CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Størrelse på lukene?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
sivmaria
CAMPER
CAMPER



Female
Antall Innlegg : 36
Registration date : 10.08.2015

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeLør 21 Nov 2015 - 13:05

Jeg prøver å finne ut hvor store lukene på taket er slik at vi kan få laget oss kasser til å sette på for vinteren. Har vært på hobby sin hjemmeside samt sett i brukerhåndboken men kan ikke finne noe. Er det noen her som vet? Vogntypen står i signaturen min.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 15:44

Ta deg en tur på taket og mål lukene dine. Da blir du sikker på at målene blir riktige.
Eller gjør som de fleste av oss som vintercamper. Dropp hele kasse-ideen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
sivmaria
CAMPER
CAMPER



Female
Antall Innlegg : 36
Registration date : 10.08.2015

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 15:57

Johnny skrev:
Ta deg en tur på taket og mål lukene dine. Da blir du sikker på at målene blir riktige.
Eller gjør som de fleste av oss som vintercamper. Dropp hele kasse-ideen.

Takk for svar. Jeg håpet at jeg kunne få laget kassene før vi kjørte ut på plassen, slik at vi fikk dem med først som sist. Og ang å droppe kassene; det er nå flere som også bruker kasser over lukene. Så hvem skal man høre på?? Laughing
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 16:23

Et latent problem med kasser på taket er at de kan "hoppe" over taket og skade det når vinden får skikkelig tak i den.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
sivmaria
CAMPER
CAMPER



Female
Antall Innlegg : 36
Registration date : 10.08.2015

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 16:34

Tasle skrev:
Et latent problem med kasser på taket er at de kan "hoppe" over taket og skade det når vinden får skikkelig tak i den.
selv om man legger på tunge hellesteiner? Er det som er planen etter anbefaling fra vintercampere der vi har vogn.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 16:54

Har nå vintercampet en del år og har aldri brukt slike kasser. Har sett andre som bruker disse uten at de kan komme med noen bedre begrunnelse enn at andre har anbefalt dette.
Og står du en plass der vinden får godt tak så flakser fort både hellesteiner og kasser av taket dersom det ikke er skrudd fast eller stroppet fast.


Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 17:01

Har heller aldri brukt kasse over Heki-luka på taket, uten at det har vært noe problem. Sjelden at det legger seg snø på luka. Antakelig for at snøen bare blåser bort av seg selv.

Er sjelden vindstille der vogna står...

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 19:34

Har hatt kasser over lukene på flere vogner, bl.a. vår Hobby 650. Syntes det var praktisk da man kan åpne lukene uten å måke taket.

Kassene ble lagd av terrassebort 21x95mm med spalter og luftehull. Brukte steinheller på toppen. Hadde aldri problemer med at de blåste av. Det er ikke Norges verste vind her på østlandet, men på den plassen vi sto så tok det veldig godt tak i vogna.

Kassa over den største luka på Hobby'en blir ganske stor. Den brukte jeg takplater av plast til tak for at den ikke skulle bli så tung. På de andre kassene lagde jeg taket av de samme terrassebordene.
Satte på tetningslister ned mot taket for å unngå merker og for at de ikke skulle skli.

(Bildet er fra Knaus'en vi hadde før Hobby'en. Brukte de samme kassene på den)

Størrelse på lukene? 22920308910_ea561fb49c_o
Til Toppen Go down
sivmaria
CAMPER
CAMPER



Female
Antall Innlegg : 36
Registration date : 10.08.2015

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeSøn 22 Nov 2015 - 20:02

Slik jeg har forstått det når det kommer til å bruke kasser, er pga snø som smelter på taket og lager tung, våt snø nederst. Og når da dette fryser inntil lukene, så sprenger de opp - ja om det er ramma til luka eller selve luka, det skal jeg ha usagt. Og dermed får man lekkasje rundt luka. Så etter min forståelse så dreier det seg ikke om snø(tyngde) oppå luka. I tillegg så er dette en Hobby-vogn, altså ikke den beste vintervogna i tillegg til mye fukt/lekkasje-problematikk hos dette merket. Hadde jeg hatt en nordisk vogn så hadde jeg nok ikke vært så bekymret.

Takk for svar alle sammen. Smile Fint med forskjellige tilbakemeldinger. Nå reiser vi ut i morgen tidlig, så nå har fristen for å lage kasser på forhånd gått ut. Jeg får huske målebånd og måle selv. Kom gjerne med flere innspill allikevel. Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitimeMan 23 Nov 2015 - 13:30

Snøen på taket smelter ikke bare rundt lukene. Du må nok belage deg på å måke av taket når du bruker vogna, kasser over lukene eller ikke. Når du måker av taket er det ikke noe problem med at noe skal fryse.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Størrelse på lukene? Empty
PosteTema: Re: Størrelse på lukene?   Størrelse på lukene? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Størrelse på lukene?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Forvirret om størrelse...
» Fortellt / størrelse?
» Størrelse på takluke?
» Hobby 720 størrelse TV
» Max størrelse på TV i Dethleffs 750 (m.fl.?) TV-Skap?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: