CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU

Go down 
3 posters
AvInnlegg
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 11:42

Med tanke på et jeg nå dytter inn noe utstyr i nyevogna lurer jeg på noen ting for å få vekta i vogna rett.
Hvordan er vektfordelingen opprinnelig fra fabrikk? Er den lik på høyre og venstre side i vogna?
Har den opprinnelig normalt kuletrykk med full tank på toalett og ferskvann samt gassbeholder?
Som fast utstyr skal jeg ha:
- Tv og lyd.
- Zip-markise 4,4m.
- 110ah batteri og lader.
- Sykkelstativ med mulighet for 3 sykkler.
Og jeg ligger ikke fast.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 12:36

sveine skrev:
Med tanke på et jeg nå dytter inn noe utstyr i nyevogna lurer jeg på noen ting for å få vekta i vogna rett.
Hvordan er vektfordelingen opprinnelig fra fabrikk? Er den lik på høyre og venstre side i vogna?
Har den opprinnelig normalt kuletrykk med full tank på toalett og ferskvann samt gassbeholder?
Som fast utstyr skal jeg ha:
- Tv og lyd.
- Zip-markise 4,4m.
- 110ah batteri og lader.
- Sykkelstativ med mulighet for 3 sykkler.
Og jeg ligger ikke fast.


Kan ikke svare på høyre/venstre fordelingen.
Har du Alde blir vektfordelingen annerledes enn med Truma.
Vogna var i -02 temmelig baktung slik at jeg bruker å flytte ting som tv leker grill og til og med dyner frem i rundsitteren for å få nok kuletrykk.
Bruk en vekt underveis så ser du hva du holder på med.
Vil ikke anbefale sykkelstativ, har det og skal ikke ha det igjen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 12:49

J.O. skrev:
sveine skrev:
Med tanke på et jeg nå dytter inn noe utstyr i nyevogna lurer jeg på noen ting for å få vekta i vogna rett.
Hvordan er vektfordelingen opprinnelig fra fabrikk? Er den lik på høyre og venstre side i vogna?
Har den opprinnelig normalt kuletrykk med full tank på toalett og ferskvann samt gassbeholder?
Som fast utstyr skal jeg ha:
- Tv og lyd.
- Zip-markise 4,4m.
- 110ah batteri og lader.
- Sykkelstativ med mulighet for 3 sykkler.
Og jeg ligger ikke fast.


Kan ikke svare på høyre/venstre fordelingen.
Har du Alde blir vektfordelingen annerledes enn med Truma.
Vogna var i -02 temmelig baktung slik at jeg bruker å flytte ting som tv leker grill og til og med dyner frem i rundsitteren for å få nok kuletrykk.
Bruk en vekt underveis så ser du hva du holder på med.
Vil ikke anbefale sykkelstativ, har det og skal ikke ha det igjen.

Jeg ser også at tendensen blir vel at det blir lastet for mye bak i vogna. Så Jeg vil prøve å holde vekta foran i rundsitteren. Vi har VW caravelle. Der legger vi alt som veier litt. Mest mulig i bilen.
Markisen sin vekt kan jeg ikke gjøre noe med, men batteriet kan jo kanskje plasseres lenger frem i vogna.
Hvor har dere batteriet?
Ellers dvelte jeg lenge med sykkelstativet, men fant ut at jeg hadde kanskje angret om jeg ikke hadde valgt dette. Det trenger jo ikke fulllastes.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 52
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 13:25

Vi har sykkelstativ som festes på draget. Det fungerte fint på Adriaen vår. Har ikke prøvd på Bjøllen. Vuderer å kjøpe sykkelstativ/feste som kan stå på taket på bilen i stedenfor.
Bakdelen med stativet vårt som er for 3 sykler var at jeg klarte å ta en for krapp sving med det som resultat at sykkelstativet dunket borti bilen.... svært irriterende..... eller learning by doing (stupid things) som det også heter...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 15:18

Har sykkelstativ på bakveggen, for 2 sykler, og legger teltet framme i vogna.Har også en kulesykkelholder framme for 2 sykler som motvirker bakholderen noe. Kjører ikke med mye vann i vanntanken,under halv, og ellers normalt innhold i vogna.
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 15:55

Ja stativet står bak på hobbyen. Har ikke kjørt med dette ennå.
Men caravellen er en stor og stødig bil og jeg tror ikke dette blir noe stort problem. Stativ på draget hadde absolutt vert ett alternativ, men så er det sånn at hvis vi stopper med sykklene på draget får vi ikke åpnet bagasjeluka på bilen. Blir fort til irritasjon tror jeg....
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 19:43

sveine skrev:
J.O. skrev:
sveine skrev:
Med tanke på et jeg nå dytter inn noe utstyr i nyevogna lurer jeg på noen ting for å få vekta i vogna rett.
Hvordan er vektfordelingen opprinnelig fra fabrikk? Er den lik på høyre og venstre side i vogna?
Har den opprinnelig normalt kuletrykk med full tank på toalett og ferskvann samt gassbeholder?
Som fast utstyr skal jeg ha:
- Tv og lyd.
- Zip-markise 4,4m.
- 110ah batteri og lader.
- Sykkelstativ med mulighet for 3 sykkler.
Og jeg ligger ikke fast.


Kan ikke svare på høyre/venstre fordelingen.
Har du Alde blir vektfordelingen annerledes enn med Truma.
Vogna var i -02 temmelig baktung slik at jeg bruker å flytte ting som tv leker grill og til og med dyner frem i rundsitteren for å få nok kuletrykk.
Bruk en vekt underveis så ser du hva du holder på med.
Vil ikke anbefale sykkelstativ, har det og skal ikke ha det igjen.

Jeg ser også at tendensen blir vel at det blir lastet for mye bak i vogna. Så Jeg vil prøve å holde vekta foran i rundsitteren. Vi har VW caravelle. Der legger vi alt som veier litt. Mest mulig i bilen.
Markisen sin vekt kan jeg ikke gjøre noe med, men batteriet kan jo kanskje plasseres lenger frem i vogna.
Hvor har dere batteriet?
Ellers dvelte jeg lenge med sykkelstativet, men fant ut at jeg hadde kanskje angret om jeg ikke hadde valgt dette. Det trenger jo ikke fulllastes.


Batteriet i min vogn er på høyre side i det smale skapet ved siden av dobbelsenga, vanntanken under dobbelsenga og Alden fremme på venstre side under rundsitteren.

Jeg kjøpte meg et Tuhle sykkelstativ til å ha på bakluka på bilen, etter det har jeg ikke brukt stativet bak på vogna.

Caravellen er stødig som bare det å dra med, men dessverre vil jeg allikevel si at vekten av syklene bak på der er merkbart.
Har ikke brukt å ta utstyr fra vogna frem i bilen for vekten sin del, bare flyttet løse ting frem på gulvet under bordet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 21:17

Men med sykkelstativ på bakluka, klarer du å åpne den med sykler på? Står den oppe av seg selv?
Men men, hos meg er nå stativet montert. Så får vi se hva kuletrykket viser når vi skal avgårde. Vil prøve med min og fruens sykkel på. Begge er aluminiums sykkler. Hvis det blir ubehagelig vil jeg putte de inn i vår rullende VW sportsbod. Wink
Så få jeg se om det er store forskjeller.
Tidligere ble jeg overasket av hvor mye rett luftrykk hadde å si på stabiliteten på vogna. Aldri mere under 4,5 bar.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 23:21

sveine skrev:
Men med sykkelstativ på bakluka, klarer du å åpne den med sykler på? Står den oppe av seg selv?
Men men, hos meg er nå stativet montert. Så får vi se hva kuletrykket viser når vi skal avgårde. Vil prøve med min og fruens sykkel på. Begge er aluminiums sykkler. Hvis det blir ubehagelig vil jeg putte de inn i vår rullende VW sportsbod. Wink
Så få jeg se om det er store forskjeller.
Tidligere ble jeg overasket av hvor mye rett luftrykk hadde å si på stabiliteten på vogna. Aldri mere under 4,5 bar.


Du må bare prøve, hva jeg mener skal ikke være din mening før du har gjort samme erfaring. Angående lufttrykk er jeg helt enig, rart at der sånn, men det har mye å si.
Og nei, luka må støttes med et stag eller lignende. Syklene blir høyeste punkt og tar opp i porter og tak i lave parkeringshus, for eksempel på Lillehammer:affraid: affraid affraid

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeTor 14 Feb 2008 - 23:54

J.O. skrev:
sveine skrev:
Men med sykkelstativ på bakluka, klarer du å åpne den med sykler på? Står den oppe av seg selv?
Men men, hos meg er nå stativet montert. Så får vi se hva kuletrykket viser når vi skal avgårde. Vil prøve med min og fruens sykkel på. Begge er aluminiums sykkler. Hvis det blir ubehagelig vil jeg putte de inn i vår rullende VW sportsbod. Wink
Så få jeg se om det er store forskjeller.
Tidligere ble jeg overasket av hvor mye rett luftrykk hadde å si på stabiliteten på vogna. Aldri mere under 4,5 bar.


Du må bare prøve, hva jeg mener skal ikke være din mening før du har gjort samme erfaring. Angående lufttrykk er jeg helt enig, rart at der sånn, men det har mye å si.
Og nei, luka må støttes med et stag eller lignende. Syklene blir høyeste punkt og tar opp i porter og tak i lave parkeringshus, for eksempel på Lillehammer:affraid: affraid affraid

Ja vi får se.
king Skikkelig tøff avatar du har... hehe... Skulle tro ekvipasjen var i nær slekt Very Happy
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Gjest
Gjest




Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 12:54

hei Sveine

når det gjelder side fordelinga tror jeg den er rimelig bra i fra fabrikken!
har en v70, som nok er en del mykere enn din og J.O`s caravelle, og jeg hadde nok merket om det var skjeivhet sideveis, men her har riktig luft trykk som du sier alt å si!
jeg tror og at det er caravellen som gjør at j.o trenger så mye kule trykk for jeg kjører med ca 50kg +/- mere enn det så blir ekvipasjen min ustabil, rett og slett fordi bilen er litt lavere på hengerfeste og mykere bak enn en caravelle. hvis jeg laster for tungt fremme blir draget for lavt, biler som har høyt hengerfeste blir da ekstra baktunge og må kompensere med mere last fremme!

jeg syns at vogna er bra stabil, og har ingen problemer med at vogna var baktung, hadde til og med en bærbar ac (30kg) stående der bordet skulle stå i sittegruppa bak i vogna! kompenserte med å fylle langskapet bak, med klær og ting og tang som ungene hadde med! for å få gjevn vekt sideveis!
teltet hadde jeg da bak i bilen! stenger i tak boks!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 13:01

Morten t skrev:
hei Sveine

når det gjelder side fordelinga tror jeg den er rimelig bra i fra fabrikken!
har en v70, som nok er en del mykere enn din og J.O`s caravelle, og jeg hadde nok merket om det var skjeivhet sideveis, men her har riktig luft trykk som du sier alt å si!
jeg tror og at det er caravellen som gjør at j.o trenger så mye kule trykk for jeg kjører med ca 50kg +/- mere enn det så blir ekvipasjen min ustabil, rett og slett fordi bilen er litt lavere på hengerfeste og mykere bak enn en caravelle. hvis jeg laster for tungt fremme blir draget for lavt, biler som har høyt hengerfeste blir da ekstra baktunge og må kompensere med mere last fremme!

jeg syns at vogna er bra stabil, og har ingen problemer med at vogna var baktung, hadde til og med en bærbar ac (30kg) stående der bordet skulle stå i sittegruppa bak i vogna! kompenserte med å fylle langskapet bak, med klær og ting og tang som ungene hadde med! for å få gjevn vekt sideveis!
teltet hadde jeg da bak i bilen! stenger i tak boks!

Hadde Passat med 4WD før og måtte ha 90kg kuletrykkk da og, men da gikk det som på skinner.
Hvor mye firehjulstrekket hadde å si veit jeg ikke, men dette var av typen konstant som Audis Quattro system. Personlig tror jeg det betydde en god del, men mener allikevel at det er tryggere med Caravellen foran enn Passaten.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 13:31

J.O. skrev:
Morten t skrev:
hei Sveine

når det gjelder side fordelinga tror jeg den er rimelig bra i fra fabrikken!
har en v70, som nok er en del mykere enn din og J.O`s caravelle, og jeg hadde nok merket om det var skjeivhet sideveis, men her har riktig luft trykk som du sier alt å si!
jeg tror og at det er caravellen som gjør at j.o trenger så mye kule trykk for jeg kjører med ca 50kg +/- mere enn det så blir ekvipasjen min ustabil, rett og slett fordi bilen er litt lavere på hengerfeste og mykere bak enn en caravelle. hvis jeg laster for tungt fremme blir draget for lavt, biler som har høyt hengerfeste blir da ekstra baktunge og må kompensere med mere last fremme!

jeg syns at vogna er bra stabil, og har ingen problemer med at vogna var baktung, hadde til og med en bærbar ac (30kg) stående der bordet skulle stå i sittegruppa bak i vogna! kompenserte med å fylle langskapet bak, med klær og ting og tang som ungene hadde med! for å få gjevn vekt sideveis!
teltet hadde jeg da bak i bilen! stenger i tak boks!

Hadde Passat med 4WD før og måtte ha 90kg kuletrykkk da og, men da gikk det som på skinner.
Hvor mye firehjulstrekket hadde å si veit jeg ikke, men dette var av typen konstant som Audis Quattro system. Personlig tror jeg det betydde en god del, men mener allikevel at det er tryggere med Caravellen foran enn Passaten.

helt klart tryggere med en caravelle ja! stor forskjell i egenvekt på de to bilene vil jeg tro!

jeg har prøvd med maks kuletrykk på volvoen og det var ingen god opplevelse! da ble vogna veldig fortung! den bøylen under draget gikk nedi i hver eneste fartshump, og vogna var ustabil, litt fordeling bakover så var vogna helt stabil, pleier å bruke de første mila på hver tur til å foreta justeringer, og justerer til jeg er helt fornøyd, er ganske kravstor når det gjelder stabilitet!

tror nok volvoen krever litt mere forarbeid der, enn en caravelle som nok er mere stabil i utgangspunktet!
men når jobben er gjort går det på skinner!

hadde jeg følt meg uttygg hadde jeg kjøpt noe annet å dra med!

så på en multivan i sommer men når jeg passerte 700 000 ble bilen for dyr!
Til Toppen Go down
sveine
CARAVANER
CARAVANER
sveine


Male
Antall Innlegg : 134
Age : 50
Localisation : Ølen, Rogaland
Registration date : 08.02.2008

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 14:02

Takker for gode innspill cheers

Som du skriver Morten T vil jeg nok prøve meg frem de første milene for å finne ut hva som er det optimale.
Jeg ligger jo litt i forkant i og med at jeg ennå ikke har vert på tur ennå.

Opplevde ikke min tidligere 650 kmfe vogn som ustabil.

Jeg har kjøpt senkefjører til caravellen. Har ikke montert disse på ennå, men en annen caravaner påstod at disse vill gi bilen en stivere hekk. Noe som igjen gir bedre stabilitet. Og så ser det jo litt bedre ut også Very Happy
Foran på bilen sitter et torsjonstag som bare skal justeres.
Til Toppen Go down
http://www.pixelfun.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitimeFre 15 Feb 2008 - 15:45

sveine skrev:
Takker for gode innspill cheers

Som du skriver Morten T vil jeg nok prøve meg frem de første milene for å finne ut hva som er det optimale.
Jeg ligger jo litt i forkant i og med at jeg ennå ikke har vert på tur ennå.

Opplevde ikke min tidligere 650 kmfe vogn som ustabil.

Jeg har kjøpt senkefjører til caravellen. Har ikke montert disse på ennå, men en annen caravaner påstod at disse vill gi bilen en stivere hekk. Noe som igjen gir bedre stabilitet. Og så ser det jo litt bedre ut også Very Happy
Foran på bilen sitter et torsjonstag som bare skal justeres.

Har gjort begge deler på Caravellen, ser bedre ut, men kula er såpass lav at vogna står litt på trynet.
Ellers har jeg egentlig ikke merka så stor forskjell på kjøringa, men de gamle fjærerene var av stiveste sort og litt lange. Nå er de sikkert like stive men kortere, 40mm H/R fjærer. Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Empty
PosteTema: Re: Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU   Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vektfordeling i en ny Hobby 650 KFU
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» Hobby 780 VIP !
» Ny dør Hobby 650
» Hobby 720 KFU :)
» Ny Hobby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: