CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeFre 8 Apr 2016 - 15:26

Funderer på å bytte ut XC90`en i noe nytt. Ny XC90 koster en million, så det er uaktuelt på denne siden av lottopremien. Har alltid likt Subaru og med den nye Outback`en synes jeg de har fått til bil som ser bra ut igjen... Bensinvarianten deres er en 2,5 liter med 175hk og omkring 260Nm. Med diesel har du 150Hk og 350Nm. Av årsaker hverken forhandler eller jeg kan forklare, har bensinbilen lov til å trekke 2000kg, mens dieselbilen "bare" kan trekke 1800kg. Det er kun CVT-automat på Outback.

Jeg trekker på ei vogn med 1600kg totalvekt. Det har oppstått mye hysteri rundt dette med diesel. Om ikke hysteriet har truffet meg, så ber jeg i alle fall om råd. Jeg bor ikke i Oslo, men bor i by. Kjører årlig ca 25.000km totalt og ca 3000km med vogn. Hva bør jeg velge når jeg kjøper ny bil; bensin eller diesel?

Mvh Morten
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeLør 9 Apr 2016 - 10:00

Ingen av delene.- Les deg opp på Subaru Outback så tror jeg at du finner noe annet. Mener at den har fått lite flatterende omtale.

Hva du velger av bensin eller diesel avgjør du selv uansett. Husk at diesel gir store utgifter på sikt, injectorer og dieselrør har kort levetid. Suction-valve som også har en kort levetid. Så kommer partikkelfilter som er en høy kost. Og dieselpumpen er også en dyr sak om den havarerer.

Mao: Common Rail og nye krav til utslipp gjør dieselbiler til en tikkende bombe, havari pga feil på injectorer er ikke uvanlig. Men ingen statistikk er å finne på det. Jeg brukte nå ca 40000 på rensing av EGR og innsug, samt bytte av dieselrør, SCV, filter og Injectorer. Har du sett innsuget på en dieselbil (les Common Rail) så vil du fort bli betenkt på om du har gjort det riktige.

Aldri flere diselbiler her, nei. Uansett hvor god trekkraft de har. Og de sparte desiliterne pr mil går nok fort opp i høyere vedlikeholdskostander når bilen får mange kilometer. Men for de som bytter bil ofte merkes det vel ikke så ofte.

Grunnen til at det ble overhaling på meg er 4-5 kjente som har fått havari på motor pga feil i sprøytebildet på Injectorer. Istedet for forstøving så blir det etterhvert punktsprøyting, med påfølgende høye temperaturer på noen steder i sylinderrommet. Sprekk i sylindervegg eller ødelagt stempel gir havari. Og mot en utgift på rundt 140000 så tok jeg den kosten som preventivt vedlikehold. Som bonus ble det en utrolig mye bedre trekkraft. Nå er alle de 205 hestene tilbake i motoren. Very Happy
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeLør 9 Apr 2016 - 14:15

Huff, det var dystre spådommer JanP, men takk for innspillet. Jeg er på min 5. dieselbil av ymse fabrikat og jeg skjønner at jeg har vært heldig. Av de testene jeg har kikket på har jeg ikke funnet noe som henger ut nye Outback i negativ retning, snarere tvert om. Uten at jeg selv noen gang har eid en Subaru, har jeg likevel trodd at det må være, objektivt sett, bortimot verdens beste bil(!). Nybil-tester hevder jo nå at de i tillegg til anerkjent byggekvalitet, også har fått den opplevde kvaliteten på plass. Dessuten så jeg en testrapport på youtube der forrige generasjon Outback fikk svært positiv omtale som trekkvogn sammenliknet med biler i samme størrelse. Nyeste generasjon er trolig ikke værre. Dog er dette selvfølgelig ikke noen test som sier noe om at bilen ikke bryter ned etter en stund. Jeg skjønner at jeg må dykke litt dypere i litteraturen før jeg tar en avgjørelse. Nå er det kliss ny, evt. kun en demokjørt bil jeg eventuelt vil kjøpe, nettopp pga at jeg vil ha bil med forholdsvis lang garanti. Kjenner jeg meg rett kommer jeg nok til å bytte trekkvogn før garanti utløper. Flertallet av de faremomentene du nevner vil vel falle inn under garanti-feil? EGR-feil, koksing innvendig i motor og injector-feil er noe mange dieselbiler sliter med etter noen års bruk. Med de erfaringene du beskriver, skjønner jeg godt at du anbefaler bensinbil.

Takk igjen,
Mvh Morten
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeLør 9 Apr 2016 - 17:25

Hei.

Det er ikke dystre spådommer. Det er en realitet og den mørke og kanskje ukjente siden ved Commpon Rail, og da pga EUro-kravene.

Havari pga Injectorer kan skje på 100'km, men levetid i mange biler kan være opp mot 150' km.

Gjensoting og tetting av innsuget starter fra første km. Men det  er ikke merkbart før bilen har gått en del. Effekttapet kommer sakte men sikkert. Og på min bil er det ikke vanskelig å avdekke dritten, det er bare å ta av Intercooler så er man der. Et plastdeksel over må bort, Intercooler er festet med 3 skruer.

Google på EGR og soting så får du opp mange bilder som viser tydelig hva disse miljøkravene gjør med hundretusener biler her til landet. Høy andel av såkalt biodrivstoff (som kommer fra plantasjer i sørøstasia). Så den såkalte miljøvennlige biodiesel er tilsatt produkter som er ulovlig å bruke i f.eks mat pga de enorme ødeleggelsene som hogst av regnskogen forårsaker.

http://www.nrk.no/norge/norske-biler-kjorer-pa-palmeoljeprodukter-1.12828865

Garanti på dette får du nok ikke, det er preventivt vedlikehold. Men dette tier alle importører om.
På et bilmerke jeg vet om er dette tatt opp med importør, og resultatet kan nok bli at det kommer anbefalinger på utvidet service eller vedlikeholdsprogram. Men det er foreløpig på et tidlig stadium.

Slik kan det se ut i en VW:
Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Innsug
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeLør 9 Apr 2016 - 20:13

Hei morrun!

Jeg har heldigvis også vært heldig.
Jeg har kjørt mine dieselbiler lenge og vel og langt over 150 000 km. Det er godt jeg også har flaks enkelte ganger i livet. Smile

Vi tenker også på Subaru, og som deg i retning bensin. Ikke på grunn av at jeg tror flaksen med diesel tar slutt med det første, men mer at vi har en del småkjøring og moderne dieselbiler oppnår driftstemperatur sent.

I tilllegg har vel momentkurven på bensinbiler generelt blitt mer lik det dieselbilene hadde.

Ole
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeSøn 10 Apr 2016 - 18:54

Er det virkelig ingen her som har fått med seg at veivaksel har brukket i hver tredje Subaru dieselmotor levert i Norden? Importørene har gjort en kjempeinnsats for å skjule det, men jeg kjenner to eiere som uavhengig av hverandre har opplevd dette. En fikk ny motor på garanti, den andre manglet et oljeskiftstempel i serviceheftet og måtte løse problemet sjøl.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeSøn 10 Apr 2016 - 19:27

HobbyTom skrev:
Er det virkelig ingen her som har fått med seg at veivaksel har brukket i hver tredje Subaru dieselmotor levert i Norden? ...

Det er en viktig opplysning HobbyTom!
kan du dokumentere det?

/Ole
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeMan 11 Apr 2016 - 4:10

Ikke så enkelt å dokumentere noe som produsent og importører rundt i hele Europa har dekket over, men jeg kan jo gjøre et forsøk.

http://teknikensvarld.se/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/

Teknikens Varld har skrevet litt om dette. Men i Sverige har de ikke samme dieselandel som her, det selges mest bensinbiler. Så statistikken er mye verre her, men NAF har som vanlig ikke giddet å ta tak i henvendelsene de får inn. De to bilene i min bekjentskapskrets var en 2009 og en 2011, så at alt er bare solskinn og fuglesang nå, det stemmer rett og slett ikke.

Om du betviler dette, er det bare å google. "Subaru diesel problems", "subaru diesel breakdown", "subaru diesel broken", subaru diesel defect crankaxle" etc. Jeg er I Kina for øyeblikket, og Google er sperra. Men jeg legger en kvasirlink, den sier litt den også.
http://kvasir.no/alle?q=subaru+diesel+broken

Den differensierte hengervekten er egentlig et godt nok bevis i seg selv. Dieselmotoren veier mer, så dieselbilene har de største bremsene, den kraftigste clutchen og de sterkeste fjæringsdelene. Hvorfor i alle dager går Subaru motsatt vei på hengervekt i bensin kontra diesel, om det ikke skyldes at de fortsatt tviler på motorens levetid?

Dieselbiler vil generelt bli tungsolgte fremover, men Subarus dieselbiler fortjener virkelig å omtales som det de er.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 20:38

Hei alle sammen

Jeg jobber med Subaru (og Hyundai)- og ja - Den nye Outback'en er en suveren bil.

Litt oppklaring på temaer som har kommet i denne tråden:

Grunnen til at Outback bensin har to tonn hengervekt (økt fra 1700kg fra forrige modell) og diesel har 1800kg er flere. Blant annet når en en lager motorer så miljøvennlig som mulig skal utslipp måles og komme innenfor en grense. Alle nye Subarumotorer er Euro6motorer. For å komme innenfor gitte grenser er det blant annet det totale utslippet under en gitt belastning som legges til grunn. Dieselmotoren er ca 100kg tyngre enn bensinmotoren, og dermed er hengervekt satt lavere for å komme innenfor gitte vekt og utslippsverdier.
Når det er sagt, å trekke en vogn på 2000kg er bilen helt kapabel til rent effektmessig. Men det er viktig å holde seg til begrensningene som er gitt.

Boxermotorene er geniale på flere måter: På grunn av konstruksjonen er de så godt som vibrasjonsfrie, og dens lave tyngdepunkt sammen med Symmetrical AWD gjør at bilen kan være høyere under uten at den blir en bikkevogn. De er også svært drivstoffgjerrige.

Så over til påstanden om at "hver tredje dieselmotor" har hatt havari.
Dette er er direkte sprøyt. Det stemmer at Subaru hadde problemer med første generasjon dieselmotor. Hvilken bilprodusent har ikke hatt barnesykdommer? Men at det var hver tredje bil er langt fra sannheten. Dette gjelder primært 2008-2009 modeller i en spesifikk produksjonsserie.
Problemet var rett og slett at en oljesil gikk tett, dermed fikk ikke motoren olje.
De aller fleste ble byttet på garanti - også lenge etter at garanti var gått ut.
Dette er problemer som ikke er lengre nå. Det går mange taxier og kjøreskolerbiler f.eks med flere 100.000km på telleren der det ikke har vært trøbbel i det hele tatt.

At dette ble byttet på garanti er en selvfølge, men det forutsetter selvfølgelig at servicer er fulgt iht serviceplan slik at det var mulig å sjekke om dette var en berørt motor FØR skaden kunne skje.
Når da enkelte velger å IKKE gjøre dette så er det klart at garantier ikke kan dekke slikt.
Nå uttaler jeg meg kun generelt og ikke om de episodene som er nevnt her.

Når man skal komme med "fakta" om bilmerke så er det greit å vite hva man snakker om.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 20:49

HobbyTom skrev:
Ikke så enkelt å dokumentere noe som produsent og importører rundt i hele Europa har dekket over, men jeg kan jo gjøre et forsøk.

Den differensierte hengervekten er egentlig et godt nok bevis i seg selv. Dieselmotoren veier mer, så dieselbilene har de største bremsene, den kraftigste clutchen og de sterkeste fjæringsdelene. Hvorfor i alle dager går Subaru motsatt vei på hengervekt i bensin kontra diesel, om det ikke skyldes at de fortsatt tviler på motorens levetid?

Dette har ingenting med å betvile motorens levetid da hengervekt på diesel gikk OPP fra 1700kg til 1800kg på diesel.
I Forester har samme dieselmotor 2000kg hengervekt. Skal man betvile motoren går man ikke OPP i hengervekt, og hvorfor skal man da ha 2000kg hengervekt på en annen modell?
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 22:09

Hei. Artig at tråden lever videre. Her kommer en oppdatering: En samla vurdering av vårt bilbehovet førte oss til Subaru-forhandleren. Har kjøpt kliss ny Outback boxerdiesel med siste variant lineartronic-kasse. Den har innfridd de knappe 250 milene vi har kjørt den. Etter 200 mils innkjøring huket jeg på vogna og trakk noen mil innover i Sverige, i hovedsak på motorvei. Det er ingenting å si på førsteinntrykket. Den fungerer fint som trekkvogn på vår vogn som har totalvekt på 1600kg. Får håpe den fortsetter slik. Det er muligens grunn til å argumentere at bilen er i en størrelsesorden der flere sammenliknbare biler har noe høyere grense for tilhengervekt, men jeg har hatt to stykk Volvo v70 tidligere, en 2.5 turbo bensin og en D3. Ingen av de kunne trekke mer enn Subaruen. På samme måte som med xc90'en og andre biler med automatkasse som jeg har hatt, er jeg også mest komfortabel med å gire i manuell modus med Subaruen når jeg trekker vogna. Når det gjelder Subaru lineartronickassa, er den litt vel opptatt av å gire opp og være miljøvennlig. Jeg foretrekker litt høyere turtall enn 1500 omdreininger når jeg trekker. Jeg har en forestilling om at det er mer sirkulasjon og kjøling i kassa, i tillegg til at kreftene er mer tilgjengelige, når jeg ligger på 18-1900 omdreininger. Summert opp er vi foreløpig svært tilfreds.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 22:16

morrun skrev:
Hei. Artig at tråden lever videre. Her kommer en oppdatering: En samla vurdering av vårt bilbehovet førte oss til Subaru-forhandleren. Har kjøpt kliss ny Outback boxerdiesel med siste variant lineartronic-kasse. Den har innfridd de knappe 250 milene vi har kjørt den. Etter 200 mils innkjøring huket jeg på vogna og trakk noen mil innover i Sverige, i hovedsak på motorvei. Det er ingenting å si på førsteinntrykket. Den fungerer fint som trekkvogn på vår vogn som har totalvekt på 1600kg. Får håpe den fortsetter slik. Det er muligens grunn til å argumentere at bilen er i en størrelsesorden der flere sammenliknbare biler har noe høyere grense for tilhengervekt, men jeg har hatt to stykk Volvo v70 tidligere, en 2.5 turbo bensin og en D3. Ingen av de kunne trekke mer enn Subaruen. På samme måte som med xc90'en og andre biler med automatkasse som jeg har hatt, er jeg også mest komfortabel med å gire i manuell modus med Subaruen når jeg trekker vogna. Når det gjelder Subaru lineartronickassa, er den litt vel opptatt av å gire opp og være miljøvennlig. Jeg foretrekker litt høyere turtall enn 1500 omdreininger når jeg trekker. Jeg har en forestilling om at det er mer sirkulasjon og kjøling i kassa, i tillegg til at kreftene er mer tilgjengelige, når jeg ligger på 18-1900 omdreininger. Summert opp er vi foreløpig svært tilfreds.

Så bra å høre. Det er bare å glede seg til vinteren. Smile
Du må prøve X-Mode når anledningen byr seg, da kommer du til å glise Smile

Kan jeg spørre, hvilken landsdel / fylke du kjøpte i? Morsomt i tilfelle du er i min region Smile
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 22:42

Ja, har skjønt det slik at Subaru 4x4 er et knepp vassere enn haldex, selv om det nok egentlig hadde holdt lenge med nyeste generasjon haldex også. Bilen er kjøpt ny i Grimstad, men jeg bor i Østfold.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 22:52

morrun skrev:
Ja, har skjønt det slik at Subaru 4x4 er et knepp vassere enn haldex, selv om det nok egentlig hadde holdt lenge med nyeste generasjon haldex også. Bilen er kjøpt ny i Grimstad, men jeg bor i Østfold.

Det er ikke LITT vassere - Det er to forskjellige verdener.
At man kommer godt nok fram mesteparten av tiden med Haldex er sikkert riktig, men det dreier om mer enn det.

F.eks reaksjonstid: Nye Haldex bruker 300 m/s på å slå inn hjelp fra hjulsett nr 2. i 80 km/t betyr det at du rekker å kjøre 11 meter før du har firehjulsdrift. Om du er uheldig er 11 meter veldig langt, og du er i grøfta før du aner det.
De fysiske reglene gjelder fortsatt med AWD, men det er klart at et system som kontinuerlig hjelper deg sørger for et bedre grep lengre.

Når du har konstant firehjulsdrift bruker du også friksjonen til å styre. Har du en framhjulsdrift som får hjelp av bakhjulene "når behovet er der" rekker du å spinne på forhjulene. Da bruker du friksjonen til å prøve på fremdrift og mister evnen til å styre...

For ikke å nevne forskjell på fordeling. Det er forskjell på 50/50 og 60/40 kontra 80/20 og 90/10.

Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTor 9 Jun 2016 - 23:55

Nemlig og de milisekundene har jeg opplevd som ganske lange ved et par anledninger😅
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeFre 10 Jun 2016 - 11:42

morrun skrev:
Har kjøpt kliss ny Outback boxerdiesel med siste variant lineartronic-kasse.
Summert opp er vi foreløpig svært tilfreds.

Gratulerer med ny bil. La oss håpe førsteinntrykket holder seg.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeFre 10 Jun 2016 - 11:46

Rebell skrev:

Så over til påstanden om at "hver tredje dieselmotor" har hatt havari.
Dette er er direkte sprøyt. Det stemmer at Subaru hadde problemer med første generasjon dieselmotor. Hvilken bilprodusent har ikke hatt barnesykdommer? Men at det var hver tredje bil er langt fra sannheten.

Når man skal komme med "fakta" om bilmerke så er det greit å vite hva man snakker om.

Siden du jobber med Subaru og tydeligvis har god kjennskap, ser jeg frem til å høre hvor mange det var snakk om.

Basketball
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeFre 10 Jun 2016 - 12:12

Rebell skrev:

Nye Haldex bruker 300 m/s på å slå inn hjelp fra hjulsett nr 2. i 80 km/t betyr det at du rekker å kjøre 11 meter før du har firehjulsdrift. Om du er uheldig er 11 meter veldig langt, og du er i grøfta før du aner det.
De fysiske reglene gjelder fortsatt med AWD, men det er klart at et system som kontinuerlig hjelper deg sørger for et bedre grep lengre.

Det er forskjell på 50/50 og 60/40 kontra 80/20 og 90/10.

Interessant diskusjon.

Når du kjører 80km/t, kjører du 22 meter pr sekund.
Om det er 300 millisekunder du mener nye Haldex bruker på å slå inn, er dette 0,3 sekunder som tilsvarer 6,6 meter forflytning, ikke 11 meter.

Prinsippet bak Haldex er det samme som ABS. Det er de samme sensorene som brukes for å telle hjulenes omdreininger, og det skal deretter omdirigeres trykk for å endre firehjulstrekk eller bremsekraft. Ingen ABS-systemer trenger tre tideler for å virke, så denne forklaringen ser jeg frem mot.

Som en digresjon kan jeg nevne at ABS-systemet (som ble kalt ALB for Anti Locking Brakes) introdusert på 1983-utgaven av Honda Prelude kunne justere trykkgjennomgang i systemets elektronisk styrte ventiler 8 ganger pr hjulomdreining individuelt på alle 4 hjul. Ford Scorpio i 1985 hadde en enklere utgave med fire justeringer pr hjulomdreining og kun to kretser. Scorpioens bremsekraft pr aksling ble dermed regulert etter det hjulet med laveste tilgjengelige friksjon, og stopplengde på varierende føre var derfor lengre enn for tilsvarende bil uten ABS... Men utviklingen har gått videre, og i dag har de fleste rundt 30 bremsekraftjusteringer på en hjulrotasjon pr individuelt hjul. La oss likevel feilaktig anta at Haldex-regulert firehjulstrekk trenger en hel omdreining av hjulet før det er inne. Med dekkdimensjon 205/55-16 er rulleomkrets 192,8cm. Altså 1,93 meter. Langt unna 11 meter.

Hva er "nye Haldex"? Er det Borg-Warner eller ZF eller noen andres løsning du mener?

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Subaru-xv-gearbox-transferbox

Her er Subarus CVT-boks. Med lamellfordelingsprinsipp patentert av Haldex innebygd...
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeTir 14 Jun 2016 - 8:17

Rebell skrev:

Når man skal komme med "fakta" om bilmerke så er det greit å vite hva man snakker om.

Det var ikke meningen å ødelegge tråden med fakta, altså. Men man skulle jo tro at representanter for Subaru visste bedre enn å snakke ned teknologi de selv benytter, samt overdrevent misvisende tallmateriale.

Jeg venter fortsatt på Subarus egne tall for antall brukne veivaksler.

https://www.facebook.com/SubaruEngineCrankshaftBreak/posts/680241792017650

Problemet har hvertfall vedvart mye lengre enn hva Subaru selv påstår. Men så har det vel også blitt dokumentert at påstandene sitter veldig løst hos Subaru for tiden.
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitimeFre 15 Jul 2016 - 22:58

Gratulerer med flott bil Morrun! Nye Outback er en flott bil og jeg regner med at en slik med diesel og CVT havner i garasjen her også på sikt. Jeg ser det slik at alle biler har svakheter og problemer. Følger du servicer eller iallefall sørger for at det nødvendige blir gjordt er sjangsen stor for at det går bra. Her i huset har vi hatt mange forskjellige bilmerker, men fruen i huset er ikke helt fornøyd hvis det ikke står en Subaru i garasjen. Vi har nå vår 4. subaru, denne gangen falt valget på en 2010 mod outback med cvt kasse. Hadde den samme motoren i vår 2005 outback, men da med den gamle 4 trinns automaten. Den nye kasse er fantastisk! Trekker vanligvis vogna med en Pajero , men blei positivt overrasket da jeg brukte subaruen ved en anledning. Bensinforbruket er ganske snillt ved daglig bruk på denne, ligger på 0.78 i snitt, mot 0,82 på den forrige Outbacken. Men ved trekking av vogn stiger dette betraktelig. Grunnen er jo bl.a. at bensinmotoren må godt opp i turtall for å finne dreimomentet, og dermed blir forbruket høyt og turen noe mer masete enn med dieselen som har dreimomentet mye lavere på turtallsskalaen. Hadde forester med 150 hk dieselmotoren og denne var veldig trekkvillig. Problemer med EGR og soting har med bruksmønster å gjøre også. For oss som ikke har småkjøring er ikke dette ett problem. Kjørte Foresteren i 2 år og demonterte EGR for å sjekke, men denne var rein å fin. Bilen blei solgt til en som bodde i Oslo, og etter bare noen mnd fikk han problemer med sot. Sotproblemet kan også forebygges ved å kjøre en innsugsrens, f.eks. Revive turbo cleaner el.l.
Etterhvert som bilene blir mer og mer avanserte og dyrere og reparere blir det kanskje vanligere å ha maskinskade forsikring? Dette er vanlig bl.a i annleggsbransjen.
Nyt bilen, flg servicer og tegn maskinskadeforsikring!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Empty
PosteTema: Re: Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?   Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Subaru Outback 2016. Satse på bensin eller diesel?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Subaru Outback diesel automat
» Subaru Outback
» Subaru Forester 2004
» Ford galaxy 2,3 bensin, m/aut
» Toyota Previa 2,4 bensin

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: