CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny kodiaq, hvordan størrelse?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 6:42

Hei,

Holder på å bestille meg en Skoda Kodiaq, men klarer ikke å bestemme meg for hvordan størrelse jeg skal gå for.

Fruen har mest lyst på en 7-seter, men da får vi bare 2000kg på kroken.
Tar vi 5-seter, så får vi 2500kg.

Har ikke vogn pr idag, men har leid vogn hver sommer de 3 siste årene.

Holder det med 2000kr på kroken? Rolling Eyes

Er en familie på 4, og tenker oss å kjøpe vogn i nærmeste fremtid. Har bare ikke kommet så langt at vi har bestemt oss for type eller modell.

Bare redd for å kjøpe en ny bil idag, og så angrer vi oss når vi gjerne skulle dratt mer. Laughing

Noen input til en fremtidig camper? Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 10:28

Jeg ville tatt en raskt titt på *mulige* kandidater av vogner dere kunne ønsket dere og basert valget av bil på det.

Hvis ingen av de mulige vognene veier mer enn 2000kg så blir vel valget enklere?

Et tema dere bør ha med dere er at lastekapasiteten i vognene er begrenset slik at det er behov for å bruke bilens lastekapasitet og lastevolum under transport.

Lykke til!

/Ole
Til Toppen Go down
ferie camper

ferie camper


Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Askim
Registration date : 13.10.2016

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 14:54

det holder med 2000.. jeg har en knaus 780. den er 2000 kg. og hvis du skal ha en kjørevogn. dvs. vogn ca 600-720 så ligger vekten veldig ofte på 1600 kg.

men ingen regel uten unntak. du får jo selvfølgelig vogner som veier 2200 kg..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 17:15

Ole3 skrev:
Jeg ville tatt en raskt titt på *mulige* kandidater av vogner dere kunne ønsket dere og basert valget av bil på det.

Hvis ingen av de mulige vognene veier mer enn 2000kg så blir vel valget enklere?

Et tema dere bør ha med dere er at lastekapasiteten i vognene er begrenset slik at det er behov for å bruke bilens lastekapasitet og lastevolum under transport.

Lykke til!

/Ole

Takk for innspill!
Har surfet litt på nett og sett flere aktuelle vogner til 2000kg og nedover.
Men har jo også funnet vogner over 2000kg, men om det er behov for å dra på en 2-mannsbolig, det er jo et annet spørsmål  Razz
Fordelen med Kodiaq'en er jo at den har stort lastevolum. Min. 650L på 5-seter og 560L på 7-seter.


Har egentlig ikke noe preferanse på vogn, foruten planløsningen der vi ønsker litt adskilt soveavdeling(barn) fra sittegruppen.


ferie camper skrev:
det holder med 2000.. jeg har en knaus 780. den er 2000 kg. og hvis du skal ha en kjørevogn. dvs. vogn ca 600-720 så ligger vekten veldig ofte på 1600 kg.

men ingen regel uten unntak. du får jo selvfølgelig vogner som veier 2200 kg..

Er ikke ute etter tyngst mulig vogn, men har kanskje sett for meg en vogn med boggie understell. Aldri kjørt vogn med det før, bare bilhenger, men har blitt anbefalt det av andre som har kjørt tunge vogner.
Til Toppen Go down
ferie camper

ferie camper


Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Askim
Registration date : 13.10.2016

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 17:26

Enig med deg. Skal du kjøre med vogna.... kjøp boggi. Er stooor forskjell på boggi eller ikke. Og en ting en aksler vil drive og hoppe og jage bak bilen..Så hvis mulig. Kjøp boggi
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 18:16

Har også kjørt med enakslet vogn, men har boggi nå.  Veldig stor forskjell i hvor stødig vogna er under slep.

Men det er en ulempe med to aksler, man må ta hensyn til større svingdiameter slik at dekkene ikke "vrenges".  Og en toakslet er mye tyngre (umulig) å snu manuelt på draget.  Klarer man å rygge/plassere vogna med bilen, så er alt bare "velstand".

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 21:26

Bare ikke se deg blind på totalvekt. En boggivogn med 2000kg i totalvekt har ofte liten lastekapasitet. Og selv om du velger versjonen med 2000kg ville jeg likevel hatt høyest mulig totalvekt på vognen.

F.eks. Hobby sine 650-modeller har normalt 1900kg totalvekt, men kan finnes også med 2200kg. Da er det bedre å velge 2200kg slik at du ihvertfall får utnyttet 2000 av disse, kontra 1900.


Sist endret av awt den Søn 23 Jul 2017 - 21:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 21:37

Ja, tror det blir boggi når det blir vogn.

Syns det er artig å rygge med henger/vogn, pluss med ny bil med trailer assist, så må det vel være mulig å få rygget seg inn der det skulle være behov.  Very Happy

Får se litt rundt hva som finnes av boggi vogner fra 2000kg og ned Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 21:39

awt skrev:
Bare ikke se deg blind på totalvekt. En boggivogn med 2000kg i totalvekt har ofte liten lastekapasitet. Og selv om du velger versjonen med 2000kg ville jeg likevel hatt høyest mulig totalvekt på jobben.

F.eks. Hobby sine 650-modeller har normalt 1900kg totalvekt, men kan finnes også med 2200kg. Da er det bedre å velge 2200kg slik at du ihvertfall får utnyttet 2000 av disse, kontra 1900.

Ja, ser den.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 21:43

Men for å spørre litt dumt.

Med denne vognen som et eksempel: https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=88388580&fks=88388580

Står at den har egenvekt på 1700kg, og totalvekt på 2200kg.

Hvor mye lastekapasitet tror dere man har på denne vognene når det er så mye utstyr på den?

For 1700kg er vel uten utstyr? Rolling Eyes
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 21:47

Vanskelig å si uten å veie den, men mener oppgitt egenvekt uten noe utstyr er noe lavere enn 1700 (1660?).

Uansett vil jeg tippe du er veldig nær 2000kg når den er ferdig innflyttet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 22:01

Finner du en som er registrert, så finner du vektadata på vegvesen.no

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 22:05

Egenvekt som ligger på vegvesenet sine sider er de samme som brukes for å registrere vognen, altså normalt helt på trynet. Smile
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 22:09

Stor og tung vogn er digg på campingplassen på en regværsdag, ikke fultså digg på smale og tett trafikkerte veger eller gater, eller når du skal manurere deg inn på en trang campingplass, men det fins da mowere til det.

Boggi kontra enkeltaksling, så går ei godt lasta enkeltaksla vogn mer behaglig bak bilen enn ei boggivogn. Boggivogna slår mer på bilen på ujevn veg.

Det er kanskje en grunn til at fruen ønsker seg 7 seter og da trenger dere kanskje sengeplass til flere og da må du velge den vogna som oppfyller begge behovene.  Embarassed

Bare vær oppmerksom på reeel lasteevne både på bil og vogn, ekstrautstyr veier mer en man skulle tro.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 23:18

Jeg vil gjerne nyansere argumentasjonen rundt boggie/enakslet.

En boggie veier mer, tar mer volum av vognen, er vanskeligere å vatre opp, krever fire dekk og mer komplisert bremsejustering (og er som allerede nevnt vanskeligere å "ku-vende").

Jeg kjører i dag en enakslet  2000kg Kabe. Jeg har INGEN problemer med kjøreegenskapene. Det kan godt tenkes at en boggie kjører enda bedre, men enkeltakselen kjører mer enn stabilt nok med min vogn og min Mondeo.

/Ole


Sist endret av Ole3 den Søn 23 Jul 2017 - 23:39, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 23:21

Den største ulempen med enkeltakslet vogn av litt størrelse (som f.eks. Adra 663) er lav nyttelast, og ingen mulighet for oppjustert totalvekt slik jeg ser det. Utover det hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å hatt en slik.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeMan 24 Jul 2017 - 0:49

Fjell_fant skrev:

Det er kanskje en grunn til at fruen ønsker seg 7 seter og da trenger dere kanskje sengeplass til flere og da må du velge den vogna som oppfyller begge behovene.  Embarassed

Haha.. ikke så dum resonering, men er faktisk fruen som har sagt at det ikke blir flere unger. Very Happy
Hun tenker nok heller på muligheten å ta med venner av ungene på tur. Razz

Nå i sommer, så lånte vi en Adria Classica 663 uk med totalvekt på 1700kg. Likte egentlig vognen veldig godt, bortsett fra litt skrangling og "simpel" kvalitet(?).
Hadde for lite vekt i front i starten, og da var den forferdelig å kjøre. Fikk lastet om litt og mer vekt på kroken, og da ble den mye bedre, men frykter jeg hadde mer enn 90kg på kroken som er maks på Superb'n.

Kodiaq'en jeg skal kjøpe med Trailer Assist, så sa selger at det var også noe stabiliseringsfunksjon i trailer assist, som ble aktivert om vognen ble "nærvøs" under kjøring. Vet ikke om det er noe som funker eller eksisterer i det hele tatt.
Tror og håper nå uansett at en nye Kodiaq er bedre trekkbil enn en eldre Superb.

Har jo også spekulert i mower om det bli boggi, men de veier vel igjen så mye at med bare 2000kg, så blir det vel lite last når alt ekstrautstyret er på plass.

Ser forøvrig at det er veldig få vogner på 2000kg som ikke har boggi.
Skummet bare over på finn.no, og fant vel bare en adria 663 uk, 2017, uten boggi.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeMan 24 Jul 2017 - 7:04

[quote="JohnM"]
Fjell_fant skrev:

Ser forøvrig at det er veldig få vogner på 2000kg som ikke har boggi.
Skummet bare over på finn.no, og fant vel bare en adria 663 uk, 2017, uten boggi.

Det stemmer nok. Det er i det området understellsfabrikantene har sin begrensning i bæreevne på en aksel.

(Jeg deler forøvrig også din skepsis til selgers utsagn angående stabiliseringsfunksjon i "Trailer Assist".

Det du kan vurdere (som et litt nytt tema) er Al-kos (mulgens andre også) ATC som effektivt hindrer mulig sleng på vognen.

/Ole
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeMan 24 Jul 2017 - 8:46

Det var nok ikke jeg som skrev disse "bevingede ord" om vogner på 2 tonn og boggi, men er ikke uenig og kan godt forstå det med tanke på loadindex på dekk osv.

Men hva med å begynne i andre enden. Finne ei vogn som er så liten som mulig med de fasiliteter som kreves. Bürstner har noen spennende sengeløsninger, men det er mange andre også.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeLør 2 Des 2017 - 16:56

John: vurderte også den nye Kodiaq. Men men det som vi skulle ha med som ekstra så passerte prisen 650, og det var før vinterdekk. Vurderte bilen for svak og for lett for vår vogn. 2000 kg er den på papiret, men den veier sikkert mellom 2100 og 2200 på tur. 650-700 for en Skoda er ikke aktuellt for oss, og dermed ble en Touareg V6 (brukt med lav km, under 600') som veier ca 2200 kg. Og med nesten 300 Hk/650Nm er det en helt annen trekkbil enn Kodiaqen.
Husk at høy egenvekt på bil er en vesentlig sikkerhetsdetalj. Men min gamle Land Cruiser som veide ca 2500 kg berget vi kanskje livet for noen år siden pga 2 møtende vogntog, side ved side. En brå unnamanøver utenfor kvitstripa var uungåelig. Men pga høy egevekt ble det ingen retursladd. Takk og pris.
Og som det er skrevet over her: egenvekten på eldre vogner er blank løgn. Tror det er mange vogner (ikke nye) som veier opp mot totalvekten når den hentes hos forhandler. Dethleffs oppgir vekt av Alde med vannbåren gulvvarme og konvektorer fra rett under 100 kg til opp mot 150. Tidligere ble dette ikke tatt med i egenvekta, men nå gjør ihvertfall Dethleffs det.
Nyvogna er nå produsert og står i Tyskland. Den skal hentes på nyåret, og med alt ekstra så veier den nok fort over 2200 kg vil jeg tro. Totalvekt er 2500, tok ikke med opphøyd til 2800. Håper at 2500 er nok. Og på hjemvei så skal den veies frakoblet bil. Da vet man hvor mye man har å gå på.

Så mitt tips til deg er: prioriter høyeste vekt. Da er du sikret. Bil for å ta med andre unger er vel ikke det som de fleste prioriterer, tror jeg. Og så får du litt mere lasteplass også med 5-seter. Og skal du dra vogn mye så er diesel fortsatt det beste. Men så dukker problemene med DPF og ikke minst EGR og dyser og styring av dieselpumpe etc opp. Og det koster mye penger når du får 150000 km eller så på telleren. Med diesel så er det fort gjort å gå i fellen med lavt turtall og lavt forbruk. Dieselmotoren "ødelegges" sakte men sikkert av fiskeslo-tilsetning, eller miljøvennlige additiver som også noen bruker. å kalle dritten. EGR og -kjøler tettes til, og det er en liten styringsenhet for trykk og tid på dieselpumpa som må skiftes på samme måte som registerreim. Men det er det ingen bilverksteder som har rutine på. Og dermed går det dessverre mot motorhavari for mange, da sprøytebikdet endres fra forstøving til delvis punktsprøyting. Overoppheting og ødelagte stempler/topp er resultatet for mange etter noen års bruk. Jeg valgte på min Land Cruiser å forebygge alt dette, rensing av EGR tok en hel dag alene. Kosten ble rundt 40'. Nye dyser og dieselrør, oljebytte, SCV og mye demontering for å komme til EGR. Men bedre enn havari som på min bil ville ha kostet rundt 140'.

Vi kjøpte en Yeti for 3 år siden, og det var bensin som ble kjøpt. Diesel var ikke et alternativ. Med 1,4liter og 122 HK er den ganske så sprek. Men noen trekkbil er den ikke. Vi tenkte på bensin på Kodiaqen, men den ble hinsides dyr. Uten noen rabatter ville som sagt prisen ha nærmet seg 670-680'. Og det er ikke en Skoda verdt, uansett. Men det er min mneing da. Så derfor ble det en annen dieselbil, med et ferdig verditap på 400-450' på 67000 kjørte km.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitimeSøn 3 Des 2017 - 16:47

Nå ser det ut til at dette er en av de trådene der TS logger seg inn og spør om noe, og ikke kommer tilbake igjen. Det er slik på mange fora: oppretter bruker, spør og forsvinner. Så får vi se om TS kommer innom. Å gi råd er vel ofte noe som uansett ikke blir tatt i betraktning. En mulig bilkjøper har nok bestemt seg, og råd spriker ofte i alle retninger.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny kodiaq, hvordan størrelse? Empty
PosteTema: Re: Ny kodiaq, hvordan størrelse?   Ny kodiaq, hvordan størrelse? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny kodiaq, hvordan størrelse?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 720 størrelse TV
» Størrelse på lukene?
» Forvirret om størrelse...
» Størrelse på takluke?
» Fortellt / størrelse?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: