CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vintercamp med Kabe

Go down 
+4
Jan Ole
Tommy
P.kaill
Jan
8 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeLør 12 Jan 2008 - 12:32

Kabe'n vår er jo ei knakande god vintervogn. Ingen tvil om den saken. Men, jeg har jo funnet potensiale for noen endringer.

Utvendige servicepunkter ? Hvorfor i nøkken ikke forsøke å samle servicepunktene til et sted ? clown

Septik og spillvann burde kunne finnes i noenlunde samme område. Kanskje også vannpåfylling. Ikke nødvendigvis klint inntil septiken, men likevel i nærheten.

Slik det er nå har man daglige utvendige gjøremål i alle hjørner av vogna. Det betyr alvorlig mye mer snømåking for meg. Snøft ! santa

Men jøsses; man kunne jo holde seg hjemme.... Sleep
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeLør 12 Jan 2008 - 17:39

Rufus skrev:
Kabe'n vår er jo ei knakande god vintervogn. Ingen tvil om den saken. Men, jeg har jo funnet potensiale for noen endringer.

Utvendige servicepunkter ? Hvorfor i nøkken ikke forsøke å samle servicepunktene til et sted ? clown

Septik og spillvann burde kunne finnes i noenlunde samme område. Kanskje også vannpåfylling. Ikke nødvendigvis klint inntil septiken, men likevel i nærheten.

Slik det er nå har man daglige utvendige gjøremål i alle hjørner av vogna. Det betyr alvorlig mye mer snømåking for meg. Snøft ! santa

Men jøsses; man kunne jo holde seg hjemme.... Sleep
ja hold dere hjemme, vogna kan jeg overta vederlagsfritt så slipper du å plages mer med den


har samme problemet selv, men avløpet går rett i grunnen
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeTir 28 Jul 2009 - 23:44

Hvis du f.eks har ei Onyx GLE, så kan du jo f.eks flytte gråvannstanken fra bak dobbeltsenga til rett foran dobbeltsenga... Da er jo dass, og gråvann samlet ihvertfall....
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeTir 28 Jul 2009 - 23:47

Hei...

Mange synes det er noe "dritt" å ha tømming av klosettet i forteltet... Selv synes jeg det er ok - spesiellt om vinteren..

Tommy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 11:01

Har luke i spikerteltveggen som jeg tar tanken inn gjennom, funker helt upåklagelig.
Kunne kanskje tenkt meg sånn SOG system, men det er mindre aktuelt på tur om sommeren med luka i teltet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 13:53

Jan Ole skrev:
Har luke i spikerteltveggen som jeg tar tanken inn gjennom, funker helt upåklagelig.
Kunne kanskje tenkt meg sånn SOG system, men det er mindre aktuelt på tur om sommeren med luka i teltet.

Hva er SOG?? "Sug Og Gulp"???
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 15:05

Thomas skrev:
Jan Ole skrev:
Har luke i spikerteltveggen som jeg tar tanken inn gjennom, funker helt upåklagelig.
Kunne kanskje tenkt meg sånn SOG system, men det er mindre aktuelt på tur om sommeren med luka i teltet.

Hva er SOG?? "Sug Og Gulp"???

ler ler

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vintercamp med Kabe Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 15:59


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 16:18

Er greit når luka er på andre siden den der ja.... he he

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vintercamp med Kabe Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 16:59

Ser at mange bobiler har dette utstyret, sikkert litt større behov der.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 17:36

Jan Ole skrev:
Ser at mange bobiler har dette utstyret, sikkert litt større behov der.
Å?? Suspect mener du at bobileiere er fulle av dritt da? lol!
neida, ser genialt ut det der, har irritert meg noe grenseløst over toalettlukta, spesielt når ungene må på do om natta
ting går liksom ikke så raskt da, så luka står litt lengre åpen da, og ofte glemmer de å lukke siden de er mer eller mindre i koma, og går på do på autopilot Vintercamp med Kabe 830847
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeOns 29 Jul 2009 - 17:40

Var det første jeg tenkte på........... Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
fluefiskeren
CARAVANER
CARAVANER
fluefiskeren


Male
Antall Innlegg : 69
Age : 63
Localisation : Sveio Hordaland
Registration date : 12.06.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 23:06

Nå er jo min fremtidige Kabe bedre isolert enn min nåværende Hobby, men er det noe jeg bør tenke på ved vintercamping når jeg kommer til vogna(oppfyring, lufting, vannfylling etc), og som jeg bør huske på når jeg drar, ut i fra forumets medlemmers erfaring?
Slik jeg har det nå må jeg åle meg ned under senga og åpne for avtapping av vannet, og omvendt når jeg skal fylle igjen, så det siste året droppa jeg hele vannfyllinga på vinteren og hadde vann på en dunk istedet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 23:15

Er rimelig sikker på at avtappingskraner er mer tilgjengelige på Kabe.
Om du har City-vann er det visstnok en lettere skjult kran som skal brukes.
Om du skal ha justerbar ventilasjon regner jeg med at det er best med den fullt åpen under oppvarming før du justerer den til komfort innstilling.
Konstantsirkulasjon på glycolpumpa er vel mest aktuellt for å få effekt til gulvvarmen når det blir kaldt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 23:30

Vi har ei slik ordning at plasseier setter på strøm for oss et døgn før vi kommer.

-Da gjør vi det slik når vi reiser at vi setter alden på 2 og stiller inn på 23 grader , slår på vinterkoblingen (husk at alle lys må være av da - noen lamper virker i denne modusen) og slår av hovedbryteren - da er vogna god og varm når vi kommer til den etter at plasseier har satt i strømmen for oss

- det første vi gjør når vi kommer er å åpne takluker og gjerne døra også ei lita stund for å få bytta litt luft. Vi bruker å ha to takluker åpne hele tiden når vi er i vogna......men sånt er jo selvsagt valgfritt......vi føler at vi har bedre inneluft da. Du fryser ikke i ei Kabe, så ikke vær redd for litt lufting

- stenger så alle avløpskraner og fyller på vann i systemet. Slår på hovedbryteren og vinterkoblingen av

- kjøleskapet bruker vi å ha lukket på vinteren. Det står da påslått på strøm. Da kjøler det seg ned når strøm bli koblet til vogna og vi kommer til iskaldt kjøleskap. En trenger ikke å bekymre seg for mugg eller vond lukt på vinteren, så døra på skapet kan bare være igjen.

- Kabe har spillvannstank på vognene sine. Dvs at oppvaskvann og annet spillvann renner i en tank som du kan velge å ha åpen eller lukket. Det er meningen at den skal være lukket på vinteren. Vi bruker å ha den lukket og åpner den når vi fyller mer vann på vogna.....da tømmer den seg mens jeg bærer vann og så lukker jeg den igjen. Lar du den stå åpen hele tiden vil vannet renne ut etterhvert som det kommer ned i tanken. Da er det en liten risiko for at avløpet kan fryse. Vi har ikke opplevd det. På vogna vår er det montert oppvarmet avløp så om det fryser så bare setter jeg på bryteren så varmes avløpet opp og det er åpent på kort tid igjen - tror jeg, har som sagt ikke prøvd det

- når vi skal reise så tapper vi ned vogna og lar alle de kranene stå åpne. Også kraner i vasker står åpne. Vannpumpa slår vi av. Jeg bruker å blåse litt i krana på kjøkkenet når det slutter å renne vann ut av alden slik at jeg er sikker på at den tømmer seg helt. Om det er kaldt så er det viktig å ta en runde ute når en har åpnet alle kraner så en er sikker på at vannet virkelig renner ut og at ikke krana bare står åpen og avløpet er frosset.......

Tappekrana for alden har vi i klesskapet, spørs om du får den i fotenden av senga da........tappekrana for vanntanken er i benken ved vanntanken.......tappekrana for cityvannet har vi lengst bak i skapet under tven.......

Det vil følge med bruksanvisning på dette når du får vogna di......

Lykke til !!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeSøn 27 Sep 2009 - 23:47

Jan Ole skrev:
Er rimelig sikker på at avtappingskraner er mer tilgjengelige på Kabe.
Om du har City-vann er det visstnok en lettere skjult kran som skal brukes.
Om du skal ha justerbar ventilasjon regner jeg med at det er best med den fullt åpen under oppvarming før du justerer den til komfort innstilling.
Konstantsirkulasjon på glycolpumpa er vel mest aktuellt for å få effekt til gulvvarmen når det blir kaldt.

En liten corigering....
cityvannstilkobling er det kun Royal vognene som har.......da må det i så fall bestilles som ekstrautstyr......


Sist endret av Tove den Man 28 Sep 2009 - 1:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
fluefiskeren
CARAVANER
CARAVANER
fluefiskeren


Male
Antall Innlegg : 69
Age : 63
Localisation : Sveio Hordaland
Registration date : 12.06.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeMan 28 Sep 2009 - 0:28

Tusen takk folkens Exclamation Godt å ha erfarne folk å be om råd Very Happy
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeLør 2 Jan 2010 - 20:05

Hei og godt nyttår alle sammen!

På KABE`n så frøys det til i utløpet av spillvannstanken i romjula.
Har tidligere ikke trengt å tenke på å holde krana stengt - har funka bra uten å fryse, men nå gjorde det altså det.

Noen som har montert oppvarmet avløp fra spillvannstanken? Er det plass til å putte inn varmekabel i spillvannstanken og ut? Syns hullet inni tanken ser rimelig trangt ut...

Andre løsninger?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeLør 2 Jan 2010 - 20:33

tape den fast på utsiden?
eventuelt isolere i tillegg
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeLør 2 Jan 2010 - 22:47

Fjellcamping skrev:
Hei og godt nyttår alle sammen!

På KABE`n så frøys det til i utløpet av spillvannstanken i romjula.
Har tidligere ikke trengt å tenke på å holde krana stengt - har funka bra uten å fryse, men nå gjorde det altså det.

Noen som har montert oppvarmet avløp fra spillvannstanken? Er det plass til å putte inn varmekabel i spillvannstanken og ut? Syns hullet inni tanken ser rimelig trangt ut...

Andre løsninger?

Vi har oppvarmet avløp på vogna vår. Kjøpte det hos Jømna, kosta noen hundrelapper og monterte det selv med egen bryter med lys i. Bytta avløpsenden med denne med varme, måtte utvide hullet litt.

Vi har brukt det kun en gang......så føler vel at vi ikke trenger det. Det fungerer greit det orginale også.

Vi bruker å åpne avløpet på spillvannstanken når vi fyller vann på vogna......og så stenger vi den når den er tom......en gang for dag funker for oss..... Men dette er jo vaner........venner en seg på noe så funker det jo......uansett hva det er Very Happy
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitimeMan 4 Jan 2010 - 13:14

Takker for tips! Smile
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Sponsored content





Vintercamp med Kabe Empty
PosteTema: Re: Vintercamp med Kabe   Vintercamp med Kabe Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vintercamp med Kabe
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kabe XL X2
» KABE -08
» Kabe påsken 08
» Kabe 2009
» KABE 50 år!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: