CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gasslekasje?

Go down 
+4
Breda
Rashid
Jan Ole
oslo-ronny
8 posters
AvInnlegg
oslo-ronny




Antall Innlegg : 4
Registration date : 10.08.2013

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeLør 10 Aug 2013 - 15:14

Har et gasskjøleskap på hytta. Gassbeholderen står utenfor huset, er på ca. 10 kg fra AGA/Esso og har topp fra Landmann type A200. Problemet er at når jeg går forbi ute nær beholderen - så lukter det gass. Har sett på dette forumet at noen nevner at pakningene på beholderne kan være dårlige.

Fins det noen andre leverandører som har bedre pakninger?
Kan jeg selv få kjøp en pakning som passer og skifte denne?
Finnes det istedenfor Landmann-toppen noen skrupå-løsning?

Håper på svar.

Mvh Rolf
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeLør 10 Aug 2013 - 16:48

Spray med såpevann så kan du finne lekkasjer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeLør 10 Aug 2013 - 21:08

Skift til flaske med industrikobling. Er mye sikrere enn den plastdingsen som vanligvis brukes. For min del har jeg i mitt 35årige campingliv kun brukt industrikobling, og daværende campingvognforhandlere krevde ekstra for å levere vogna med det. Etter vi gikk over til bobil, har vi adapter for å kunne skifte mellom norsk og tysk industrikobling.
Til Toppen Go down
oslo-ronny




Antall Innlegg : 4
Registration date : 10.08.2013

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Takker for svar!   Gasslekasje? Icon_minitimeMan 12 Aug 2013 - 15:52

Lurer på hvor gassflasker med industrikobling selges?

Mvh Rolf
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeMan 12 Aug 2013 - 15:56

Hos gassforhandlere, noen har, noen har ikke, de kan vel uansett skaffe om de ikke har.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeMan 12 Aug 2013 - 17:10

Jeg synes denne tråden løper feil avgårde!

TS må, som Jan Ole sier, først finne lekkasjen, deretter utbedre den.
Lekkasjen kan være mange andre steder enn i pakningen på beholderen.

Husholdningskoblingen brukes av hundretusenvis og fungerer stort sett utmerket. Gassbeholderen er byttbare så godt som over alt. Det å bannlyse denne løsningen fordi "noen nevner at pakningene kan være dårlige" og at andre hevder at "industrikobling er mye sikrere" er innmari dumt hvis det er gummislangen som er morken.

Ole
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeMan 12 Aug 2013 - 17:15

Ole3 skrev:
Jeg synes denne tråden løper feil avgårde!
TS må, som Jan Ole sier, først finne lekkasjen, deretter utbedre den.
Lekkasjen kan være mange andre steder enn i pakningen på beholderen.
Ole
Er veldig ofte sånn på internett, når folk bare må si noe, da skal feil utbedres med å bytte til noe annet, gjerne ting de har selv.
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeMan 12 Aug 2013 - 18:15

Rashid skrev:
Skift til flaske med industrikobling. Er mye sikrere enn den plastdingsen som vanligvis brukes. For min del har jeg i mitt 35årige campingliv kun brukt industrikobling, og daværende campingvognforhandlere krevde ekstra for å levere vogna med det. Etter vi gikk over til bobil, har vi adapter for å kunne skifte mellom norsk og tysk industrikobling.
industrikoblingen, er den lik over hele europa? Har adria hvor det er standard, bruker overgang til norske flasker.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTir 13 Aug 2013 - 7:54

petter34 skrev:
Rashid skrev:
Skift til flaske med industrikobling. Er mye sikrere enn den plastdingsen som vanligvis brukes. For min del har jeg i mitt 35årige campingliv kun brukt industrikobling, og daværende campingvognforhandlere krevde ekstra for å levere vogna med det. Etter vi gikk over til bobil, har vi adapter for å kunne skifte mellom norsk og tysk industrikobling.
industrikoblingen, er den lik over hele europa? Har adria hvor det er standard, bruker overgang til norske flasker.
Neida, men det finnes adaptere å få kjøpt.
Til Toppen Go down
oslo-ronny




Antall Innlegg : 4
Registration date : 10.08.2013

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTir 13 Aug 2013 - 11:06

"TS må, som Jan Ole sier, først finne lekkasjen, deretter utbedre den.
Lekkasjen kan være mange andre steder enn i pakningen på beholderen.

Husholdningskoblingen brukes av hundretusenvis og fungerer stort sett utmerket. Gassbeholderen er byttbare så godt som over alt. Det å bannlyse denne løsningen fordi "noen nevner at pakningene kan være dårlige" og at andre hevder at "industrikobling er mye sikrere" er innmari dumt hvis det er gummislangen som er morken."

Vi har hatt problemet med gasslukt utenfor hytta i snart fem år. Jeg har i disse årene kjøpt ny topp på Esso tre ganger, samtidig skiftet slangen og dratt til slangeklemmene hardt. Jeg har også smurt litt vaselin på toppen av tanken for å få toppen skikkelig på og høre "kneppet". Likevel lukter det gass nær tanken.

Det var da jeg begynte å lete etter en forklaring på nettet - og fant en som sa at pakningene på tankene ofte var dårlige.

Vi har i disse årene hatt et Vera ca. 80 liter kjøleskap og syns det er rart at gasstanken bare varer i 8 dager.

Hilsen Rolf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTir 13 Aug 2013 - 11:16

Da mistenker jeg at lekkasjen er etter slangen, dvs i forbindelse med kjøleskapet.

Det er ingen tvil om at du har en lekkasje. Gasslukten forteller det, og forbruket forteller det.

Det er også liten tvil om at feilen ikke skyldes pakningen på tanken. Du må ha skiftet mange tanker, og i den grad det er hold i påstanden om "at pakningene på tanken ofte er dårlige" så er systemet velprøvd og feilraten liten. Dette er en løsning som er godkjent etter norske standarder. Sjansen for at du har fått flere tanker etterhverandre med dårlig pakning er mikroskopisk!

Lykke til!
Ole
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTir 13 Aug 2013 - 16:33

Et 80liters skap burde vel bruke maksimalt 200gram/d og dermed burde en ti kilos flaske holde i 50 døgn.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
oslo-ronny




Antall Innlegg : 4
Registration date : 10.08.2013

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeOns 14 Aug 2013 - 13:49

"Da mistenker jeg at lekkasjen er etter slangen, dvs i forbindelse med kjøleskapet. Det er ingen tvil om at du har en lekkasje. Gasslukten forteller det, og forbruket forteller det. Det er også liten tvil om at feilen ikke skyldes pakningen på tanken. Du må ha skiftet mange tanker, og i den grad det er hold i påstanden om "at pakningene på tanken ofte er dårlige" så er systemet velprøvd og feilraten liten. Dette er en løsning som er godkjent etter norske standarder. Sjansen for at du har fått flere tanker etterhverandre med dårlig pakning er mikroskopisk!"

Takker for svaret.

Det lukter ikke gass ved kjøleskapet inne. Det er ute rundt toppen og flaska det lukter. Fettern min - som er bedre på tekniske ting enn meg - og som bruker gass på grillen har samme problem. Han sier toppen er en dårlig patent. Dette bekreftes også av innehaver på Esso Nordfjordeid som sier at det kan være vanskelig å få toppen ordentlig nedpå - og som sier jeg derfor må smøre vaselin rundt kanten på toppen av flaska.

Personlig heller jeg imidlertid i retning av dårlige pakninger. Er det noen som vet om disse kan kjøpes noe sted? Kan jeg selv skifte dem?

Eller skal jeg likså godt gå for en industrikobling? Kan noen i tilfelle si hvor den kan kjøpes?

Hilsen Rolf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeOns 14 Aug 2013 - 17:31

Såpevann
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeOns 14 Aug 2013 - 19:50

oslo-ronny skrev:
"

Eller skal jeg likså godt gå for en industrikobling? Kan noen i tilfelle si hvor den kan kjøpes?

Hilsen Rolf
Bytter bare gassflaska til type med industrikobling. De fleste forhandlere har slangestuss med tilsvarende kobling å selge.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTor 15 Aug 2013 - 11:39

Kan ikke la være å si noe om dette.
De som ser ut til å ta dette alvorlig er J.O og ole3. Ellers er det noe forstemmende å se at det hives ut et råd om å bytte gassflaske med annen tilkobling som løsning!

Som det sies; først må lekkasjen finnes. Det er flere måter å gjøre det på. Den tryggeste (hvis det ikke er beholder/regulator/slange) er å trykkteste med en liten kompressor slik det gjøres av de som er fagfolk. Vet ikke dimensjon, men det er enkelt å finne ut av. Lekkasjen kan være mikroskopiske brudd i kobberrør eller bend, det har jeg selv erfart, som er umulig å se med øyet. Vel og merke om det lagt opp forskriftsmessig med rør da, og ikke slange hele veien, men det er det vel helt sikkert.

En slik lekkasje kan være livsfarlig da den kan føre til brann. Og da må det taes svært alvorlig. Å bytte til industriflaske er bare tull i denne sammenhengen, den "vanlige" koblingen brukes på millioner av flasker. Og når det samme tydeligvis skjer, om jeg forstår trådstarter riktig, etter flaskebytte så er det jo ikke noe som ser ut til å være relatert med selve koblingen/flasken som sådan.

Gummislangen finnes i to tykkelser, med forskjellig diameter. På regulatoren skal du bruke den med den største diameteren, ellers er det svært vanskelig å få den på plass. Og fukt den før du klemmer den inn på regulatoren. Regulator holder lengre enn slange, slangen er og skal være påtrykt årstall for produksjon. Er dette ikke skiftet/du er usikker så skift begge deler.
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeTor 15 Aug 2013 - 21:55

Fikk ekstra pakninger på lpg-stasjonen sist. Enkel å bytte.

Men du må finne lekkasjen. Prøvd såpevann på delene?
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitimeFre 16 Aug 2013 - 21:32

Når det gjelder gasslekkasje, så er jo dette i utgangspunktet ikke ufarlig. Sjekk ut hvor lekkasjen er, deretter kan man tette. Så enkelt og så vanskelig er det.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gasslekasje? Empty
PosteTema: Re: Gasslekasje?   Gasslekasje? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gasslekasje?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: