CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
larseer
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 36
Registration date : 04.09.2015

Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitimeTor 3 Mar 2016 - 14:53

Vurderer å gå til innkjøp at ett eller flere solcellepanel for å ha på taket til campingvogna.



Vogna er helt ny og har et 95 AH AGM batteri.



Planen var endel fricamping og strømforbruk vil det være snakk om er vannpumpe og belysning som primært er består av led, opplading av telefoner, laptop og nettbrett.



Ut over det er det en 12 volts vifte til varmeovn som drives av gass og ventilator over gassbluss som blir brukt.



Jeg vurderer et fast panel i ramme på ca 120W vekta her ligger på ca 12 kg.



Så finnes det fleksible panel på rundt 100W som veier 2-3 kg, her var planen å kanskje ha 2 eller 3 panel på taket.



Hva anbefales og vil jeg klare meg uten å være tilkoblet 230V med alt fra 120 - 300 watts paneler?



Selvsagt klar over at det vil være vær og lys forbehold med solceller, og forbruksavhengig men primært i den lyseste sesongen Mai - Aug i Nord-Norge dette vil være aktuelt for vår del.



Noen som har noen ideer og tanker om solceller å dele? Jeg er litt fersk på området.



Det eneste jeg er opptatt av er lavest mulig vekt, mest mulig effekt. Ønsker helst ikke å ha en aggregat som durer og ødelegger stillheten.... Smile
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Re: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitimeTor 3 Mar 2016 - 15:57

Det aner meg at de fleksible panelene er såpass lette at vinden kan ta tak i det så det flagrer av gårde. 12 kg er jo heller ikke all verden. Regner med at du går for en MPPT-regulator pga av effektkravet?

Du kan nok få om lag 60 Ah av et panel på i overkant av 100 W i løpet av dagen, og det burde vel holde? Kanskje litt mindre på en overskyet dag, og kanskje noe mer om sola skinner. For en bedre fasit bør du regne litt på hvor mange amperetimer du har i forbruk i løpet av dagen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Re: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitimeTor 3 Mar 2016 - 17:20

Bruker et sammelaggbart panel på 120W og ved gode lysforhold så gir dette strøm nok til det forbruket vi har så lenge vi ikke overdriver med tv-titting.
Valgte et slik panel fremfor å montere noe på vogna da den brukes ganske så mye på Vintercampen og da blir det noen turer på taket for å skuffe snø. Vet ikke om fastmonterte paneler er tingen da.
Kunne nok ha byttet ut den regulatoren som fulgte med panelet med en bedre regulator men det har for vår del funket ganske bra slik det er.
Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? 6tQMOlFI46rT-vlbuP1Vy5pIThyZbHlzo9V61zUYiuHwVrFKVfWLF07sQ8MdBJXjn3ZyKJLrx_xtw_G57te5w8wmA35-Bv_TD2KzAzUbMCguo7-AexSmWkMBXGS_eBsNlvUdhLJo13GvJ3BWLWdXfHmodOvv5AtU19W8zHYI-2fgLiIOpnNvPMoHcTwr-L2gVcBzwkoLOicshAFgpWsyyKMwFcG3Ubj1UmpLhIM3a0C7u6QJwur26hpmBHk47jPXo98nlJIBJ_f20Fh3VGBB0DRs3JqFdOk-oD5wS6i2lVDL1fndOMdk0BKf1OTBCd0rp0Pp9-kEUcj3hVLtfgzi7X7F82hEEZ78ITQGCR-xBAN57RQzPDA1_yHWXryMVWh-uhr6pWKlUW4dZ7KgcUnHfANfyWRh18Kq2p07sbhuexqE0Bz0oKj0QT7ly_aW1TxjI3_ghbPuJR2ep3qJ3we3Q9BT07-1x14s_egyfhgl7-ea76nESbim6TRWt6WcLlGMOoX6WZlw4NnTqTREzy5J_1iRw9gE33mW3dTla61vdtzq6XUBuCWnJaR0JtcHnRYufs3j=w954-h634-no
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Re: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitimeTor 3 Mar 2016 - 17:41

Er nok enig med Johnny, har ett eller to flyttbare paneler så kan man justere de etter hvor sola står, og på den måten få litt mer effekt fra panelet / panelene.

Snø og måking av taket er en annen, og kanskje større ulempe.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Re: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitimeFre 4 Mar 2016 - 19:23

jeg har og "løst" panel.
greit å slippe fastliming på tak, samt det er veldig lett.
mitt er på 80 mins jeg.
i sommer så klarte vi oss (2 voksne 2barn hund) uten tilkobling til 220 i ca 3 uker mens vi kjørte rundt. har heller ikke ladning fra bil,kun ladning fra solpanel.
vi gikk ikke inn får spare ekstra på strømmen, brukte strøm som stort sett normalt.
(solpanelet mitt passet akkurat i ene vinduet så denne sto på da vi kjørte)

eneste som kom utenom var ladning av ipadèr tlfèr her har jeg solcelledrevne batteripacker som tok seg av dette.
kaffe ble løst med presskanne, helt toppers:-)
Nå hadde vi flotters vær hele denne perioden, om det hadde blitt et annet resultat med mere drittvær kan jo tenkes.
dette er og grunn til at jeg iår har oppgradert regulatoren, kanskje den klarer noe mer ved dårlig vær.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Empty
PosteTema: Re: Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?   Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ramme eller fleksible solcellepaneler, hva er best?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» 230 eller 250 bredde
» Junkerdalen eller E12
» Opp eller ned på A-mål til fortelt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: