CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer

Go down 
+2
hpk
mjorud
6 posters
AvInnlegg
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 18 Mai 2016 - 20:35

Hei,

Vi kjøpte oss en Hobby Deluxe 460 2009 modell for noen uker siden og har egentlig ikke hatt tid til å se noe særlig på den. Har hatt den koblet på nettspenning noen dager for å lade batteriet og teste kjøleskap og lignende. Dette har fungert. Har også prøvd å få ladet batteriet via bilen (pin 9 og 13). Dette uten at batteriet ble ladet. Pin 10 og 11 er ikke koblet til fra bilprodusenten sin side.

I dag, når jeg tok en tur i vogna, var det ikke lys i panelet og batterispenningen var på 4.5v. Jeg koblet til nettspenning og slå på hovedsikringene. Fortsatt svart. Ikke lys i panelet eller lamper, og batterispenningen var fortsatt på 4.5v.

Jeg har litt problemer med å forstå hva de forskjellige boksene i skapet og ved batteriet gjør.

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Keyaud
Så vidt jeg kan forstå er ned til venstre hovedsikring og inntak 230v. Opp til venstre er laderen til batteriet. Ned til høyre er hjernen panelet ved døren er koblet til og styrer belysning og denslags. Opp til høyre er 230v til 12v omformer vil jeg tro.

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer 6gzvuw
Denne boksen sitter ved batteriet og jeg aner ikke hvilken misjon den har.

Jeg har sjekket flatsikringene i boksen nede i høyre i skapet og den ved batteriet. Alle hele.
Hvis jeg har rett i min antakelse så er det 230v til 12v omformeren som kan være problemet. Er det en sikring der? På en annen side så er det heller ikke noe liv i kjøleskapet på 230v...

Også vil jeg påstå at kabelføringen til Hobby er relativt rotete. Det er en skikkelig salat i bunnen av skapet.

All hjelp mottas med takk. Smile

Hilsen Jon
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 18 Mai 2016 - 21:19

Du har rett i det du skriver om de forskjellige komponentene på det øverste bildet.

Komponenten på det nederste bildet ser også ut som en 230/12V omformer med litt mindre kapasitet enn den øverste, men hvorfor du evt har to vet jeg ikke.

Mitt tips til hvorfor batteriet er utladet: Inne i batteriladeren er det et rele som fungerer som hovedbryter for batteriet. Du finner normalt en brun bryter inne i klesskapet. Ser ut som en vanlig lysbryter. Denne bryteren styrer releet inne i batteriladeren. Dersom "lysbryteren" står på i mange uker uten at vogna er tilkoblet strøm vil releet i batteriladeren tappe batteriet helt ned selv om det ikke står på noe annet som bruker strøm.
Du vil ikke greie å lade det opp igjen med den innebygde laderen. Må koble til en kraftig lader og få liv i batteriet igjen.
Jeg har gjort det samme selv. Batteriet mitt overlevde heldigvis utladingen, men det tok tid å få liv i det igjen.
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 18 Mai 2016 - 21:32

Hei og takk for svar.
Jeg har lest om denne mystiske bryteren i skapet, men den har jeg ikke funnet noe sted... og skapet er ikke så stort. Razz Tror nok ikke den finnes i min vogn. Heldigvis er alle kabler sirlig merket, men jeg har dessverre ikke noe koblingskjema. Er det å få tak i noe sted?

Selv om ikke laderen klarer å lade opp batteriet vil jeg vel likevel se ladespenning ved å måle på polene?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 18 Mai 2016 - 21:50

Tviler på at du vil se ladespenning på batteriet. Da ville laderen ha greid å lade batteriet.
Det er en automatisk omkobling i 230/12V omformeren som gjør at du ikke bruker batteriet når det er strøm på vogna, så ting burde funke allikevel.

Har du trykket på den store hovedbryteren på betjeningspanelet ved døra en gang eller to?

Er enig i at ledningsopplegget til Hobby ikke er så pent, men det er ikke kaos. Det går stort sett en ledning til hver forbruker, og de er merket i begge ender. Jeg har dessverre ikke noe koblingsskjema.
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeLør 21 Mai 2016 - 22:53

Jeg har nøstet litt opp, målt litt og sett litt på'tt.

Med 230v tilkoblet og flatt fritidsbatteri er det ikke noe liv i vogna annet enn litt glød i et par dioder på kontrollpanelet.
Med tilkoblet bil får jeg spenning på kabel 41 som går fra hengerkontakt til Toptron lader (booster?). På kabel 41 fra Toptron til fritidsbatteri får jeg batterispenning (i dette tilfellet 4,5v). Altså ingen lading av batteri. Hjernen (lichtsteuersystem) får 230v fra både 230v inntaket via kabel 35, og kabel 01 og kabel 02 fra strømforsyningen.

Jeg koblet til en 12v strømforsyning på bilbatteriet og plutselig våknet vogna til liv. Alt fra belysning til vannpumpe virket.

Det kan se ut som det er noe rart med 230v siden av opplegget...

Noen tips?
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 22 Mai 2016 - 7:42

Den minste boksen på nederst bilde er trafo for gulv varme, 230/48V om jeg ikke tar feil.

Laderen (sølvfarget boks) har en liten knapp på venstre side som du holder inne om du har hatt så lav spenning at laderen må startes manuelt, dette trenger du kun å gjøre om speningen har vært lav.

På bildet ser jeg du har sikringene ute, er det inne nå?
Som nevnt bør du holde hovedbryter inne noen sekunder på panelet ved døren for å slå av hocedsikringen.

Der er også en annen hovedbryter normalt plassert på batteriet, den er vanskelig å se, men om du følger ledningen fra + polen ser du den.

Vær oppmerksom på at Hobby har sort for pluss og hvit for minus om du skal koble noe.
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 22 Mai 2016 - 21:02

Hah! Den lille røde knappen på laderen løste problemet! Smile Nå virker kjøleskap, varme, lys. Smile Takk for det!

Problemet nå er at jeg ikke får ladet fritidsbatteriet hverken fra bil via 9/13 pins eller når 230v er tilkoblet. Når 230v er tilkoblet ville jeg tro at det skal gå ~12v fra hjernen (lichtsteuersystem) via kabel 38 til Toptron. Det gjør det ikke.
Når bilen er koblet til er det ~12v-14v til Toptron via kabel 41, men batteriet lades ikke.

Jeg tenkte først at årsaken var at fritidsbatteriet var nyladet, men når jeg belastet batteriet faller spenningen og laderen burde da gjøre litt nytte for seg.

Det er forøvrig ingen hovedbryter ved batteriet. Eneste er en sikring på +.

Er det en liten detalj jeg ikke har fått med meg vedrørende lading?
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 22 Mai 2016 - 22:28

Tror nok jeg fant ut hvorfor 230v ikke forsyner batteriet med 12v... den gir rett og slett ikke fra seg noe. Jeg kan måle 230v inn, men ut er det dessverre dødt. Det er en Dometic SMP214-02. Har sett etter sikringer, men denne har ingen...
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 22 Mai 2016 - 22:55

Siden laderen gjør nytte for seg som du skriver er nok 230/12V omformeren i orden.
Laderen din er en som tar inn 0-14 volt og gir ut en kontrollert ladespenning.
Men den gir bare 8A, og det er ikke mye om du f.eks. har ett batteri som er defekt, eller spreng en celle på.
Er sikringene dine inne? (dem som er ute på bildet ditt?)
Når det gjelder lading fra bil må du ha konstantstrøm til lader, + styrestrøm fra hengerkontakten for at den skal fungere. Konstantstrøm er koblet på min Tiguan, men styrestrømmen måtte jeg legge opp selv for å få laderen ti lå fungere. Når denne blir aktivert, kutter den spenningen fra inverteren, og tar spenning inn på booster/lader fra bil. Derfor har du også ett blin i lyset når lyset står på i vognen, og 230V forsvinner, da kutter den 12V fra omformer og tar fra batteri. Misstenker du har ett dårlig batteri.
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeMan 23 Mai 2016 - 0:07

Nei, det er det som er problemet. Det lades overhode ikke, hverken fra bil eller fra 230v.
Jeg har plukket ned 230v/12v omformeren og testet den og den gir ikke ut 12v. Dette er en type som ikke har sikringer eller signalkabel (flat kabel). Toptron-laderen får da altså ikke strøm fra kabel 38.

Toptron-laderen får derimot strøm fra bil via kabel 41, men det kan virke som om strømmen ikke går "gjennom" til batteriet. Dette kan naturligvis være fordi batteriet er gåent. Batteriet er minimum 3 år gammelt og har hatt en spenning på 4.5v et par uker (om ikke lenger).

Vi kommer mest sannsynlig til å campe i "uthavn" (jeg er en gammel snekke-eier så båtlingoen er vanskelig å bli kvitt Razz ) så jeg har tenkt å kjøpe et 110 Ah batteri. Vil Toptron med sine 7A i det hele tatt klare å lade dette batteriet fra relativt tomt til fullt med bil som kilde? Eller bør jeg satse på CTEK D250S og droppe Toptron som mellomledd fra bil?
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeMan 23 Mai 2016 - 7:44

Når 230V er tilkoblet fungerer toptronladeren som en vedlikeholdslader, og alt forbruk blir tatt fra omformer (som er gåen tror du).
For at ikke både toptron lader og omformer skal lade batteriet samtidig ligger der forigling som styres av bryterpanelet ditt.

Sikringene på øverste innlegget er nede, er dem satt opp?
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 25 Mai 2016 - 19:46

Sikringene var oppe når jeg testet.

Jeg har nå plukket ned Dometic omformeren og koblet den "veggen" i huset. Den er død på 12v siden. Har fått pris på ny til den deilige sum av 4500 kr. Jeg har lest på endel andre forum (britiske) at Dometic omformerene har en tendens til å dø, men at de lar seg reparere.
Nå lever vi jo i et bruk og kast samfunn, så det finnes vel ikke så mange som gjør sånt i disse dager, men jeg skal høre med noen TV-reparatører.

Er det ingen andre som har hatt problemer med sine Dometic omformere?
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 25 Mai 2016 - 21:57

Harald, du skriver at du måtte ha styrestrøm i tillegg for å få laderen til å virke fra bil. Er det da pin 10+11? I såfall er ikke det lagt opp på min Outlander, bare 9+13.
Det kan forklare hvorfor jeg ikke får ladet via bil.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 25 Mai 2016 - 22:34

Det stemmer, 10+11 er styrestrømmen som aktiverer en av tre kanaler for booster/lader.
9+13 er konstantstrøm, og den var koblet på min tiguan, men ikke 10+11.
Jeg brukte rele og koblet meg inn på hovedlys.
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTor 26 Mai 2016 - 7:38

Forsåvidt smart, eller så hadde vel bilbatteri vært flatt hvis man hadde glemt å koble fra bilen.
Har sutret til Mitsubishi forhandleren og de skal fikse opp i dette på neste service.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTor 26 Mai 2016 - 7:57

Ville også sjekket at pinne 12 er aktiv, da har du muligheten til å bruke kjøleskapet på 12V.
Jeg gjør det ikke, da jeg synes det er nok strøm som går via den lille kontakten, men man har iallefall muligheten.

PS Listen nedenfor er satt sammen av meg selv, så her bør du sjekke selv.

[img]Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Wk5v10[/img]
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTir 31 Mai 2016 - 14:42

Jeg henger meg på litt her jeg (håper det er greit). Jeg har en 2005 560 med defekt Dometic omformer (en litt eldre type enn den over her vel og merke). Jeg var klar over dette når jeg kjøpte vognen, så det er  greit nok.

Forrige eier hadde koblet en vanlig batterilader via en veggkontakt direkte på batteriet, noe som igrunn fungerer, men jeg ønsker å gjøre det litt bedre. Jeg vurderer derfor å montere en helt vanlig strømforsyning fra 230V til 12V med ca. samme spesifikasjoner, evt. kutte ut strømforsyningen helt og la alt 12V gå via batteri.

Vognen har original batteripakke, og slik jeg har forstått det foregår det slik:

Omformeren har følgende tilkoblinger:

230V inn
12V inn fra batteri (koblet sammen på lader via hver sin utgang), som mater resten av utgangene når 230V ikke er i bruk
12V ut (1-4), der den første også går til inn på laderen. Resten er til lys og slikt

Laderen har følgende:
12V inn fra 13-pin
12V inn fra omformer

12V ut til batteri
12V ut til omformer, for å gi spenning til 12V-systemet fra batteriet.

...så kommer det som egentlig er spørsmålet; omformeren har også en liten tynn kontakt med to ledninger. Såvidt jeg kan se går disse til/fra (stryk det som ikke passer) omformeren, slik at laderen får 12V fra disse også.

Er det noen som kan forklare meg funksjonen til disse? Jeg tenkte det var en form for bryter e.l., slik at den kun lader når det er spenning på disse, men siden laderen hele tiden mater omformeren og omvendt, ser jeg ikke helt funksjonen her.

Edit: kan denne gå til hovedbryteren for 12V, slik at den kutter "HS Ausgang" som går til omformer? (Vanlig lysbryter innvendig i skap for min del).

Det er snakk om den lille kontakten med de tynne ledningene til venstre:
Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer IMG_0630_zpsw7xqzzma
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTor 2 Jun 2016 - 21:43

Det er som du sier: De to tynne ledningene er styrestrøm til et rele inne i laderen. Fungerer som hovedbryter for batteriet. Normalt koblet til en lysbryter inne i skapet.
NB! Dersom lysbryteren i skapet står på uten at vogna er tilkoblet strøm over tid vil releet tappe batteriet heeeeeelt ned og da får du ikke liv i det igjen med denne laderen.

Laderen har flere funksjoner:
- Den lader batteriet når vogna er tilkoblet strøm
- Den fungerer som en booster og lader batteriet når vogna er tilkoblet bil, og den skiller bilbatteriet fra batteriet i vogna
- Den forsyner vogna med 12V fra batteriet når vogna ikke er tilkoblet strøm
- Den har mulighet for tilkobling av solcellepanel
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeFre 3 Jun 2016 - 19:51

Ja, jeg fant ut det etter å ha målt litt. Smile

Takk for tipset når det kommer til relé-et, slik kan man fort brenne seg på. Smile
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTir 14 Jun 2016 - 15:21

En liten oppdatering.
Outlanderen har nå fått spenning på 10/11 og ladeboosteren fungerer som den skal ved at den lader fritidsbatteriet når bilen surrer og går. Desverre har jeg ikke fått kjølskapet i drift på 12v.
Det kan muligens være fordi jeg ikke har 230v-til-12v-omformeren tilkoblet da den er sendt på reparasjon...
Harald-, du skriver at det må være spenning på pin 12 for å drive kjøleskap. Jeg kan ikke finne annen dokumentasjon noe sted annet enn at 10/11 og 9/13 benyttes til vogn.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 15 Jun 2016 - 11:31

Sakset fra manualen:

Kjøleskapet drives med 12 volt bare når motoren
på trekkbilen er i gang. Kontakt 10 og 11 på
13-polet plugg.


Om 11 og 12 er styrestrøm (for å forhindre at kjøleskapet tapper batteri ved stopp), og kjøeskapet tar direkte fra batteriet entn via hengerkontakt eller batteri har jeg aldri målt meg frem til.

Jeg synes det er nok å belaste hengerkontakten med booster og lys under drift, så jeg bruker gass på kjøleskapet under kjøring. Forbruket er kun 300 g pr døgn
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeOns 6 Jul 2016 - 0:14

Her kommer nok en liten oppdatering på strøm-marerittet mitt.
Jeg sendte SMP-omformeren til reparasjon og fikk den igjen i dag. Den virket... en stund, helt til venstre 230v sikring gikk, samtidig som sikringen inne i huset gikk. Nå er den død igjen.

Da er det jo naturlig å tenke at det er noe kav gæærnt, og at det ikke nødvendigvis er omformeren som er årsaken til dette, men noe som er koblet til den. Alt av sikringer i Lichtsteuersystem-boksen er hele og den fungerer fortsatt utmerket. Ladeboosteren virker fint når bilen er tilkoblet.

12v-drift på kjøleskapet er også et problem. Det går to par ledninger til kjøleskapet. Det ene paret er det 12v på når hovedpanelet slås på. Dette er nok til lys i kjøleskapet og tenning av gassen. Det andre paret er det kun strøm i når bilen surrer og går. Likevel vil ikke kjøleskapet virke på 12v.
Bladde litt i brukermanuelen og der stod det at 12v ikke kan brukes ved oppstart av kjøleskapet, men til vedlikeholdstemperatur etter at temperaturen i kjøleskapet er senket.
Er det noen som har erfaring med det? Det er er Thetford-kjøleskap.
Til Toppen Go down
Rogerar




Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.07.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 10 Jul 2016 - 11:39

hpk skrev:

Laderen har flere funksjoner:
- Den lader batteriet når vogna er tilkoblet strøm
- Den fungerer som en booster og lader batteriet når vogna er tilkoblet bil, og den skiller bilbatteriet fra batteriet i vogna
- Den forsyner vogna med 12V fra batteriet når vogna ikke er tilkoblet strøm
- Den har mulighet for tilkobling av solcellepanel

Henger meg på her med et tilleggsspørsmål. Kobler denne laderen inn og ut alt ettersom batteriet trenger lading eller ikke? Mistenker min lader jobber konstant slik at batteriet blir over oppladet. Når jeg tar av laderen etter en stund og måler på batteriet viser det at det er ca 14,5V på batteriet.
Til Toppen Go down
Rogerar




Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.07.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 10 Jul 2016 - 12:19

mjorud skrev:
Her kommer nok en liten oppdatering på strøm-marerittet mitt.
Jeg sendte SMP-omformeren til reparasjon og fikk den igjen i dag. Den virket... en stund, helt til venstre 230v sikring gikk, samtidig som sikringen inne i huset gikk. Nå er den død igjen.

Da er det jo naturlig å tenke at det er noe kav gæærnt, og at det ikke nødvendigvis er omformeren som er årsaken til dette, men noe som er koblet til den. Alt av sikringer i Lichtsteuersystem-boksen er hele og den fungerer fortsatt utmerket. Ladeboosteren virker fint når bilen er tilkoblet.

12v-drift på kjøleskapet er også et problem. Det går to par ledninger til kjøleskapet. Det ene paret er det 12v på når hovedpanelet slås på. Dette er nok til lys i kjøleskapet og tenning av gassen. Det andre paret er det kun strøm i når bilen surrer og går. Likevel vil ikke kjøleskapet virke på 12v.
Bladde litt i brukermanuelen og der stod det at 12v ikke kan brukes ved oppstart av kjøleskapet, men til vedlikeholdstemperatur etter at temperaturen i kjøleskapet er senket.
Er det noen som har erfaring med det? Det er er Thetford-kjøleskap.

Slik som det ser at mitt funker så når bryteren står på 12v virker det som det meste er mørt ja. Mistenker at denne funksjonen er for drift under kjøring. Når den står på 230V virker kjøleskapet både på 12 og 230V alt etter som den brune brytere i skapet står på eller ikke. Og seff om 230 er koblet til vogna eller ikke.


Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer 2ns066b  Kjøleskapet
Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer 2wod9gl  Brune bryteren i skapet
Til Toppen Go down
Rogerar




Antall Innlegg : 5
Registration date : 10.07.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeSøn 10 Jul 2016 - 12:28

awt skrev:
Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer IMG_0630_zpsw7xqzzma

Ser min lader er koblet litt annerledes. Vet ikke om det har noe å si. Min vogn er 2007 modell

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer 33oi68z
Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer T8528j
Til Toppen Go down
mjorud




Antall Innlegg : 14
Registration date : 18.05.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeTor 14 Jul 2016 - 17:09

Takk for all hjelp og pointers. Smile
Det er et helt annet i kjøleskap jeg har. Ser ut som det er et rebranda Norcold-kjøleskap. Etter å ha åpnet baksiden ser jeg at det mangler ledning til ENG RUN+ i koblingsboksen til kjøleskapet. Vil tro at denne forventer spenning når bilen er i gang for å sikre at kjøleskapet ikke tapper batteriet.
Det er vel da egentlig bare å koble 12v fra 10/11-pins til denne?

Nå har vi forøvrig jobba oss gjennom Geiranger. Trangt om plassen i disse hårnålssvingene, gitt. Planen var Trollstigen, men feiget ut og kjørte en annen vei. Very Happy
Til Toppen Go down
kapt




Antall Innlegg : 1
Registration date : 28.10.2016

Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitimeFre 28 Okt 2016 - 16:33

Hei alle sammen !
Har samme vogn -2009 - 720 .
Omformeren 220/12v virker ikke.(død)
Batteriet ok toppladet.
12v fra batteri virker ikke.
12v fra bil virker ikke (untatt kjørelys etc)
Alle sikringer målt- ok
Omtalte brytere i skap og på batteriledning finnes ikke.
Der er en liten rød bryter inne i laderen - står på off.
Det ser ut som om omformeren er skiftet en gang før da der er påklistret en merkelapp med dato17.12.2014 på baksiden.
Snakka med verkstedet- dei kunne skaffe ny omformer men ville ikke gi noen garanti på denne uten at jeg tar vogna på verksted til en timepris av +1000 kr. en til to timer for å skifte omformeren !
Noen gode råd å få her inne
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Empty
PosteTema: Re: Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer   Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hobby Deluxe 2009 m/strømproblemer
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Defekt Gulvvarme Hobby 560 Deluxe
» 2014 Hobby 545 kmf deluxe - bakmontert sykkelstativ?
» Hobby 2009
» HOBBY 2009
» 2009 Hobby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: