CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3000 som ikke vil

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 23 Jul 2013 - 23:14

Jeg er ny på forumet og som campingvogn eier også.

Vi kjøpte oss campingvogn Tabbert 780 2006 med spikertelt i Januar og hatt mye glede av den, men noe har det vært et problem hele tiden og det er gassvarmen, følgende problem oppstår:

Jeg tenner gassvarmeren, lyset slukker, den tenner og røyken kommer opp fra utluftingen på taket, men etter noen minutter så stopper den, og da har det vært et kjempe problem å få den i gang igjen. Det jeg har funnet ut nå er at visst jeg fyller vann på vognen og for så å fyller varmtvannstanken, og setter den på, da virker gassvarmen helt fint...... Skal det være slik eller er det noe galt? Håper noen kan komme med tips:D 
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeMan 2 Sep 2013 - 20:04

Løsningen på dette er helt enkel: siden det ikke er vann på tanken og slik du beskriver har du ikke sirkulasjonspumpen i gang. Dermed er det luft som varmes opp og da kobler automatsikringen ut. Du må sikkert vente i noen minutter før den kobles inn igjen. Gasseffekten er ca 5,5 kw, og da går det skeis.

Opplevde det ei kald natt for noen år siden, og har glemt dette en gang senere også. Du kan godt la være å fylle opp med tappevann, men om du slår på Alden og bruker gass så blir det for varmt. Derfor må sirkulasjonspumpen alltid gå, sett den til midtre stilling. Eller øvre stilling for konstant gange, fritt valg.

Er vel ikke akkurat noe poeng i å varme opp bare glykolen når det ikke er tappevann på tanken, og sirkulasjonspumpa ikke er i gang. Shocked

NB: Forutsetter at sirkulasjonspumpen din virker da...
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeSøn 19 Jan 2014 - 0:53

Ikke hver dag eller måned jeg har vært innpå her, men tusen takk for svar, det var selvsagt helt korrekt og funker (funket)som bare juling etter det. Men så kom det et nytt problem......

Alt virker fint, men plutselig kommer det røde lyset på og den slutter da å varme. OK, tom for gass tenker jeg, bytter flaske men det samme skjer igjen. Hører viten starter, det kmmer et klikk som da skal tenne gassen, men etter bare noe sekunder kommer det røde lyset på. Noen sier trykkvakt? Andre ting? innspill taes i mot med takk.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeSøn 19 Jan 2014 - 9:43

Om det ikke er antydning til varme i røret så kan det være trykkvakten, ja. Men jeg er ikke noen ekspert, såder kan jeg ta feil. Men det kan også være (om du har takskorstein) snø som har kommet inn i skorsteinen og smeltet til vann. Men da må det ha vært på vinteren, og det må ha snødd og vært sterk vind. Skal du drenere den så er det vanligvis greitt å komme til, men ha noe under i tilfelle det er vann i skorsteinen.

Mere tror jeg ikke jeg kan bidra med av tips. Trykkvakten er enkel å bytte, tror det er beskrevet her inne på forumet. Men servicemanualen beskriver hvordan Alden er bygd, det er nok linket til den her et eller annet sted. Eller send meg en pm med e-postadresse så skal jeg sende den til deg.

Vær obs på at Alden krever en minimumsspenning, tror et eer rundt 11,5V, men det kan være litt feil. Men det er ikke det som er problemet, siden den starter hos deg. Men kjekt å vite om noe skulle skje med sytrømtilførselen hos deg.
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 21 Jan 2014 - 22:04

Takk for innspill, blokering av skorstein er vel utelukket da det ikke har falt noe særlig med snø på kvamskogen enda, men det blåste sinnsykt da dette skjedde, men ingen snø.

Skal opp og skru av topphatten i morgen for å sjekke. Har sjekket strømmen og det er 12,8 volt. Trykkvakten er testet og funnet i orden.

Har lest at noen har hatt problemer med tenningsboksen den sorte som er montert utenpå) og ved å dunke i den kan hjelpe til å få releet inni til å slippe, og da er jo det bare å skaffe seg en ny slik......

Har fri i morgen, så skal ligge med hode inni skapet til Alden og forsøke litt forskjellig.

Skal sende en oppdating på hvordan det gikk, i tilfelle andre kommer borti det samme:)
Til Toppen Go down
Tilda




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.01.2014

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 21 Jan 2014 - 23:06

Storum. Inni den boksen du beskriver her sitter det også en 2 amp sikring, kan også være den...  Wink 
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 21 Jan 2014 - 23:08

Og den lar seg åpne uten å ødelegge den? Supert tips:)
Til Toppen Go down
Tilda




Antall Innlegg : 2
Registration date : 18.01.2014

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 21 Jan 2014 - 23:10

Jepp.....
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTir 21 Jan 2014 - 23:17

Da blir det en av de første tingene jeg sjekker i morgen, tusen takk:)
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeOns 22 Jan 2014 - 13:08

Janp jeg prøvde å sende deg en pm med epost adressen min, men fikk beskjed at du ikke ønsket å motta pm...... Hadde vært supert om du kunne sende meg servicemanualen på Mail , min adresse : ronny(dot)storum (at) gmail (dot) com

Og gass driften er fortsatt død...... Får ringe en servicemann så får de sjekke over systemet.. Takk for innspill så langt, skal legge ut feilen når den er funnet.



Takk for epost tips:)


Sist endret av Storum den Ons 22 Jan 2014 - 13:27, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeOns 22 Jan 2014 - 13:14

Storum (og andre):

Ikke smart å legge ut sin e-postadresse på denne måten, spamboter søker de opp og så fylles innboksen med spam etterhvert  Cool .  Man kan jo kode mailadressen sin litt: petter [at] domene dot com eller noe i den dur som folk forstår, men ikke spamboter skjønner så lett.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeOns 22 Jan 2014 - 19:42

Storum: nå er det mulig. Send meg ev en PM så får du den i posten!

Tror jeg fikk den herfra, må bare oppgi epostadressen din:

http://www.alde.co.uk/contactus.php
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTor 23 Jan 2014 - 20:11

Har sendt deg pm 2 ganger, men tror ikke det funker helt som det skal...... Men visst du ser et par tråder opp har jeg kodet epost adressen min.. Ronny(dot)storum(at)gmail(dot)com


(Dot) = .
(At) = @

Så ikke noen slemme roboter tuller med postkassen min:)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTor 23 Jan 2014 - 21:50

Har fått 2 PM, er nettopp kommet hjem fra sykehus etter en ulykke. Skal hjelpe deg når jeg er på beina. OK?

Må hente en inn fra en backup-disk, men jeg har den.
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTor 23 Jan 2014 - 22:01

Ikke tenk på det en gang, håper det går bra med deg, og at det ikke er noe alvorlig.... God bedring:)
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeTor 23 Jan 2014 - 22:03

Har servicemanualen liggende. Kan sende den jeg.


Tok litt tid å få sendt den. Ice nett på plassen her og tar litt tid.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeFre 24 Jan 2014 - 0:07

Tusen takk:) Satser på en varm og fin helg uten å måtte ligge på hode inn i Alde skapet:)
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeLør 25 Jan 2014 - 21:32

Da var problemet løst og følgende var årsaken:

Har lest mange plasser at tennboksen var den som laget slike problemer og har uten hell klart å skaffe en slik boks til ca 2000,-

De sies at den nye boksen venter 15 sek. før den kobler ut, mens den gamle holder på i 10sek, men så kom jeg i snakket med en Bobil forhandler på Voss, og han sa at de ikke hadde skiftet noen slike bokser, fordi det var stort sett bare tennpluggen som fikk for stor avstand fordi den ble slitt og ville derfor ikke tenne, så de pleide å åpne opp og rengjøre "tennpluggen" og bøye den litt slik at den kom i riktig posisjon. Når jeg var tilbake i vognen ble dette gjort og Alden startet som aldri før. Så nå blir det et stort glass med rødvin og nyte varmen men snøstormen suser rundt vognen.

Takk for innspill og service manual, veldig bra med gode innspill på områder en føler seg ganske grønn.

Kjenner ikke helt til reglene når det gjelder bruk av firmanavn her på forumet, men mannen på Bobil Vest AS på Voss fortjener en stor takk får å ta seg tid en lørdag ettermiddag.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeLør 25 Jan 2014 - 21:59

Takk til deg Storum for tilbakemelding om løsning. Kan være dette er til hjelp for andre.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeLør 25 Jan 2014 - 22:36

Dette er omtalt på side 8 i manualen, med bilde av tenneren også, samt en beskrivelse av hvordan feilen arter seg. Det er også¨bilde av dette, som Bobil Vest justerte.

"3:3 THE LPG BOILER STARTS BUT GOES OUT
AFTER APPROX. 10 SECONDS
(RED LED COMES ON)
Cause:
- The flame sensor cable is damaged.
- Faulty electronic ignition unit.
- Sensor damaged or incorrectly positioned.
Action:
- Check that the flame sensor cable is intact and correctly
connected.
- The only way to check whether the electronic ignition unit
is working is to change it and then check that the boiler is
operating properly.
- Remove the burner and check that the flame sensor is
intact and correctly fitted (see fig. 6). Replace the flame
sensor if necessary."
Til Toppen Go down
Storum




Antall Innlegg : 17
Registration date : 23.07.2013

Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitimeSøn 26 Jan 2014 - 12:48

Ja, jeg leste denne, men ble nok alt for opptatt av denne sorte boksen siden jeg ikke har noe erfaring med Alde, og at det var så mange som hadde skiftet denne, og fått løst problemet......
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3000 som ikke vil Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 som ikke vil   Alde 3000 som ikke vil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3000 som ikke vil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 3000 - ikke varmtvann.
» Alde 3000 termostat vil ikke over 3
» Alde 3000 virker ikke
» ALDE 3000 starter ikke på gass.....
» Alde 3000 og plutselig ikke varmtvann

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: