CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Plassering av batteri og lader

Go down 
4 posters
AvInnlegg
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 13:22

Hei,

vi vurderer å kjøpe batteri og lader til vår vogn (Adria Altea 452PK). Hva bør vi tenke på når det gjelder plassering av batteriet (og laderen)?

Slik jeg ser det har vi i hvert fall følgende alternativer:

1. I front-rommet (der gassflaske og vanntank står). Dette er kanskje det mest opplagte stedet, men har et par ulemper: For det første gir det mye vekt langt fra sentrum av vogna, dessuten må det trekkes kabler (sikringsboksen (jeg antar det er der alt dette skal kobles til) står omtrent midt i vogna).

2. Under sittegruppe i midten. Tror det er nok plass til batteri der (så får vi heller finne et annet sted å oppbevare ungenes sengetøy). Men her må det strekkes kabler langs gulvet (eller evt mye lenger langs tak og vekker).

3. I skapet der sikringene står. Dette er det beste stedet med tanke på kabler, siden det da (antar jeg) er rimelig rett frem å koble på. Dessuten vil vekten da komme nokså nær sentrum av vogna. Men: Rett under dette skapet, står Truma-varmeren, så her kan det bli ganske varmt... Jeg antar at det ikke er særlig smart å legge et batteri på vognas varmeste sted? Vet ikke hvor mange grader, men når gassvarmeren står på full guffe blir det fort subtropisk temperatur i vogna, så i skapet rett over vil jeg anta klimaet er tropisk og vel så det.

Hvilket av disse stedene (eller evt andre steder) bør vi legge batteriet?

Og hvordan er det med sikkerhet rundt slike batterier, kan de lekke noe gass e.l., slik at vi bør unngå steder rett under senger etc?

Henrik
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 13:57

Hei
Ikke for å være slem, men det høres ut til at dere ikke har noe erfaring med dette som dere tar opp.
Hvis dette stemmer anbefales dere sterkt å ta kontakt med en forhandler slik at dette blir utført fagmessig og forskriftsmessig korrekt.
Batteri/batterilader og gass hører ikke sammen i det hele tatt.
Til Toppen Go down
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 14:06

Stemmer, har ikke noe erfaring med dette i det hele tatt. Kjøpte vogn for tre måneder siden, er helt ferske på dette. Smile

Har sendt noen eposter til forhandlere i nærområdet, fått svar fra en foreløpig som antydet en pris på rundt 5000 kr for dette. Og da er det ikke aktuelt for oss, vi camper stort sett på campingplasser, så dette med batteri er bare noe vi tenkte kunne være "kjekt å ha", for å f.eks. kunne bruke toalettet langs veien i ny og ne.

Men fant batteri (110 Ah) og lader på biltema for rundt 1500, og tenkte at det går det jo an å spandere på dette. Men er det virkelig så vanskelig å gjøre dette korrekt? Jeg er jo ikke elektriker, men man gjør jo småting som montering av lamper etc på 220 V hjemme, og da tenkte jeg at montering av 12V-batteri i vogn kanskje ikke var så mye vanskeligere?
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 15:13

Normale, gasstett batterier er OK, sammen med en lader.  Lader i ampere er normalt 10 % av batteristørrelsen i Ah.  For 100 Ah batteri, en (ca.) 10 A lader.  Men om du tar hensyn til at laderen også skal være strømforsyning i tillegg til batteriet, så opp mot 20 A lader.  Jeg har en 20 A lader fra Mascot som fulgte med ny vogn.

Hos meg er batteriet plassert i skapet på gulvet, over hjulene.  Det er en del tyngde i batteri og lader.  Jeg vil anta at å plassere batteriet på en hylle i et skap ikke er optimalt, med mindre du forsterker hylla.  Det man må ta hensyn til er fysikken (massfart / bevegelsesmengde) i humper og dumper, noe som kan gjøre batteriet mye tyngre når det "slår" nedover i en hump.  Hylla bør tåle 100 kilo eller mer.

Hvis det er veldig varmt i skapet, så er det neppe et ideelt sted for batteriet.  Har du målt målt temperaturen, eller kan anslå den?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 15:16

Om du plasserer batteriet et annet sted kan du beregne spenningstapet i kabler på
http://tore.aasli.no/spenningstap/

For å finne best egnet tverrsnitt på kabler.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 19:34

Støtter Tom sitt utsagn til fulle. Kan du ikke dette så sett det bort til fagfolk. Fordi spenningen er lav er det ikke mindre brannfarlig for det.  affraid
Overraskende grove kabler som skal til selv på korte lengder.

Men 5000 for ett skikkelig batteri og lader gjort ordentlig, er det så gæli da?

Også kan jeg sove godt om jeg har deg som nabo. Very Happy
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitimeTir 15 Aug 2017 - 22:54

Jeg synes 5000,- absolutt var en pen pris, og er ikke så sikker på om du klarer det særlig billigere selv.

Det går fort 3-4000,- i batteri, (skikkelig) lader og ledninger.

En må også tenke på hvordan dette skal kobles opp, slik at man ikke ødelegger f.eks. sentralen i vognen, eller batteriet for den saks skyld.

Kanskje enklere å bruke strøm fra bilen de gangene dere skal bruke toalettet?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Plassering av batteri og lader Empty
PosteTema: Re: Plassering av batteri og lader   Plassering av batteri og lader Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Plassering av batteri og lader
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Plassering/kobling av batteri og lader Hobby 650 KFU.
» Knaus 580 batteri lader ikke.
» Grunnleggende batteri/lader - jungelorientering!
» Batteri og lader til Knaus?
» koble lader og batteri?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: