CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Støt fra understell/chassis

Go down 
3 posters
AvInnlegg
krer82




Antall Innlegg : 1
Registration date : 19.05.2018

Støt fra understell/chassis Empty
PosteTema: Støt fra understell/chassis   Støt fra understell/chassis Icon_minitimeLør 19 Mai 2018 - 23:17

Etter å ha parkert campingvogn (Adria 553PK, 2014), koblet den til strøm skulle jeg sveive ned labbene. Fikk da støt. Koblet den da fra strømmen, sveivet ned labbene. Trodde jeg jorda vogna med labbene nede, men fikk fortsatt støt ved å ta i understellet på vogna. Kan det være at den var parkert på grus og ikke ble ordentlig jordet? Hverken jordfeilbryter på stikkontakt vogna ble koblet til (har jordfeilbryter på den kursen) eller jordfeilbryter i campingvogna (om det finns) slo ut. Noen som har vært borti lignende?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Støt fra understell/chassis Empty
PosteTema: Re: Støt fra understell/chassis   Støt fra understell/chassis Icon_minitimeLør 19 Mai 2018 - 23:44

Hei. Jeg har ikke registret det selv (ikke dermed sagt at jeg ikke har hatt jordfeil), men det er ikke ukjent tema.

Sjekk ut denne https://caravan.norwegianforum.net/t3077-jordfeil?highlight=jordfeil
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Støt fra understell/chassis Empty
PosteTema: Re: Støt fra understell/chassis   Støt fra understell/chassis Icon_minitimeTir 22 Mai 2018 - 19:43

Hei.
Vogna skal ikke jordes, jording skjer via tilkoblet el på plassen og kun på den måten.
Sjekk kablen(e) dine, og skru litt ekstra en gang i året. Husk en meget viktig ting om du bytter ut noe: jordledningen skal alltid være litt lengre enn fasene, det e for å sikre at om noe skje så er det jording gjennom kabel om fasene(e) slites av. Får du støt må du ikke koble til vogna på noen elektrisk kobling før du:
1: sjekker vognas elektriske samt kabler, inkludet lader og annet utstyr som ev. er koblet til innvendig (Kjøleskap, ladere av ymse slag, Tv etc)
2: Får sjekket og meldt dette på plassen du er. Et det hjemme må du skaffe elektriker snarest.

MaO: IKKE KOBLE VOGNA TIL NOE ELEKTRISK FÅR DU HAR FÅTT SJEKKET UT OVENSTÅENDE OG FUNNET FEILEN!!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Støt fra understell/chassis Empty
PosteTema: Re: Støt fra understell/chassis   Støt fra understell/chassis Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Støt fra understell/chassis
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Chassis
» Chassis
» Understell på VW Multivan/Caravelle
» Bremsejustering, gammelt AL-KO 251 S understell
» Jording mot chassis

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: