør ikke bruke vanlig polish på vinduer/plastvinduer. Det finnes egne "poleringsmidler" for slik bruk, f.eks:
http://www.autogeek.net/meguiars-142-plastic-window-wax.html

Rød Autglym som er en "vanlig" voks ble i sin tid anbefalt av Bjølseth til bruk på vinduer..forøvrig en av de bedre voksene man kan finne på bensinstasjon.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 15:54

Rashid skrev:
Godt det er flere enn meg med magiske fingre da. Vasker med mild grønnsåpe og polene med vanlig polisen. Skinner som sola leeeeeenge.

ja du vasker fremdeles med grønnsåpe? Hvordan tar denne det svarte belegget som ofte legger seg på caravantak?:-)
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 16:52

Hakke peiling. Vasker og polerer taket vår og høst, så det problemet har jeg ikke. Har ei god gardintrapp som er stødig, samt en mjuk børste med teleskopskaft. Så all dritten løsner lett.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 16:59

Vasker ofte jeg og men alikevel så blir det endel svart på taket, dette tar globexn lett..
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 17:01

Hrrrm. Har dere mere dritt i lufta enn oss i Trøndelag da? Merkelig!
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 17:09

Ja ikke vet jeg men svart blir det..
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 17:23

Har nettopp avsluttet en polering av bilen. En grundig vask og rens, med CLAY som jeg ikke ante noe om før jeg brukte det for første gang.
Tok sine 14-15 timer alt i alt, men det ser ut til å være verdt det. Renset det matte glasset av plast i frontlyktene samtidig, og nå ser de ut som de er fabrikknye.

Vogna skal taes til våren en ganglir. Blir neppe like grundig, det ville nok tatt 40-50 timer eller mere.
De som gjør de mest omfattende jobbene på biler bruker gjerne 60-70 timer, som denne Ferrari F40 under her. Og vinduene på ei vogn er ikke noen storjobb å gjøre, med eller uten maskin. Og med de riktige produktene.

(Barebob har forresten slettet alle sine poster og guider på polering)

Ferrari F40

Polering av mørke vinduer IMG_3527_zps35dc6862
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 18:19

Blank fin ja, men uten seng og bad. Tror jeg foretrekker Hymer'n ja.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime21/1/2014, 18:28

Har detailing som hobby i begrenset omfang og mine biler havner på 20-30 timer pr bil..utrolig arti å redde en sliten bil og se haka til eieren gå i bakken når han ser resultatet..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Polering av mørke vinduer Empty
PosteTema: Re: Polering av mørke vinduer   Polering av mørke vinduer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Polering av mørke vinduer
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Polering! med hva, hvordan, hvor ofte ???
» vedlikehold av vinduer
» tetningsmasse rundt lister og vinduer
» Vinduer til Dethleffs
» Missfargede vinduer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: