CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Frostvæske til ferskvann

Go down 
+2
Dethleffs
Oddingen
6 posters
AvInnlegg
Oddingen

Oddingen


Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 04.08.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 8:48

Finnes det ei giftfri frostvæske som kan kjøres gjennom ferskvannsystemet før vinteropplag.

Jeg har også merket meg at når våren kommer, har vannkranene "satt seg" litt. Dersom det finnes ulike typer giftfrie frostvæske, ville det vært kjekt med en type som "smører" kranene slik at disse er beskyttet mot korrosjon.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 9:21

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 19 Aug 2013 - 9:23

Er ikke problem om anlegget er tomt og kranene står åpne under lagring.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 12:30

Kjøpte nylig en Cabby 61 fra 2003. Oppdaget etter hvert at det var litt vann i varmtvannstanken da jeg åpnet tømmekrana. Virket ikke som den var full, men at det var en liter eller tre der inne. Nå vet jeg ikke om den kan ha stått uten varme med vann i varmtvannstanken. De som solgte meg vogna har sagt at de ikke har brukt ferskvannsystemet. Og de har hatt vogna i 4 år. De ble overrasket over at det faktisk var en varmtvannsbereder i vogna (!). Jeg har ikke sett noen lekkasjer rundt panna, en Alde Compact 3000. Siden det er så sent på året og kuldegradene kommer krypende om natta, så har jeg ikke prøvd å fylle opp ferskvannstanken og sette på varmen. Hva tror ekspertisen her - kan det være skade på varmtvannsberederen?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 15:06

Det du skal være obs på er at det kan komme frostveske inn i ferskvannsdelen dersom det på grunn av frostsprengning er blitt innvendig lekkasje. Dette kan du merke ved at det f.eks stadig forsvinner veske fra ekspansjonstanken. Forstår det slik at du har hatt alden i gang noen timer for å teste den og dersom nivået i ekspansjonstanken er noenlunde stabilt så tyder det på at det ikke er noen intern lekkasje.
Da ville jeg prøve å fylle opp ferskvannsdelen med vann og fyre opp alden. Dersom det da ikke er noen lekkasjer å spore så har nok kjelen overlevd å ha en skvett vann i bunnen.
Husk å drenere systemet godt etterpå. Er 8-9 liter vann som skal ut av alden så det kan ta noen minutter før den er tom.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 20:20

En grunn til at jeg ikke har fått testet dette er at vannpumpa har vært gåen. Nå har jeg satt inn en ny, og fylte på vann. Så fyrte jeg opp med elkolben, og sannelig ble det varmtvann! Brennhett. Men jeg tror at pumpa kunne vært noe kraftigere. Den jeg har satt inn er på 14 liter i minuttet, og særlig varmtvannet var nokså slapt. Jeg har ikke sett noen lekkasje, verken rundt fyren eller langs vannslangene, men jeg lurer litt på om det lavere trykket på varmtvannet kan skyldes at noe er galt. Hva tror du? Varmtvannet har selvfølgelig lengre vei gjennom systemet enn kaldtvannet, siden vanntanken er i benken ved siden av kjøkkenet, mens fyren er på den motsatte siden av kjøkkenet. Men det skulle vel ikke ha noe å si for trykket? Jeg har ikke sjekket nivået på "radiatorvannet", men jeg mener at nivået har holdt seg de gangene jeg har prøvd. Er det slik at hvis det er lekkasje på grunn av frostsprengning, så er det bare fra "radiatorvannet" til ferskvannet, og ikke omvendt? De som hadde vogna før meg, sier at de har opplevd at det har blitt for lite "radiatorvann" i systemet, slik at det er blitt kaldt om vinteren. Men det er kanskje normalt?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 20:48

At det kan forsvinne litt radiatorvann i løpet av en sesong er nok normalt men har aldri vært ute for noen særlig stor mengde har forsvunnet.
Har vært borti en sprengt kjele tidliger men da av langejohn typen som sto i en bjølle min far hadde. Og der kom det radiatorvann i ferskvannssystemet.
At det kan bli litt trykkforskjell mellom varmt og kaldt vann under tapping har jeg også erfart med disse synkepumpene. Har nå trykkpumpe som er betydelig mere effektiv spesielt ved dusjing. Og trykkpumpa er også kjekk å ha ved tømming av ferskvannssystemet. Den virker også som en liten kompressor.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:11

OK. Du har beroliget meg. Jeg har vurdert å skaffe meg en kraftigere pumpe, selv om jeg neppe kommer til å dusje i vogna. Men kraftigere pumpe betyr også at den skal ha mer strøm, og bryterledningene på kranene er såpass tynne at jeg kanskje må la kranene styre et rele som formidler strøm til pumpa. Vet du hvor mye strøm en slik pumpe skal ha? Har du en du kan anbefale? Jeg tror nok at bryterledningene i kranene kan tåle et par-tre ampere, dvs. opptil 36 watt. Men dette sier jeg på rent øyemål, så det kan bli feil. Og: Kan en pumpe bli for kraftig for vannslangene i vogna?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:16

Om du bruker et rele med f.eks 2,5mm2 kabel fra en egen kurs som jeg og flere har gjort slipper du å tenke på store strømmer via kranene (mikrobryterne). Prinsippet og rele er presis det samme som ved ekstralys på bilen, forskjellen er at giver ikke er støm fra langlsyene med strøm som går via mikrobryterne.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:21

Vannpumpa er koblet via et rele. Kjøpte en slik pumpe fra Best Marin.
Viktig av vannkraner er av de typene som tåler trykkvann. Ikke alle kraner som gjør det.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:30

Måtte du bytte noen Johnny? Har trøblet med kjøkkenbatteriet, de to plastdingsene (blå og rød) på undersiden sitter ikke, måtte bytte batteriet i sommer og tok de ut. Det skulle jeg ikke ha gjort, den puslete skiva som holder de på plass låser ikke skikkelig så de glir ut, spesiellt varmvannet som står under trykk. Og dermed rant vannet ned på stekeovn. Og det er ganske trøblete å løsne kummen og snu den 90 gr og feste de stive slangene. Løsningen ble en liten tube lynlim. Garantert at de ikke lar seg feste flere ganger ihvertfall om de løsner igjen.

Vurderer å kjøpe et nytt batteri med 2 korte slanger som er betydelig mykere, og koble de på plastslangene. Men prisen er nesten ikke verdt det; rundt 650 kr for et usselt blandebatteri i ren og skjær plast.affraid 

Moralen er: Comet blandebatteri er noe fordømt herk. Simple og billige plastprodukter som er overpriset 10 ganger.
Dyrere enn en Vårgårda til bruk i heimen er det også. Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:40

Vanlige Dethleffs tåler sånn pumpe, er ikke spesielt høyt trykk, mener pressostaten er stilt på 1,4bar
Jeg byttet kjøkkenkranen (1200.-) samme sommeren som jeg byttet pumpa. Pumpa først. Men tror det var en fryseskade på kjøkkenarmaturen, de andre kranene funker fint enda.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av Jan Ole den Man 7 Okt 2013 - 21:41, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 21:41

Fikk et forsterket armatur fra Williams i fjor. Men det var aldeles ikke beregnet for trykkvann. Der skvatt den røde plastdingsen lett ut og dette skjedde sent en kveld vi var på ferie. (Fikk etterhvert denne stussen til å sitte etter å ha vært brutal med et lite opvarmet skrujern). Det var ingen ekstra låsing der som holdt dem inne. Sjekket så spesifikasjonen på den krana og det stemte at den ikke var beregnet for trykkvann.
Bestilt i sommer en ny comet kran fra UK og den har holdt til nå. Den er i følge spekken beregnet for trykkvann. Er den krana som har den lile dingsen som låser disse plastdubbedittene fast. og enig disse kranene er ikke noe tess.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 22:36

Den ringen som er på de røde og blå tappene er så liten at den halvmåneformete hvite dingsen med en skrue ikke klarer å holde de på plass. Lokal forhandler sa at de ikke måtte røres, da ble det problemer.

Ved neste korsvei skal det bli de 20-30 cm lange og eleastiske slangene som følger blant annet armaturet på vasken, de er mye bedre. Og så en solid dose lynlim. Men microbryterne på disse kranene er laget for trøbbel, det nye begynte å fuske det også (slår seg ikke av). Blir det for ille så monterer jeg noe ekstern over kjøkkenbenken. Gidder ikke å tukle med den kummen så mange ganger til.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 22:51

Med skikkelig pumpe trenger man strengt tatt ikke microbryterene. Man bare setter på pumpa med egen bryter og den stopper ved oppnådd trykk etter pressostatinnstilling, starter igjen når du tapper unna litt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeMan 7 Okt 2013 - 23:02

Jan ole: er det veien å gå? Å trøble med dårlige mikrobrytere er ikke noe å bruke tid på, men om jeg husker rett så har ingen av dere en ekstern trykktank så det er vel ikke mange dråpene i den innebygde, er det det?

Hørte forresten pumpa på søndagsmorgenen når dere dusjet (tror det var den da), og den er vel ikke helt lydløs og går mye om det tappes en del vann til f.eks dusjen, siden det er relativ liten tank. Er det riktig?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 6:54

Var sånn det var lagt opp på Polar på nittitallet. Går helt fint det.  Pumpa er merket med at den ikke trenger ekspansjonstank. Den har en finurlig funksjon som tilpasser den etter forbruk, men jeg monterte tank i Polaren med greit resultat og har vurdert det samme nå uten å ha prøvd det. Nå er denne pumpa bedre enn sureflo pumpa som ble brukt før da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 12:10

Johnny: Hvordan finner man ut om krana tåler trykkvann? Jeg hadde en Polar 550 på 90-tallet hvor det var en tilsvarende pumpe med pressostat. Jeg så ingen trykktank, men det fungerte fint. Men jeg husker ikke om det var noe spesielt med kranene i den vogna. Kranene i min Cabby fra 2003 ser helt annerledes ut, tror jeg. Spørsmålet er jo hvor mye trykk som blir stående i vannslangene, koblingene og kranene. Med trykk i systemet hele tiden, kan en lekkasje bli nokså kritisk hvis man ikke er til stede i vogna og kan slå av hvis vannpumpa plutselig går bananas.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 12:25

Kranene i Polaren din hadde nok ikke innebygde mikrobrytere og var av en helt annen kvalitet enn de som blir brukt nå.
Det var ikke trykk/exp tank på Polaren, men du fikk en mykere og utjevnet gange med sånn tank.
Instruksjonsboka sa vel at du skulle slå av bryteren til pumpa når du forlot vogna.
Spør en Adria eier med cityvann hva han tenker om den problemstillingen du.Shocked 

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 13:16

Du må bare lete opp aktuelle armatur på nettet f.eks på Kama sine sider og lese beskrivelsen.
Står gjerne om de er beregnet for trykksystem eller maks trykk i bar dersom beregnet for trykksystem.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 17:11

Har sjekket på Kama sine sider og på maxfritid.no uten å finne noen slike kraner. Disse kranene ble nok montert i Cabby i 2003, og produseres neppe lenger. Det står ikke noe slags merke eller logo på dem, annet enn et symbol for varmt og kaldt vann (?) midt på toppen av hendelen. Symbolet sitter på et lokk som vippes ut for å komme til skruen som holder hendelen på plass.
Til Toppen Go down
Oddgeir
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 47
Localisation : Lakselv
Registration date : 26.09.2013

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 17:36

Litt mer etterforskning om vannkran: Blandebatteriet på badet i vogna mi har et slikt dusjhode:

http://www.caravan.no/?mod=object&oid=81029#productInfo

Det er på denne krana at mikrobryteren ikke virker. Kanskje noen vet hva slags merke det er snakk om, sånn at man kan finne ut om krana kan brukes med trykksystem?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 18:38

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitimeTir 8 Okt 2013 - 19:37

Hei
Her finnes det mange varianter av dushoder.

http://www.maritim.no/vvs/vannsystem/dusj/dusjhode-med-slange-160-cm
Til Toppen Go down
Sponsored content





Frostvæske til ferskvann  Empty
PosteTema: Re: Frostvæske til ferskvann    Frostvæske til ferskvann  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Frostvæske til ferskvann
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Frostvæske
» Tømming av ferskvann
» Frostvæske på toalettet?
» Trykkpumpe ferskvann fra Biltema

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: