CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hjelp til "harrylys"

Go down 
4 posters
AvInnlegg
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 20:07

Hei.
Jeg får det bare ikke til. Kan en proff hjelpe meg? se på denne linken http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2014/09/140923_CARAVAN_2015_DA_online.pdf Se på side 84 bilde 66 og side 89 bilde 71. det er dette som er i min vogn men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få lysa til å lyse uten at bilen er tilkoblet. Å om jeg kobler på bilen med 230 koblet så kutter alt ut automatisk.

Setter pris på hjelp.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 21:31

Nå presiserer jeg at dette IKKE er mitt fagområde og du skal IKKE ta det for god fisk, men første spørsmål som dukker opp når jeg ser dette er hvordan har du tatt ut stømmen til lysene.

Hvis jeg leser rett er det 9,10,11 og 13 som har forbindelse til resten av vogna og som bryter forbindelsen når du kobler til 230 volt. Har du tatt strømmen fra 9 eller 10 blir vel disse brutt så vidt jeg kan se.

Her oppfordrer jeg alle til å komme med rettelser.
Til Toppen Go down
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 21:54

Jeg tok en kontakt lik den på bilen å la inn strøm og jord. Var en lask der også. Husker ikke nr på pinnene men det var pinne for høyre og venstre side. Siden dette går inn via omformer så er det en slags sperre på som mørklegger vogna når jeg plugger inn denne. Det sitter en bryter bak i vogna som tenner baklys å kun baklys.
Til Toppen Go down
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 21:55

Sperren slår inn når vogna er kobla på 230
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 22:15

Forstår jeg deg riktig med at du har trukket ledninger direkte fra et batteri til pinne til høyre og venstre side inklusive jord? og det blir mørkt når 230 volt kobles til?
Til Toppen Go down
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 22:28

Jepp
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 22 Aug 2017 - 22:32

Ser bare ikke hvor lysene er koblet sammen med resten av vogna hvis du ikke gjør det med den bryteren til baklysene.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTor 24 Aug 2017 - 11:38

Du bør koble + og - i den nye kontakten du la opp direkte til batteriet i vogna. Husk sikring på +, nærmest mulig batteripol. Jeg har koblet med rele også, hentet styrestrøm fra den vanlige utlampa på vogna.
Til Toppen Go down
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTor 24 Aug 2017 - 16:58

HobbyTom: Var dette jeg gjorde først, men det er akkurat som det er en sperre i omformerboksen når vogna er på 230.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeFre 25 Aug 2017 - 10:44

perove skrev:
HobbyTom: Var dette jeg gjorde først, men det er akkurat som det er en sperre i omformerboksen når vogna er på 230.

Om du kobler som jeg skrev i forrige innlegg, skal du ikke innom omformerboksen. Det er i så fall totalt irrelevant om 230V er tilkoblet eller ikke. Se for deg et koblingsskjema med et batteri og ei lyspære, for i prinsippet er det nettopp det du har. Om du kobler på batterilading i samme koblingsskjema, slik du gjør når du setter i 230V, er helt uten betydning for om pæra lyser eller ikke.

Om det stemmer at du har harrylys inntil du kobler på 230V, vil jeg tippe at du IKKE har koblet 12V minus til vognas batteri-minuspol. I stedet har du lagt denne til gods, som funker som 12V-minus inntil du plugger i 230V-kabel og gods blir jording på 230V i stedet. Enten dette, eller du henter strøm fra tilkoblingspunkt etter omformer. Begge deler er helt feil, du skal direkte på batteri. Og det er derfor du skal inn med sikring.

Så prøv en gang til. Om du ikke ser hvor koblingsboksene går til, så MÅ du kable frem til batteri.


Sist endret av HobbyTom den Fre 25 Aug 2017 - 12:35, endret 1 gang
Til Toppen Go down
perove




Male
Antall Innlegg : 15
Age : 43
Registration date : 01.02.2017

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeFre 25 Aug 2017 - 12:29

jeg koblet direkte fra batteriet med + og - men mistenker at batteriet omformer sitter mellom batteriet og kontaktpunkt. Den kobler ut 230 automatisk når jeg plugger i kontakten på draget. Er en form for sikring eller no.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeFre 25 Aug 2017 - 12:39

perove skrev:
jeg koblet direkte fra batteriet med + og - men mistenker at batteriet omformer sitter mellom batteriet og kontaktpunkt. Den kobler ut 230 automatisk når jeg plugger i kontakten på draget. Er en form for sikring eller no.

Om du tar et voltmeter (eller ei prøvelampe) og måler spenningen på batteriet ditt, finner du sikkert omtrent 12,5V når lader ikke er tilkoblet.
Om det du sier stemmer, vil batterispenningen du måler på batteriet ditt forsvinne (eller droppe til et nivå som ikke klarer å tenne prøvelampa...) når du setter i 230V-kabel.

Jeg foreslår at du tester dette først, og ser hva som skjer. Veldig interessant å høre hvilken spenning du måler mellom batteripolene med 230V-kabel innsatt.

Edit:
Håper du tenker å legge opp en ny kontakt på draget som du kobler strømmen til? En kontakt som vist på link under, som du stikker inn bilstøpsel i etter parkering?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfeste-tilbehor/KABELSETT-UNIVERSAL-2000037015/
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitimeTir 12 Sep 2017 - 12:30

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i denne tråden, men jeg kjøpte meg en kontakt og ledning på Biltema som jeg koblet til en 12V strømforsyning.
Ingen inngrep i vogna, bare å koble til hengerkontakten.
Sjekk ut hjemmesiden min for oppskrift. Kanskje den kan brukes:
http://www.platelayer.com/Default.aspx?pageid=64
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Sponsored content





Hjelp til "harrylys" Empty
PosteTema: Re: Hjelp til "harrylys"   Hjelp til "harrylys" Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hjelp til "harrylys"
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» koble "harrylys" på hobby 720 05 mod :)
» Kobling av harrylys 2008 Hobby 650 feil koblet?
» HJELP!!!
» Hjelp

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: