CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 utnytting av strømm i campingvogn

Go down 
3 posters
AvInnlegg
forvirra




Antall Innlegg : 6
Registration date : 20.08.2018

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeMan 20 Aug 2018 - 19:35

hei
bor 9 av 12 mnd i campingvogn og har stort strømm behov og nå vill jeg prøve og forhindre at jeg opplever at sikringene går så ofte!

så jeg vil koble noen småting på 12v batterie så min 230 strømm ikke blir så utsatt desuten er det lav volt mengde i forhold til 230v så mye energi blir lit bort kastet i transformatorer

det jeg vill koble på 12 batteriet er:

laptrp som krever 19v 6,32 amp
netverks box som krever 12v 2 amp
usb lader 5v 1-2 amp

noen tips, info eller råd til og koble noe sånt opp??



muligens også en avbruddsfri strømforsyning (ups) til min stasoner pc og 1-3 skjermer
noen som har erfaring med noe sånt?

på forhond takk Very Happy

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeTir 21 Aug 2018 - 21:43

Hei. Ser ikke at det du foreslår har så mye for seg siden batteriet også må ha strøm.
Kanskje heller redusere litt på forbruket av strøm slik at sikringene holder.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeTir 21 Aug 2018 - 22:00

Du forteller ikke hvilken størrelse det er på sikringene, men antar at det er standar 16 A.

16 A / 230 V gir ca. 3,5 kW. Av dette tar oppvarming om vinteren på fullt om lag 3,5 kW, så da blir det ikke mye igjen til øvrig storforbruk. Kan tenke meg en dobbel kokeplate og kaffemaskin / vannkoker, de er gjerne på 1,5 kW til 2 kW under bruk, så da går sikringene hvis alt er på til sammen.

Jeg har også elektrisk kokeplate i vogna for å spare gass. Når den brukes så slår jeg av elektrisk varme pga. sikringene. Men oppvarming kan jo også gå på gass, og gass til koketoppen.

Å "velge bort" småting fører neppe til en bedring i den totale belastningen, heller mer arbeid uten noen effekt totalt sett.

Laptopen tar 19*6,3 = 120 W (0,12 kW)
Nettverksboks 24 W (0,024 kW)

Strøm til oppvarming trinn1 ca 1 kW
Strøm til oppvarming trinn2 ca. 2 kW

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
forvirra




Antall Innlegg : 6
Registration date : 20.08.2018

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeTir 21 Aug 2018 - 22:59

joda har ofte sotte forran pcn og fryst pga jeg er for gjerri til og brukke gass  till oppvarming og har ofte brukt mest varme hovedsakelig når jeg sover eller er på jobb
brukker gass når det er ekstremt kalt ute og strømmer ikker er efektiv nokk


har også elektroninst stekeovn og to egene steke plater på strømm og napper ut allt av strømm kontakter jeg ikke bruker se bort ifra en intigrert micro som tar sikringen nesten uansett! (spesielt på viters tid) tror bare den funker med all varmer av og nappe ut stikke til gulv varmen xD

har to hoved sikringer b16 400v og b10 415v
batteriladeren jeg bruker er 12v opp til 20 amp (boost)
batterie som er i nå er et på 12v 90 ah


går ut ifra at jeg muligrens må legge til et ekstra batteri for og få dette til og fungere og det kan jeg få till uten mye problemer

men har ikke mye erfaring med convertere eller omformere og vill da ha noe som utnytter strømmen best mulig

takker for svar Very Happy
Til Toppen Go down
forvirra




Antall Innlegg : 6
Registration date : 20.08.2018

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeTir 21 Aug 2018 - 23:04

Johnny skrev:
Hei. Ser ikke at det du foreslår har så mye for seg siden batteriet også må ha strøm.
Kanskje heller redusere litt på forbruket av strøm slik at sikringene holder.

hei
vet ikke om det hvill hjelpe eller ikke men om jeg prøver og forandre på noen ting og oppdager det er verre en det jeg hadde er det jo bare å gå tilbake til det gamle systeme
men håpper jopå det beste Very Happy
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeOns 22 Aug 2018 - 15:22

OK, så du har 16 A sikringer i stolpen ute, det blir drøye 3600 W forbruk til sammen før sikringa går. Regner helst i kW (kilowatt) når det blir så pass støre tall, altså 3, 6 kW.

I forhold til de 3,6 kW som du har til rådighet så bruker ikke de små elektronikk-saken så mye. Det er varme, koking og mikro som tar det meste når de er i gang. Mikroen alene er på 0,7-0,9 kW i bruk. Men jeg mistenker at startstrømmen på mikroen kan komme på 1 kW. Når den er i bruk på halv styrke så får du gjentatte startstrømmer som kan bli på en drøy kW.

Så du kan ikke bruke alt av varme- og kokestrøm samtidig, da smeller sikringene. Og det er ikke mulig å ta strøm fra to stolper heller, for du har nok bare ett inntak.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
forvirra




Antall Innlegg : 6
Registration date : 20.08.2018

utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitimeTir 10 Mar 2020 - 17:02

det jeg ente opp med var og skaffe en 12v lader / konverter til laptop 12v til 19 v og skaffet meg en liten og brukt ups på finn alt dette ente opp med og fungere veldig bra Razz

laptop lader https://www.welovecamping.no/elektrisk/ladere-/-invertere/lader-laptop-pocketpower-lc-dometic
Til Toppen Go down
Sponsored content





utnytting av strømm i campingvogn Empty
PosteTema: Re: utnytting av strømm i campingvogn   utnytting av strømm i campingvogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
utnytting av strømm i campingvogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Nivåkloss til campingvogn
» Breddemarkeringslys nede på campingvogn
» Veggfeste for TV i campingvogn
» Alufelger Campingvogn
» Bulker i campingvogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: