CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys

Go down 
4 posters
AvInnlegg
sonjo




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.08.2016

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeMan 29 Aug 2016 - 16:10

Hei

Har kjøpt oss en gammel solifer 550dl 89mod som er vår første campingvogn, denne har 7pin og jeg har 13pin på bilen (audi). Er det noe mulighet å bytte til 13pin på vogna slik at jeg har litt ekstra muligheter med tanke på evt ryggelys/tåkelys og slikt?

Har også lyst å montere markeringslys slik at man kan ha de på uten at bilen skal være tilkoblet på feks campingplasser når det er mørkt, hvordan gjør jeg det?

Håper jeg får svar på dette cheers
Til Toppen Go down
Key
CARAVANER
CARAVANER
Key


Antall Innlegg : 52
Localisation : Bergen
Registration date : 14.04.2015

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 11:26

Ja det er mulig, 13 pin kontakt selges flere steder som f.eks Biltema.
Ser ut til at det kan være mer av en utfordring å få tak i selve kabelen. Det selges noe slikt her:

http://www.campstuff.no/shop/elektronikk/stikkkontakter%2c+stoepsel+og+kabler/kabel+i+metermaal..htm

https://www.mekonomen.no/bil/forbruk/elmateriell/el-kabel/kabel-svart-pa98195no

Men der ser ikke ut til å være riktig dim. eller farger. En slik kabel skal vel være "8x1,5 + 5x2,5"? ikke 13x1,5

For markeringslys på kobler du 12v pluss på pin 7 + 5 og minus på pin 3.
Til Toppen Go down
Key
CARAVANER
CARAVANER
Key


Antall Innlegg : 52
Localisation : Bergen
Registration date : 14.04.2015

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 11:28

Til Toppen Go down
sonjo




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.08.2016

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 14:18

Takk for svar og linker! Smile vet du om hvordan det er med tilkobling i andre enden, alstå på vognen ikke i kontakten som skal inn i bilen, er det noe koblingsboks eller noe slikt der? hadde vært kjekt å hatt kjøleskap påslått under kjøring blandt annet.
Til Toppen Go down
Key
CARAVANER
CARAVANER
Key


Antall Innlegg : 52
Localisation : Bergen
Registration date : 14.04.2015

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 15:12

Nei dessverre, kjenner ikke spesifikt til Solifer. Men de fleste vogner har en koblingsboks like innenfor framveggen der samlet "utekabel" går over til individuelle "innekabler". Noen eldre modeller kan utvendige kabelføringer under vognen. Det er bare til å følge eksisterende 7 leder kabel hvor den går til.
Kjøleskap kan du koble på pin 10.
Til Toppen Go down
sonjo




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.08.2016

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeTir 30 Aug 2016 - 15:40

Takk for svar Smile skal finne ut hvor det er en koblingsboks Smile
Til Toppen Go down
PerHusaas




Antall Innlegg : 15
Registration date : 02.08.2016

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeOns 31 Aug 2016 - 8:11

Jeg har akkurat gjort jobben på min '79 Knaus, og der gikk kabelen helt bak til en koblingsboks på bakveggen som routet tåkelyslederen til kjøleskapet (gammel patent).

Jeg etablerte en ny koblingsboks fremme som jeg tok ut de andre lederene (f.eks permanent og switchet 12V) til intern bruk, og sendte lyssignalene videre til lysene.

Her kan man jo da lage en kobling så du får lys på campingplassen, men jeg anbefaler da å ha et relè som veksler mellom å hente kjørelys fra bil og campingvognbatteri. Da vet du at du ikke lager en tjuvkobling som lader batteriet med kjørelysstrøm når du kjører (da går nok sikringen!).

Litt hektisk om dagen, men jeg skal se om jeg har et skjema du kan se på for det jeg koblet opp. Smile

Kabel kjøpte jeg hos Caravan Shop på Kongsberg, denne hadde alle ledere og riktige farger. De slo også biltema på pris på 13 pin pluggen. Smile
Til Toppen Go down
Key
CARAVANER
CARAVANER
Key


Antall Innlegg : 52
Localisation : Bergen
Registration date : 14.04.2015

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeOns 31 Aug 2016 - 14:48

Ja slik var det gjerne før på eldre vogner. Blir jo unødig lange kabelstrekk av å først gå helt bak og så fram igjen til kjøleskapet. Kan ikke være så mye spenning igjen da.

Slik vognen vår var levert fra fabrikken gikk strømmen fra hengerfestet til koblingsboksen framme på venstre side, videre til sikring i sentralen midtveis bak på høyre side, fram igjen under benkene og til kjøleskapet midtveis på venstre side. Med 13,8v ut på hengerfestet var spenningen under 11v bak kjøleskapet og resulterte i dårlig kjøling. Ved å endre koblingen til å gå fra pin 10 til koblingsboksen og via kabel-sikring direkte til kjøleskapet ble det 12,9v på inntaket til skapet. På 12,9v kjøler skapet bra selv ved 30 °C ute.
Til Toppen Go down
Key
CARAVANER
CARAVANER
Key


Antall Innlegg : 52
Localisation : Bergen
Registration date : 14.04.2015

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeOns 31 Aug 2016 - 14:54

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Volt
Til Toppen Go down
sonjo




Antall Innlegg : 4
Registration date : 29.08.2016

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeLør 8 Okt 2016 - 10:46

Takk for utfyllende svar! Smile har nylig kjøpt leilighet som må totalrenoveres så har vært veeeldig stress i det siste, har ikke nok timer i døgnet om dagene... har også en 1åring som tar si tid Razz men det er bare kos det!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitimeFre 28 Okt 2016 - 10:56

Key skrev:
En slik kabel skal vel være "8x1,5 + 5x2,5"? ikke 13x1,5


Det kan være enklere å finne flerlederkabel 18x1,5 og legge ti av dem dobbelt. Betinger imidlertid at du ikke er fargeblind. Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Empty
PosteTema: Re: 7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys   7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
7pin til 13pin kontakt på vogn og markeringslys
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» lys-kontakt, bil-vogn
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» Strøm 13pin
» Bjølseth - markeringslys problemer
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: