CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alder 3000 lekker

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Basahuntza




Antall Innlegg : 6
Registration date : 21.02.2016

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 9:01

Hei. Mitt nye liv som happy camper, begynner ikke så bra. Jeg har en lekkasje på Alden. Første helgen gikk fint,hadde varme I vogn fra onsdag til søndag. Jeg slo av systemet en times tid den helgen for å sjekke væskenivået. Det var ikke målbart. Etterfylte da, men trolig litt for mye, I etterpåklokskapens lys. Men som sagt hadde varme videre hele helgen. Aldri hatt campingvogn før, så visste ikke hvilke lyder denne herligheten skulle lage, men jeg vil I dag si at det trolig var luft I systemet. I ukedagene står alt uten strøm,så sender vi sms til bonden, og han setter på fredag morgen. Da vi ankom utpå kvelden, var spikerteltet varmt og godt, men forsto kjapt noe var galt da jeg åpnet vogn døren. ..som å åpne en fryser... Det lå kjølevæske på gulvet, og siden vogn heller noe, bortetter kjøkkenet og inn mot soveavdeling. Heldigvis hadde jeg takstøtter oppe, med en plate på gulvet og I tak for å fordele trykket. Mye av væsken ble sugd opp av denne platen.
Jeg gjorde ikke annet enn å tørke opp alt, og prøvde å lokalisere lekkasjen. Fant ikke noe åpenbart punkt. Det har startet I kjøkkenområdet. Alden er plassert det ene skapet der.
Neste helg våger jeg ikke å sette på Alden på forhånd, men dessverre står bryteren til venstre på panelet på 2. Når vi ankommer er sikringen slått ut, beinkaldt, og en ny ladning kjølevæske på gulvet.... fa..!.. Hadde med meg kjølevæske denne helgen, for å teste ut systemet pånytt, men vet ikke. Ser fortsatt ikke hvor det kommer fra, men begynner å mistenke selve pannen. Jeg kan ikke se noe oppi selve Aldekassen, men det er heller ikke noe god plass å se. Jeg skjønner ikke hvor problemet ligger. Jeg hadde håpet at den hadde sendt ut kjølevæske gjennom dette røret som går ned I gulvet, men det ser ikke slik ut. Kan selve pannen Være sprukket? Noen som har opplevd liknende? Har dårlig dekning her, så må stå på en spesiell plass på området, for å kommunisere. Egentlig helt topp, men akkurat nå er det litt leit. Men nå skal vi ut og stå på ski. Håper noen har noen innspill. Ha en fin dag.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 10:06

Har alt ferskvann vært drenert ut av alden før frosten kom? Dersom ikke kan alden være frostsprengt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Basahuntza




Antall Innlegg : 6
Registration date : 21.02.2016

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 10:11

Vel...jeg tror det. Vogn ikke Vært I bruk på en stund. De som eide den tømte alltid før de dro. Vi har ikke brukt vann I vogn enda pga vi venter på ny kran på badet....men det kan jo hende. Men da burde vel vi hatt lekkasje den første helgen? Da var det også kaldere....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 10:36

Fortsett å bruke alden og samtidig prøv å lokaliser hvor frostvesken kommer fra. Se også på ekspansjonstanken om alden kaster vann ut av påfyllingen når den blir varm. Kan hende alden blir overopphetet og at det begynner å koke i alden.
Er noen som har opplevd dette når det ikke er fylt ferskvann i systemet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Basahuntza




Antall Innlegg : 6
Registration date : 21.02.2016

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 11:19

Så du mener jeg skal etterfylle væske opp til minimum, og Idriftsette? Det har ikke kommet ut væske ved pumpa/ekspanssjonstanken. Den er på andre siden av vognen... men utluftsslangen på tanken lå I en knekk nedover....Den må jeg feste så den står opp, og kan slippe ut luft. Skeptisk til å prøve, men det må finnes ut av. Ikke stilig med blå væske trukket opp I innredningen....
Hvis det viser seg at tanken lekker, lar det seg da Gjøre å tømme denne litt mer kontrollert?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeLør 12 Mar 2016 - 11:29

Noen vogner har en avtappingskran på laveste punktet i sirkulasjonssløyfa f.eks under døra.
Tror verkstedene bruker ei pumpe for å pumpe ut veska.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Basahuntza




Antall Innlegg : 6
Registration date : 21.02.2016

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeMan 4 Apr 2016 - 21:19

Da var det tid for oppdatering.
Etter endel tenking og googling, fant jeg ut i helga, at jeg skulle prøve å starte Alden igjen. Hadde funnet en link til til en Facebook-side, hvor en kar beskrev et liknende scenario. Her var det pakningene rundt varmeelementene som kunne svikte litt i temperatursvingningene fra kulde til varme og omvendt. Her viser han også endel bilder av oppbygningen av en aldepanne type 3000, samt hvordan de ser ut ved frostspreng. Min ser ikke slik ut. Fikk demontert litt detaljer i innredningen, slik at jeg kunne komme til pannen, og fikk etterstrammet de nevnte skruene. Skruene var såpass løse at jeg ble litt overrasket. Det var ikke beskrevet hvor mye de skulle strammes, så jeg turde ikke å dra til for mye.
Jeg etterfylte glykol i systemet, hadde kjøpt inn 4 liter, men fikk bare plass til ca 1,3 liter. (Det er rart hvor mye mer 1,3 liter glykol ser ut som, utover gulv og innredning...) Startet opp systemet, og kjørte det i ca 20min, før jeg hadde en runde og fikk luftet ut gjennom alle ventilene. Det gikk veldig fint, og har kjørt på i hele helgen, men selvfølgelig har jeg tittet oppi Aldekassen med nervøse blikk med svært jevne mellomrom. Det er vel først til neste helg jeg ser om det har vært 100% vellykket, når systemet har gått fra varmt til kaldt igjen, men på den annen side, er det ikke så kaldt som for noen uker siden. Jeg satser på at dette gikk bra, og skal gi en tilbakemelding når jeg er helt sikker. Kanskje noen andre får bruk for erfaringene... Dessverre fant jeg også en annen skade på vognen, men jeg får legge det ut under et annet passende emne. Takk for innspill til Johnny.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitimeTir 5 Apr 2016 - 14:11

Flott at du fant en løsning på problemet!

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alder 3000 lekker Empty
PosteTema: Re: Alder 3000 lekker   Alder 3000 lekker Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alder 3000 lekker
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 3000
» Septiktank lekker ved tømming
» hvordan "fuge" opp list som lekker? AVSLUTTET
» Problemer Alde 3000
» Alde 3000

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: