CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet

Go down 
3 posters
AvInnlegg
bwnbs




Antall Innlegg : 3
Registration date : 18.07.2017

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeTir 18 Jul 2017 - 23:02

Hei.

Har et problem med at alarmen (på bilens dashbord) for defekt lyspære går når campingvogn, eller annen tilhengerstøpsel, er tilkoblet bilens tilhengerkontakt. Den går gjerne flere ganger på rad og slukker med engang, men alarmen er høy og forstyrrende. Alle pærer lyser og jeg har nettopp byttet 7-pols tilhengerkontakt på bilen da den gamle var full av irr og rust. Har målt kontinuitet mellom jordledning og chassis, men ikke under strømlast.

Om jeg setter på blinklys så dimmer alle lys på vogn i takt med blinklyset, og alarmen går oftere om jeg bruker f.eks blinklys og bremselys samtidig.

Det var ingen blå kabel (tåkelys) på bilen, så 2/54G på kontakten er ledig. Kun 6 kabler gikk til bilens tilhengerkontakt.

Det er 13-pols kontakt med overgang på vogn, men det er samme problem når jeg har koblet til lysramme for sykkelholder med orginal 7-pols kontakt.

Noen tips?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeTir 18 Jul 2017 - 23:09

Skal være forsiktig med å uttale meg etterhvert som bilene blir mer og mer moderne og elektronikken blir finere og finere, men hvis dette har vært ok tidligere er min første tanke om jordingen mellom bil og vogn er ok.
Til Toppen Go down
bwnbs




Antall Innlegg : 3
Registration date : 18.07.2017

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeTir 18 Jul 2017 - 23:32

Tenkte i samme bane først, men med tanke på at jeg har samme problem med annen tilhenger / lysramme så virker det som det er bilen.

Jeg tok en kjapp kikk ute nå, og det er ser ut som at bilens tilhengerkontakt henter jord fra kontakten til bilens baklys på fører side (se bilde). Mulig det blir for dårlig jording?

Kontakt_baklykt
upload images
" border="0" alt=""/>
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeTir 18 Jul 2017 - 23:54

Du sjekker det enkelt med en start kabel el. mellom hengerfeste på bil og vogn. Blir det ikke bedre må du vel antakeligvis gjøre noe med programmeringen på bilen, men dette har jeg ikke greie på.
Til Toppen Go down
bwnbs




Antall Innlegg : 3
Registration date : 18.07.2017

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeOns 19 Jul 2017 - 0:55

Ser ut til at problemet er løst.

Har nylig byttet ene pæren på baklyset, da det var sort en sort flekk på innsiden og plastikkbasen på pæren var smeltet langs ene tråden (Se bilde). Pæren fungerte, men jeg byttet da jeg regnet med den kom til å gå snart. Dette var på samme baklys som tilhengerkontakten henter jording fra. Tenkte derfor at det var en sammenheng.

For å få bedre kontakt bøyde jeg alle trådene på pærene litt ut. Presset kontaktflater i alle sokkeler litt tettere sammen. Sprayet alt med elektronikk rengjøring. Nå er det ingen dimming i pærer ved bruk av blinklys og ingen alarm på dashbord. Tipper varmen har gjort at trådene på pærene i løpet av tid har smeltet nok inn i plasten til å lage dårlig forbindelse. Pære kun i glass hadde nok vært en bedre løsning.

3057_bulb
my photo upload
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeOns 19 Jul 2017 - 8:40

Bra feilsøkt!
Så fint det løste seg!

/Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitimeOns 19 Jul 2017 - 14:53

Fint at du poster årsaken til feilen, så andre med lignende feil får noe å gå etter, sjekke.

Noen gjør ikke det, og da tror man at det "ikke er noen løsning" på problemet. Smile

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Empty
PosteTema: Re: Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet    Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alarm lys dashbord når vogn tilkoblet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Brann/gass alarm av typen NX-5 Falsk alarm
» Er dette en fordel å ha tilkoblet på vogna??
» Inverter tilkoblet vognens elnett eller utenom?
» Hvilken alarm i vogna?
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: