CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fukt foran 560 kmfe 2003

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 21:01

Hei!
Vi har kjøpt vår første vogn og oppdaget selvsagt at fuktskaden som selger opplyste om var litt større enn hva vi hadde håpet. Ser at plata (vinduskarmen) foran er helt ødelagt og det vises på sidene at det har trekt litt opp. Har lest litt om dette og ser at det er en gjenganger. Det vises også godt at det er kommet vann fra håndtaket og at det har kommet seg til plata under (over lokket på kassen).

Istedet for å sende vogna på verksted tenkte jeg å se på dette selv. Men trenger litt råd og tips i forhold til demontering, tettningsmasser og valg av materialer. Ser noen har gjort dette selv, og håper dere har tid til å gi meg noen gode råd.

På forhånd takk!
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeSøn 28 Mai 2017 - 22:14

Jeg la inn noen bilder i en annen tråd her, vet ikke om du har sett den?

Uansett, jeg rev ut det som var skadet, laget ny list under vinduene og fikk svigerfar til å lage ny plate til meg. Brukte Biltema sin BT Multibond, som kan sammenlignes med Tec7 når jeg festet det igjen.

Sideveggene laget jeg kun av MDF-plater som jeg kappet til, da vi skulle avgårde med vognen samme dag, men disse lager jeg nok på ny av noe annet. Har heller ikke funnet noe jeg kan reparere kryssfineren i frontveggen med, men regner med jeg får tak i noe veldig tynn kryssfiner og tapetserer denne e.l.

Det kan sikkert gjøres bedre og på helt andre måter, men vognen har en begrenset verdi fra før, så så lenge det fungerer er jeg fornøyd.
Til Toppen Go down
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeMan 29 Mai 2017 - 8:07

Mener jeg har lest den ja. Du har ikke flere bilder som viser hvordan du demonterte og monterte?

Tenkte å høre med et firma her i tr.heim angående kryssfiner. Var vel 4mm som måtte brukes? Vil gjøre jobben så bra som mulig, samtidig som jeg tenkte å fikse noen sprekker her og der i fronten.

Hvor lang tid brukte du på å fikse fronten? Tenkte vi skulle prøve vogna om et par uker og lurer på om jeg rekker det.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeMan 29 Mai 2017 - 20:08

Er i grunn ikke så veldig mye å ta bilder av, men kan prøve på en rask forklaring.

- Demontere baderomsinnredningen (kun den delen over toalettet med skap i), henger med tre skruer på hver side, samt tre-fire skruer fra sengesiden.

- Når denne er ute kan man fjerne den fremste platen som skiller soverom og bad, denne er skrudd fra badsiden.

- Deretter ble begge de innvendige sideveggene foran tatt ut. Disse er egentlig skrudd inn fra utsiden, men skal man løsne de skruene må hele de utvendige hjørnene fjernes. I tillegg er disse skrudd fra undersiden. Jeg skrudde ut skruene fra undersiden og tok resten på den harde måten. Platene var søppel grunnet fukten uansett.

- Når dette er løst er det bare til å skru ut alt av skruer som er i platen. Mener på det var en i hvert hjørne innvendig, to i hvert håndtak, en i hvert gjørne på utsiden av gasskassen (altså der lokket legger seg inntil), samt et par som går opp helt foran. I tillegg kommer alle som fester gasskasselokket.

- Når så dette er gjort er platen løs (Var ihverfall det hos meg), og den kan vippes ut i bakkant. En vil da også se om listen over platen er skadet (det er den nok mest sannsynlig).

Jeg brukte 4mm kryssfinér fordi det var det min lokale Obs Bygg hadde. Originalt er det brukt et annet slags materiale som er tynnere.

Det går en time og to på demonteringen, og deretter avhenger det litt av omfanget av skaden hvor lang tid det tar med resten.
Til Toppen Go down
Bjornar.T




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.05.2017

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeTir 30 Mai 2017 - 21:18

Takk for forklaringen! Men lot du de utvendige hjørnene være på? Ser for meg det er enkelere å jobbe med skaden om disse fjernes, men det er vel sikkert litt jobb å få de av.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitimeTir 30 Mai 2017 - 22:01

Jeg rørte ingenting av det utvendige. Skal man gjøre det er man avhengig av å stå innendørs (noe jeg ikke hadde mulighet til), samt det blir en mye mer omfattende jobb. Utover de skruene som fester de innvendige sideplatene ser jeg ingen grunn til at det blir særlig enklere med disse av.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fukt foran 560 kmfe 2003 Empty
PosteTema: Re: Fukt foran 560 kmfe 2003   Fukt foran 560 kmfe 2003 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fukt foran 560 kmfe 2003
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp fukt i gulvet på min 650 kmfe
» Vogn for vintercamping med rundsittergruppe foran.
» Netting eller noe å ha foran køyeseng i 650 KFU?
» Lufttelt - ene side veggen havner foran sidevindu
» Skifte pære i nedre posisjonslys foran på 2008 Hobby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: