CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Demontere kjøleskap

Go down 
4 posters
AvInnlegg
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 14 Okt 2018 - 22:09

Hei. Mitt Dometic RM 4270ND funker ikke, hverken på 12V, 230V eller gass (tenner ikke, svak gnist). Funker litt innimellom Rolling Eyes Har Wee-camp så kommer dessverre ikke til lukene på utsiden. Er det noen som har demontert kjøleskapet? Ser ut som en stor jobb..? Har ei 2006 Dethleffs 720 Camper.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 14 Okt 2018 - 22:22

Da tror jeg at du kommer til kort, du må inn baksiden for å nå strømtilkobling(er) og gass. Tok ut et større skap på vår forrrige Dethleffs (675) pga at temperaturratt knakk (elendig og skjør patent). Det skjedde i Sverige, og når dette var koblet fra så var vårt skap festet med skruer til sidevegger. Disse er å nå fra innsiden, og slik er det nok med ditt også selv om det er mye mindre. Så for å koble fra, og til så må man sannsynligvis komme til fra yttersiden.

På vår nye vogn så tenkte jeg ikke på dette før jeg så det. Kjøleskapet er på venstre side. Og det har også en annen og livsviktig fordel: avgass fra skapet kommer ikke inn i forteltet. Og det holdt på å gå galt en gang i uvær. Slo over på gass før vi la oss i tilfelle strømmen ble borte. Og forteltet var oppe. Og da ble teltet fylt med gass fra forbrenningen. Våknet på natta en gang, og kjente lukt som jeg ante var fra skapet. Og det stemte. I forteltet luktet det vondt, avgassen hadde samlet seg der. Skapet ble prompte satt på strøm. Og siden det har jeg aldri brukt skapet på gass på natta når teltet er oppe. Ved fricamping har jeg hatt med kjøleboks for å ha som reserve.
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 14 Okt 2018 - 23:25

Uff hørtes ikke bra ut. For vår del vil ikke evnt lekkasje komme inn i campen heldigvis.
Men kjipt om jeg må løsne fra baksiden.
Tar gjerne imot flere kommentarer om andre har erfaringer.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeTor 18 Okt 2018 - 18:14

Siden det ikke funker i det hele tatt er det vel bare å sette igang og skru og ta ting etterhvert.
Oppstår det problem så ta bilde og legg ut her, så blir det lettere å komme med et tips hvis man har en ide eller to!
Hvis alt går greit, så legg gjerne ut bilder av det også Cool
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeLør 20 Okt 2018 - 22:49

Joda, men det er myyye mikkmakk å demontere for å få ut kjøleskapet. En lokal proff caravan "mekaniker" anslo 4t i demontering for å få det ut.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 21 Okt 2018 - 7:26

Her er en beskrivelse om hvordan skapet monteres/demonteres- Ser at du må være obs på noen ledninger i bunnen, se bilde 5.
4t høres da mye ut, så jeg ville ha prøvd å ta det ut selv. Og har du råd og skal bruke vogna i noen år så ville jeg ha vurdert å kjøpe et helt nytt. Det koster, men det koster også noe å reparere det gamle. Men husk at du må få noen som er kyndig til å sjekke gasstilkoblingen om du gjør dette selv.

Og gassen må for alltid være frakoblet så lenge skapet er demotert. Ev så må rør plomberes 100%.

http://haydonend.co.uk/pics/carav-fridge/
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 21 Okt 2018 - 14:20

Takk for linken! Er virkelig til god hjelp slike diy'er! I min vogn er kokeblusset over kjøleskapet, så litt annerledes er det nok. Men skal forsøke neste gang jeg er til fjells.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeSøn 21 Okt 2018 - 16:49

janp skrev:
Her er en beskrivelse om hvordan skapet monteres/demonteres- Ser at du må være obs på noen ledninger i bunnen, se bilde 5.
4t høres da mye ut, så jeg ville ha prøvd å ta det ut selv. Og har du råd og skal bruke vogna i noen år så ville jeg ha vurdert å kjøpe et helt nytt. Det koster, men det koster også noe å reparere det gamle. Men husk at du må få noen som er kyndig til å sjekke gasstilkoblingen om du gjør dette selv.

Og gassen må for alltid være frakoblet så lenge skapet er demotert. Ev så må rør plomberes 100%.

http://haydonend.co.uk/pics/carav-fridge/


Det der er nyttige linker!
En av grunnene til at jeg liker slike forum Cool
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeTir 13 Nov 2018 - 17:50

Har også et høyt skap med fryser bak døra øverst. Ville ikke tenne eller virke. Forhandleren bytta ut elektronikkmodulen øverst (på toppen av kjøle-/fryseskapet, der man stiller inn gass/el og temperatur. Behøvde heldigvis ikke å demontere skapet.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
DethleffsRøldal
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 39
Localisation : Haugesund
Registration date : 29.03.2010

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeTir 13 Nov 2018 - 22:06

Tasle skrev:
Har også et høyt skap med fryser bak døra øverst.  Ville ikke tenne eller virke.  Forhandleren bytta ut elektronikkmodulen øverst (på toppen av kjøle-/fryseskapet, der man stiller inn gass/el og temperatur.  Behøvde heldigvis ikke å demontere skapet.


Takk for info. Antar at ditt kjøleskap er mer avansert enn mitt. Jeg har ikke noe elektronikkmodul, kun noen enkle brytere og termostat. Et enkelt system, problemet er at det er vanskelig å komme til. Om noen har tips til hvordan kokeblusstoppen kan demonteres, er det til god hjelp. Jeg skal nok få det til, må bare ta tida til hjelp.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitimeTir 13 Nov 2018 - 23:50

På mitt skap er det en dreiebryter får valg av gass, 230 V eller 12 V. Og en annen dreiebryter for temperaturen. Antar sistnevnte er et potmeter siden det ikke knepper i den slik som i mekaniske termostater. I tillegg en av/på-bryter for å tine evn. is.
http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/Dometic%20RM7601,05,51,55,%207801,05,51,55.pdf

Litt høyere enn ditt, men på bildet av ditt skap er det et panel øverst, så vidt jeg kan se. Kan det være styredelen til skapet ditt? Hvis feilen er bak panelet så er det mulig at du slipper å demontere skapet.

Dette skapet her? https://www.caravanaccessoryshop.co.uk/category/dometic-rm-4270-spares/472

Bare nevner denne muligheten også ...

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Demontere kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Demontere kjøleskap   Demontere kjøleskap Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Demontere kjøleskap
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Demontere vannkraner i hobby
» Demontere gassbluss Cramer type 646
» Kjøleskap
» Kjøleskap
» Kjøleskap.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: