CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvordan varme opp

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 17:03

Hei.

Jeg har kjøpt meg en campingvogn for første gang, og det er riktig nok en polar 550 gls highback. 1992 modell.

Stemmer det at det er kun ved å bruke primus man kan varme opp vognen? Det finnes ikke i systemet som tilsier at man kan varme opp vognen på 220v? Eller trenger man ekstern hjelp fra en varmevife for å få opp tempraturen i vognen?

Jeg har hele tiden forstått polar vogner er vinterisolert. Men den vognen jeg har kjøpt har ikke gulvvarme, og det er nettopp der varmetapet går raskest selv når det er kun par minus grader.

Finnes det noen som har forslag til tiltak for å hindre varmetap igjennom gulvet?

Polarvennlig
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 20:43

Dersom primusen er intakt så er det mulig å varme opp vogna også på 230v. Vet ikke hvilken utgave av primus du har så kan ikke fortelle noe mere om den. Men finner du ut hvilken type du har så finnes det mye informasjon på nettet.
Hadde en vogn for noen år siden uten gulvvarme. Der la vi inn varmefolie på gulvet og dekket med vegg til vegg teppe. Ble lunt og varmt på gulvet.
Legger ved en link til en type folie som kan brukes. Hos carvanforhandlere kan du sikkert også få varmefolie til å legge på gulvet.
http://www.ebecoheating.no/gulvvarme-camping-vogn-løpemeter
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 21:02

Hei, takk for respons.

Jeg har blitt noe klokere. Jeg har bare ikke helt forstått hvordan varme systemet er lagt opp, og heller har jeg ikke vågd å trykke på noe som jeg ikke har visst er for noe. Men campingvognen er vannbåren, og dermed var det kun for meg å trykke på primus panelet der jeg trykket elektriske knappene en knapp er lik 1000w og den andre knappen samtidig med den første blir 2000w. Og vips så begynner vognen å få varme, og det er deilig, samt at det kommer varmt vann i kranen.

Men er det alltid vann i systemet? trenger jeg å etterfylle og hvor? hva når campingvognen skal vinterlagres ute? er det tiltak jeg må gjøre for at det skal bli sikkert?

På vognen er det primus2490.


Johnny skrev:
Dersom primusen er intakt så er det mulig å varme opp vogna også på 230v. Vet ikke hvilken utgave av primus du har så kan ikke fortelle noe mere om den. Men finner du ut hvilken type du har så finnes det mye informasjon på nettet.
Hadde en vogn for noen år siden uten gulvvarme. Der la vi inn varmefolie på gulvet og dekket med vegg til vegg teppe. Ble lunt og varmt på gulvet.
Legger ved en link til en type folie som kan brukes. Hos carvanforhandlere kan du sikkert også få varmefolie til å legge på gulvet.
http://www.ebecoheating.no/gulvvarme-camping-vogn-løpemeter
Til Toppen Go down
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 21:25

Nå blir faktisk rørene kalde selv om anlegget på panelet er på. Jeg kan ikke tro det er riktig, er det fordi det mangler vann i systemet?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 21:41

Legger ved en link til noe primus info.
Viktig å tenke på er at ferskvannsdelen må tappes vinterstid slik at det ikke fyser i stykker berederen i primusen.
At rørene ble kalde kan skyldes at sirkulasjonspumpen har har stoppet midlertidig. Eller det kan skyldes luft i varmesystemet/konvektorer. Da må systemet luftes.

http://www.hansreckweg.dk/campingnorden/pdf_filer/data_primus_varme_teknik.pdf
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 21:54

ja, nå ble det varmt igjen på rørene, uten at jeg gjorde noe spesielt, kun slo av systemet en stund og startet på igjen. Det betyr anlegget selv slår seg av etter en viss tid, og på igjen. Regner ikke med at dem er termostatstyrt?

Takk for primus infoen. Den er verdifull å ha i forbindelse med når man skal gjøre feilsøking osv.

Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeTir 14 Nov 2017 - 22:01

Systemet er termostatstyrt så det kan gjerne oppføre seg slik. Men må presisere at jeg kjenner ikke til primus systemene. Har kun kjennskap til eldre Trumatic, Alde 3000 og Alde 3010.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 9:54

Første vogna mi var en Polar 550 gls. Opplevdes som god og varm og mangelen på gulvvarme gjorde oss ikke noe. I ettertid tenker jeg at vi visste ikke bedre men primus systemet holdt den varm og teppe på gulvet var jo et must. På en måte var overgangen til Alde 3000 og senere Alde 3010 en nedtur. Selv om Primus var mer manuelt så fungerte det veldig bra. Om sommeren stengte vi ventilen i skapet og produserte bare vvann. Om vinteren ble vvann oppvarmet nok uansett men man kunne jo bruke den termostaten ved behov.
Viktig å sette seg skikkelig inn i hvordan systemet virker og hvordan man tømmer vanntankene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 11:51

Jan Ole skrev:
Første vogna mi var en Polar 550 gls. Opplevdes som god og varm og mangelen på gulvvarme gjorde oss ikke noe. I ettertid tenker jeg at vi visste ikke bedre men primus systemet holdt den varm og teppe på gulvet var jo et must. På en måte var overgangen til Alde 3000 og senere Alde 3010 en nedtur. Selv om Primus var mer manuelt så fungerte det veldig bra. Om sommeren stengte vi ventilen i skapet og produserte bare vvann. Om vinteren ble vvann oppvarmet nok uansett men man kunne jo bruke den termostaten ved behov.
Viktig å sette seg skikkelig inn i hvordan systemet virker og hvordan man tømmer vanntankene.


Takk for tilbakemelding. Ja, nå har vinteren kommet og det er omtrent -7 grader ute, og jeg bare nyter å være i campingvognen. Primusen gjør en fantastisk jobb, og jeg er takknemlig jeg endelig har forstått hvordan egentlig systemet fungerer.
Ja, det er sant, helt unødvending med varmekabler, og trenger kun matte på gulv, og det har jeg tatt med i vognen.
Dermed er jeg utrustet for å bo i campingvognen i løpet av vinteren.

Jeg har kun ikke helt forstått helt og holdent hvordan man starter opp gass kokeplaten. Når jeg kjøpte campingvognen så fikk jeg beskjed fra selger det var halv fullt med gass i kolben. Fremgangen jeg har gjort er å gå ut å åpne gassen på gassflasken, gått inn og under selve gass kokeplate i skapet og åpnet oppden røde bryteren, deretter satt på maks bryteren som justerer hvor sterk varme som skal komme fra koke platen, holdt inne noen sekunder, og satt fyrstikk på selve gass kokeplaten uten reaksjon. Tror neppe det andre steder jeg i tillegg må gjøre noe tiltak for at det skal starte...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 14:05

I gasskassen er det en fordeling av gass. Til primus går det 50mbar og til kokebluss og kjøleskap går det 30mbar.
Det står en ventil på framveggen til vogna litt til siden for primus kjelen som må åpnes for å få gass til kokebluss/ kjøleskap.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 14:21

Jan Ole skrev:
I gasskassen er det en fordeling av gass. Til primus går det 50mbar og til kokebluss og kjøleskap går det 30mbar.
Det står en ventil på framveggen til vogna litt til siden for primus kjelen som må åpnes for å få gass til kokebluss/ kjøleskap.

ja, jeg ser den på venstre hånd på veggen, veggen som skiller primus 2490 og der to gass flasker skal stå. Primus 2490 er plombert siden det i nåværende er demontert. Jeg trodde den kanskje kun var til primus2490, men da forstår jeg at den også er nødvendig å sprette opp. Jeg skal gjøre et forsøk når tiden er inne for det. Takk skal du ha! Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 15:09

Vil det si at du ikke har gass til oppvarming, bare el?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Polarvennlig
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 23
Registration date : 14.11.2017

Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitimeMan 20 Nov 2017 - 16:51

Jan Ole skrev:
Vil det si at du ikke har gass til oppvarming, bare el?

ja, det vil si jeg foreløpig kun har el til oppvarming. Men jeg har kommet over delen, så jeg kommer til å hente den om litt. Da blir det den komplett.

Dessuten nå fikk jeg til med gass på kokeplate. Jeg åpnet begge kranene på utsiden, og det visste seg at den på innsiden allerede var åpen det som jeg tolket som stengt. Nå får jeg benyttet av kokemulighetene med gass kokeplate for første gang!

Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvordan varme opp Empty
PosteTema: Re: Hvordan varme opp   Hvordan varme opp Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvordan varme opp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» varme
» Varme på 12v
» Varme i Cabby 78'
» Varmtvann og varme
» Varme OG ventilasjon..?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: POLAR-
Gå Til: