CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 koblingsskjema Adria Adora vogner?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeTor 19 Jul 2018 - 22:30

Hei, er det noen som sitter på info om det elektriske på disse vognene, jeg har ikke 12v batteri i vogna, men det sitter en omformer under senga.
Hvor pleier man å montere batteri og hvordan skal det kobles slik at det lades når 230v er på og samtidig forsyner vognas utstyr.
Kanskje en kunne ha koblet opp en bryter som man kan velge om 230v skal lade batteriet eller om det skal kun forsyne vogna med strøm?

Noen som har noen tips og råd for dette?

Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeTor 19 Jul 2018 - 22:35

denne ligger under senga

koblingsskjema Adria Adora vogner? 2018-07-19-21-51-59
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 8:37

Det er en Elektroblock EBL 209 B omformer som sitter i vogna mi. ser den har 12v inn fra bilens 13 pinn kontakt, skulle hatt en bryter som jeg kunne velge mellom bil eller batteri og koblet seg inn på den? går det tro?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 8:57

Trodde der var egen inngang for batteri. Kanskje no 6 til positive og 5 til negative på den kontakten med 6 pin? Hør med folka ute på caravansenteret i sørlandsparken om de har noe forslag.
Fant et skjema men det har du kanskje allerede. https://www.arnbjorn.com/Feria_og_turar/camping/camping-udstyr/adria_adora_2007/Umformarin_intruktionsbok.pdf
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 9:02

Fant litt mer på nettet og ser at den 209 utgaven ikke har inngang for batteri, den har heller ikke lader. dvs jeg kan montere et batteri og lage koblinger mot kontakten som kommer fra bilens 12v annlegg, via en bryter etc, og kjøpe en ctek lader å tillegg, eller jeg kan kjøpe en ny omformer som heter CSV 409 og få lader og batteri inngang, mulighet for display og mulighet for å koble til solcellepanel.
Jeg er i grunn mest interessert i alternativ 2 jeg da for å få lading og mulighet til solcellepanel senere.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 9:16

Forslag. Kutt strømforsyning fra bil til omformer. Monter batteri på den inngangen.
Bruk 12v forsyninga til å lade batteri under kjøring via en booster.
Og monter en ok lader. Da slipper du å holde orden på brytere som man gjerne glemmer å switche.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 9:21

der hadde du en god ide. da kjøper jeg en ladebooster og en ctek lader som jeg kobler i under senga, da vil ctek laderen lade batteriet mens vi har 230V også vil ladeboosteren lade mens vi kjører. det var en god ide :-)
takk for tips.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 9:53

Freddy.
Sjekket litt i går, og så at det er en Schaudt Men det er et dårlig bilde som du postet. Nå har du funnet ut av det, ser det ut til.
Det viktigste du må gjøre er å finne ut hva du ønsker, og ikke minst: vær litt forutseende og ta høyde for noe som kan være ønskelig i fremtiden.Jeg har en Schaudt 109-6 tror jeg den heter. Den har også en inngang for solcelle, men det er ikke en god regulator. Den mest effektive heter MPPT (ggogle det) og gir deg fort 10-20% mere strøm, avhengig av sol, temperatur og utspenning fra panel. Derfor har jeg en MPPT fra Victron, 100V og 30A. Husk at en regulator må ha en sikkerhetsmargin på 15-20%. Til et solcellepanel på 100W bør du ha en ha en regulator på minst 10A. Den skal da tåle opp mot 120-130W. Til et 160W panel bør du ha 20A regulator. I USA er denne marginen høyere, her hjemme har jeg ikke funnet noen krav til dette. Men produsenter sier selv at det skal være en sikkerhetsmargin her.
Om du skal lade med booster så er et noe viktig her, og det er tykkelse på kabler til bilens hengerfeste. Og med feil booster så kan det gå galt. "Offpist", som er en tidligere bruker her inne, opplevde at en booster ikke tålte belastning og kortsluttet om jeg husker feil.

Når du skal montere solcelle så se på disse: Black Solar fra NDS
Gir høy effekt og har tykke kabler. Jeg har 2 stk 160w, og fikk de montert for prisen panelene koster.

Jeg har byttet ut de ordinære fritidsbatteriene med et LIFePo4, som veier ca 15 kg og gir 125Ah av 125Ah, i motsetning til ordinære batteri, der du kan påregne 40-60% av oppgit effekt før spenningen blir kritisk lav. Men disse batteriene er ikke gode når det kommer til lasding i kulde (kan lades, men med lav Ampere), da kan de kortslutte og kanskje ende med en katastrofe. Så jeg setter innett av de gamle batteriene i høst.
Det finnes også en videreutviklet versjon med Yttrium på anode og katode, som tåler lading i kulde. Men det er noe helt annet.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 16:38

nå skal det bli strøm i vogna Wink

koblingsskjema Adria Adora vogner? Skjermbilde-2018-07-20-16-20-06

100AH gel batteri, 12v-12v ladebooster og 230v lader med vedlikeholdslading (og blåtann status)

Da kobler jeg batteriet til elektroblokka der den får 12v konstant fra bilen (hvor stor sikring burde jeg ha mellom her tro?)

Deretter kobler jeg ledningene fra kontakten til boosterens inngang, utgangen kobler jeg rett til batteriet. (trengs det sikring her tro?)
Den 230v laderen skal også fastkobles til batteriet og festes permanent i vogna.
siden alt dette ligger under senga så lurer jeg på om jeg skal feste en røyvarsler under senga sånn for sikkerhetsskyld. :-) Burde vel ha en hovedbryter også kanskje?
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 20:37

Blir ikke denne laderen noe slapp, Freddy? 4A er ikke mye å skryte av, selv om jeg også har brukt en. Men da med 400w solceller i tillegg. Har også en 7A lader som jeg brukte, mest for vedlikeholdslading. En 25A var tilgjengelig om det ble for lite.
Med 4A lader trenger du natta, minst, om du lader ut batteriet til ca 60% av tilgjengelig kapasitet, for å få det opp til fullt.
Hva tenker du på ang solceller? Sats på 160W, husk at det er ved gråvær du virkelig trenger et stort panel om du fricamper. På gammelvogna ladet det 5-6A selv ved gråvær. Og det holdt flere dager uten problem. Men det var med 400Ws paneler.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeFre 20 Jul 2018 - 21:07

Jeg har planer om solceller også etterhvert, men muligens at jeg bytter den til hakket større ja :-) den blir jo stående på kontinuerlig når jeg er koblet til 230v, i tillegg lades det fra bilen mens vi kjører.
så de hadde et 160w panel der jeg var å kjøpte batteriet og det, kanskje be om et tilbud på det mens jeg først er i gang og skal koble Wink
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeLør 21 Jul 2018 - 23:34

Hah, da er det blitt strøm i vogna selv om 230 V ikke finnes.

Har montert inn et 100Ah AGM Gel batteri.
Koblet en Victron Ladebooster  som booster strømmen fra bilen og lader batteriet i vognen skikkelig.
Koblet også inn en digital lader som topper og vedlikeholdslader batteriet når 230 er tilkoblet..

Koblet fra ledningene som kommer fra bilens kontakt med konstantstrøm og koblet til batteriet her med sikring selvsagt, men jeg manglet et deksel til bryteren så jeg fikk ikke montert en hovedbryter.

Men nå fungerer det slik at når vogna får 230V så kobler et rele i regulatoren fra batteriet og laderen vil lade dette.

Mangler å få koblet opp noen USB kontakter til lading, men det kommer. :-)

koblingsskjema Adria Adora vogner? 2018-07-21-16-56-03
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeSøn 22 Jul 2018 - 8:13

Nå må dere bare se å komme dere ut på tur.
Ser dere vel på Bortelid senere i år Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeSøn 22 Jul 2018 - 12:32

Jeg er klar for avreise, venter bare på andre i familien. denne gangen blir det spennende å sjekke vekta på den, full av vann, grill, sengetøy, mat og klær Wink

ser ut til at vi drar til Hovden i dag, blir å bade litt og sånn i morgen før vi kjører videre, hva destinasjonen blir da vet jeg ikke Razz

Jeg nevnte for henne at det hadde vært morro å vært med på høstmarkedet på Bortelid igjen. Men det blir ikke vintercamping på oss. :-)
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeTir 21 Sep 2021 - 20:50

Hehe, litt morsomt at denne tråden kom opp i google søk ifm elektroblokka og koblingsskjema.

Siden 2018 har det skjedd litt i vogna ;-)

Vogna er oppgradert til:
150Ah Lithium (100+50 Ah)
Victron Shunt for å overvåke via blåtann
275Watt solcellepanel med Victron 100/30 regulator
SCHAUDT DC-DC 12V 8A lader som er koblet til port 1 på elektroblokka, slik at når den får 230v så sender den 12v til Schaudten som lader batteriene.
Jeg har her også en vippebryter som gjør at jeg kan velge at Schaudten lader fra bilens kontakt i stedenfor. Grei ved kjøring i dårlig ladevær osv.

Jeg har også en 1000 watt (2000 max) inverter, den er koblet slik at jeg via en vendebryter kan forsyne vogna med 230v fra batteriene og få varmtvann f.eks, resten går på 12v eller gass.

Vi er med andre ord rigget for skikkelig fricamping og er ikke avhengi av strømkontakt ved camping :-)



Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeOns 22 Sep 2021 - 22:04

Flott å høre fra deg, Freddy. Det er ikke så mange som sesongcamper i Danmark, kanskje. Men det er vel en kjapp tur fra Kristiansand og over.

Ser at du har gjort mye med vogna siden sist. LiFePo4-batteri er blitt relativt rimelige, jeg har hatt det i mange år nå. Har stor nytte av dette når vi camperer uten 230V. Kaffetrakteren trekker ca 50-55A, og da må det solceller til på taket.
Vi har byttet ut vogna til fordel for bil, en Hymer. Men har flyttet over ting fra vogna. Og som du, jeg har en del Victron. Du har vel samme batterimonitor som jeg; BMV700. Med blåtannmodul. Og så jeg har den samme MPPT-solcelleregulatoren også.

I tillegg til det 125Ah LiFePo4 som jeg har hatt i flere år har jeg kjøpt Heat fra Provolt (Skanbatt). Skulle kjøpe 2 stk på 100Ah. Men det ble er det bare 1 stk, det var det siste de hadde i sommer. Skulle også ha en DC-DC lader fra dynamoen, men kansellerte bestillingen (leveringsproblem). Var på Caravanmessen i forrige uke og fikk se på andre produkter, og så får vi se om det er behov for dette eller ikke.

Solceller kommer godt med i Danmark, for der er strømmen langt dyrere enn her hjemme. Opptil 5 kr har jeg betalt pr kw, og kanskje er den dyrere nå siden det var i 2019 vi var der sist.

Ser forresten på bloggen deres at den DC-DC lader lader med 14,2V. Det er ikke nok, den må være minst 14.4V. På Victron MPPT-reguatoren kan du jo endre spenningen på lading og bulk selv, om du vil. Men kanskje ikke på den samme muligheten på DC-DC?
Du skriver på bloggen at den lader med 5A, men den har i teorien inntil 18A. Og den kan programmeres også. Hvis det er mulig så endrer du utspenningen slik at det er 14,4V ut fra den (målt på polene). Om det er 14,4V ut fra regulator så kan det bli spenningsfall i kanel eller kabelsko.

Lykke til med campinglivet i  Danmark!
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitimeLør 25 Sep 2021 - 9:05

Hei Jan, ja turen fra Krs til Danmark går kjapt, fjordlines nye rumperister er kjappest, men jeg foretrekker superspeed da den går raskt og er komfortabel, selv i litt sjø. slipper også den rundkjøringsløsningen som fjordline har der man kjører inn og ut bak på båten.

Når det gjelder shunt, så kjøpte jeg Victron smartshunt 500, den er blåtann og jeg får opp all infoen på telefonen. den snakker også med regulatoren til solcellene.
Jeg har en ekstra victron dc-dc liggende om noen trenger, det er en 12-12- 18Ah uten blåtann.
du kan justere ladevolten med et potmeter. Jeg ville bare ikke at den skulle trekke for mye fra bilen, noe den gjorde og smeltet tilhenger kontakta mi på vogn og bil.
Jeg har byttet den ut med en på 8Ah som er nok mer snill på strøm trekket.
denne har jeg koblet opp slik at jeg kan velge om den skal hente strøm fra elektroblokka (som ikke har innebygget lader) eller om den skal hente strøm fra bilens tilhenger kontakt.
Med denne løsningen slapp jeg å ha en ctek lader som måtte plugges inn og ut etter behov.

I Danmark så bruker vi gassen til oppvarmingen, strømmen lager vi selv igjennom sola, evt sper på med litt ekstra fra stolpen om det trengs. Sist gang vi var der fra okt til mars betalte vi 3-400,- i strøm eller noe sånn.
Fantastisk vertskap som drar i gang sosialt på nyttårsaften og greier, skikkelig hyggelig.
vi gleder oss.
Til Toppen Go down
Sponsored content





koblingsskjema Adria Adora vogner? Empty
PosteTema: Re: koblingsskjema Adria Adora vogner?   koblingsskjema Adria Adora vogner? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
koblingsskjema Adria Adora vogner?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sykkelstativ drag på Adora-vogner
» Montering av TV i Adria Adora 563 PT
» Adria adora 563pt
» Adria Adora 502 UP Bra tilbud???
» sete trekk i adria classic og adora.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: