CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lufttrykk i dekk

Go down 
3 posters
AvInnlegg
leiasl




Antall Innlegg : 3
Registration date : 19.05.2016

Lufttrykk i dekk Empty
PosteTema: Lufttrykk i dekk   Lufttrykk i dekk Icon_minitimeTor 28 Jun 2018 - 2:21

Hei!
Har nettopp skifta dekk på min Munsterland Luxus fra 1987 med 4 hjul. Kjøpte den i 2014 og punkterte i Sverige for noen uker siden, merkelig nok var det ikke dekket som røk men ventilen. Jeg er strålende fornøyd med vogna men selger løy når han sa dekkene var nesten nye. De så nye ut men etter at jeg punkterte så jeg at dekkene var fra 2005. Det er en DOT merking på dekkene som forteller når de er laget. Uansett så fikk jeg pumpet opp dekket og bøyde ventilen så den holdt faktisk på lufta 40 mil hjem. Reiste deretter til en dekkforhandler her hjemme som ville ha 1000 kr pr dekk + masse penger for omlegging av dekkene. Jeg tenkte at det må finnes billigere løsninger så jeg søkte på internett og fant bra omtalte dekk på "dekkonline.no". 1800 kr for 4 dekk. Nankang Econex NA-1 155/80 R13 79T. Jeg skifta dekka manuelt hjemme og må si jeg hadde problem med det første dekket, men deretter gikk det ganske greit. Selv om det var litt banning og svette involvert. Så neste gang jeg skifter dekk på felg gjør jeg det hjemme! Skifta selvfølgelig også ventil på alle 4 hjul. De kosta faktisk bare 50 kr for 4 stk. Alt i alt sparte jeg vel 3-4000 på å gjøre det på denne måten. Pumpa opp dekkene for hånd og det var heller ikke lett. Men teknikken er å ha på litt fett både på felg og hjul, deretter dytte litt her og der så kommer lufta inn. Spørsmålet mitt er hvor mye lufttrykk man skal ha i? 4 hjul, vogna er ca 1300 kg. Jeg tok i 3.0 psi og kjørte noen mil. Virker helt ok men tror det skal være litt mere trykk i dekkene? Uansett så tror jeg dekkene jeg kjøpte er ok, de gamle hadde tydeligvis vært på vogna i 13 år og ser fremdeles fine ut selv om det er ukjent merke og det stod "made in korea" De har gått mange, mange mil og ser ikke slitne ut, så beholder et par av dem i reserve!

Ellers må jeg bare skryte litt av den gamle Munsterland vogna. Utrolig stødig på veien, fikk sjekka bremser, understell og gass systemet hos en caravanforhandler. Han hadde ingenting å bemerke bortsett fra at gass slangen måtte skiftes. Koster bare et par hundre lapper. Fikk et stort fortelt på biltema for noen år siden som kosta 1000 kr på tilbud. Funker helt fint, men litt tungt å sett opp. 6 soveplasser, kjøleskap som skal virke på batteri, gass og 220v. Men har bare fått det til å virke på 220v. I begynnelsen virka det på gass men nå tenner den ikke på gass mer. Når jeg vrir om bryteren til 12v så virker det heller ikke. Kokeplater virker helt fint. Toalettet har jeg kasta ut. Vannforsyningen er liten men virker ok både på bad og kjøkken. Har tenkt å installere både vann og toalett som kan manøvreres fra utsiden som på nye vogner, men vet ikke helt hvordan.

Ellers må jeg si at etter å ha sett inne i nyere vogner er det i realiteten ikke mye forskjell, så tror jeg beholder den gamle gode!!

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lufttrykk i dekk Empty
PosteTema: Re: Lufttrykk i dekk   Lufttrykk i dekk Icon_minitimeTor 28 Jun 2018 - 6:33

Hei. På siden av dekka så står det noe med liten skrift om max load og max Pressure som dekket er beregnet på. Og siden du faktisk nærmer deg belastningsgrensen for dekka så kan du godt kjøre med et luftrykk på oppmot max pressure.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Lufttrykk i dekk Empty
PosteTema: Re: Lufttrykk i dekk   Lufttrykk i dekk Icon_minitimeFre 29 Jun 2018 - 19:48

Nå er ikke jeg noen dekk ekspert, men 450 kg å gå på er vel ikke på grensa når det gjelder belstningsgrensen.

Jeg vil heller ikke anbefale å kjøre med hardere dekk en nødvendig da mer ujevnheter må opp i vogna jo hardere dekka blir pumpa.

Men 3 Psi er altfor lite, var det 30 psi du mente?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lufttrykk i dekk Empty
PosteTema: Re: Lufttrykk i dekk   Lufttrykk i dekk Icon_minitimeLør 30 Jun 2018 - 20:10

Kjøre med for myke dekk/ for lite trykk er det dårligste alternativet. Da blir stabiliteten dårligere og sjansen for varmgang i dekka blir større. Og det er fjærer/støtdempere som skal ta opp ujevnhetene fra underlaget.
Skrev ikke at dekka var på grensa med tanke på belastning men det begynner å nærme seg.
Og trekkbilen kan også behøve noe mere luft i dekka spesielt bak når den blir lastet med masse vekt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





Lufttrykk i dekk Empty
PosteTema: Re: Lufttrykk i dekk   Lufttrykk i dekk Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lufttrykk i dekk
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dekk
» felg og dekk
» Vibrasjon: Ubalanse dekk?
» Opp i dimensjon på dekk?
» Skifte dekk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: