CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Retning på glykolen fra alden?

Go down 
+5
Johnny
Rashid
Dethleffs
janp
tinilsen
9 posters
AvInnlegg
tinilsen




Antall Innlegg : 7
Registration date : 24.01.2013

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 13:15

Har en 743UT 2012 modell som varmen går bakover i vognen.
Går det å snu retningen på det?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeOns 25 Jun 2014 - 16:52

Ja, det går utmerket. Men det er litt trangt å komme til på høyresiden.

Dette er vel noe som kanskje går inn under reklamasjon, det må være feil fra fabrikk. Noe klønete å gjøre det selv, du må ha rett verktøy samt at det må luftes i ettertid.

Det er forresten en gjenganger, du er slett ikke alene.
Til Toppen Go down
tinilsen




Antall Innlegg : 7
Registration date : 24.01.2013

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 14:54

Hmm, så du mener at det er feil på min vogn? Skal den egentlig gå fremover? Noen andre som har samme vogn som varmen går fremover fra skapet?!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 18:34

Hohohohoho no trur æ dokker e blitt steine tollat.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 22:00

Javel, Frank. Tror du må sette bort konjakken.
Har du ikke vett på dette så la vær å poste.  Retning på glykolen fra alden? 715312 

Adria har sannsynligvis gjort en tabbe, da varmen skal gå via oppholdsdelen først og til slutt i sovedelen. Naturlig nok, det skjønner 2153 av forumets 2154 medlemmer, utenom en gjøk fra Hamnes.  

Og tinilsen: du finner ingen her som har varmen riktig vei, jeg vet ikke hvorfor Adria har gjort det slik, men sannsynligvis skyldes det en brøler. Klag til selger, enkelt og greitt.
Til Toppen Go down
Dethleffs
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Dethleffs


Antall Innlegg : 555
Registration date : 10.03.2009

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeFre 27 Jun 2014 - 22:37

Hei folkens
Æ ser at han janp viser at det e han som besitter kunnskapen her og da må dåkker hør pån og itj toill
 Very Happy tosk
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeLør 28 Jun 2014 - 9:55

Dethleffs skrev:
Hei folkens
Æ ser at han janp viser at det e han som besitter kunnskapen her og da må dåkker hør pån og itj toill
 Very Happy tosk


Man kødder ikke med orakel!

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeLør 28 Jun 2014 - 11:25

Jøsses. Her tok tråden en ny rettning bort fra glykolen.

Tinilsen. Jo det går an å snu rettningen på sirkulasjonen på Alden. Har gjort det selv på forrige vogn der det av en eller annen grunn ble bad og soverommet som fikk det varmeste vannet i konvektorene.
Der byttet jeg kun om slangene i resorvaret (Pumpe i resorvaret) og dermed fikk jeg varmen først til salongen.
Kan nok være mere plundrete i vogner der pumpa montert nede ved alden.
Les gjennom manualen om installasjon elller servicemanualen til Alde om hvordan slanger og pumpe skal være installert.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeLør 28 Jun 2014 - 11:41

Bra svar Johnny. Men man kan jo også kappe slange en plass hvor begge går side by side i nærheten av Alden hvis det er bedre plass der. Kryssbytte disse vha skjøtestykker og gode slangeklemmer.

Å bevege seg bort fra tema i dette forumet er så absolutt ikke noe nytt.
Å svare på noen på en slik måte at enkelte fremstilles som overdreven konjakkforbruker ol. er derimot ikke bra. Så når hatten ikke passer da får de hjelp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeTor 10 Jul 2014 - 22:02

Beklager Janp men jeg trudde ikke det var mulig at varmen går feil vei i sentralen,når jeg ser på kommentarene som du kommer med så er vel det ikke bare jeg som er en gjøk av alle medlemmene i dette forumet . God ferie koko
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeTor 24 Jul 2014 - 21:38

Nå har jeg koblet om i vår vogn. Koblet om med nye rør nede bak alden - mens jeg nå holder på å lufte kommer jeg til å tenke på 12v pumpen. Sender den vannet feil vei nå? Altså at jeg skulle byttet om på slangend under ekspansjonstanken også?
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeMan 15 Sep 2014 - 23:54

Jeg byttet "varmemedium" i vognen idag. Drenerte ned gammel væske ved å åpne bunnplugg under vognen. Det viste seg å fungere meget bra ved å vekselvis heve/senke vognen vha nesehjulet 2-3 ganger for å tømme systemet helt.

Alden har 2 pumper tilgjengelig i systemet. Èn 12V pumpe og èn 240V pumpe.
240V pumpen ligger lavest i systemet og har en best mulig væskefylt sugeside. Dvs at denne "KAN BEST gripe tak" i væsken selv om det er luft i systemet.
12V pumpen står montert i ekspansjontanken høyt oppe på veggen. Se for deg at system er fyllt av luft. Luft legger seg høyest i et lukket system som dette og den høytsittende 12V pumpen klarer ikke å suge ut luften ut uten å "se" væske" på samme måte som 230V gjør på sitt nivå.
IKKE ENGANG TENK PÅ Å BRUKE 12V pumpen til dette formålet!

1: Påfylling skjedde vha en vanningskanne og jeg åpnet så luftskruene (4 stk på en Adria 743 UT) jevnlig under flere etterfyllinger. Du vil se at nivået i ekspansjontanken tømmer seg fort og effektiv ved lufting.
Her hadde jeg alle 3 sløyfer i systemet åpen, og så langt uten å kjøre noen av pumpene,

Adria 743 UT har totalt 3 sløyfer i varmesystemet.
2 sløyfer for gulvvarme og èn sløyfe for konvektorer (radiatorer).
Sløyfene for gulvvarme kan isoleres vha 2 ventiler (tur/retur) under dobbelsenga bak og/eller 2 ventiler under sittegruppa foran.

2 : Etter pkt 1 stengte jeg av for varmesløyfene til gulvet og tilkoblet 240V spenning :
Startet så varmepannen med 30 grader (maks temperatur), valgte "auto" drift av pumpe (fra styrepanelt) siden det da er 240 pumpen som trår i kraft.
Jeg lot pumpen gå inntil pumpen selv (uten manuell lufting) roet seg ned og tydelige tegn på luft stilnet. Du hører det tydelig på en surklende lyd at her er luft i systemet. Det tok ca 5 minutter å bli kvitt den tidvis surklende lyden.

3 : Jeg åpnet så ventilene for gulvvarme foran og bak. Strupet deretter inn på strømmen for radiatorene ved å blokkere slangen (vha en tang på slangen) Dette for å tvinge væsken gjennom rørene for gulvvarmen og evakuere luft også i denne sløyfen. Du hører på lyden samt kjenner varmen i alle sløyfer når jobben er en suksess.

Etter kort tid har systemet luftet seg selv uten en masse manuell påvirkning. Dette uten Alde`s spesial pumpe til noen tusen kroner og kun ved å åpne/stenge for sirkulasjon i noen korte øyeblikk.

Dette virket ihvertfall for meg !

I samme forbindelse ønsket jeg å løse frostproblemer på avløp fra kjøkken og bad vinterstid.
Det frøs sist vinter

Jeg kappet slangen for varmevæsken til radiatorene på 2 steder og monterte inn 2 T-stykker med en halvmeter mellomrom (tur/retur).
Koblet så på T-stykket en 12 mm slange som jeg stripset  fast til avløpslangen.
Jeg vet det blir suksess.
Vurderte her først varmekabel (bestilte faktisk også en kabel), men risikovurderte og fant ut at jeg ikke ville utsette familien for evt brannfare mere enn nødvendig.
Til Toppen Go down
Stian j
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 73
Registration date : 10.08.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeOns 17 Sep 2014 - 20:36

Fin beskrivelse, jeg luftet også mitt system men ikke like grundig som du har gjort det - og ser heller ikke behov for det.
Men jeg tappe ned ekspansjonstanken på nytt for at jeg glemte/ikke tenkte på å snu om på rørene under denne for at 12v pumpen skulle sirkulere vannet.


Denne varmesløyfen hørtes spennende ut, er det mulig å se noen bilder?
Til Toppen Go down
norestcamp
CARAVANER
CARAVANER
norestcamp


Antall Innlegg : 113
Localisation : Norge/Estland
Registration date : 24.06.2012

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeMan 22 Sep 2014 - 16:13

Beklager, ikke mulig å ta bilder...ihvertfall ikke bilder som forklarer installasjonen.
Hele opplegget med varmesløyfen er skjult bak innredning. På denne vogna (743UT) krevde jobben demontering/fjerning av :
* front foran køyeseng samt rammeverk under denne
* skap under servant samt nedre panel mellom servant og toalettvegg.

Skulle gjerne fått ut vanntanken også før jobben med varmesløyfen, men det ser ut til at tanken er satt inn før køyesenga ble montert. Får ikke løftet tanken høyt nok til å få drenstussen ut av sitt hull i gulvet uten å rasere køyesenga.
Til Toppen Go down
Tors




Male
Antall Innlegg : 2
Registration date : 03.03.2013

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeMan 26 Jan 2015 - 19:33

Interresant dette med retning på Glykolen må være feil hos meg også, spesielt i gulvet. Blir mye varmere på sove romet spesielt i gulv. Går det an og justere noe med kranene for å få mer femme ved salong ? (har en 743 UT) Har drevet med vinter camping i 15 år og fikk denne vogna i 2011. Det som også irriterer meg er mye dug fukt i front vindu om morningen andre som har det problemet ? Kjører ca 14-15 grader om natten.
Til Toppen Go down
Arnt1
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 52
Registration date : 08.03.2015

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeFre 4 Sep 2015 - 22:06

Følger
Til Toppen Go down
Arnt1
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 52
Registration date : 08.03.2015

Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitimeMan 26 Okt 2015 - 13:43

tinilsen skrev:
Har en 743UT 2012 modell som varmen går bakover i vognen.
Går det å snu retningen på det?
har en 2013, den er varmest foran i vognen, nesten for kald bak.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Retning på glykolen fra alden? Empty
PosteTema: Re: Retning på glykolen fra alden?   Retning på glykolen fra alden? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Retning på glykolen fra alden?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» alden koker over
» Knakelyder fra Alden
» Fylle varmtvannskjelen når Alden er i drift
» maxe varmekten utav alden

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: